Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Multifunctionele fiets voor de toekomst - Forum Wereldfietser

Gezocht: Multifunctionele fiets voor de toekomst

Hallo,

Van een collega kreeg ik de goede tip om hier informatie in te winnen in mijn zoektocht naar een goede nieuwe fiets. Wat een rijk forum, maar ook overdonderend qua hoeveelheid informatie. Daarom op deze manier mijn verzoek.

Ter inleiding:
We doen veel met de fiets voor dagelijks gebruik, regelmatig met jonge kinderen (peuter/kleuter), daarnaast gaan we graag met de fiets eropuit voor korte trips en hebben ambitie naar serieuzere vakanties met de fiets. Liefst schaf ik nu één fiets aan waarmee ik komende jaren met toenemende ambities in vakanties vooruit kan.

Graag wordt ik geïnsipreerd. Evt. een verwijzing naar geschikte winkel bij ons in de buurt waar we goed geholpen worden. Of anders een concrete tip voor specifieke fiets die met fietsplan aan te schaffen is. Ook 2e hands zou ik prima vinden, mits wel toekomstbestendig. Alvast dank voor de input!

2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
- 1x per week met 30-35 kg aan kinderen op de fiets 10 km over de Oosterbeekse/ Arnhemse Stuwwal heen
- Opbouwen naar ambitieuze fietsvakanties, inclusief serieuzere klimwerk (als kids wat ouder zijn)
- Af en toe een tocht naar werk (40km enkele reis)

2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig doorfietsen

2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Voorkeur voor sportief

2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Kan zijn dat ik er af en toe mee wil forenzen, dan wel

2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
licht onverhard/droge gravel moet goed verteerbaar zijn, mtb hoeft niet.

2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?
Opbouwend richting Ardennen, Alpen

2.7 Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen

2.8 Je lichaamslengte
1.79m

2.9 Je gewicht
65kg

2.10 Je lichaamsbouw
Slank

2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
30+ kg aan kids of tot ~30 kg aan bagage (ik zal leeuwendeel vervoeren).

2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Oosterbeek bij Arnhem, stuwwal ten noorden vd Rijn

2.13 Wat is je budget?
EUR 1.500 zou mooi zijn, kan via Fietsplan. Maar ik kijk ook graag (2e hands) orde grootte EUR 1.000-1.200. Anderzijds ook bereid nog paar 100 EUR extra uit te trekken als het me heel veel meer op zou leveren.

2.14 Welke fietservaring heb je?
Eerste Racefiets nu jaar of 6 in gebruik, enkele weekendvakanties zonder kamperen met gezin.

2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Licht bepakt nu met racefiets tot 125km, maar voor beoogde vakanties met kinderen momenteel 30 a 40km

2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
Niets noemenswaardig ter referentie.

2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik weet er best wat van, tijd meestal grootste issue, indien nodig kan fietsenmaker eea doen.

2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja

2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nog niet concreet. Schuin oog gehad naar Decathlon fiets

2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet noodzakelijk

2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Niet belangrijk

2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Bij voorkeur korte termijn
Welkom!

Met 40km enkele reis woon-werk zou ik als ik jou was sterk overwegen om daar de racer die je al hebt voor te blijven pakken.

Mede daardoor snap ik ook wel dat je een fiets met racestuur/dropbars linkt als suggestie. Is dat ook een specifieke wens/eis? Dan kun je tegenwoordig best een hoop vinden in de 'gravelbike' categorie. Heel hip zo'n gravelbike, vroeger noemde je dat dan bijvoorbeeld 'randonneur'. Maar sinds het tegenwoordig 'gravelbike' heet wil bijna elk merk wel zo'n fiets, en is je keuze reuze ;)

Zorg voor ruimte voor een lekker breed bandje en genoeg montagepunten voor bijvoorbeeld spatborden, dragers en bidons. Dan kun je met zo'n fiets alle kanten op. Met je genoemde budget niet te exotisch worden in de afmontage. Maar wees als je de wens hebt om met bagage weg te gaan altijd kritisch op je wielen, zeker buiten het asfalt.

Ook kan het omschreven bagagegewicht nog roet in het eten gooien, niet elke fiets rijdt nog fijn met zoveel bagage. Kijk of er anderen zijn die met een mogelijke-optie-fiets met zoveel bagage onderweg zijn geweest, en wat zijn dan daar de ervaringen mee? Het zou jammer zijn als je met 12 kilo bagage een topfiets hebt maar met 30 kilo bagage een zwabberend geheel waar je met klamme handjes op zit...

Voor valueformoney zou je naast Decathlon eens bij de Oosterburen kunnen kijken. Canyon is tegenwoordig 1 van de bekendere, maar ook de diverse Duitse winkels hebben hun eigen fietsen. Denk dan bijvoorbeeld aan het huismerk van Rose uit Bocholt, maar ook bijvoorbeeld Radon wat bij Bike-Discount vandaan komt. Ook Britse webshops kunnen interessant zijn met bijvoorbeeld Sonder van Alpkit, let daar wel op de prijzen want na de Brexit is het geen EU meer daar helaas. Of je fietsplan daar ook blij van wordt zou je het beste eerst eens goed naar kunnen informeren voordat je straks verliefd wordt op een Duitse of Britse schone ;)

Hier een topic voor wat betreft de Decathlon fiets:

viewtopic.php?t=34411

Als ik even snel kijk dan lijkt de Riverside Touring 920 op dit moment ook daadwerkelijk leverbaar te zijn in Nederland in diverse maten. Lijkt me een hoop fiets voor je geld en zeker met een nieuwe fiets lastig te evenaren danwel overtreffen.
Je hebt gelijkt wat betreft woon-werk. Ik moet niet alles met één fiets willen doen.
Jurr schreef: Mede daardoor snap ik ook wel dat je een fiets met racestuur/dropbars linkt als suggestie. Is dat ook een specifieke wens/eis? Dan kun je tegenwoordig best een hoop vinden in de 'gravelbike' categorie. Heel hip zo'n gravelbike, vroeger noemde je dat dan bijvoorbeeld 'randonneur'. Maar sinds het tegenwoordig 'gravelbike' heet wil bijna elk merk wel zo'n fiets, en is je keuze reuze
Geen specifieke wens, het moet comfortabel zitten met langere reizen. En met evt. een kind tussen mijn benen op de stang is een racestuur juist onhandig.

Ik was vandaag bij lokale fietsenmaker en die had deze fiets net binnen. Aluminium 60/61 frame, Deore naaf voor en schakeling, de rest XT. Bandjes van 33mm. Alle mogelijkheden aanwezig voor montage spatborden, bagagedrager etc.
Hij vroeg voor de fiets zoals die nu is EUR 600,-.
In hoeverre is dit een goede invulling voor mijn wensen? Framemaat is met 52 wat klein, maar ik zat er wel lekker op. Daarnaast zijn het van die gegalvaniseerde spaken, is dat voldoende stevig?
20230517_095157.jpg
20230517_095230.jpg
Wij hadden toen de kinderen klein waren een Thorn Childback tandem zoals deze: https://www.sjscycles.co.uk/bikes/thorn ... d/?geoc=NL Dat was super handig in het dagelijkse gebruik en erg geschikt voor fietskampeer vakanties. Alles hangt natuurlijk af van de leeftijd (en lengte) van de kinderen, maar het ging prima vanaf iets van 4/5 jaar. Je kunt dan beginnen met de oudste vanaf die leeftijd, totdat de jongste iets van 8/9 jaar is en ook op vakantie zelf wil fietsen. Zulke tandems zijn bij goed onderhoud tweedehands dan weer prima te verkopen voor een goede prijs.
Dat is een leuke fiets, met goede onderdelen, maar sluit niet aan bij je wensen. En ik denk dat hij behoorlijk aan de prijs is.
Als je met 30kg bagage wil gaan fietsen zal je toch echt moeten gaan kijken naar fietsen die daarvoor gemaakt zijn. Die fietsen zijn overal net iets sterker/zwaarder uitgevoerd en daardoor minder sportief. De Riverside Touring is een goed voorbeeld, maar je hebt bijvoorbeeld ook de Trek 520 en 920, een VSF TX-800. En natuurlijk de Koga's, Santossen, maar dat zijn de duurdere merken.

Ik zag deze toevallig op marktplaats, dat lijkt me op het eerste gezicht ook een prima fiets. Het is geen racemonster, maar een kilometervreter: vsf-400-trekking-fiets-met-rohlof-naaf.
RamonV schreef:
wo 17 mei, 2023 11:34

Ik was vandaag bij lokale fietsenmaker en die had deze fiets net binnen.
Ik zou Hercules lekker in de Disneyfilm laten ;)

Je eerste eigen suggestie vond ik een stuk beter. En zo'n tweedehands VSF kan natuurlijk ook een prima optie zijn. Wel op de framelengte letten, ze zijn vaak nogal lang die VSF frames.

Ook de tandem mogelijkheid zoals geschetst door Wim kan een leuke zijn, naast Thorn heb je soms bij andere merken ook wel eens een lage instap achterop. Denk dan bijvoorbeeld aan een Trek T900 en sommige frames van bijvoorbeeld Burley of Vittorio.

Ben je door het meelezen op het forum wellicht al bekend met deze 4 links van Wim, Michiel en Marten?

https://fietsvakantie.home.blog/

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

https://www.m-gineering.nl/idealefiets.htm
Hi Allen,

Nog dank voor jullie input. Heeft me een heel eind op weg geholpen, nu wat aan het zoeken en struinen op marktplaats.

Daarbij kwam ik onderstaande VSF TX400 en Avaghon S28 tegen. Rond dezelfde prijs te koop maar qua gebruikssporen enorm verschil. Waar zou ik me beter op focussen in mijn afweging? nette staat of is de VSF zoveel meer waard?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 53dd0b93cf

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 701ef65c1d
ik denk: - gebruikssporen lijken me geen belemmering.
- de Avaghon vind ik een topfiets.
- bij de VSF kun je de tassen er bij onderhandelen.
- laat je niet tegenhouden door wielmaat 26 inch van de VSF: dat rijdt zeker zo goed als wielmaat 28 inch, merk ik iedere keer als ik op zo'n fiets stap (wekelijks).
RamonV schreef:
do 01 jun, 2023 07:05
focussen
Ik zou ten eerste focussen op de juiste maat. Deze fietsen verschillen behoorlijk
RamonV schreef:
do 01 jun, 2023 07:05
of is de VSF zoveel meer waard?
Integendeel. Alhoewel de tx400 de enige vsf is die ik met bagage het overwegen waard vind, kun je de Avaghon véél hoger waarderen.

-geweldig frame.
-de sterkste ambachtelijk gebouwde wielen.
-traditioneel hoogteverstelbaar stuur. Dat is met het oog op kinderen/langzaam fietsen een niet te onderschatten optie (btdt).
-Alhoewel 26" echt prima fietst, behoud je met 28" véél meer bandenkeuze (toekomst)
-ombouw naar disc mogelijk (toekomst)
-ombouw naar naafversnelling mogelijk (toekomst)
-geweldig frame.

Mits de juiste maat een nette prijs voor een hele mooie fiets.
Dat lijken me twee prima suggesties. De dropbars inmiddels vaarwel gezegd? Mocht daar toch je voorkeur liggen dan kun je dat beter gelijk doen, ombouw is vaak best prijzig.

Ga er ook vooral eens uitgebreid mee proefrijden, want misschien liggen je verwachtingen toch net wat anders? Ook de maatvoering is erg belangrijk. Want hoe goed een fiets ook is, als de maat niet goed is voor jou dan zal het nooit een fijne fiets voor jou worden. Ook kan de maat wel goed zijn, maar je toch door de keuzes in frame-geometrie van de fabrikant er niet zonder rare kunstgrepen er een door jou gewenste zitpositie op creëren. Dan ook lekker verder zoeken.
RamonV schreef:
do 01 jun, 2023 07:05
Waar zou ik me beter op focussen in mijn afweging? nette staat of is de VSF zoveel meer waard?
Van een paar gebruikssporen krijg je geen mindere fiets. En zolang het geen deuken, scheuren, een krom of doorgeroest frame is komt dat vaak wel goed. Het is dan meer wat voor waarde je er zelf aan hecht, en wat de verkoper als afschrijving hanteert. Da's geen exacte wetenschap, en jullie moeten daarin elkaar maar net kunnen vinden.

Naast gebruikssporen zit je ook met eventuele slijtage, en wat het vervolgens kost om die onderdelen te vervangen. Vooral velgremvelgen zijn qua slijtagedelen best prijzig, omdat daar een nieuwe velg ingespaakt moet worden als ze versleten zijn. Een ervaren fietsenmaker en/of wielbouwer is daar zomaar per wiel een uur mee bezig, en werkt dan vaak graag met een nieuwe velg, spaak en spaaknippels. Een naaf is vaak nog wel opnieuw te gebruiken, maar als die nieuw niet al te prijzig is, zou ik die ook lekker nieuw kiezen. Bike4Travel heeft bijvoorbeeld de handgespaakte wielen in een aantal configuraties op de website staan:

https://www.bike4travel.nl/63-wielen

Naast de door 'hoogframe' en 'Grandonneur' al genoemde punten word je misschien blij van de naafdynamo op de VSF? Of misschien juist van de sliding dropouts op de Avaghon waardoor je er probleemloos op een later moment een Rohloff naaf in kunt (laten?) bouwen. Bij de VSF kan dat ook, maar zul je bij dit frame met een externe kettingspanner moeten gaan werken, terwijl bij de Avaghon de sliding dropouts dat kettingspannen voor een versnellingsnaaf mogelijk maken.

Bij de VSF zou je gezien de rest van de afmontage nog uit kunnen kijken voor een Shimano Deore XT achternaaf met aluminium as. Die willen het wel eens zwaar te verduren krijgen, en vooral met veel bagage eerder ellende opleveren. Kwam zo'n 20 jaar geleden en is nu nog steeds zo. Een Shimano Deore LX achternaaf heeft een stalen as en daar minder snel last van, ook zal Avaghon die XT-achternaaf niet zo snel monteren, alleen als iemand daar expliciet om vraagt ;)

Zelfde geldt voor het Hollowtech2 crankset wat de VSF wel heeft en de Avaghon niet. Die heeft een klassieke cartridge trapas, die vaak een stuk langer meegaat. Zie ook de eerdere vermeldingen op dit forum erover of bijvoorbeeld hier:

https://www.m-gineering.nl/horror.htm
ik wil toevoegen: ik raad je aan met de Avaghon te gaan proefrijden.
Hoi Ramon,

Ik weet niet precies welke maat frame je zoekt. Wellicht is deze net te groot.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ialbuttons

Uit ervaring weet ik dat een dergelijke Snel Savanne het super doet met veel bagage en een fietskar er achter. Zo'n fietskar die je van me overgenomen heeft heb ik alles bij elkaar zo'n 10K km met een vergelijkbare Snel getrokken.

Groeten van je collega. :D