Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Westbahn Wenen-München - Forum Wereldfietser

Westbahn Wenen-München

Westbahn is een concurrent van ÖBB op enkele trajecten in Oostenrijk en Beieren. Sinds 2011 rijden er treinen van Westbahn tussen het Weense Westbahnhof en Salzburg; later zijn er treinen naar München en Innsbruck bijgekomen.

Traject: Wenen-München
Datum: mei 2023
Vervoerstarief fiets: € 9,90
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: onverpakt en ongedemonteerd
Fiets tevoren aangemeld?: fietsplekken en tickets heb ik online geboekt bij Westbahn
Ervaringen: met een vertraging van ruim 20 minuten kwamen we aan in München, waar we een dik uur later met een ICE-trein (met 8 fietsplaatsen) rechtstreeks naar Keulen zijn gereisd. De vertraging werd veroorzaakt door de pascontrole van elke treinreiziger, die sinds vorig jaar stelselmatig plaatsvindt bij het passeren van de Duitse grens tussen Salzburg en Freilassing. De dienstregeling houdt hier nog altijd geen rekening mee, zodat alle treinen op dit traject nu vertraging oplopen.

De reden om via München van Wenen naar Keulen te reizen, is het grotere aantal fietsplekken t.o.v. de treinen op de gebruikelijke route via Passau en Neurenberg. (De rechtstreekse ICE Wenen-Keulen heeft slechts 3 fietsplaatsen.)

Westbahn is er in geslaagd om in fietsonvriendelijk gebouwde dubbeldekkers (KISS 3 van het Zwitserse Stadler), d.w.z. zonder Mehrzweckraum of andersoortige voor mij herkenbare fietsruimte, toch een groot aantal fietsplekken te creëren. Bij elke (!) ingang zijn tegen de zijwand enkele stangen met klemmen aangebracht (genummerd en reserveerbaar) die doen denken aan een fietsdrager op de trekhaak van een auto. Fietsen blijven met deze simpele constructie muurvast op het balkon staan. Wel moeten de tassen eraf. Onze voorwielen staan hier best wel in de weg voor de trap naar de hoger gelegen coupé. Ik zie nu op de website dat we die nog naar links hadden moeten draaien; toch vond de conducteur die ons hielp (!) het zo wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dank voor het delen van deze info!

Ziet eruit als een compromisoplossing. Bij drukte, noodsituaties (!) en voor medepassagiers die slecht ter been zijn lijkt me deze opstelling niet ideaal. Maar het is beter dan niks.