Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is dit voor geluid? - Forum Wereldfietser

Wat is dit voor geluid?

Hoi allemaal,

De fiets van mijn zoontje maakt sinds een aantal weken een nieuw geluid.

Ik heb de trapas helemaal eruit gehad en schoon terug geplaatst en nu ook de achteras met terugtraprem. Alles keurig in elkaar en nieuw vet. Best een leerzaam proces.

Maar het geluid blijft. Ik kan niet vinden waar het geluid van af komt. Hebben jullie enig idee?

https://youtu.be/nTWNB_v4Fms
Geluid gezien lijkt het of er iets langs de kettingkast gaat of dat er iets langs de spaken ratelt?
Probeer eens met de band leeg. Misschien loopt het aan tegen het spatbord.
Draai het wiel met de hand rond zonder kettingaandrijving.
Poppink schreef:
ma 29 mei, 2023 16:46
Draai het wiel met de hand rond zonder kettingaandrijving.
+1
Langzamer draaien zodat je beter kunt luisteren.

Knijp eens in alle spaken of er los zitten.
Het is een heel duidelijk geluid, dus moet gemakkelijk te vinden zijn.
Laat je zoontje meeluisteren. Kinderen hebben meestal een beter gehoor, ook voor richting. +leermoment.
Nee er loopt echt niets aan. Het wiel draait ook met de hand.

Ik vraag mij af of er iets met de tandwiel kan zijn. Misschien heb ik voorheen de ketting te strak gezet?

Het zit ergens in die achteras. Wat ik mij nu bedenk zijn die twee platte dingen die binnen in zitten die je er inschuift .. die beetje ronde dingen die je over de as heen schuift in zon plat plaatje, die in de andere as vast schroeft. Ja moeilijk te beschrijven maar als je zo'n wiel weleens los maakt weet je wat ik bedoel. Ik denk nu dat die gewoon ronddraaien ofzo. Kan dat? Lijkt mij eigenlijk niet, en het wiel remt ook gewoon prima. Of dus iets met het tandwiel.

Oja, ik had de kogeltjes bekeken en die waren allen aanwezig en ook nog prima.
Maar het klinkt alsof er iets los zit dat ronddraait.
luchtfietser schreef:
ma 29 mei, 2023 16:31
... ook de achteras met terugtraprem. Alles keurig in elkaar ...
Misschien niet. Haal het wiel er eens uit en draai de as in je hand.

Als het het tandwiel zou zijn zou het geluid stoppen zodra je stopt met trappen en je wiel nog doirdraait.
Goed idee. Ik heb hem even op de kop gezet.

Het zit bij het tandwiel. Wat het is weet ik niet maar luister maar eens. Ik zal zo een ander filmpje uploaden.

Er staan twee extra filmpjes bij. Kunnen jullie die zo zien?

https://youtube.com/shorts/a3ltnUEQ3Uk?feature=share


https://youtube.com/shorts/2qVH0xZqttM?feature=share
luchtfietser schreef:
ma 29 mei, 2023 17:02
Nee er loopt echt niets aan. Het wiel draait ook met de hand.
Als ik zie hoe snel het wiel stil valt zit er iets mis, tenzij je in de rem hebt geknepen.
Het is net een tikkeltje te strak. Maar dat was voorheen niet, nu ik hem weer in elkaar heb zitten. Maar het geluid is wel hetzelfde als voorheen.
De laatste terugtrap rem die ik heb geprobeerd te repareren was heel lang geleden. Het viel me toen al op het was een en al gammele zooi. Zou me niets verbazen dat daar niets meer aan te doen is.
ik denk dat het een slecht lager bij de drijfkop is. of iets met de vrijloop.

([cynische modus aan] alternatieve aanpak: flink stuk mee gaan fietsen: op een gegeven moment gaat dit geluid weg! (daarna naar huis lopen en nieuwe achternaaf inspaken)[cynische modus uit] :wink: )
WimB schreef:
ma 29 mei, 2023 17:33
De laatste terugtrap rem die ik heb geprobeerd te repareren was heel lang geleden. Het viel me toen al op het was een en al gammele zooi.
Hier ook heel lang geleden. Ik vind het toen een prachtig ontwerp hoe men van zo weinig onderdelen zoiets functioneels kon maken. Kom daar nu nog eens om.