Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wil een nieuwe fiets kopen voor dagelijks gebruik. - Forum Wereldfietser

Wil een nieuwe fiets kopen voor dagelijks gebruik.

Ik wil een nieuwe fiets kopen voor dagelijks gebruik. Ik heb nu een Koga Confidence en ik wil af van de verende voorvork en de Magura velgremmen. Schijfremmen en XT schakelgroep zou ideaal zijn. In ieder geval geen interne versnellingsnaaf, ik heb er eerder mee gefietst en een derailleur vind ik gewoon fijner en het extra onderhoud vind ik niet erg. De naloop moet niet te groot zijn want ik houd niet van een lui sturende fiets, mag best wel direct reageren. Ik heb al even naar de nieuwe modellen van Koga gekeken en nu gaan alle kabels intern door de stuurpen, het balhoofd en frame. Interne framegeleiding vind ik niet erg maar intern door de stuurpen en het balhoofd is een dikke no go voor mij dus Koga valt al af. Afijn, de fiets is dus voor dagelijks gebruik. Dat wil zeggen de dagelijkse woon-werk rit (22km per dag) maar ook boodschappen doen en in het weekend lekker een stuk fietsen. Een stalen of alu frame maakt me niet zo heel veel uit. Ik heb beide gehad en heb niet een hele duidelijk voorkeur voor de één of ander. Frame hoogte weer 60cm maar dat kan ook 57 of 58cm als de stack groter is. Mijn budget is €2300-€2500 maar ik kan het eventueel oprekken naar €2700. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
tja... er is zo veel te koop...
ik was laatst aan het rondzoeken naar fietsen met niet te stijle zitbuis en vooral de (trekking)fietsen van Jan Janssen spraken me aan.
als je iets wilt wat wat ' sneller' stuurt, misschien de moderne vorm van wat eerder de Racerox was?
of je kijkt op de Duitse site van Meilenweit en stelt zelf een fiets samen. je hebt een budget waarmee dat mogelijk is.
succes!
en ik ben benieuwd waar je op (voor)uit komt.
Ik zie op de site van Meilenweit niet waar ik zelf een fiets kan samenstellen.
Ik heb van 2007 tot 2016 een Batavus Cayuca woon-werk fiets gehad. Ideaal voor het stadsverkeer van Groningen. Sterke werkpaard, maar toch licht om te trappen. Derailleurs met shifters aanwezig. Knijpremmen. Banden 28x1 1/4x1 5/8. Click-Fit op stuur voor stuurtas.
Ik heb nog een bepaalde periode als postbode gewerkt, maar de mij aangeboden dienstfiets was een zwaar en log rotding. De posttassen op deze Cayuca overgezet en ik kon makkelijk mn werk doen, 50 km per dag.
Bij wijze van spreken als een warm mes door de boter in het verkeer.
Met wat weemoed verkocht na m'n pensioen in 2016.
Nog wat meer gezocht met Google en zo kom ik ineens bij deze terecht, een Koga Grandtourer S. Die voldoet aan al mijn eisen, XT afgemonteerd, vaste vork, sterke bagagedrager en de Koga geometrie die ik zo fijn vind.

https://www.leijenhorst2wielers.nl/aanb ... ingen.html
Ik zie op de site van Meilenweit niet waar ik zelf een fiets kan samenstellen.
vergissing :oops:

de koga vind ik een erg mooie fiets (en lijkt me geschikt voor jouw doelen)
In Heerenveen zit een Koga Signature dealer en laat ik nou toevallig in Heerenveen werken, morgen maar eens even langs gaan na het werk. Zou mooi zijn als ik daar een Grandtourer Signature kan samen stellen.
Meilenweit maakt fietsen met foute maten, plastic prullen van onderdelen die spontaan breken (dan heb je nog één versnelling over) en zitbuizen met ingebouwde bramen.
Ik heb geen ervaring met fietsen van Meilenweit maar zulke grote woorden mag je wel beter onderbouwen.
Leon schreef:
zo 21 mei, 2023 21:42
Ik heb geen ervaring met fietsen van Meilenweit maar zulke grote woorden mag je wel beter onderbouwen.
kom maar hier kijken. Wel opschieten: komende week gaan vork en frame naar de container van het milieupark. Zonde van het geld, maar ergernis na ergernis: nee niet meer.
Als ik naar jou kom mag ik het daarna op dit forum zeker intikken... ik dacht het niet.
sjefke schreef:
zo 21 mei, 2023 21:33
Meilenweit maakt fietsen met foute maten, plastic prullen van onderdelen die spontaan breken (dan heb je nog één versnelling over) en zitbuizen met ingebouwde bramen.
Ben benieuwd wat die "plastic prullen van onderdelen die spontaan breken" precies zijn. En na hoeveel gebruik ze de geest gaven en of je Meilenweit er nog op hebt aangesproken.

Meilenweit maakt zelf geen fietsen. Hun budget fietsen zijn gewoon standaard Intec/Rahco fietsen. Talloze Duitse fietsenzaken verkopen deze onder eigen naam. Je kunt ook op veel sites deze Intec fietsen naar wens configureren. Sommige fietsenzaken/merken tunen de standaard Intec naar eigen betere specs zoals Poppink vroeger deed. Daar wordt het wel duurder van.

De reputatie van Meilenweit was toch wel heel erg goed. Voor een goed gespaakt wiel werd op rad-forum.de wel eens naar ze verwezen. Ze hebben zelfs ooit Santossen verkocht.
Voor corona kon je er voor onder de 1000 euro een prima doordachte startklare reisfiets bemachtigen.

Zo'n beetje het eerste wat je bij de zoektocht naar Intec fietsen tegenkomt zijn drie plaatjes:
- van de fiets
- van de geometrie maten
- van de gratis kleurtjes
De geometrie lijkt op MTB's van rond 1990, volgens mij perfect voor een reisfiets.
In tegenstelling tot de VSF is de Intec niet zo lang.
Soms wens ik dat mijn fiets een tikje meer lengte had.
Het zadel staat in de achterste stand en toch denk ik wel eens over een langere voorbouw.
Ik kan even niet een van de vele foto's van je fiets vinden.

Wat let je een andere voorbouw te kopen? Is hij nu al maximaal lang?
Je zadel naar achteren zetten omdat je fiets te kort is, is in principe onjuist*, maar staat je zadel nu wel goed? Dat het zadel in de achterste stand staat kan ook zijn omdat de zadelpen niet voldoende terugstand heeft voor je zadel.

* idealiter stel je je zadel af op jouw lichaam en het gebruik van de fiets en gaat dan pas het stuurvprecies afstellen, niet andersom.

Edit: foto van 4 mei gevonden: viewtopic.php?f=23&t=7669&p=444599#p444599
# De pen is idd lang.
# De zadelterugstand lijkt nog iets mogelijkheden te hebben. Dat zie ik ook op andere foto's.
# Je zadel mag wel eens worden opgespannen schat ik in.
# Je stuur kan nog wat naar voren gedraaid waardoor de lange grips verder en dieper komen,
cyclos schreef:
ma 22 mei, 2023 20:34

Ben benieuwd wat die "plastic prullen van onderdelen die spontaan breken" precies zijn. En na hoeveel gebruik ze de geest gaven en of je Meilenweit er nog op hebt aangesproken.
Dat zijn die dingen onder de onderbuis waar de buitenkabels voor achter- en voorderailleur ingestoken worden. Fiets is twee jaar oud. Geen lange tochten. Na breuk heb je nog maar een versnelling. Alleen Meilenweit levert die dingen. Ze kosten €1 per stuk.
sjefke schreef:
ma 22 mei, 2023 22:05

Dat zijn die dingen onder de onderbuis waar de buitenkabels voor achter- en voorderailleur ingestoken worden. Fiets is twee jaar oud. Geen lange tochten. Na breuk heb je nog maar een versnelling. Alleen Meilenweit levert die dingen. Ze kosten €1 per stuk.
Kun je niet met doorlopende buitenkabels werken over de gehele lengte van shifter tot derailleur? Dan ben je niet afhankelijk van specifiek plastiek.
Het gaat een Koga Grandtourer S in de kleur blauw metallic worden met volledige XT afmontage, naafdynamo, verlichting en Tubus Logo bagagedrager.
Nou, het wordt dus geen Grandtourer S. Ik zag 'm op de site van een winkel staan in blauw metallic,XT afmontage en modeljaar 2023 dus ik denk, die laat ik samenstellen. Tweewielercentrum Joure heeft even met Koga gebeld en de Grandtourer is dus niet meer leverbaar, 2022 was het laatste jaar. Dus maar weer verder zoeken.
Nu weet ik niet welke framemaat je wil hebben. En of je hele specifieke wensen hebt kwa afmontage.
Maar ze zijn er nog wel. Maar dan kan je waarschijnlijk geen wensen meer doorgeven. En het is even zoeken.
Dan heb je dus in feite een demomodel. Als je die dan ergens anders dan bij je eigen fietsenmaker vandaan moet halen én je kunt bepaalde dingen die je graag zou willen niet, dan zou mijn motivatie wel dalen, msschien tenzij er een gunstige prijs tegenover zou staan.