Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork 28" - Forum Wereldfietser

Voorvork 28"

Goeiedag,

ik heb een Vlerick fiets met gebroken voorvork (de stuurbuis is volledig doorgebroken ter hoogte van de vorkkroon).

Het frame op zich is nog in goede staat, maar het bolt beter met een voorwiel ook 8)

Heeft iemand een 28 inch vork liggen die ik zou kunnen overkopen? Ik zoek een ongeveerd model voor V-brake, idealiter met nokjes voor een voordrager.

Vlerick is al een tijdje gestopt met fabricage van de Vlerick randonneur en hebben geen vorken meer liggen.

Vriendelijke groeten,
Roeland
Zelf geen voorvork liggen voor je, maar misschien handig om even toe te voegen:

- Vorkbuis diameter, waarschijnlijk 1 inch of 1 1/8 inch
- Vorkbuis met draad of Ahead
- Minimale benodigde vorkbuis lengte
- Inbouwhoogte van de vork, is je frame ondanks de vaste vork bijvoorbeeld voorbereid op het plaatsen van een verende voorvork? Dan heeft je vork een hogere inbouwhoogte.
Jurr schreef:
vr 26 mei, 2023 09:40
- Minimale benodigde vorkbuis lengte
De maximale ook, ivm de draad.

Kan Vlerick geen passende andere vork voor je bestellen?

Plaatje van wat de vorkbuislengte is:
Afbeelding
ik ben even nieuwsgierig: ben je zelf nog heel?
mijn 2 ervaringen zijn dat een voorvork breekt als je op je fiets zit en niet stilstaat... :cry:
(ik werd er niet knapper van, qua 'looks')

(n.a.v. onderstaande toevoeging :D : eenmaal een stepje, eenmaal framemaat 72 cm)
Van een hoog frame is het dan ook diep vallen :wink:
Tot 'ie een 1 inch vorkbuis heeft, waar ik Vlerick wel voor aan zie om lang bij te blijven hangen.

De Heerhugowaardse Vittorio's hadden die 1 inch bijvoorbeeld ook nog een hele tijd voordat je af en toe eens een 1 1/8 tegen kwam.

De Wijchense Vittorio's zijn zelfs naar tapered ;)

En ach, dan zou je het ook nog kunnen hebben over een moderne aluminium vork in wat waarschijnlijk van TopicStarter een tamelijk klassiek stalen frame is, maar ja... (-:

Want de enige stalen vork in dat lijstje is suspension corrected, wat ik Vlerick dan weer niet zo snel zou zien leveren. Maar wie weet? ;)
Hallo allemaal,

bedankt voor de hulp. Hier de antwoorden op jullie vragen:
De vork is niet suspension corrected.
De vorkbuisdiameter is 25.4mm.
De vork was met draad, maar ik heb liever een Ahead-balhoofd. Balhoofd moet sowieso vervangen worden.
De balhoofdbuis is 233 mm lang.

Ik heb Vlerick gecontacteerd, maar ze zeiden dat ze geen vork konden leveren. Ik heb hen nu nog eens gevraagd.

Ik dacht het ook even op de tweedehandsmarkt te proberen :)

Groeten,
Roeland
Alcedo schreef:
ma 29 mei, 2023 19:07

De vork is niet suspension corrected.
De vorkbuisdiameter is 25.4mm.
De vork was met draad, maar ik heb liever een Ahead-balhoofd. Balhoofd moet sowieso vervangen worden.
De balhoofdbuis is 233 mm lang.
Groeten,
Roeland
Goede informatie. Het gaat dus om een 'ouderwetse' voorvork. Weinig mis mee, trouwens. Als ik jou was zou ik even naar de lokale fietsenmaker lopen, de kans is enorm groot dat hij gewoon zo'n vork heeft in het oud-ijzer. En dan hoef je geen 100 euro uit te geven aan een nieuwe vork. Het veranderen naar een ahead lijkt mij overbodig. Hetzelfde geldt voor de balhoofd-lagers.

Maar als je perfect wil zijn: voorvorken hebben ook nog een as-kroon lengte, dus van de wielas tot waar het kroon-lager zit, dat is de belangrijkste maat, samen met de naloop (hoe ver de vork gebogen is). Bij 28" zonder correctie is dat doorgaans 380 tot 395mm. Hoe langer hoe rustiger de fiets stuurt.

Ik zou juist zo'n Vlerick fiets zo veel mogelijk in originele staat willen houden.