Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag ivm pijn aan de "voorkant". - Forum Wereldfietser

Vraag ivm pijn aan de "voorkant".

Sinds enkele weken weer aan het fietsen en ik heb enkele fietsbroeken gekocht maar ik heb dus een probleem. Mijn mannelijk geslachtsdeel doet vaak wat pijn tijdens het rijden. Een fietsbroek moet uiteraard mooi aansluiten en dat doet ze ook , ik heb trouwens geen zadelpijn , maar het stoort me dat het vooraan telkens irritatie geeft... Lijkt alsof het te strak zit daar. Ik wil men zaakje de hele tijd anders leggen /steken. Normaal draag ik maat L dus kocht nu een XL om eens te testen. Net 20 km gaan fietsen en zelfde resultaat...

Kent iemand dit probleem ? Ter verduidelijking : mijn zadel staat goed afgesteld. Mijn knikkerzak heeft niets last van slapen en zadelpijn aan zitbeentjes is er ook niet.

Zijn er fietsbroeken die enkel een zeem hebben aan het achterwerk en die dus niet doorloopt tot de voorkant ? Of zijn hier andere oplossingen voor ? Mijn broeken kosten 28 euro /stuk. Gaat een broek van 80 euro iets verhelpen ?
Op zekere leeftijd krijgen veel mannen last van de prostaat.
Dat staat los van ballen of zitbotjes en kan ook klachten geven.

Anderzijds zie ik dat niet alleen ik, maar meerdere oudere mannen een Brooks Flyer op hun fiets hebben of een Suntour of Thudbuster verende zadelpen.
Niets mis mee.
Gotthelife schreef:
wo 31 mei, 2023 22:18
Zijn er fietsbroeken die enkel een zeem hebben aan het achterwerk en die dus niet doorloopt tot de voorkant ? Of zijn hier andere oplossingen voor ? Mijn broeken kosten 28 euro /stuk. Gaat een broek van 80 euro iets verhelpen ?
Ja maar dan praat je wel vaak over de (veel) duurdere merken.

Je omschrijving is wat lastig. Gaat het om broei (dus huidirritatie) of is de pijn elders?
Als het niet over gaat na goede broek met zeem wellicht naar huisarts gaan?

Maar had je het voorheen ook? Omdat je schrijft dat je weer begonnen bent met fietsen?

Gr ej
Je omschrijving is wat lastig. Gaat het om broei (dus huidirritatie) of is de pijn elders?
[/quote]

Klein beetje irritatie en na vandaag weer te fietsen kan ik het eigenlijk enkel omschrijven als "het zit te strak en klemt aan de voorkant".
ej groningen schreef:
do 01 jun, 2023 21:47
Als het niet over gaat na goede broek met zeem wellicht naar huisarts gaan?

Maar had je het voorheen ook? Omdat je schrijft dat je weer begonnen bent met fietsen?

Gr ej
Ik deed vroeger wat aan mountainbiken , maar zeker niet wekelijks. Nu wil ik 2 - 3 keer per week op de weg fietsen met een trekking fiets. Ik doe slechts tochtjes van 20km momenteel en bouw het rustig op. Doel is om ongeveer 70 km per dag te kunnen fietsen.

Vroeger had ik dit probleem niet maar deed ook nooit een broek met zeem aan. Het is dus pas enkele weken nu dat ik met een aansluitende koersbroek , met zeem, de weg op ga.
Als het schuurt, dan kan dat zeker irritatie opleveren, een droge huid daarbij en succes gegarandeerd. Maar een bezoek aan de huisarts om iets anders uit te sluiten lijkt me geen kwaad kunnen. Het kan best zijn dat doordat je nu weer fietst je iets wat er al zat wakker hebt gemaakt, en dan gaat het protesteren, net als spieren die een tijd niks hebben gedaan.
Gotthelife schreef:
do 01 jun, 2023 23:55

Vroeger had ik dit probleem niet maar deed ook nooit een broek met zeem aan. Het is dus pas enkele weken nu dat ik met een aansluitende koersbroek , met zeem, de weg op ga.
Ach, dat is ook geen verplichting hoor zo'n
broek met zeem. Genoeg mensen die de wereld over fietsen zonder koersbroek. Als je het zelf ook fijner zonder vindt en dat dagenlang in het zadel goed gaat... lekker zonder gaan toch? ;)
Dus vroeger had je die trekking fiets niet? Dan staat deze wellicht niet goed afgesteld of moet je wennen aan deze fiets?

Ej
Gotthelife schreef:
do 01 jun, 2023 23:50
Klein beetje irritatie en na vandaag weer te fietsen kan ik het eigenlijk enkel omschrijven als "het zit te strak en klemt aan de voorkant".
Kan het zijn dat de broek op die plek te strak zit? Pasvormen van fietsbroeken verschillen behoorlijk. Sommigen zitten bij de pijpen te strak en op andere plekken te slap. Sommigen hebben een te strak kruis maar slap in de band, etc.
Als je flinke bovenbenen hebt dan zit het al gauw strak in de lies.
Leon schreef:
vr 02 jun, 2023 09:01
Kan het zijn dat de broek op die plek te strak zit? Pasvormen van fietsbroeken verschillen behoorlijk. Sommigen zitten bij de pijpen te strak en op andere plekken te slap. Sommigen hebben een te strak kruis maar slap in de band, etc.
Als je flinke bovenbenen hebt dan zit het al gauw strak in de lies.
Pasvorm kan idd flink schelen. Helemaal als de broek bretels heeft (geen idee of dit in deze zaak het geval is) want dan kan de boel flink strak gaan zitten.
Volgens mij moet je ergens broeken gaan passen. Weet niet of je dat gedaan hebt, of dat het bestelde broeken zijn.

Een net wat luxere broek dan het basismodel bevalt mij vaak het best. Dunner en luchtiger padding. bretels of niet kan een groot verschil maken. (toer doe ik het liever niet, race liever wel). Damesmodel zou je ook kunnen proberen (heb ik hele fijne van, geruild tegen een shirt van mij aan mrs :roll: ).
Gotthelife schreef:
wo 31 mei, 2023 22:18
Normaal draag ik maat L dus kocht nu een XL om eens te testen.
Passen. Normaal heb ik shirts S, M, L of XL maar mijn fijnste fietsshirt is XXL. labeltje zegt totaal niks, het gaat om de stof en pasvorm.
Grandonneur schreef:
vr 02 jun, 2023 11:04
Passen. Normaal heb ik shirts S, M, L of XL maar mijn fijnste fietsshirt is XXL. labeltje zegt totaal niks, het gaat om de stof en pasvorm.
Je heet dan ook Grandonneur. :D
Passen inderdaad. Wat je in de winkel ook moet doen is fietsbewegingen maken. Rechtopstaand zitten ze vaak prima, maar als je buigt en één been omhoog doet wordt het vaak anders.
Zeker niet de goedkoopste oplossing, maar fietsbroeken van Assos hebben wat meer ruimte voor de edele delen in het ontwerp zitten. Dus ik kan zeker aanraden om die eens te gaan passen.
Leon schreef:
vr 02 jun, 2023 11:11
Grandonneur schreef:
vr 02 jun, 2023 11:04
Passen. Normaal heb ik shirts S, M, L of XL maar mijn fijnste fietsshirt is XXL. labeltje zegt totaal niks, het gaat om de stof en pasvorm.
Je heet dan ook Grandonneur. :D
Passen inderdaad. Wat je in de winkel ook moet doen is fietsbewegingen maken. Rechtopstaand zitten ze vaak prima, maar als je buigt en één been omhoog doet wordt het vaak anders.
Dat is m.b.t. het passen en de manier van passen m.i. een terecht punt wat je maakt.
ThomasG schreef:
vr 02 jun, 2023 11:38
Zeker niet de goedkoopste oplossing, maar fietsbroeken van Assos hebben wat meer ruimte voor de edele delen in het ontwerp zitten. Dus ik kan zeker aanraden om die eens te gaan passen.
Als je een fietsbroek van Assos past zul je merken dat hij aan de voorkant wat trekt als je rechtop staat en dit niet het geval is als je in de fietshouding zit/staat.

De zemen van Assos en de pasvorm zijn "fenominabel" (formidabel x fenomenaal :D ). Er hangt helaas wel een heel stevig prijskaartje aan...
Even een reactie na het lezen van de nieuwe reacties. De fiets staat goed afgesteld dus dat is niet het probleem. Ik denk dat het , zoals velen van jullie aanhaalden , het misschien gewoonweg de pasvorm van deze broek is die niet goed is voor mij. Ik heb (dom van mezelf) slechts 1 broek gepast in de winkel en voelde goed aan daar maar op de fiets niet meer.

Ik ga dus eens een keertje terug naar de winkel en enkele andere modellen passen. Ik ga niet op de prijzen letten. Ik ga ook eens zitten en benen omhoog trekken (om een beetje de fietsbeweging / positie te hebben).

Ik ga een update geven zodra ik een nieuwe broek heb en een testritje heb gedaan :)
ThomasG schreef:
vr 02 jun, 2023 11:38
Zeker niet de goedkoopste oplossing, maar fietsbroeken van Assos hebben wat meer ruimte voor de edele delen in het ontwerp zitten. Dus ik kan zeker aanraden om die eens te gaan passen.
Vooral de (dure!) versies met de KuKuPenthouse (geen zeem aan de voorkant dus). Maar weet niet of die in de nieuwe modellen nog steeds zit.
Ik vind de zeem van Assos juist minder en ik heb best een dure ( wat niet alles hoeft te zeggen )….
Agu gaat bij mij na lange ritten pijn doen en daarvan heb ik ook een dure…..
Sportful heb ik een middenmoot broek en die bevalt het beste…

Het moraal….het is zo ontzettend persoonlijk…dus idd passen en passen!

En eigenlijk is dit vervelend voor de winkel dat ik dit zeg, maar vaak is het online erg goedkoper dan in de winkel. Laatst zei ik tegen de winkelier dat het verschil met online veel was en of we in het midden konden gaan zitten en ik het dan bij hun zou kopen, kon helaas niet…

Gr van ej
ej groningen schreef:
vr 02 jun, 2023 19:55
En eigenlijk is dit vervelend voor de winkel dat ik dit zeg, maar vaak is het online erg goedkoper dan in de winkel.
Logisch gezien de kosten van pand, personeel etc...

Indien mogelijk (assortiment) support ik graag de lokale winkel... mits ze het qua service verdienen.

Terug naar zemen: de combinatie met het zadel/ de fietshouding is ook van belang. Zo heb ik broeken die prima functioneren op een leren trekkingzadel maar minder op een sportiever zadel, en andersom.
Bij mij is het ook afhankelijk van de mate van inzakking van mijn Brookszadel. In het begin heb ik een fietsbroek met zeem nodig. Later nauwelijks.