Additionally, paste this code immediately after the opening tag: WF tocht: 11-22 sep '23: Véloroute du Soleil (Vanaf Nancy) - Forum Wereldfietser

WF tocht: 11-22 sep '23: Véloroute du Soleil (Vanaf Nancy)

Aanmelden via de website van de Wereldfietser

De Veloroute du Soleil is een fietsroute die loopt van Nederland naar de Middellandse Zee over grotendeels vrijliggende fietspaden. Op dit moment is de route voor 79% geheel autovrij en gaan de overige trajecten doorgaans over stille landwegen. Na 2022, als ook de laatste trajecten in Frankrijk voorzien van fietspaden, zal 93% van de route autovrij zijn.
Het is de kortste route, maar zeker ook de snelste route naar het zuiden. Onderweg passeer je mooie delen zoals het dal van de Saône, de wijngaarden van de Bourgogne en de Beaujolais en tenslotte het Rhônedal tot aan de zee.

De Véloroute du Soleil is ook een fietsroute met zeer weinig hoogtemeters, misschien wel het minst van alle fietsroutes tussen Nederland en de Middellandse Zee.

Soort fiets: Trekking-fiets
Afstand: Vanaf Nancy tot Avignon (Totaal +/- 650 km)

Datums:
11 september '23 : verzamelen in Nancy op een camping
12 september '23 : vertrekken per fiets vanuit Nancy
Zondag 17 september '23 : rustdag
21 september '23 : Aankomst Avignon.

Totaal 9 etappes

Vertrektijd: rond 9:30 / 10 uur
Geschatte aankomsttijd: rond 17 uur.
Gemiddeld 80 / 90  kilometer per dag. Soms paar kilometer minder, bij uitzondering iets meer kilometers.

Fietsen op eigen kracht heeft de voorkeur. Fietsers met trapondersteuning zijn welkom natuurlijk, maar het tempo wordt bepaald door de fietsers zonder trapondersteuning.
Overnachten in trekking-tentjes op campings langs de route. Incidenteel overnachten in chambre d'hôtes of hotel indien gewenst of noodzakelijk.
Samen fietsen heeft de voorkeur. Fiets je liever alleen en ontmoeten we elkaar op de camping 's avonds, dan kan dat natuurlijk ook.

Groepsomvang: minimaal 8 personen, maximaal 15 personen. Indien het maximaal aantal deelnemers is bereikt wordt een reservelijst gemaakt.

Vervoer naar Nancy en retour Avignon naar huis ----> zelf organiseren.
Er rijdt een TGV vanuit Avignon met mogelijkheden voor fietsen. Uiteraard kun je ook met regionale treinen reizen of zelf voor vervoer terug zorgen.
Campings worden door organisator gereserveerd op moment dat groepsomvang bekend is.
Conditie is natuurlijk een voorwaarde, maar het parcours kent weinig hoogtemeters. Benjaminse omschrijft het als een makkelijke route.

Bij interesse of vragen stuur Maurice een persoonlijk berichtje (zie contactgegevens op de website van het evenement).

Kosten voor camping zullen rond de 15 euro per nacht per persoon liggen.
11 nachten = 165 euro als voorschot te betalen aan organisator. Na de vakantie wordt een eindberekening gemaakt. Tekort of overschot wordt verdeeld over de deelnemers.
Koken in principe op de camping (voor eigen rekening). Uiteraard is iedereen vrij om restaurants op te zoeken.

Sluitingsdatum inschrijving : 11 augustus 2023 . Indien een maximaal aantal deelnemers is bereikt wordt een notificatielijst (wachtlijst) ingesteld.

Hoe werkt de notificatielijst?
Iedereen die zich heeft ingeschreven voor de notificatielijst krijgt automatisch en tegelijkertijd een E-mail bij een annulering van een deelnemer. Wie het eerst de vrijgekomen ticket claimt, gaat mee. Volg je de link uit de E-mail, maar kun je nog steeds geen ticket kopen? Dan is iemand je voor geweest. Je blijft op de lijst staan en ontvangt dus E-mails totdat je succesvol een (of meerdere) ticket(s) hebt geclaimd.

=================================================================================

Etappe 1
Nancy – Girancourt

Etappe 2
Girancourt – Vanne

Etappe 3
Vanne – Auxonne

Etappe 4
Auxonne – Dracy le fort

Etappe 5
Dracy le Fort – Fleurie

Etappe 6
Fleurie – Irigny

Etappe 7
Irigny – Tournon

Etappe 8
Tournon – Bourg Saint Andiol

Etappe 9
Bourg Saint Andiol – Avignon

Boekje Veloroute du Soleil is verkrijgbaar bij:
Fietsgids: Mooiste fietsroute Veloroute du Soleil (cyclingeurope.nl)
Hier zijn ook de GPX bestanden te downloaden.

Aanmelden via de website van de Wereldfietser
een fietsroute met zeer weinig hoogtemeters,
Dat is dan weer jammer :D. En misschien kan Maurice zich even voorstellen?
Activiteitencommissie schreef:
di 06 jun, 2023 14:52
(...) zal 93% van de route autovrij zijn.
Ik ken deze route niet, dus wellicht zit ik er helemaal naast, maar mijn ervaring in Frankrijk is dat de kans groot is dat "vrij van auto's" ook betekent "vrij van terrasjes, koffie, restaurants en andere diverterende zaken".

Just sayin'. :wink:
Dit is vermoedelijk de vlakste langeafstandsroute. Volgens Paul Benjaminse zou je hem eigenlijk met een gewone Nederlandse stadsfiets moeten kunnen fietsen, op twee kleine stukjes na waar je dan even zou moeten lopen. Om die reden heb ik hem in het verleden aangeraden voor beginners die nog niet in een echte vakantiefiets willen investeren. Zelf wilde ik hem daarom ook eens uitproberen om te zien of dat ook inderdaad een goed advies is. Door corona kwam dat er toen niet van, maar ik was al van plan het dit jaar in september dan te gaan uitproberen (maar niet met mijn stadsfiets). Ik heb mij nu dus maar opgegeven voor de WF tocht. Zelf begin ik denk ik in Maastricht. Dan kom ik op de eerste dag gelijk de zwaarste klim van de hele route tegen. :D
Mooi dat er weer iemand is die een buitenlandtocht wil organiseren.
Dag afstanden van 80 tot 90km zijn naar mijn mening behoorlijk fors ook bij een vlak traject met fietsen plus bagage.
Dit zal veel potentiele liefhebbers van een buitenlandtocht en m.n. de beginnelingen afschrikken.
Klopt. Een dagje meer is misschien verstandig (net als vroeger op de dag beginnen).
Treintickets met deelnemers samen organiseren?
Ronald van der Perk schreef:
wo 07 jun, 2023 11:23
Mooi dat er weer iemand is die een buitenlandtocht wil organiseren.
Helemaal mee eens! Veel lof en dank voor dit initiatief en alle daaraan verbonden moeite. Vergeet overigens niet de zomertrektocht Midden-Engeland 22 juli - 6 aug (ook een buitenlandtocht :-)) en alle lange weekenden door het jaar heen.

Ik zou overigens van zuid naar noord rijden zodat je de zon in de rug hebt. Dat maak het landschap mooier en kan ook fijn zijn op warme dagen.
In het najaar is van noord naar zuid rijden aantrekkelijker: je rijdt met het weer mee.