Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Triban travelbike uit sloot gehaald - Forum Wereldfietser

Triban travelbike uit sloot gehaald

In het haagse zuiderpark haalde ik een triban travelbike uit de sloot. Helaas is het niet mijn maat.

Heb de fiets net uit elkaar gehaald.

Beetje schoon gemaakt met schuur spons en heet water.

Weet iemand wat het beste is om zo een fiets goed schoon te maken?
20230517_144037.jpg
Aangezien toch alle lagers al vol water zitten: hogedrukreiniger erop en daarna helemaal uit elkaar.. Maar weinig eer meer aan te behalen vrees ik.
Moet dat ding niet terug naar de echte eigenaar?
supermario schreef:
wo 17 mei, 2023 17:03
In het haagse zuiderpark haalde ik een triban travelbike uit de sloot. Helaas is het niet mijn maat.

Heb de fiets net uit elkaar gehaald.
Meld even bij de gemeente dat je 'm gevonden hebt, en check even het framenummer of 'ie als gestolen staat geregistreerd:

https://fdr.rdw.nl

Verder zul je nu al alles waar lagers inzitten kunnen afschrijven na in het water te hebben gelegen dus zou ik er lekker de hogedrukreiniger opzetten. Het zal er vast niet meer stuk van gaan dan het nu al is ;) Als je die zelf niet hebt, neem een wasbox van de carwash. Was het makkelijkst geweest voor de demontage (-:

Dat normaal bij een fiets niet doen natuurlijk, maar nu 'ie toch al een tijd in de sloot heeft gelegen...

Niet teveel geld aan uitgeven trouwens, het was voor 'ie in de sloot belandde al niet bepaald het topmodel ;)
supermario schreef:
wo 17 mei, 2023 17:03
Beetje schoon gemaakt met schuur spons en heet water.
Zonde van de moeite en energie.
eerst eens afwachten of de eigenaar zich meldt.
dan lijkt het mij het een leuk projectje: demonteren, schoonmaken en met wat vervangende onderdeeltjes weer een complexe en als nieuwe fiets van opbouwen :)

of in deze staat (van de fiets) een rondje over het circuit van Imola :wink:
supermario schreef:
wo 17 mei, 2023 17:03
Weet iemand wat het beste is om zo een fiets goed schoon te maken?
Petroleum.
Voordeel van fiets uit elkaar halen is, dat je weer kennis opdoet van de fiets.

Spullen op de fiets is natuurlijk slecht spul als je maar €299 betaalt.

Sprak in trein belg die paar dagen ging fietsen met zijn nieuwe gravelbike op de Veluwe.

Hij vertelde: ik kocht mijn fiets bij een online zaak voor €1700. Scheelt met winkel ongeveer €300, omdat zij geen fysieke fietsen zaak hebben.
supermario schreef:
wo 17 mei, 2023 20:11
Sprak in trein Belg die paar dagen ging fietsen met zijn nieuwe gravelbike op de Veluwe.

Hij vertelde: ik kocht mijn fiets bij een online zaak voor €1700. Scheelt met winkel ongeveer €300, omdat zij geen fysieke fietsen zaak hebben.
Dus? Wat is de clou?
Dat het geld scheelt😜.

Maar je hebt gelijk. Is zwak verhaal.

Waar ik wel van schrok, was dat ik een filmpje zag op youtube waar de gemeente reiniging in Amsterdam, 10/15,000 fietsen per jaar uit de grachten haalt. Dat is een dag taak.
In mijn studententijd in Utrecht was het een sport om fietswrakken uit de gracht te halen met haken. Soms waren ze vers, soms al jaren oud. Het werd gedoogd, als we het aankondigden. Goede fietsen mochten we absoluut niet houden, maar er kwam nooit iemand langs om framenummers te controleren. Drie maal raden wat er met die fietsen gebeurde.
En in tegenstelling van wat met hier zegt, juist de naven waren prima, omdat ze in het vet zaten.
"Ontwikkeld voor de eerste ritten met een gravelbike"
Eigenaar was zeker klaar met zijn 'eerste ritten'...
ErikB81 schreef:
do 18 mei, 2023 00:48
In mijn studententijd in Utrecht was het een sport om fietswrakken uit de gracht te halen met haken. Soms waren ze vers, soms al jaren oud. Het werd gedoogd, als we het aankondigden. Goede fietsen mochten we absoluut niet houden, maar er kwam nooit iemand langs om framenummers te controleren. Drie maal raden wat er met die fietsen gebeurde.
En in tegenstelling van wat met hier zegt, juist de naven waren prima, omdat ze in het vet zaten.
In mijn studententijd haalden we kansloze wrakken / halve fietsen die al lange tijd stonden e.d. weg bij het centraal station, om ze te combineren tot 1 goede fiets. Menig mooi resultaat behaald.
Ook dingen als bv een compleet omgebogen wiel met een mooie goede 7-speed sachs versnellingsnaaf erin.

Sinds de boel opgeruimd gehouden wordt in steden (wrakken worden na een paar weken verwijderd) is dit geen ding meer natuurlijk. Maar je kan tegenwoordig wel iets uitzoeken bij het gemeentelijk opslagdepot. En mijn huidige fiets is ook een afdankertje van €20 van de fietsenmaker van een klant die 'm nooit meer heeft opgehaald.

Tegenwoordig sta ik trouwens aan de kant als eigenaar van gare fietsen die we niet meer gebruiken (in mijn schuur met name), ik heb ze laatst naar de kringloop op de oude gracht gebracht, daar doen ze er nog mooie dingen mee.