Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruikte toerfiets gezocht en tips voor aanschaf - Forum Wereldfietser

gebruikte toerfiets gezocht en tips voor aanschaf

Hoi,

Ik ben van plan deze zomer een weekje door Nederland te gaan fietsen, maar dit gaat niet lukken met mijn MTB of racefiets.
Daarom opzoek naar een betaalbare toerfiets (liefst onder de €500,-)

Ik heb al wel even op Marktplaats gekeken, maar daar zie je veel jan Hoedtje (en dat is niet alles wat ik op dit forum al heb gelezen)


Mijn vraag: Welke tips hebben jullie bij aanschaf van een tweede hands fiets
of is er iemand die zijn fiets verkoopt.
Ik ben
1.80 lang
80 kg
Op de MTB of racefiets heb ik altijd last van dode handen, ik hoop dat dit opgelost is door de andere houding op een toerfiets.

Ik hoor graag jullie reactie

gr wouter
Ik ben zelf niet de beste om hierover echt advies te geven. Maar dit soort topics krijgt normaal wel de nodige aandacht. Deze zal er stilletjes tussendoor geglipt zijn vrees ik.

Dus ik reageer gewoon even om dit topic weer wat aandacht te bieden.
Ga om te beginnen eens op zoek naar de oorzaak van het probleem van je handen.
Shorttrack schreef:
za 01 jul, 2023 23:59
Deze zal er stilletjes tussendoor geglipt zijn vrees ik.
Dus ik reageer gewoon even om dit topic weer wat aandacht te bieden.
Sympathiek.

Misschien was het dat toen net jouw 500euro-draadje bezig was. Hopelijk heeft wout meegelezen en is hij inmiddels op pad?

Voor het andere geval: klik hier: viewtopic.php?t=37424
beste Wouter,
ik denk aan allerlei mogelijkheden:
- staat je stuur te ver weg?
- hoe hoog staat je stuur?
- leeftijd/fitheid/rugspieren?
- zoek een fiets met een niet te lange zit 'dus' niet te lange bovenbuis (dus vele oude mtb's wielmaat 26inch vallen af)
(sommige fietsen zijn er in 'dames-geometrie, zoals WSD bij Trek: vanwege andere lichaamsverhoudingen bij het sterke (!) geslacht zijn die frames 'korter')
- waar woon je? (kom eens langs/ga eens bij iemand langs en laat eens zien) of plaats foto's 'van opzij' van als je voorbij fietst
- te veel in dezelfde houding?
- zoek een frame met een niet te steile zitbuis (zit je meer naar achteren en hopelijk minder druk op je handen)
- opzetstuur proberen (en dat kan ook met niet te diep/tamelijk recht op zittend)?
- ... enzovoort
want: wat je aangeeft, wijst op te veel druk op je handen en kan vele oorzaken en oplossingen hebben.

de Engelsen zeggen: "the proof of the pudding is in the eating". probeer dus dingen uit.
koop desnoods twee tweedehands fietsen en ervaar de verschillen, wissel bijvoorbeeld sturen uit, enzovoort en zoek zo uit wat voor jou werkt.

groet, hoogframe
Grandonneur schreef:
zo 02 jul, 2023 09:02
Ga om te beginnen eens op zoek naar de oorzaak van het probleem van je handen.
Hoofd-oorzaak (volgens mij): hoe meer je voorover zit, hoe een groter deel van het gewicht van je bovenlichaam op je handen rust.
Speculeren met zo weinig informatie heeft volgens mij geen zin. Sterker; ik denk dat het schadelijk is, omdat het de vragensteller stimuleert om zomaar wat te gaan proberen. De kans dat dat niet helpt is groot.

By The Way: een rondje Nederland kan met vrijwel elke fiets, tenzij de in Zuid-Limburg de hellingen opzoekt.
Tintelende handen kunnen door van alles ontstaan. De huisarts weet raad. Uiteindelijk was bij mij nog ene oplossing mogelijk: opereren. Dat heeft absoluut gewerkt.
Een rondje Nederland kan op veel soorten fietsen, w.o. een trekkingbike en een stadsfiets.
Kijk ook eens bij de kringloop.
Leon schreef:
zo 02 jul, 2023 09:33
Sympathiek.

Misschien was het dat toen net jouw 500euro-draadje bezig was. Hopelijk heeft wout meegelezen en is hij inmiddels op pad?
Ik vond het zelf meer dan nuttig om mijn vraag over een nieuwe fiets hier te stellen. Er gaat opeens een deur van mogelijkheden open.

En ik heb het idee dat er hier veel zijn die ook hun plezier hebben in het helpen maken van een keuze.
woutopzoeknaarfiets schreef:
vr 26 mei, 2023 23:02
Ik ben van plan deze zomer een weekje door Nederland te gaan fietsen, maar dit gaat niet lukken met mijn MTB of racefiets.

[...]

Op de MTB of racefiets heb ik altijd last van dode handen, ik hoop dat dit opgelost is door de andere houding op een toerfiets.

[...]
Misschien zijn met wat aanpassingen aan de fietsen wel wat te doen aan die dode handen? Als de oorzaak bij de fietsen ligt en niet bij jezelf dan.

Zodra dat opgelost is kan misschien 1 van beide fietsen wel een prima vervoer zijn voor een rondje door Nederland? Ook afhankelijk van welke fietsen het zijn en hoeveel bagage je op welke manier mee wil nemen.