Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte campings met ruimte, incheck tijden? - Forum Wereldfietser

Geschikte campings met ruimte, incheck tijden?

Hoi mede forum gebruikers,

Ik zit al een tijdje rond te kijken op dit forum, en wil nu over 2 weken toch echt aan m'n eerste fietsreis naar Spanje beginnen.
De meeste zaken heb ik al wel in orde, en heb ook al een kleine proeftocht gemaakt (in NL, en wel met reserveringen). Het bevalt me goed!

Waar ik mij nu vooral zorgen over maak, is op de route geschikte campings vinden (voor fietsers), en de tijden van daar aankomen.

Het zijn een beetje beginners vragen, maar ik kan niet zo snel een antwoord op deze vragen vinden.
Ik wil niet alles van tevoren al moeten reserveren of veel moeten bellen, maar wil aan het begin van elke dag wel een 'doel' stellen waar ik ongeveer die dag wil belanden langs de route die ik nu heb (met ruimte voor bijstellen). Eenmaal daar wil ik liever niet nog uren bezig zijn met een plekje vinden ergens.
Wat is hiermee jullie ervaring? Is er op elke camping eigenlijk wel plek voor een fietser die op de bonnefooi langs komt? (in BE,FR,SP?) Zijn er nog type campings waar dit verschilt, en kan ik hier dan van tevoren op aansturen?

En tot hoe laat kan je meestal nog aan komen zetten bij de meeste campings? Als het in Frankrijk en Spanje nog erg heet is, doe ik liever in de middag wat rustiger en fiets ik 's avonds even verder door.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Het hangt extreem af van de streek en de tijd van het jaar.
Familiecampings aan de kust en in populaire gebieden zoals de Ardêche zijn van half juli tot 31 augustus vaak vol.
Andere campings zijn blij met klandizie. Ook voor half julie en vanaf 1 september zijn campings vaak tamelijk leeg. Wij zijn regelmatig de enige gast geweest. Of men zich desondanks wil houden aan in- en uitchecktijden moet je even vragen.

Zelf heb ik nog nooit bot gevangen terwijl ik nog nooit gereserveerd heb, maar ben dan ook nog nooit in augustus op vakantie geweest en blijf ook nooit aan de kust. (Oké, één keer in Saintes-Maries-de-la-mer, tussen de muggen)

In België (maar ook in de andere landen) zijn campings sterk gericht op caravans en campers. Op een veldje is bijna altijd plaats, al kun je net een grote groep aantreffen.
Soms zijn die veldjes oncomfortabele schaduwloze verbanningszones annex parkeerplaatsen maar soms zijn het idyllische plekjes achteraf.
Spacekip schreef:
do 03 aug, 2023 13:47

Waar ik mij nu vooral zorgen over maak, is op de route geschikte campings vinden (voor fietsers), en de tijden van daar aankomen.
Wij bepalen de etappes altijd op voorhand, en houden daarbij rekening met de campings op de route.
De dag zelf bellen we even naar de camping (voor 12.00 u. meestal).
Als je dat vooraf plannen te beperkend vindt en gewoon wilt rijden tot je het genoeg vindt, moet je er helaas mee leren leven dat je soms van de route moet afwijken voor een camping. Het kan ook voorkomen dat er gewoon geen camping in de buurt is.

Wat betreft dat rijden in de hitte: wij vertrekken dan vroeg (07.00 u. of vroeger).
Zo rond de middag weet je wel ongeveer waar je terecht gaat komen, kijk dan op Google Maps of Archies waar een camping is en controleer vooral of de camping nog bestaat aan de hand van recente reviews. Je kunt ook even bellen natuurlijk.
De receptie is in Frankrijk meestal tot 19 uur open, en in Spanje zeker tot 20 uur, maar in de praktijk kun je met je fiets ook na sluiting van de receptie wel terecht als het geen overgeorganiseerde camping is. Vaak hangt er wel een papier met instructies wat je moet doen bij aankomst na sluitingstijd. Vol is vol, maar zelf zijn we met de fiets nog nooit geweigerd, ook al stond er een bord "Complet".
peter de rijk schreef:
do 03 aug, 2023 14:51
Zo rond de middag weet je wel ongeveer waar je terecht gaat komen, kijk dan op Google Maps of Archies waar een camping is en controleer vooral of de camping nog bestaat aan de hand van recente reviews. Je kunt ook even bellen natuurlijk.
In centraal Spanje moet je je zaakjes vóór twee uur doen vanwege de siësta. Daarna is het tot vijf uur dicht.
peter de rijk schreef:
do 03 aug, 2023 14:51
Zo rond de middag weet je wel ongeveer waar je terecht gaat komen, kijk dan op Google Maps of Archies waar een camping is en controleer vooral of de camping nog bestaat aan de hand van recente reviews. Je kunt ook even bellen natuurlijk.
Qua bron mag zeker niet OpenStreetMap ontbreken:

Inmiddels denk ik dat de OsmAnd met een camping overlay beter is dan de Archies App.OsmAnd laat ook de website en het telefoonnummer en andere attributen van de camping zien en kan de website openen en het telefoonnummer bellen.
Ik plan vooraf een, wat ik noem, een rode-draad route van de reis. Daarbij hou ik nooit rekening met het feit of er wel campings aan de route zitten. Slaapplekken uiteindelijk altijd gevonden.

Dit jaar ronde Oostzee gedaan, soms geen campings te vinden, soms moet je daar wat voor omrijden, maar soms ook een hotel o.i.d. genomen als er echt niks anders te vinden was. In Scandinavië wildkamperen. Ook naar Spanje gefietst in 2019, en toen ook nooit vooraf gereserveerd. En net als de vorige schrijvers/fietsers, nog nooit een "nee" gehad op een camping.

Wel eens laat aangekomen op een camping waar de receptie dicht was. Dan gewoon tentje neerzetten en je de volgende dag even melden.
Soms heb je wel eens caravan&camper only campings, daar zou de kans op nee wel eens groter kunnen zijn.

Zelf verder nooit last van gehad, ook nooit van tevoren gebeld of rekening gehouden met bepaalde tijden ofzo. Vroeg of laat in het seizoen is het wel leuk om te weten of een camping überhaupt open is. En soms ook, of de camping nog wel bestaat ;)
Jurr schreef:
za 05 aug, 2023 22:19
En soms ook, of de camping nog wel bestaat ;)
Oef, ja, dat is zeker belangrijk. In Frankrijk verdwijnen jaarlijks vele honderden campings. Je moet dus altijd zorgen dat je info up-to-date is.
De juiste check is om te kijken of de camping een eigen website heeft waar vermeldingen op staan die op dit jaar betrekking hebben. Als er bijvoorbeeld alleen prijzen van 2 jaar oud op staan dan is dat een slecht teken. Als de vele andere webiste die data kopiëren van elkaar iets zeggen, dan zegt mij dat helemaal niks want ik weet van mijn eigen gegevens dat die websites faliekante onzin verkopen.
Ik ben als fietser (of wandelaar) ook nog nooit weggestuurd van een camping, al ben ik nog nooit in het uberhoogseizoen in bijv supeetoeristische kustgebieden geweest, daar heb ik dus geen ervaring mee.

Ik heb bij mijn afgelopen trip van 3 maanden fietsen veelvuldig gebruik gemaakt van deze site: https://lijsttrekkers.be/camping-selector/

Hier kan je je te gebruiken GPS track inladen, en dan toont hij op 5/10 of 20km afstand van je route de campings. Vervolgens controleerde ik wel nog even of hij open was/besraat/soort camping etc. In bijvooreeld Duitsland kan het ook een Dauercamping zijn zonder toeristische plaatsen. Door middel van de website icm reviews op Google maps kom je een heel eind.

Dit plannen deed ik eigenlijk elke avond voor de volgende dag, en werkte voor mij prima.

Soms heb je wel een 'probleem' als de receptie nog dicht is en je een sleutel/pasje/wachtwoord nodig hebt voor het sanitairgebouw. Dat is iets waar ik zelf een hartgrondige hekel aan heb, dus dan fiets ik maar door naar de volgende camping :oops:

Overigens vind ik in Open street maps altijd veel meer campings dan in Google maps. Ik heb het idee dat je gebruikte zoekwoorden in Google maps nogal van belang zijn.