Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brandwerende accutas transport in vliegtuig - Forum Wereldfietser

brandwerende accutas transport in vliegtuig

Hoewel ik zelf geen elektrische fiets heb en die hopelijk zelf nog vele jaren niet nodig heb denk ik graag even mee aan een oplossing voor het vervoeren van een accu in het vliegtuig voor wereldfietsers.

Steeds meer mensen reizen met een elektrische fiets en ik heb al diverse berichten gelezen over de moeilijkheid van het meenemen van een accu in het vliegtuig.

Misschien leest er iemand mee die hier iets mee kan. Er zijn namelijk speciale hoezen op de markt om een accu veilig op te bergen zoals deze.

https://www.thecoolbikingcompany.com/pr ... as-mirage/
https://www.rottner-kluizen.nl/rottner- ... gI_hfD_BwE

Wellicht kan er een hele dikke en extra veilige versie van worden gemaakt zodat een fietsaccu wel als handbagage meegenomen mag worden. Misschien zelfs met een speciaal keurmerk of iets dergelijks. Je zou zelfs kunnen denken aan een verhuurservice op vliegvelden, ik kan mij zo voorstellen dat daar wel een markt voor is.

Misschien is er een producent geïnteresseerd of weet iemand een ingang via een fietslobby o.i.d.. Zelf heb ik geen belang hier bij dus doe er mee wat je wil.
Technisch: Mag ik even sceptisch zijn? Een brandende accu fikt denk ik heel wat harder dan zo'n tasje aan kan.
Qua toestemming: je moet bij degenen zijn die de regels voor de luchtvaart(maatschappijen) bepalen. Ik wens je een dikke huid en veel tijd.
Inderdaad, want op de sites van diverse vliegmaatschappijen lees ik dat batterijen/accu’s groter dan 160 Wh niet zijn toegestaan.
Als de vliegende elektrische fietser booming business zou zijn was dit probleem allang opgelost.
Accuverhuurpunten op vliegvelden lijkt me handiger? Kwestie van Avis (wie dan ook) een goede verdienste laten doorrekenen en een maandje later is het uitgerold.
Grandonneur schreef:
wo 31 mei, 2023 11:23
Accuverhuurpunten op vliegvelden lijkt me handiger? Kwestie van Avis (wie dan ook) een goede verdienste laten doorrekenen en een maandje later is het uitgerold.
Eens
WimB schreef:
wo 31 mei, 2023 11:21
Als de vliegende elektrische fietser booming business zou zijn was dit probleem allang opgelost.
Nou, ik denk van niet.
Accu's staan er om bekend dat ze niet vaak maar toch wel regelmatig spontaan oververhit raken dan wel in de fik vliegen.
Dat geldt niet alleen voor accu's van fietsen maar ook voor accu's van laptops en dergelijke.
De vrachtruimte van een vliegtuig beschikt weliswaar over een blus systeem, maar je wilt toch niet dat het vliegtuig een noodlanding moet maken dan wel neerstort.

Laat ik het anders stellen: Als ik het voor het zeggen zou hebben bij een vliegtuigmaatschappij dan zou ik strikt de hand houden aan een verbod op het vervoer van accu's anders dan in telefoons, laptops en tablets anders dan in de handbagage.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 10:42
Technisch: Mag ik even sceptisch zijn? Een brandende accu fikt denk ik heel wat harder dan zo'n tasje aan kan.
Qua toestemming: je moet bij degenen zijn die de regels voor de luchtvaart(maatschappijen) bepalen. Ik wens je een dikke huid en veel tijd.
Deze twee tassen zijn alleen bedoeld als voorbeeld. Daarom zal er ook een speciale tas moeten worden ontwikkeld die daar tegen kan, desnoods met wel 4 lagen stof. Die stof kan trouwens temperaturen aan van 1200 graden. Technisch lijkt mij dat geen enkel probleem.
Grandonneur schreef:
wo 31 mei, 2023 11:23
Accuverhuurpunten op vliegvelden lijkt me handiger? Kwestie van Avis (wie dan ook) een goede verdienste laten doorrekenen en een maandje later is het uitgerold.
Er zijn heel veel verschillende soorten fietsaccu,s dus dat lijkt mij nog best lastig. Bovendien kan een dergelijke hoes ook een oplossing zijn voor diverse andere accu s zoals grotere accus voor drones, cameras en dergelijke.
Frank schreef:
wo 31 mei, 2023 10:54
Inderdaad, want op de sites van diverse vliegmaatschappijen lees ik dat batterijen/accu’s groter dan 160 Wh niet zijn toegestaan.
Waarom zou een grotere accu niet beschermd mee kunnen in een speciale hoes als een accu tot 160Wh gewoon in de handbagage mee kan.

Mij lijkt een onbeschermde accu van 160Wh gevaarlijker dan een accu van 500Wh in een speciale hoes die daar voor ontwikkeld is.
WimB schreef:
wo 31 mei, 2023 11:21
Als de vliegende elektrische fietser booming business zou zijn was dit probleem allang opgelost.
Er zijn heel veel apparaten met grotere accus zoals cameras, dronens, duikapparatuur etc.
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:47

Er zijn heel veel verschillende soorten fietsaccu,s dus dat lijkt mij nog best lastig.
Ja, zeker gezien de stap naar steeds meer in het frame geïntegreerde oplossingen. Iets achterin een bagagedrager is wat makkelijker te standaardiseren, met die accu's in het frame wordt het toch lastiger. Al zijn er natuurlijk ook genoeg fietsen, ook met electrische ondersteuning, zonder bagagedrager ;)
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:51

Mij lijkt een onbeschermde accu van 160Wh gevaarlijker dan een accu van 500Wh in een speciale hoes die daar voor ontwikkeld is.
Mij lijkt me geen accu aan boord toelaten minder gevaarlijk dan wel een accu toelaten. ;)
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:56

Er zijn heel veel apparaten met grotere accus zoals cameras, dronens, duikapparatuur etc.
Grote accu's wel, maar zo groot als een electrische fiets accu? Dat lijkt me niet bij de omschreven voorbeelden.
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:56
WimB schreef:
wo 31 mei, 2023 11:21
Als de vliegende elektrische fietser booming business zou zijn was dit probleem allang opgelost.
Er zijn heel veel apparaten met grotere accus zoals cameras, dronens, duikapparatuur etc.
Een camera met een grotere accu dan een e-bike. Indrukwekkend! 8) Ik ben benieuwd welke dat zijn.
Een drone met een accu van 3 kilo is ook bepaald geen consumentenhobbyding.
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:51
Frank schreef:
wo 31 mei, 2023 10:54
Inderdaad, want op de sites van diverse vliegmaatschappijen lees ik dat batterijen/accu’s groter dan 160 Wh niet zijn toegestaan.
Waarom zou een grotere accu niet beschermd mee kunnen in een speciale hoes als een accu tot 160Wh gewoon in de handbagage mee kan.

Mij lijkt een onbeschermde accu van 160Wh gevaarlijker dan een accu van 500Wh in een speciale hoes die daar voor ontwikkeld is.
Rustig maar, je hoeft mij niet te overtuigen, maar de luchtvaartmaatschappijen. 🙂
Hmm, mijn eerste reactie was sceptisch.

Maar van de andere kant: als de vraag toeneemt, en dat gebeurt, en juist niet alleen in NL, zullen luchtvaartmaatschappijen in de vorm van de IATA, en de wereldwijd regelgevende instantie, de ICAO, zich erover moeten buigen. Kan nog steeds het antwoord 'mag niet' zijn, maar men zal ook willen voorkomen dat mensen die dingen illegaal proberen te verschepen, bv in hun ruim-koffer. Ik weet niet of die accu's er altijd met de kofferscanner uitgehaald kunnen worden, en of koffer-scans overal worden toegepast, maar op een gegeven moment kan het verbieden meer risico's opleveren, dan het gecontroleerd toestaan.
En dan zou die hoes wel eens een goede start kunnen zijn bij dat gereguleerd toestaan.

Maar dat zal allemaal niet overnight geregeld zijn...
Flix schreef:
wo 31 mei, 2023 12:24
Hmm, mijn eerste reactie was sceptisch.

Maar van de andere kant: als de vraag toeneemt, en dat gebeurt, en juist niet alleen in NL, zullen luchtvaartmaatschappijen in de vorm van de IATA, en de wereldwijd regelgevende instantie, de ICAO, zich erover moeten buigen. Kan nog steeds het antwoord 'mag niet' zijn, maar men zal ook willen voorkomen dat mensen die dingen illegaal proberen te verschepen, bv in hun ruim-koffer. Ik weet niet of die accu's er altijd met de kofferscanner uitgehaald kunnen worden, en of koffer-scans overal worden toegepast, maar op een gegeven moment kan het verbieden meer risico's opleveren, dan het gecontroleerd toestaan.
En dan zou die hoes wel eens een goede start kunnen zijn bij dat gereguleerd toestaan.

Maar dat zal allemaal niet overnight geregeld zijn...
Stel dat een bedrijf de ontwikkeling ziet zitten van een dergelijke hoes dan kan een fietsaccu wellicht als gewoon pakket verzonden worden via bedrijven als UPS. Dan kan je de accu gewoon naar jouw hotel versturen en hoeft deze ook niet mee in de handbagage. Dat zou ook een oplossing zijn.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 12:02
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:56
WimB schreef:
wo 31 mei, 2023 11:21
Als de vliegende elektrische fietser booming business zou zijn was dit probleem allang opgelost.
Er zijn heel veel apparaten met grotere accus zoals cameras, dronens, duikapparatuur etc.
Een camera met een grotere accu dan een e-bike. Indrukwekkend! 8) Ik ben benieuwd welke dat zijn.
Een drone met een accu van 3 kilo is ook bepaald geen consumentenhobbyding.
Wellicht heb je gelijk, maar ik kan mij zo voorstellen dat een accu van een professionele drone of videocamera best wel groter als 160Wh kan zijn. Net zoals duikapparatuur etc.
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 12:37
ik kan mij zo voorstellen dat
Dat klinkt echt anders dan wat je eerst zei. :wink:
Maar is het waar?
En maakt het verschil? Een accu van een fiets is principieel niet heel anders dan een voor een videocamera: het zijn een setje cellen in een stevig omhulsel met aansluitingen.
Gezien de regelmatig voorkomende incideneten en de drang van mensen om acuu's mee in een vliegtuig te nemen lijkt het me beter om er erg goed mee op te passen. Als er 300 mensen in een vliegtuig zitten, zijn er nu al zeker 300 smartphones aan boord. Dat is als erg genoeg. Met 300 in een vliegtuig zitten terwijl een smartphone een meltdown heeft lijkt me al niet leuk, dus als een grotere accu gaat branden heb je op zijn minst een serieus gevaar voor de longen van 300 mensen want het is bepaald geen gezonde s**t die dan verdampt, nog afgezien van het vuur.
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 12:32
Stel dat een bedrijf de ontwikkeling ziet zitten van een dergelijke hoes dan kan een fietsaccu wellicht als gewoon pakket verzonden worden via bedrijven als UPS. Dan kan je de accu gewoon naar jouw hotel versturen en hoeft deze ook niet mee in de handbagage. Dat zou ook een oplossing zijn.
Dat lijkt mij de meer vanzelfsprekende route. Luchtvaartmaatschappijen zijn extreem op veiligheid gericht, sinds 9/11 helemaal. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de regels over brandbare accu's in de passagiersbagage soepeler zouden worden. Maar professionele vervoerders als UPS zouden toch in staat moeten zijn voor een redelijk bedrag fietsaccu's te vervoeren in hun vrachtvliegtuigen? Die kosten zijn nu astronomisch als je als particulier een fietsaccu bij UPS of DHL aanbiedt, ook in verband met inklaring, oneindig veel documenten en andere flauwekul. Dat moet anders kunnen. Naarmate de vraag groter wordt, zou een oplossing dichterbij moeten komen.
Offtopic:
peter de rijk schreef:
wo 31 mei, 2023 13:24
... Naarmate de vraag groter wordt, zou een oplossing dichterbij moeten komen.
Is een stijgende vraag naar transport van fietsaccu's per vliegtuig (en daarmee meer vliegende fietstoeristen) wenselijk?

Verlaging van de drempel om een ebike in het vliegtuig mee te nemen kan een aanzuigende werking hebben.
willem.m schreef:
wo 31 mei, 2023 13:38
Offtopic:
peter de rijk schreef:
wo 31 mei, 2023 13:24
... Naarmate de vraag groter wordt, zou een oplossing dichterbij moeten komen.
Is een stijgende vraag naar transport van fietsaccu's per vliegtuig (en daarmee meer vliegende fietstoeristen) wenselijk?

Verlaging van de drempel om een ebike in het vliegtuig mee te nemen kan een aanzuigende werking hebben.
Zoals ieder bericht over fietsen in Verweggistan op dit forum een aanzuigende werking op fietsvliegtransport kan hebben. Daar kan ik verder weinig mee, maar je hebt je punt gemaakt.