Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadeltrouble - Forum Wereldfietser

Zadeltrouble

Ik had een standaard gelzadel, maar vond dat te zacht wat zorgde voor zweet en ook pijn na 30km.

Nu heb ik een SQLab 610 gekocht en gemonteerd. Dat gaat goed voor 20km, maar nadien wordt dat zadel al maar meer ongemakkelijk met stevige zitpijn.

Nu wil ik het na 1 korte en 1 langere rit (10 + 50km) niet meteen opgeven.

Ik zat op het zadel in gewone kledij (standaard onderbroek en chino broek).
Ik heb wel een fietsonderbroek, en daarmee ga ik het zeker ook proberen.

Hoe rijden jullie meestal, met een wielrennersbroek, met een fietsonderbroek met kussentjes of met standaard kledij?

Nog iemand ervaring met dat zadel? Moet ik nog wat geduld oefenen? (ik mag het zadel nog terug sturen)
Koop een goede fietsbroek. Het scheelt.
gios schreef:
do 01 jun, 2023 18:06
Koop een goede fietsbroek. Het scheelt.
Vergeleken met de fietsonderbroek die de vraagsteller heeft? Vergeleken met een slechte fietsbroek? En hoe weet je dan wat goed of slecht is?
Blackbelt schreef: Hoe rijden jullie meestal, met een wielrennersbroek, met een fietsonderbroek met kussentjes of met standaard kledij?
Ik denk niet dat je er veel aan hebt te weten hoe iemand anders meestal rijdt. De een rijdt 100 km in een spijkerbroek, ik trek voor bijna alles langer dan 10 km een koersbroek aan. Met de zoekfunctie kun je hier op het forum van alles vinden over voor- en nadelen van verschillende broeken. SQLab 610 levert ook wel een paar hits op, dus er zijn mensen hier die er ervaring mee hebben, niet altijd tot tevredenheid zo te zien (“te koop, kon er niet aan wennen”). Hopelijk reageren ze.

Groetjes,

Carl
Zit je meer rechtop op naar voren?
Blackbelt schreef:
do 01 jun, 2023 17:22
Nu heb ik een SQLab 610 gekocht en gemonteerd. Dat gaat goed voor 20km, maar nadien wordt dat zadel al maar meer ongemakkelijk met stevige zitpijn.
Vraag 1 is dan: waar doet het pijn? Zitbotjes, voorkant middenin, stuitbeen etc.? En wat voor houding rij je in? Tijdrit, sportief, trekking (zadel + stuur even hoog), relaxed, omafiets-zit (tegenwoordig meet de e-bike-zit)?
Meestal heb je met een zacht zadel het eerste half uur geen last en daarna de rest van de dag wel. Met een hard zadel het eerste half uur wel last en de rest van de dag niet.

Ook een fiets(-onder-)broek en de broek die je daar eventueel nog overheen draagt kunnen nog van invloed zijn.

Met een SQ-Lab zadel ben ik zelf in diverse varianten nooit vriendjes geworden, net als bijvoorbeeld Terry. Maar anderen zweren erbij. Na een tijdje een leren Brooks gereden te hebben was ik het risico op nat worden zat en ben ik naar Brooks Cambium overgestapt. Maar ook die vinden sommige mensen dan weer vreselijk ;)

Bij mij ook bij alles verder dan een kilometer of 10 in fietsbroek, maar ook daar zijn er mensen die de hele wereld over fietsen zonder...

Lang verhaal kort, het is erg persoonlijk ;)
Of zoek op het internet.
Ik sluit me aan bij Jur; meer dan (zelfs al bij minder dan) 10 km altijd fietsbroek, behalve wanneer ik een rondje op de Gazelle Impala maak.

EDIT
Blij te horen dat velen met mij niet altijd even lekker zitten.
Dat verzacht de pijn.
Mijn vrouw en ik hadden onze fietsen destijds allebei gekocht met een SQLab zadel, breedte afgestemd op de zitbotjes, dat moest het zijn.

Meer dan 1.000 km met de SQLab gefietst, korte afstanden, lange afstanden, met fietsbroek (Assos), of fietsonderbroek, zonder fiets(onder)broek, sportieve zit, rechtop zit, van alles geprobeerd, maar het bleef een drama. Pijnlijke plekken, beurs gevoel, gewoon echt niet fijn.

Daarna heb ik een Brooks Cambium geprobeerd, wat al een hele verbetering was, maar nog steeds niet prettig.

Nu fietsen we allebei op een Brooks B17, hoewel oppassen geblazen met nattigheid, tot nu toe voor ons beiden het fijnste zadel. We kunnen er zelfs zonder fietsbroek wel langere afstanden op fietsen zonder dat het pijnlijk wordt.

Maar… zoals overal wel te lezen: een zadel is heel persoonlijk. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, waarbij je niet al te snel de moed moet opgeven.

Daarbij hebben wij allebei na een aantal dagen achter elkaar langere afstanden fietsen toch ook wel wat ongemakken aan de derrière, maar aanvaardbaar en langzaam aan gedurende de trip verdwijnend.

Het perfecte zadel, waarbij je probleemloos (zonder ongemakken, pijntjes, plekjes, etc.) dagenlang achter elkaar kilometers en urenlang kunt fietsen hebben wij nog niet gevonden. Ik denk dat zo’n zadel (voor ons) dan ook niet bestaat. Maar dat mag de pret niet drukken. Af en toe toch een fietsbroek aan geeft soms dan net een beetje verlichting en comfort.

Succes!
Last van je zadel komt zeker niet altijd door het zadel zelf. Volgens mij heeft je houding/afstelling van je fiets meer invloed. Zadelhoogte en positie t.o.v. je trapas hebben het meeste invloed, maar het kan ook iets kleiners zijn. Ik heb vorig jaar de hoek van mijn Brooks Cambium met een halve graad aangepast (neus een halve graad meer naar beneden), en zo iets kleins kan al een groot verschil maken in de interactie tussen je zitbotjes en je zadel. Ik zou dus eerst eens kijken of je qua afstelling nog iets kan verbeteren voordat je aan de lange reise langs verschillende zadels begint.
Fiets eerst op een Gilles Berhoud Mente zadel. Was niet echt lekker.

Fiets nu op een brooks b17 zadel. Geen last. Leer gaat zich vormen naar je billen/zitbotjes.

Mario
Ik krijg van gelzadels (meerdere uitgeprobeerd) na ongeveer 50 km zenuwpijn. Waarschijnlijk drukt het gel zenuwen iets samen. Ik heb dat ook met "gelmatrassen", die door iedereen de hemel in worden geprezen..
Nu rijd ik al jaren op meerdere fietsen met Brooks B17 carved. (Die met die spleet in het midden). Voor korte afstanden tot zo'n 40 km met gewone broek, voor langere afstanden met zeemonderbroek. Pas vanaf 80 km een beetje gewone zadelpijn, maar daar word je flink van :)
Ik ben relatief licht en heb altijd een zadelhoesje bij me om het zadel 's nachts droog te houden. Het beruchte snelle uitzakken, wat veel wordt gemeld bij Brooks, komt bij mijn zadel niet voor.

Erik
ben er door schade en schande achter gekomen dat een bol zadel me beter bevalt dan een plat zadel
bolle (lees als ronde )zadels zoals de brooks cambium en de oude san marco rolls zadels zijn als er achter tegen kijkt een ronde boven vorm
de zadels van bv SQ labe en Terry zijn veel vlakker bovenop en zijn niet zo voor mij billen geschrikt
de brooks b 17 was hellemaal een drama voor mij
let eens wat op de vorm van een zadel die je niet beviel en kijk naar een andere vorm voor de volgende
vaak mag je ook een zadel proefrijden
of leen er eens een van vrienden
succes met de zoektocht
Zoals met de zadels is het ook met “wielren” broeken, ik koop steeds een ander merk om te kijken welke merk-zeem ik het lekkerste vind, maar ook dan….ene zeem is dikker als de ander binnen het zelfde merk…
En het is vrij prijzig allemaal, kan niet maar steeds wat nieuws kopen om uit te proberen….maar ben er wel al achter welk merk me het beste zit…

Voor mij is een redelijk hard leren smal selle italia zadel weer dikke prima…

Tweede hands kopen en als het niks is weer doorverkopen zou een optie zijn…lastig is het allemaal wel.

Of bikefit oid laten doen…

Ondanks alles heb ik soms ook zere kont hoor…hoort er een beetje bij, maar dan echt een beetje….

Succes met de zoek/vind tocht.

Gr ej
Het perfecte zadel vindt je op de ligfiets, en dan kun je toe met een fietsbroek met een hele dunne zeem, dat is voor jullie alleen geen optie denk ik. Dus een leren zadel dat naarmate je meer fietst zich beter op je lichaam aanpast, de ene zweert bij een Brooks de ander bij een GB, die GB heeft merk ik wel een langere inrij periode dan een Brooks. Bij beide moet je nooit gaan fietsen als het zadel 's nachts doorweekt is van de regen. (een plastic zak is een goed alternatief voor een dekje)
LHTJoost schreef:
do 01 jun, 2023 18:43
Zit je meer rechtop op naar voren?
Ook antwoord op de onderstaande vraag:
Zadel en stuur staan zowat even hoog, ik schat dat mijn romp onder zowat 45° staat.
Zeker geen oma zit, maar ook geen tijdrit houding, maar wat ik noem semi-sportief.
Is de stand van je zadel al genoemd? Ik ben niet overtuigd dat de broek het probleem is.
Zadelpijn kan in zoveel zitten. Eigenlijk is het op een forum nauwelijks mogelijk om een goed advies voor jouw zithouding, zadelpijn etc te geven. Enige, als je dat nog niet gedaan hebt: laat eens een goede bikefit doen. Ja, kost geld.
Ik heb ook heel wat zadels geprobeerd en ben uiteindelijk bij de Selle Bassano Volare uitgekomen. Het is niet een duur zadel en heeft een redelijk harde zit zonder overdreven hard te zijn. Ik kan er probleemloos uren op zitten.
Ik ben fan van leren zadels. Heb een Brooks B17 op mijn toerfiets en een Gilles Berthoud Aspin op mijn racefiets. Voeren volgens mij een deel van zweet af dat anders volledig via de fietsbroek moet. Maar niets zo persoonlijk als een zadel. Denk trouwens wel dat veel afhangt van training en het kweken van zitvlees. Duurt dus sowieso een tijdje voordat ook op lange ritten een zadel tot het eind toe lekker zit.
Als je geen leer wil:

Uit de MTB wereld de volgende tip: Specialized BG, MTB zadels. Hele goede reputatie (en veel maten).

En als het echt problematisch blijft: Selle SMP. Uiterlijk is wennen, maar ik schaar me bij de mensen die dat absoluut de beste zadels vinden. Prijs is ook wel even schrikken :|