Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rome naar Amsterdam; via Basel of Zwarte Woud? - Forum Wereldfietser

Rome naar Amsterdam; via Basel of Zwarte Woud?

Beste mede fietsers,
Ik ben op dit moment onderweg van Rome naar Amsterdam. Ik ben net voor Modena. Ik hoor van reizigers dat het stukje tussen de Bodensee naar Basel wat saai en industrieel is. Wat is jullie ervaring met dit stuk ? En weet iemand of de nieuwe Benjaminse via het Zwarte Woud een mooi(er) alternatief is?
Vriendelijke groet
Marloes
Als je voor het Zwarte Woud kiest, dan sla je de Elzas (en verder) over. Dat kippenstukje tussen de Bodensee en Basel… tja, fiets erdoorheen en geniet van de dingen die je ziet. Het Zwarte Woud en verder is trouwens ook prachtig.

Je kunt ook nog voor Reitsma kiezen, om het nog lastiger te maken :lol:
Ik deed m de andere kant op, dan is het uitkijken naar de Alpen die komen. Ik kan mij voorstellen dat je niet door aangeharkt Zwitserland wilt rijden.
Je kan ook een stuk aan de noordkant van de Bodensee rijden, naar onder meer Lindau (freistad Lindau), een aardig middeleeuws plaatsje en dan een oversteek naar de zuidzijde nemen. Waterval van Schaffhausen....zo'n jaren '50 toeristenbestemming waar je prima langs kan rijden.
Als alternatief raad ik de SwitzerlandMobility app aan, waar alle afstandsfietspaden van Zwitserland in staan. Een route evenwijdig aan de Bodensee laat je uitstekend je klimspieren gebruiken terwijl wegen in Zwitserland meestal niet echt heftig stijgen.

https://play.google.com/store/search?q= ... app&c=apps
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik het voor nu laat bij de door Benjaminse uitgestippelde route naar Basel. Eventueel neem ik de tip mee om aan de noordkant van de Bodensee te gaan rijden. Ik kijk nog even. Eerst nog even puzzelen op welke pas te nemen, Majolapas of toch het treintje om de Alpen. Ben toch wat afgeschrokken van alle tunnels bij de Splugenpas bij het klimmen vanaf de zuidzijde.
Maar hoe mooi is het om aan de noordkant de Splügenpas af te dalen en dan door die Zwitserse dorpjes te fietsen.
De afdaling langs die mooie Schlucht om uiteindelijk in Chur aan te komen is een groot feest.
Vanaf Chur tot de Bodensee zou ik de trein nemen.
Marloesk schreef:
do 08 jun, 2023 22:21
Ben toch wat afgeschrokken van alle tunnels bij de Splugenpas bij het klimmen vanaf de zuidzijde.
Kan me niet herinneren dat die tunnels een issue waren.
Kom op, een beetje avontuur, daar laat je je toch niet door 'afschrikken'?!
Flix schreef:
do 08 jun, 2023 23:47
Marloesk schreef:
do 08 jun, 2023 22:21
Ben toch wat afgeschrokken van alle tunnels bij de Splugenpas bij het klimmen vanaf de zuidzijde.
Kan me niet herinneren dat die tunnels een issue waren.
Kom op, een beetje avontuur, daar laat je je toch niet door 'afschrikken'?!
Ben je via de zuidzijde aangekomen
Op de zuidzijde zijn meerdere tunnels zonder licht van een paar kilometer lang, volgens Benjaminse en de mensen die wij onderweg spreken. Net na Isola vooral.

We naderen het Comomeer, moeten nu maar eens een knoop gaan doorhakken:)
Ik heb het eens nagekeken op de kaart en gemeten. Ik kom tussen Chiavenna en Montespluga tot 7 tunnels met een totale lengte van 2,1 km. Gemiddeld dus 300 meter per tunnel. Bergaf waren we die twee jaar geleden zo gepasseerd en heb ik er geen speciale herinnering aan. Bergop duurt het natuurlijk wel wat langer :D

Pieter
Tunnels?
Ze waren zodanig dat ik er geen herinnering aan heb in de zin van gevaarlijk.
En dat terwijl ik erg bang ben voor tunnels.
Screenshot_20230609-231236.png
Marloesk schreef:
vr 09 jun, 2023 16:57
Ben je via de zuidzijde aangekomen
Ik neem aan dat je me deze vraag stelt? Zie geen '?'.

Ik heb deze route Z->N gedaan, net als jij. Kan me niet herinneren dat die tunnels enige stress hebben opgeleverd.
Tunnels geen probleem, ook omdat de Splugenpass heel rustig is. En práchtig!
Als je die al een keer N-Z gefietst heb kan ik mij voorstellen dat je nu meer zin hebt om via de Maloja te gaan.
De route door het Schwarzwald lijkt mij mooier dan die langs de Rijn tot in Basel. Vorig jaar door de streek van de Zwarte Wouden route met de motor gereden. Ik vond het er mooi.
Van de Bodensee naar Basel fietst Benjaminse langs de zuidkant door Zwitserland, maar je kunt ook de EuroVelo 6 volgen die langs de noordkant door Duitsland gaat.
En voor mij blijft Duitsland nog altijd financieel aantrekkelijker dan Zwitserland en ze hebben er heerlijke Schwarzwälder Kirschtorte :)
Ik vond het fietsen langs de Bodensee (zuidzijde) aardig.
Als je later weer langs de Rijn fietst (in mijn geval de zuidzijde) dat loopt de fietsroute vlak langs de Rijn en kan ik je het Rijndrijven van harte aanbevelen.
Fietsje parkeren, een paar kilometer stroomopwaarts wandelen en je vervolgens mee laten voeren door vadertje Rijn tot waar je fiets op je wacht.
Gedaan rond 26 juni en het water was aangenaam.

Regio Basel en de Rijn ten noorden van Basel ken ik alleen maar vanuit de auto, maar zou ik op de fiets mijden. Ik heb in het Zwarte Woud een paar rondjes gefietst vanaf een camping en dat was prachtig.
Ik zou zeggen vanaf Schaffhausen (echt prachtig) naar het noorden fietsen.
De waterval is zowel vanuit het zuiden als het noorden met de fiets goed bereikbaar.
Het leuke is dat je gelijk na Basel (noordkant) langs een prachtig afwateringskanaal fietst, dan een bos in duikt en daarna zit je in de Elzas.
Flix schreef:
za 10 jun, 2023 01:00
Marloesk schreef:
vr 09 jun, 2023 16:57
Ben je via de zuidzijde aangekomen
Ik neem aan dat je me deze vraag stelt? Zie geen '?'.

Ik heb deze route Z->N gedaan, net als jij. Kan me niet herinneren dat die tunnels enige stress hebben opgeleverd.
Ja klopt, ik ben het vraagteken vergeten :)

Bedankt voor de info, heel erg nuttig! Dan zijn de 'spookverhalen' van de fietsers die wij tegen komen toch niet helemaal kloppend. 2,1 km van 300 m per keer is best te doen inderdaad.
Poppink schreef:
za 10 jun, 2023 09:00
Ik vond het fietsen langs de Bodensee (zuidzijde) aardig.
Als je later weer langs de Rijn fietst (in mijn geval de zuidzijde) dat loopt de fietsroute vlak langs de Rijn en kan ik je het Rijndrijven van harte aanbevelen.
Fietsje parkeren, een paar kilometer stroomopwaarts wandelen en je vervolgens mee laten voeren door vadertje Rijn tot waar je fiets op je wacht.
Gedaan rond 26 juni en het water was aangenaam.

Regio Basel en de Rijn ten noorden van Basel ken ik alleen maar vanuit de auto, maar zou ik op de fiets mijden. Ik heb in het Zwarte Woud een paar rondjes gefietst vanaf een camping en dat was prachtig.
Ik zou zeggen vanaf Schaffhausen (echt prachtig) naar het noorden fietsen.
De waterval is zowel vanuit het zuiden als het noorden met de fiets goed bereikbaar.
Dit ga ik onthouden!
Aart. schreef:
za 10 jun, 2023 12:02
Het leuke is dat je gelijk na Basel (noordkant) langs een prachtig afwateringskanaal fietst, dan een bos in duikt en daarna zit je in de Elzas.
De Elzas lijkt mij inderdaad erg mooi, denk dat we toch vanaf de Bodensee naar Basel fietsen. Beetje afwisselen misschien met delen via Dtsl.
Poppink schreef:
za 10 jun, 2023 09:00
Regio Basel en de Rijn ten noorden van Basel ken ik alleen maar vanuit de auto, maar zou ik op de fiets mijden.
Geen reden toe om dat te mijden. Vanwege de mooie Benjaminse route aan de Franse kant, als genoemd door Aart.
En ook Reinradweg aan de Duitse kant heb ik ooit gereden, en ook die is over het algemeen de moeite van het fietsen zeker ook waard.