Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor een jaar lang onderweg! - Forum Wereldfietser

Tips voor een jaar lang onderweg!

Beste wereldfietsers,

Een aantal jaar geleden ben ik naar Barcelona gefietst en dit heeft mij besmet met het fietsvirus! Afgelopen maand heb ik de knoop doorgehakt om een mooie reis te maken. In april 2024 stap ik in Nederland op de fiets naar Jakarta, ik heb hiervoor een jaar uitgetrokken.

Momenteel ben ik zoekende in een aantal dingen en kreeg via een collega een tip om hier eens te kijken. Vandaar dit topic. Op dit moment fiets ik op een Cube Tour fiets, maar deze is niet meer helemaal in goede staat, ik ben me aan het orienteren op een nieuwe fiets en twijfel tussen een gravelbike (werd me in een lokale fietsenzaak geadviseerd, en een tour/trackingfiets. Wat raden jullie aan voor zo'n reis en waarom?

Daarbij ben ik benieuwd met welke zaken ik sowieso rekening moet houden? Visums, inentingen, welk budget hebben jullie voor de reis uitgetrokken, welke landen zijn fijn te fietsen, welke beter te vermijden, hebben jullie sponsordeals gesloten voor een jaar met bv een fietsfabriekant etc etc. Zijn er wereldfietsers die ook deze richting in gegaan zijn en mij hiermee op weg kunnen helpen. Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Bij voorbaat dank,
Hugo
Gaaf plan! Mijn tip zou zijn om te beginnen met de zoekfunctie om zo heel veel antwoorden te vinden op je brede en algemene vragen.
Verder heeft Eric Schuijt heeft een boekje geschreven over het voorbereiden van een wereldreis per fiets: https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... ange-reis/
Veel plezier, eerst met de voorpret en daarna met je mooie reis zelf!
YouGo schreef:
do 18 mei, 2023 17:52
... nieuwe fiets en twijfel tussen een gravelbike (werd me in een lokale fietsenzaak geadviseerd, en een tour/trackingfiets. Wat raden jullie aan voor zo'n reis en waarom?
Om te gravelbiken zou ik een gravelbike nemen, om te mountainbiken een mountainbike en om een lange reis te maken een reisfiets.

De term tourfiets moet je mijden. De een denkt dat dat een vakantiefiets is, maar bij de NTFU (Nederlandse TourFietsUnie) denken ze daar anders over.

Tips over de fiets:
https://bike4travel.nl/blog/vakantiefietsen/
Veel tech-leesvoer: www.m-gineering.nl

(inderdaad wat Ave hierna ook noemt :D )
Geweldig plan!

Voor zo’n reis heb je niets aan de lokale fietsenmaker en zou ik me geen confectiefiets bij een bedrijf uit het schap laten verkopen. Ik zou een fiets laten bouwen bij Bike4travel of Martin Gerritsen of bij een vergelijkbaar bedrijf, of een stoere Santos kopen die helemaal opje maat is afgesteld, of een goedkopere VSF Manufaktur, allemaal fietsen waarmee je probleemloos onverhard naar zeg maar Kaapstad kunt rijden. Ik zou dan niet voor een Rohloff kiezen maar gewoon voor een derailleur met een ketting en verder onderdelen kiezen die onderweg eenvoudig te repareren zijn. Dat is nog een stuk goedkoper ook!

Gaaf zeg, zo’n reis!
Ik ben in 2017-2018 een jaar wegggeweest. Canada naar Patagonië.

Fiets: sterk, simpel, zelf te repareren en niet de allerlaatste techniek.
Dus géén geveerde voorvork, géén pressfit BB, géén 12-speed, géén eTap of Di2, géén Shimano GRX rem/schakelgrepen, geen weggewerkt aero zadelpenklemwigje, géén interne kabelvoering.

Ik had een zelf opgebouwde Surly Ogre met 2x9 speed, Avid BB7 mechanische schijfremmen, remgrepen en shifters apart, Tubus drager, supersterk achterwiel (oude, makkelijk te servicen Shimano XT naaf, Ryde Big Bull velg van 775 gram, gebouwd door een goede wielenbouwer), onverwoestbare Schwalbe Marathon Mondial banden.

Surly Disc Trucker of Bridge Club zal prima zijn, al zou ik geen 1x12 drivetrain nemen.

Ik had geen sponsors gezocht, want dat geeft ook verplichtingen en daar had ik geen zin in.

Geld: niet precies bijgehouden, maar ik denk dat ik ongeveer 15K uit heb gegeven.
Met minder hotelletjes en minder uit eten had het véél goedkoper gekund.
Sommige landen/gebieden zijn goedkoop (Colombia, Peru, Bolivia), andere duur (California! Hele westen van de VS trouwens)

Vaccinaties en pillen tegen malaria en hoogteziekte: GGD reizigersspreekuur. Begin hier tijdig mee want van sommige vaccinaties moet je er meerdere hebben met bepaalde tussenpozen.

Voor de zielenrust van de thuisblijvers en voor noodgevallen: SPOT GPS tracker

Voor het geval je beroofd wordt: zorg dat je 1 portemonnee bij de hand hebt met cash en wat loze pasjes die je af kunt geven, en bewaar de echt belangrijke spullen op een veiligere plaats. Ik had nog 100 dollar in mijn stuur gestopt voor nood.

Voor in het verkeer: achteruitkijkspiegeltje! Mirrycle is erg goed.

Voor info over allerlei voorzieningen: in Zuid-Amerika heb ik veel gehad aan de iOverlander app.
Bedankt allen voor de uitgebreide reacties tot zo ver, ik zal hier vanmiddag wat uitgebreider op reageren, tof hoe jullie meedenken!!!
Ave schreef:
do 18 mei, 2023 20:16
Ik zou dan niet voor een Rohloff kiezen maar gewoon voor een derailleur met een ketting en verder onderdelen kiezen die onderweg eenvoudig te repareren zijn.
Van de andere kant: zo'n Rohloff, óf Pinion, is veel minder kwetsbaar voor beschadigingen als je een aantal keren het vliegtuig of de trein pakt, wat best zal voorkomen op een reis als deze. En vooral als je een lokale (mini-) bus of taxi pakt, waar het ding tussen andere goederen ergens op het dak wordt gepropt of in het bagageruim wordt geduwd.
Heb nog niet gehoord dat een Rohloff/Pinion technische problemen oplevert onderweg.
Op een gebroken riempje hier en een gescheurde naafflensje daar. Een derailleurfiets is in ‘anders ontwikkelde gebieden’ wel wat makkelijker te repareren. Mijn advies voor je fiets en je spullen: KISS! Keep it stupid simple. Scheelt je nog een partij geld ook…

Neem bijvoorbeeld velgremmen ipv schijf. (Bijna) elke fietsenmaker heeft wel iets wat op een velgremblokje lijkt. Geen insteekblokken? Geeft niets; op een velgrem kun je van alles monteren. Bij schijfremmen is dat iets gecompliceerder. Leuk om een mand op reis te gaan met een hightech fiets, maar een jaar fietsen zet ‘gebruiksgemak’ in een ander perspectief. Bang voor remkracht? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de laatste 100 jaar reed ‘alles’ met velgremmen.


Ps. Mijn opmerking over KISS, geld en velgremmen is inhoudelijk bedoeld voor de vraagsteller en is niet bedoeld om een discussie over Santos, Rohloff of iets anders te starten. Anders wordt mijn post weer verwijderd :wink:
Ik vind een Rohloff juist bij uitstek geschikt voor een lange reis. Veel minder onderhoud en kans dat het stuk gaat is aanzienlijk minder groot dan bij een derailleur. Mocht het wel mis gaan, dan is op een jaar weg een keer een weekje of 2 wachten op een nieuw wiel ook niet echt een probleem, ga je wandelen ofzo....
Aart. schreef:
vr 19 mei, 2023 11:29
Neem bijvoorbeeld velgremmen ipv schijf.
Of lekker mechanische schijfremmen. Avid BB7 for life! :lol:

Op veel plekken zijn de fietsen en onderdelen die je kunt krijgen geen jaren 70/80/90-dingen meer, maar juist goedkope Chinese containermountainbikejes**. 5 jr geleden was dat in Midden- en Zuid-Amerika in ieder geval wel zo, en ik gok dat het in Azië vanwege de nabijheid van China ook wel zo zal zijn. Afrika heb ik minder zicht op, maar ook daar timmeren de koempels van Xi hard aan de weg dus....

** Alu frame, 3x8 of 3x9 versnellingen, goedkope mechanische schijfremmen met 160mm schijfjes, 29" wielen, QR naafjes.
Shrek schreef:
vr 19 mei, 2023 11:45
containermountainbikejes**.

** Alu frame, 3x8 of 3x9, goedkope mechanische schijfremmen, 29" wielen, QR naafjes.
Toen ik het woord containermountainbikejes las, dacht ik meteen dat er schijfremmen aan zouden zitten. Kennelijk is men nog niet zo ver. Ook 3x8 verbaast me dan. Maar wel 29"wielen.
Ik denk dat het voor de echte verwegfietser (buiten Europa) de komende jaren lastiger wordt om de fiets zo te kiezen dat deze in verweglanden repareerbaar is.
Dichtbij trouwens ook, gezien de Gates-riem die zelfs vlakbij Koblenz - tussen Ruhrgebied en Frankfurt zo'n beetje het ultieme hart van technisch Europa - afgelopen week al lastig te krijgen bleek.
Leon schreef:
vr 19 mei, 2023 11:54
Toen ik het woord containermountainbikejes las, dacht ik meteen dat er schijfremmen aan zouden zitten.
Die zitten er ook op meestal.

Dichtbij trouwens ook, gezien de Gates-riem die zelfs vlakbij Koblenz - tussen Ruhrgebied en Frankfurt zo'n beetje het ultieme hart van technisch Europa - afgelopen week al lastig te krijgen bleek.
Ja, hoe zou het daarmee afgelopen zijn? :o

Ik denk dat het voor de echte verwegfietser (buiten Europa) de komende jaren lastiger wordt om de fiets zo te kiezen dat deze in verweglanden repareerbaar is.
Je moet wel steeds beter op gaan letten ja. De mainstream spullen van Sram en Shimano, ook de goedkopere, zijn toch eerder gemaakt op 'leuke features en soepele werking in en maximaal 3 a 5 jaar na het verlaten van de showroom' dan op serieuze degelijkheid en -vooral- repareerbaarheid. XD, XDR, Sram derailleurhangers, MicroSpline.. daar zit je echt niet op te wachten als je in Bolivia zit.

Tegelijk levert bv een merk als Sunrace serieus leuke, degelijke en betaalbare spulletjes, zoals deze bijvoorbeeld
71h-jJlHQYL._AC_SX425_.jpg
71h-jJlHQYL._AC_SX425_.jpg (28.13 KiB) 1157 keer bekeken
Maar ja, als je hier bij de Koga/Santos/Idworx/Giant/Specialized dealer om vraagt zal de verkopert met z'n moodboard en kleurenstaaltjes je zeer glazig aankijken.
(of hij zal grinniken omdat hij er zelf ook mee rijdt, en jou onmiddellijk herkennen als niet behorend tot de doelgroep van de winkel :lol: )
Shrek schreef:
vr 19 mei, 2023 11:56
De mainstream spullen van Sram en Shimano, ook de goedkopere, zijn toch eerder gemaakt op 'leuke features en soepele werking in en maximaal 3 a 5 jaar na het verlaten van de showroom' dan op serieuze degelijkheid en -vooral- repareerbaarheid. XD, XDR, Sram derailleurhangers, MicroSpline.. daar zit je echt niet op te wachten als je in Bolivia zit.
Ach, in een hoofdstad of flinke metropool kom je toch vaak best wel een eind? Slijtage een beetje bijhouden en niet tot op het laatste randje ermee willen doorrijden.

Zou vooral uitkijken met afwijkende merkspecifieke standaarden zoals idiote balhoofdmaten, rare asmaten, en vreemd gespaakte wielen omdat 1 fabrikant daar toch rare overtuigingen in heeft...
Flix schreef:
vr 19 mei, 2023 11:05

Heb nog niet gehoord dat een Rohloff/Pinion technische problemen oplevert onderweg.
Gebeurt wel eens hoor, al zijn de kinderziektes al wel uit de Pinion ondertussen. Bij Rohloff kondigt een probleem zich vaak al lang van tevoren aan met speling, significant olieverlies en/of rare geluiden en heb je doorgaans genoeg tijd om erop in te spelen. Tegen de tijd dat je daadwerkelijk versnellingen kwijtraakt ben je al heel lang signalen aan het negeren ;)

Laatst las ik bijvoorbeeld van flensbreuk bij een 32 spaaks naaf op een volbepakte tandem zonder naafflensringen in Afrika, die waren met hulp van Santos, Beagle Bikes en iemand die die kant op vloog binnen een paar dagen weer op pad met 36 spaken en naafflensringen ;) Maar ach, dat zijn natuurlijk wel veeleisende omstandigheden ook zo'n bepakte tandem op slechte Afrikaanse wegen.

Doorgaans als je binnen de voorgeschreven versnellingsverhoudingen blijft, jaarlijks netjes je olie wisselt en je naaf geen zwemles geeft dan gaat zo'n Rohloff zelden stuk. En mocht 'ie stuk gaan, dan kan er ook gewoon een 135mm quickrelease naafje in. Toch even die containermountainbike strippen dan ;-)
Leon schreef:
vr 19 mei, 2023 11:54

Ik denk dat het voor de echte verwegfietser (buiten Europa) de komende jaren lastiger wordt om de fiets zo te kiezen dat deze in verweglanden repareerbaar is.
Ach, met een frame&vork waar je zowel schijfremmen en velgremmen op kwijt kunt, kun je eventueel wat rust in je hoofd krijgen ;) Zoals bijvoorbeeld bij oude mountainbikes, Surly, vele Koga's, een SCC02 en TM3+, Thorn Nomad, etc etc
Leon schreef:
vr 19 mei, 2023 11:54

Dichtbij trouwens ook, gezien de Gates-riem die zelfs vlakbij Koblenz - tussen Ruhrgebied en Frankfurt zo'n beetje het ultieme hart van technisch Europa - afgelopen week al lastig te krijgen bleek.
Die kun je het beste in geseald plastic tussen je bagage hebben zitten bij alles zonder loopafstand van een treinstation lijkt mij als kettingaandrijvingrijder ;)

Net als ik doe met een binnenschakel, een buitenschakel, een snelsluitschakel en een kettingpons ;)

@ TopicStarter: fraaie plannen! Veel plezier in de voorpret en voorbereiding alvast (-:
Ik vind onderhoud aan derailleur erg overschat. Sterker nog: ik doe er nooit iets aan. Eens per 6000 km een nieuwe ketting en kransje om laten leggen. Ketting schoonmaken (en rest vd fiets schoonmaken) doe ik nooit. Als hij ratelt een druppeltje olie, maar dat mag ook geen naam hebben. Afgezien vd flinke extra kosten voor topicstarter om een Rohloff te kopen is een derailleurprobleem ook nog eens overal veel makkelijker te verhelpen.

Ik zou ook gewone v-brakes nemen voor zo’n reis, alles zo eenvoudig mogelijk.
Lieve wereldfietsers,

Bedankt voor alle reacties!
Ik zie dat hier een gesprek ontstaat over welk materieel, ik ga me hier in verdiepen, bedankt voor de informatie, ik ga eens kijken wat voor mij het beste schikt. Ik ga sowieso nog een cursus fietsonderhoud volgen. In de zin van, ik kan een band plakken, maar ik geloof dat ik iets meer skills nodig heb als ik een jaar op mijn zadel plak.

@Shrek de iOverlander app ga ik eens induiken, dit kan zeker handig zijn, thanks voor de tip! Verder, fijn voor alle inhoudelijke feedback, dit neem ik ter harte en zal hier mijn onderzoek op loslaten, dank nogmaals, zeer waardevol je reactie, hier mikte ik op, op alle vlakken!

@Ave, ik ga in de fietsen duiken, er zit hier een winkel in de buurt die eveneens gespecialiseerd is in wereldfietsen / fietsvakanties.

@Aart KISS neem ik eveneens ter harte, dankjewel, denk dat dit een mooi uitgangspunt is voor de fietstocht! Helemaal als ik de discussie hier lees over de Rohloff en andere opties! Op een jaar moet ik keuzes maken wat voor mij handig is, en prijstechnisch interessant is.

@Rest, bedankt voor jullie bijdrage, ik neem dit mee in mijn onderzoek!

Ik ben in die zin een fietser die met regelmaat bij avondrust / aankomst even de fiets op de kop gooit, de ketting even in de smeer zet en het nodige van een doekje voorziet. Helemaal met het vooruitzicht dat ik een jaar mag trappen, dan zie ik mijn fiets als mijn tweede huis, I'll beter take care of it! Net als even stofzuigen en een doekje over alles heen halen.

Fijn dat iedereen zo meedenkt! Mochten er meer tips zijn, of voorgangers, schroom niet, en neem me mee in jullie avonturen en ervaringen! Een PB is ook welkom natuurlijk!

Fijn weekend alvast!
YouGo schreef:
vr 19 mei, 2023 21:40
Op een jaar moet ik keuzes maken wat voor mij handig is, en prijstechnisch interessant is.
Je wilde toch in april weg?

Ik zou de fiets en de belangrijke uitrustingsdelen beslist een aantal maanden van tevoren kopen zodat je ze kunt proberen t.b.v. oefening en garantiezaken en (de fiets) kleine aanpassingen en wensen, niet in het minst het fietszadel.
@Leon, yesss April 2024! Ik heb de nog even de tijd om alles voor te bereiden! En zeker, een zadeltje uittesten is een hele goede haha.
Voor een reis naar het oosten kan ik nog https://caravanistan.com/ aanbevelen; veel nuttige logistieke informatie mbt bijv visums in heel centraal Azië en ook over de actuele politieke situatie, conflictgebieden etc. op het forum daar.
Ave schreef:
do 18 mei, 2023 20:16

Geweldig plan!

Voor zo’n reis heb je niets aan de lokale fietsenmaker en zou ik me geen confectiefiets bij een bedrijf uit het schap laten verkopen. Ik zou een fiets laten bouwen bij Bike4travel of Martin Gerritsen of bij een vergelijkbaar bedrijf, of een stoere Santos kopen die helemaal opje maat is afgesteld, of een goedkopere VSF Manufaktur, allemaal fietsen waarmee je probleemloos onverhard naar zeg maar Kaapstad kunt rijden. Ik zou dan niet voor een Rohloff kiezen maar gewoon voor een derailleur met een ketting en verder onderdelen kiezen die onderweg eenvoudig te repareren zijn. Dat is nog een stuk goedkoper ook!

Gaaf zeg, zo’n reis!
Dit kan dus niet Santos. Santos levert geen derailleur fietsen meer. Beetje tegenstrijdig dus. Waarom heb je trouwens niks aan je lokale fietsenmaker?
De meeste lokale fietsenmakers, uitzonderingen uitgezonderd, zijn niet gericht op reisfietsen en de eisen die daar aan gesteld worden, waaronder inderdaad de eis dat het soms eenvoudiger mag zijn zodat je ver weg een oplossing kunt vinden als er iets fout gaat.