Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Engeland: delen van EV12 en Rebellion Way - Forum Wereldfietser

Fietsen in Engeland: delen van EV12 en Rebellion Way

Ik heb een week geleden de boot gepakt vanuit de Europoort naar Hull, UK. Vandaaruit ben ik met wat omwegen richting Harwich gaan fietsen. En ik dacht dat het wel leuk was om een verslagje te posten, aangezien ik dat nog niet eerder heb gedaan hier op dit forum (en ik toch al wel wat tochten heb gemaakt).

Fietsreizen is voor mij echt ontspanning. Mentale ontspanning dan, ik wil er niet te veel bij na hoeven denken want dat moet ik in mijn werk al meer dan genoeg. Daarom pak ik meestal een min of meer "kant en klare" route, die zet ik in mijn telefoon, zodat ik ter plekke alleen het lijntje hoef te volgen. Voor deze tocht wilde ik een combinatie van de Eurovelo 12 North Sea Route en de Rebellion Way volgen.

Van de EV12 had ik al eens een stuk gefietst, namelijk het Nederlandse deel, als onderdeel van de ronde van Nederland. De Rebellion Way kwam ik gewoon tegen tijdens googlen en die paste wel in het plan en leek me leuk. Ik had maar een kleine 2 weken de tijd dus heel veel ruimte voor andere uitstapjes had ik niet.

Toen ik 's ochtends rond 7:30 van de ferry in Hull afreed, moest ik mezelf er wel even aan herinneren om links te gaan rijden, maar daar was ik wel snel aan gewend. Wel had ik nog een keer de rare gewaarwording dat ik een tegenligger in een auto op me af zag komen met een slapende bestuurder, waar ik toch even van schrok. Maar dat bleek gelukkig de passagier te zijn, hehe.

Het kostte me even om uit Hull te geraken. Ik moest de hele stad door, door een lelijk industriegebied en ik zat op gegeven moment aan de verkeerde kant van een snelweg waardoor ik weer terug moest. Pas toen ik eindelijk de Humber Bridge over was kreeg ik het gevoel dat de tocht echt was begonnen.

Ik had al snel gemerkt dat de kwaliteit van de EV12 GPX erg slecht was. Gewoon het lijntje volgen met het verstand op nul zat er niet altijd in, omdat de track wel heel lui gemaakt was. Grote halen, snel thuis, zeg maar. Zeker in de bebouwde kom moest je vaak zelf wat zoeken en navigeren om van het ene naar het (veel verder liggende) volgende punt te komen.

De eerste dag wilde ik tot Lincoln rijden, wat volgens de gps track zo'n 95 km zou zijn. Maar in werkelijkheid, omdat er zoveel bochten en omwegen gewoon "tussenuit gesneden waren", samen met de kleine omweg in Hull, bleek dit uiteindelijk ruim 110km. Op zich is dat helemaal niet zo veel maar als je je mentaal op 95 instelt, dan valt 110 opeens toch wel lichtelijk tegen. Er zaten ook wel wat hellingkjes in de route, en een stuk dat over iets lastiger onverhard ging. Allemaal prima te doen maar ik was best moe toen ik in het (al gereserveerde) hotel aankwam. Behalve het restaurant verder weinig van de stad gezien, helaas.

De volgende dag reed ik tot Boston, waar ik twee nachten zou blijven. De weg ernaartoe was nu zo goed als vlak en liep grotendeels langs de Witham rivier. Dat fietste wel lekker door en was ook zeker niet onaangenaam.

Boston zag er mooi uit van een afstandje, maar toen ik in de stad zelf was zag het er allemaal verlopen en armoedig uit. Veel vage hangjeugd op straat, en het kostte me wat moeite om een acceptabel restaurant te vinden. Ik eet vegetarisch en dat was wel beetje uitdaging. Gelukkig kun je bijna altijd terugvallen op de Indier maar zelfs daar moest ik zoeken naar de vleesloze gerechten en de Indiase ober leek verbaasd, "don't you like chicken?!"

De volgende dag, uitgeslapen en in het mooie ochtendlicht, zag de stad er wel aantrekkelijker uit. Heb de 200 nogwat tredens van de toren van de St Botolph's Church beklommen, wat een mooi uitzicht gaf, en me daarna wat verdiept in de geschiedenis van de stad in het kleine museum in de Guild Hall. Uit Boston kwamen de "pilgrims", religieuze separatisten, die moesten vluchten naar Leiden, en daarna op de Mayflower naar Amerika zijn gevaren en daar de gelijknamige stad in Massachussetts hebben gesticht.

Na Boston ging de weg bijna alleen over akkers, en dat begon ik uiteindelijk wel wat saai te vinden. Ik maakte een stop in Swaffham en reed de volgende dag door naar King's Lynn. Dit is wel een mooi stadje met een aardige sfeer en ook wat mooie middeleeuwse landmarks, waar ik even rondgelopen heb en lekker heb gelunched.

King's Lynn was ook de plek waar ik de EV12 ingeruild heb voor de Rebellion Way. En dat was wel een goede keuze, want toen werd de route ineens een stuk interessanter.

De GPX was in ieder geval van veel betere kwaliteit, dat scheelde, maar dat maakte het niet per se makkelijker. Want ik reed al heel snel over onverharde wegen. Losse kiezels, hobbelige karresporen, en ook een best lastige zandweg vol los zand. Het was allemaal wel te doen met mijn 50mm Almotions, maar er waren stukken dat ik best wat dikkere banden had willen hebben. In ieder geval was ik erg blij dat het goed weer was; met regen (en modder ipv zand) was ik misschien vastgelopen.

Ik genoot er wel van. De weg ging door met een goede afwisseling tussen verhard en onverhard. Het ging soms dwars door bossen en dichte struiken, waar de weg soms niet meer was dan een supersmal paadje. Soms een spoor over een grasgebied dat zo vaag dat je eigenlijk bijna niet zonder GPS kon. Ik vond het een mooie route die ik ook wel zou aanraden. Ik zou ook de rest van de Rebellion Way wel willen rijden, het noordelijke deel van de rondweg, meer langs de kust, maar daar heb ik nu helaas geen tijd voor.

Vandaag ben ik aangekomen in Norwich, waar ik (helaas) weer op de EV12 overstap, via Ipswich naar Harwich waar ik de boot terug naar Hoek van Holland zal pakken. Nog een paar dagen fietsen. Kijkend naar het hoogteprofiel wordt het wel nog redelijk wat klimwerk, en dat is ook wel weer eens leuk, want de weg, en zeker die in Norfolk, was toch vaak bijna net zo vlak als in Nederland.
Toen ik vanochtend vertrok uit Norwich voelde ik dat er iets met mijn zadel aan de hand was, het leek wat van z'n afstelling te zijn. Ik stopte en draaide de twee boutjes los die het zadel aan de rail vastzetten, maar toen viel er meteen eentje uit, of eigenlijk een halve. Afgebroken! Daar kon ik niet mee doorfietsen dus ik heb de dichtstbijzijnde bicycle shop opgezocht. Die was pas om 10 uur open en het was net na 9en. Dus ben er naartoe gelopen en gewacht tot de deur open ging.

Helaas bleken ze dus net dat boutje niet te hebben. Ik wist het zelf helemaal niet maar het bleken M7 boutjes te zijn en volgens de fietsenmaker zijn die heel erg ongebruikelijk. "But you can probably find them online no problem". Maar daar had ik natuurlijk geen tijd voor. Dus ze dachten over een andere oplossing. Zoals het vervangen van de hele zadelstang. Vond ik nogal een paardemiddel voor alleen een gebroken boutje, maar ja, als er echt geen andere optie was....

Maar je gelooft het niet, de dikte van mijn zadelstang was blijkbaar ook al niet zo gebruikelijk want ze hadden die maat ook niet!

Ik weet niet of die shop zo slecht gesorteerd was, of dat mijn bout en de zadelstang echt zo afwijkend zijn, of misschien was het wel een Brits dingetje, dat niet mijn onderdelen maar dat hele gekke eiland nogal ongebruikelijke maten heeft, maar ik begon me wel beetje zorgen te maken.

For the record, mijn fiets is een Avaghon S28 uit 2018, en ik wist niet beter dan dat daar op dat gebied op zich geen heel gekke afwijkende dingen in zitten, maar ja ik heb me daar ook nooit zo in verdiept eigenlijk, daar kunnen anderen hier misschien meer over zeggen?

Ze zouden wel even bellen naar een andere shop, misschien hadden die nog wat liggen. Maar aan het telefoongesprek hoorde ik het al: nope.

Uiteindelijk hebben ze het toch opgelost met een ander boutje, dat ze passend hebben kunnen maken. Thuis meteen maar even langs bike4travel om te laten checken want ik zit nu met 2 verschillende inbus maatjes en dat is niet ideaal. Hoe dan ook, zadel zit weer stevig, en ik kon weer fietsen.

Grappig was dat ik een uurtje later ergens aan de kant van de weg een broodje met cheddar aan het eten was en ik aan de praat raakte met een man die zijn hond aan het uitlaten was. Hij was wel geinteresseerd in fietsen en ik vroeg of ie ook toerde.

"Yes, but not at the moment, because they just amputated my leg!"

Oei! Wat? Zijn prothese was me nog helemaal niet opgevallen maar bleek toch heel duidelijk zichtbaar... maar hij kon er prima mee fietsen al moest ie er nog wel beetje aan wennen zei hij.

We hadden wel een prettig gesprek (niet meer over geamputeerde benen) en ik vertelde hem ook over de gebroken bout en hij vroeg waar ik was geweest. Natuurlijk wist hij een andere winkel te noemen die gegarandeerd alle afwijkende onderdelen in voorraad zou hebben. Nou ja, fijn.

Later op de dag kwam ik nog een Franse solo fietser tegen die een veel groter stuk van de EV12 aan het doen was, helemaal tot aan Dover en dan in Frankrijk verder. Ik reed zelf tot aan Halesworth waar ik voor de verandering een luxe hotel had gereserveerd en mezelf op een lekkere pint Adnams Citrus Pale Ale in de pub, en daarna een uitstekend driegangendiner in het restaurant van het hotel heb getrakteerd.
Farenji schreef:
do 01 jun, 2023 23:44

Maar je gelooft het niet, de dikte van mijn zadelstang was blijkbaar ook al niet zo gebruikelijk want ze hadden die maat ook niet!

[...]

For the record, mijn fiets is een Avaghon S28 uit 2018, en ik wist niet beter dan dat daar op dat gebied op zich geen heel gekke afwijkende dingen in zitten, maar ja ik heb me daar ook nooit zo in verdiept eigenlijk, daar kunnen anderen hier misschien meer over zeggen?
Dat is waarschijnlijk een 30.0mm diameter zadelpen in een S28 Avaghon. Niet de meest gangbare diameter inderdaad, maar met een vulbus kun je naar een kleinere diameter die dat wel is. Ga dan bijvoorbeeld terug naar 27.2mm, daar is best het nodige in te verkrijgen. Ook op het eiland daar ;)

Lastiger kan het worden als je een kleinere diameter framebuis hebt en daar een zadelpen voor zoekt, dan helpt het wel eens om een wat langer bestaande fietsenwinkel te zoeken met oude voorraad.

Ook zou je kunnen overwegen om een reserve boutje mee te nemen van je zadelpen, net als eventuele andere niet makkelijk te verkrijgen bevestigingsmiddelen zoals bijvoorbeeld je zadelpenklembout die door je frame gaat.

Maar met een kleinere diameter bout en wat ringetjes kom je vaak ook best een eind. (-:

Goede reis verder en veel plezier!