Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Osmand en energie - Forum Wereldfietser

Osmand en energie

Een vaak gehoorde klacht over navigeren met de telefoon is het energieverbruik.

Mijn opzet (in beter Nederlands, setup).
1 Samsung telefoon (dus Android), wat ouder model. Gekocht in 2021 als uitloopmodelletje.
Op de fiets een Cycle2Charge.
Kabeltje tussen C2C en telefoon.

Gebruik telefoon.
In vliegtuigstand.
Schermverlichting: zo laag mogelijk. Maar als het zonnig wordt uiteraard hoger.
Scherm uit als het niet nodig is.

Vandaag tochtje van 80 km. Veluwe, met de nodige hoogteverschillen.
Totale tijd onderweg ruim 6 uur, telefoon niet uit geweest.
Gemiddelde rijsnelheid,17,1 km/uur. (tijdenshet fietsen dus)

Bij vertrek stond de batterij op 99%.

Bij aankomst:
Screenshot_20230523-155218_OsmAnd+~2.jpg
Screenshot_20230523-155218_OsmAnd+~2.jpg (25.07 KiB) 969 keer bekeken
Valt toch wel mee dus, die energieslurperij.
Mooi! Maar wat ik me afvraag, als je dan toch een C2C gebruikt, is het dan nodig om het toestel in energiezuinige modus te zetten en minimaal te gebruiken? Of levert die C2C te weinig om een navigerende GSM live te ondersteunen?

Mijn setup is anders:
Ook een Samsung, modelletje 2022 (eigenlijk wel groot model), gelinkt aan een compacte powerbank (10.000 mAh).
Hele dag fietsen met scherm bijna continu op maximale helderheid (enfin, op automatische helderheid in de stralende zon).
Tegen het einde van de dag: telefoonbatterij = 100%
Powerbank moet wel worden opgeladen :-)
Aniphys schreef: Of levert die C2C te weinig om een navigerende GSM live te ondersteunen?
Geen flauw idee.

Het ging erom dat navigeren met de telefoon energetisch moeilijk was. Dat valt dus wel mee.
Aniphys schreef: is het dan nodig om het toestel in energiezuinige modus te zetten en minimaal te gebruiken?
Ik ga er vanuit dat je een fietsbel hebt. Die gebruik je toch ook alleen als het nodig is?

Of: Ik heb een fietsbel, en dus ga ik fietsbellend door het leven.
Die gebruik je toch ook alleen als het nodig is?
Ik heb oa een telefoon omdat ik bereikbaar wil blijven, dus wel bluetooth en wifi uit en scherm zo laag mogelijk. Bij het navigeren verbruikt mijn telefoon dan ca 1.000 mA per uur en levert de dynamo dat ook ongeveer. Dus met een beetje goede wil is het verbruik 0, echter in heuvelachtig gebied (niet opladen bij hoge en lage snelheden) haalde ik het geen hele dag. Nu een Forumslader en ik moet nog ervaren of die beter presteert.
Geen kloppende vergelijking.
Als je lader, zoals C2C of een Forumslader, genoeg stroom levert, waarom zou je dan moeite doen met stroombesparende instellingen?
Overigens kun je de vliegtuigstand ook achterwege laten, want moderne hardware en vooral software (OS-en) gaan zuinig om met de energie, en daardoor levert de vliegtuigstand weinig besparing op.
Peter Molog schreef:
di 23 mei, 2023 18:40
Aniphys schreef: is het dan nodig om het toestel in energiezuinige modus te zetten en minimaal te gebruiken?
Ik ga er vanuit dat je een fietsbel hebt. Die gebruik je toch ook alleen als het nodig is?

Of: Ik heb een fietsbel, en dus ga ik fietsbellend door het leven.
Ik heb inderdaad een fietsbel, maar niet het model dat ik aan/uit moet zetten om ze te gebruiken. En ik werp tijdens een track-gebaseerde fietstocht veel meer korte blikken op mijn scherm (terwijl ik beide handen aan het stuur hou) dan dat ik mijn fietsbel gebruik. Ik vind het niet de best gekozen vergelijking.
Beste contribuanten aan dit draadje.

Het enige dat ik wil laten zien, is dat het een flauwekulopmerking is, dat een telefoonapparaat niet geschikt zou zijn mee te navigeren. Omdat het te veel energie zou kosten.
En dat het sarcasme van de fietsbel niet begrepen wordt?
Das toch tragisch.
Tragisch? Vind het juist wel weer grappig.
Maar verder loop, of fiets je wel ver achter, want hetgeen jij hier te berde brengt is al jaren geleden op dit forum vastgesteld.
Of was deze hele posting sarcasme? Dan is deze bijdrage van mij idd tragisch...🤣
Peter Molog schreef:
di 23 mei, 2023 21:05
Beste contribuanten aan dit draadje.

Het enige dat ik wil laten zien, is dat het een flauwekulopmerking is, dat een telefoonapparaat niet geschikt zou zijn mee te navigeren. Omdat het te veel energie zou kosten.
Je hebt helemaal gelijk dat een telefoon prima geschikt is om mee te navigeren en het is goed om dat nogmaals onder de aandacht te brengen omdat er nog steeds veel misverstanden over bestaan (met name bij de slinkende schare garmin-gps-adepten), maar de vraag blijft zich opdringen waarom je zo je best doet om te bezuinigen op stroom door je telefoon op vliegtuigstand te zetten en het scherm op de laagste helderheid (of uit), wat in jouw situatie geen enkel doel dient.
peter de rijk schreef:
di 23 mei, 2023 21:24
...de slinkende schare garmin-gps-adepten...
Wat is je bron voor deze bewering? Heb je historische cijfers over de verkoop van Garmin GPS devices voor fietsers?
Leuk!
Als ik even tijd heb ga ik er ook met mijn telefoon op uit.
Ben heel benieuwd.
Leuk dat je dit hebt uitgezocht en heel bijzonder resultaat qua verbruik.
Ik zie best dat het goed kan werken. Blijft over dat ik mijn telefoon beschikbaar wil houden om te gebruiken als telefoon, portable computer, camera enz. Als je die behoefte niet hebt snap ik deze oplossing maar voor mij dan toch liever een Garmin en een telefoon. Ieder zijn meug.
Sinds 2020 heb ik de garmin aan de wilgen gehangen en fiets nu uitsluitend met mijn smartphone icm osmand. Schermverlichting altijd op hoog, nooit op vliegtuigstand en wifi vergeet ik meestal uit te zetten,
en verder gebruik ik ook geen naafdynamo. Ja aan het eind van een lange rit moet ie dan soms aan het infuus maar dat had ik bij mijn garmins ook, die waren dan ook leeg. Dus ik merk geen verschil qua batterijverbruik. Wel crasht ie minder vaak dan de garmins, eigenlijk nooit, is het scherm veel beter af te lezen, de gps data veel makkelijker uit te wisselen (want de apps staan ook gewoon op dat ding) en ook valt de gps nauwkeurigheid niet tegen. Fietsen in de regen is wel een dingetje, want niet waterdicht.
Waterdichtheid wordt steeds beter bij telefoons al blijft opladen een probleem bij teveel vocht. Daarmee vind ik het meer dan een dingetje.
Ik hou de smartphonemarkt niet in de gaten. Zij er nog steeds geen betaalbare volledig gesloten en daardoor echt waterdichte smartphones? (Die je met een draadloze lader oplaadt?) Of is het niks fysiek kunnen aansluiten toch vervelend?
Draadloos opladen is inderdaad wel een optie.
Blijft over dat ik backup wil, zeker op een langere reis. Daarom niet telefoonnavigatie of Garmin maar en...en.
De tovenaar schreef:
wo 24 mei, 2023 09:40
is het scherm veel beter af te lezen,
Zou het merk van de telefoon van invloed zijn of is het de software.
WimB schreef:
wo 24 mei, 2023 10:36
De tovenaar schreef:
wo 24 mei, 2023 09:40
is het scherm veel beter af te lezen,
Zou het merk van de telefoon van invloed zijn of is het de software.
Eerder de grootte van het scherm, zo'n garmin etrex van 2,6 inch in vgl met mijn smartphone van 6,5 inch is een wereld van verschil. Ook de helderheid en resolutie is veel hoger. Alleen in direct zonlicht is de Garmin beter afleesbaar dankzij het transreflective scherm. En verder speelt de kaartsoftware een rol. Vergelijk Osmand (met Openfietsmap stijl) maar eens met de garmin openfietsmap op zo'n garmin schermpje.

Garmin Oregon:
oregon.jpg
oregon.jpg (45.87 KiB) 751 keer bekeken
Smartphone met Osmand:
IMG_20230524_105807.jpg
Als je een groot scherm wilt, kan je ook een grote Garmin kopen. Niet voor mij hoor.