Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata Adventure Nexave crankstel vervangen - Forum Wereldfietser

Koga Miyata Adventure Nexave crankstel vervangen

Dag allemaal,

Ik heb een Koga Miyata adventure op de kop getikt waarvan de shimano nexave (24 versnellingen) flink doortrapt.

De versnellingskabels zijn weggeroest en ga ik vervangen. Casette achter ziet er nog goed uit maar het crankstel (en één derailleurwieltje) niet.

Nu wil ik het crankstel dus vervangen en daarvoor vraag ik me af of dit mogelijk is met de huidige shimano TY501 6/7/8 crankstellen of dat ik dan schakelproblemen krijg of het niet op de fiets past.
Mocht dit niet kunnen, wat zouden jullie dan adviseren?
Tourney onderdelen zijn echt heel ondermaats. Kies een groep die 8v cranks heeft, zoals Acera.
Ja inderdaad. Kies een crankset met los verwisselbare tandwielbladen, een Shimano Tourney crankset zal dat doorgaans niet hebben. Bij Shimano is de kwaliteit van een crankset zodra je die verwisselbare tandwielen hebt vaak prima, en zit je inderdaad meer in minimaal de Acera regionen. XT of (S-)LX is dan ook weer niet nodig hoor, en zelfs Deore hoeft niet.

Maar misschien is 1 of 2 kettingbladen vervangen al genoeg? Bij alle drie loont het wel eens om een heel crankset te kopen en dan de tandwielen over te zetten op je huidige crank. Dan wel op de steek letten. Zie ook dit recente topic:

viewtopic.php?f=8&t=38564
kijk bij het kopen van een compleet crankstel even op dezelfde site rond naar een los middelste kettingblad en bestel die gelijk mee (dat scheelt verzendkosten en de middelste gebruikt men veelal het meest en verslijt men veelal als eerste (en heeft vaak 32 of 36 tanden))
kijk ook evennaar de cranklengte: als je bij de langere mensen hoort, bestel dan cranklengte 175 mm ipv de standaard 170 mm (zie: https://www.m-gineering.nl/dezit.htm ).
Niekfiets schreef:
za 27 mei, 2023 10:05
Casette achter ziet er nog goed uit maar het crankstel (en één derailleurwieltje) niet.
Hoe zie je dat? Vrijwel altijd is een verwaarloosde ketting de oorzaak en is de cassette hetgeen de slijtage en het doortrappen veroorzaakt. Vaak krijgen we op dit forum te horen dat er op het middelste voorblad "zekfs tanden ontbreken" en het " hekemaal gebobbeld" is, terwijl dit zo hoort. Dit zijn de zogeheten schakelhulpen.
Daarom: eerst ketting kopen en er op zetten. Als het doirslaat dan nieuwe cassette erop zetten en testen en welke voorbladen doorslaan.
Tenzij het er echt belabberd uitziet natuurlijk. Heb je foto's?
Welk typenummer staat er op de binnenzijde van 1 van de cranks?

Derailleurwieltjes vervangen is vaak een goed idee ivm het lekker schakelen, maar heeft niets met doorslaan te maken.
Aanvullend:
Probeer eerst eens of je het bestaande spul, behalve die kabels, weer aan de praat kunt krijgen.
Ik zou de boel demonteren, alles schoon maken in petroleum, drogen en weer invetten en monteren.
Zo'n doorslaande cassette laten zwemmen in een badje en flink op en neer bewegen weekt het vuil binnenin los en daarna functioneert het weer als vanouds.
De beide derailleur wieltjes boven en onder omwisselen.
En soms werkt het niet.
Maar dan heb je leuk een middagje zien prutselen en weer veel over je fiets en de derailleur opgestoken.
Poppink schreef:
zo 28 mei, 2023 12:32

En soms werkt het niet.
Meestal werkt het niet. ;)
Poppink schreef:
zo 28 mei, 2023 12:32

Maar dan heb je leuk een middagje zien prutselen en weer veel over je fiets en de derailleur opgestoken.
Maar dan kun je wel je oude versleten meuk blingbling weggooien ;) Kortom, meestal is het zonde van je tijd.

Een aangezien het hier op dit forum over fietsreizen en fietsen gaat waarmee men dan ook op vakantie of (wereld-)reis gaat dan ga ik er vanuit dat iemand die een technische vraag stelt ook soortgelijke plannen heeft met de fiets in kwestie. En dan zou ik het gewoon gelijk goed doen. ;)

Dan kun je het hergebruik van misschientochnognetnietversleten onderdelen beperken tot een boodschappenfiets en als noodoplossing op reis. ;)
Je hebt een punt Jurr, maar herlees ik de opening van Niek en hoe hij de fiets beschrijft
Niekfiets schreef:
za 27 mei, 2023 10:05
Ik heb een Koga Miyata adventure op de kop getikt waarvan de shimano nexave (24 versnellingen) flink doortrapt.

De versnellingskabels zijn weggeroest en ga ik vervangen. Casette achter ziet er nog goed uit maar het crankstel (en één derailleurwieltje) niet.
.....wat zouden jullie dan adviseren?
dan denk ik in eerste instantie niet aan een wereldreis maar meer aan het gangbaar maken van een oudere fiets.
Vandaar mijn advies.
Is het de voorderailleur, is het de versleten ketting, is het de achterderailleur, is het de cassette?
Het enige duidelijke zijn de weggeroeste versnellingskabels.
Alleen versnellingskabels vervangen zonder de rest gangbaar te maken lijkt me niet de beste investering die je kan doen.
Eerst eens wat prutselen en het resultaat als vertrekpunt nemen voor verdere stappen.

Ben benieuwd wat Niek zelf vindt.
Als je wilt prutsen hoef je geen vraag te stellen. Als geld wilt sparen en liever tijd wint om te fietsen in plaats van prutsen dan lijkt het me handig om wat kennis op te doen en doelgericht te werk te gaan.
Een cassette schoonmaken zodat hij daarna niet doorslaat ken ik alleen van fietsen door lang gras.