Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de fiets van Amsterdam naar Rome in één dag. Het kan! - Forum Wereldfietser

Op de fiets van Amsterdam naar Rome in één dag. Het kan!

Hoewel we natuurlijk meteen de wenkbrauwen fronsen bij dit bericht, is het toch waar. Naast de bekende fietsroute(s) in Europa richting Rome bestaat er in de Verenigde Staten de Erie Canalway Trail en deze komt door (jawel) Amsterdam en Rome. Met een beetje doorfietsen (130 km) lukt dat in één dag :-). Je kan overigens ook nog even Rotterdam aandoen!
Doet me denken aan die vader en zoon die 20 jaar geleden op de laatste vakantiedag van Zwitserland naar Nederland fietsten in 1 etmaal. Is heel wat , maar te doen. Zelf nooit verder gekomen dan onze 12 provincies in een dag ; "de ronde van 12 ", bestaat geloof ik niet meer .
Pier.
piviets schreef:
do 11 mei, 2023 21:58
Doet me denken aan die vader en zoon die 20 jaar geleden op de laatste vakantiedag van Zwitserland naar Nederland fietsten in 1 etmaal. Is heel wat , maar te doen. Zelf nooit verder gekomen dan onze 12 provincies in een dag ; "de ronde van 12 ", bestaat geloof ik niet meer .
Pier.
Zwitserland - Nederland lijkt me niet haalbaar met bepakking.

Heb je de route van die 12 provincies nog?
Heb vorige week online Dagblad v/h Noorden gezien waarin een stel mannen voor een goed doel in vier dagen van Groningen naar Praag fietsen. On-moge-lijk!
Martin E. van Doornik schreef:
do 11 mei, 2023 22:28
Heb vorige week online Dagblad v/h Noorden gezien waarin een stel mannen voor een goed doel in vier dagen van Groningen naar Praag fietsen. On-moge-lijk!
Paris-Brest-Paris is bijna anderhalf keer zo ver, en daar geldt een tijdslimiet van 90 uur voor de traagste amateurs, dus als dat stel Groningse mannen een beetje stevige kuiten heeft, dan moet dat toch wel lukken. :)
piviets schreef:
do 11 mei, 2023 21:58
Zelf nooit verder gekomen dan onze 12 provincies in een dag ; "de ronde van 12 ", bestaat geloof ik niet meer .
Ook nog gedaan. Door de 50mm brede banden, spatborden en drager maar de tweedaagse variant gekozen. Drie leek me geen uitdaging en 24 uur leek me met mijn fiets destijds niet realistisch.

De eerste dag alleen maar regen gehad. Toen ook nog zonder GPS gereden, dus de kilometers waren wel wat meer ook. De tweede dag gelukkig windje mee en droog, dat was uitfietsen ;)

Mooi was die tijd. Was wel laat voordat ik op dag twee eindelijk in Leek was... (-:
Martin E. van Doornik schreef:
do 11 mei, 2023 22:28
Heb vorige week online Dagblad v/h Noorden gezien waarin een stel mannen voor een goed doel in vier dagen van Groningen naar Praag fietsen. On-moge-lijk!
Minder dan 800km volgens Google Maps. Dat kan in 4 dagen toch best wel? Goed getraind op een rap fietsje met minimaal spullen mee en een niet te gek weerbericht.
Lijkt me niet onmogelijk. De uitdaging komt zodra je het zonder hotels gaat doen en/of bij een dag minder ;)
piviets schreef:
do 11 mei, 2023 21:58
Zelf nooit verder gekomen dan onze 12 provincies in een dag ; "de ronde van 12 ", bestaat geloof ik niet meer .
Bedoel je dit niet?
WillemT schreef:
do 11 mei, 2023 23:00

Bedoel je dit niet?
Ja, op Facebook staat dat ze gestopt zijn:

https://m.facebook.com/rondevan12

@Poppink: via die Facebook pagina is ook een linkje naar de route te vinden.
Jurr schreef:
do 11 mei, 2023 22:59
Goed getraind op een rap fietsje met minimaal spullen mee en een niet te gek weerbericht.
En een volgauto met snelle jelles uiteraard.

https://dvhn.nl/groningen/Onderzoekers- ... 99140.html
Zelfs een ploegarts mee. Komt vast goed (-:
WillemT schreef:
do 11 mei, 2023 12:48
Hoewel we natuurlijk meteen de wenkbrauwen fronsen bij dit bericht, is het toch waar. Naast de bekende fietsroute(s) in Europa richting Rome bestaat er in de Verenigde Staten de Erie Canalway Trail en deze komt door (jawel) Amsterdam en Rome. Met een beetje doorfietsen (130 km) lukt dat in één dag :-). Je kan overigens ook nog even Rotterdam aandoen!
Dat is nog niks…. Je kunt binnen uur van De Krim via Engeland naar Moscou fietsen en met de racefiets zelfs binnen een half uur :D .

Dat zou je nu eigenlijk niet moeten willen :oops:

(en je hoeft er Nederland niet eens voor uit)
Martin E. van Doornik schreef:
do 11 mei, 2023 22:28
… een stel mannen …
Drie mannen én een vrouw om precies te zijn.👩‍🎓
Ik herinner mij de Ronde van Nederland van Le Champion.
Dag 1 van Assendelft naar Nijverdal, dag 2 naar Valkenswaard, dag 3 rondje Zuid Limburg en dag 4 terug naar Assendelft.
1000 km in 4 dagen, overnachten in de jeugdherberg.
Dat waren de dagen! Knallen!

EDIT
Bij het terugzoeken van die tocht - niet te vinden - stuitte ik op fietssport.
Volgens mij een leuke stek om inspiratie op te doen, zoals bijvoorbeeld Ten Tusschers Hel van Twente 2023.
Jurr schreef:
do 11 mei, 2023 22:59
Minder dan 800km volgens Google Maps. Dat kan in 4 dagen toch best wel? Goed getraind op een rap fietsje met minimaal spullen mee en een niet te gek weerbericht.
Lijkt me niet onmogelijk. De uitdaging komt zodra je het zonder hotels gaat doen en/of bij een dag minder ;)
De winnaar van de laatste Transcontinental Race (4578 km) reed deze in 9 dagen en 14 uur. Gemiddeld 480 km/dag.

Wel erg extreem natuurlijk ;)
In 2011/2012 publiceerde Flip van Doorn een tweetal boeken met als thema 'Fietsen rond de Wereld in Nederland'. Er zijn 2 delen, een voor NL boven en een voor NL beneden de rivieren. Helaas zijn de boeken niet meer verkrijgbaar in de boekhandel. Wel zijn ze als e-boek te bestellen. De tracks van de routes zijn te vinden op http://www.fietsenronddewereld.nl/. Kijk daar ook voor de e-books.
Met veel plezier heb ik er grote delen van gefietst. Fietsen door Californië, Denemarken, de Kaapse bossen etc.
Prima losse kaartjes in d3 boeken en een mooie verklarende tekst.

Jan
Heel , heel leuk dat hier nog zoveel kilometerknallers zijn . Ik zal nog wat meer jeugdherrinneringen naar boven halen;
AMA , amsterdam maastricht amsterdam 600 km in 2 dgn
Alkmaar Duitse Grens 450 km in 1 dag
Store Sterke Proven [N] 530 km in 33 uur , persoonlijk
Vattern Rundan 300 km in 1 dag
Sjaeland Rund [DK] 300 km in 1 dag
PBP [ F] 1200 km in 75 uur 1991

Groeten van Pier.
Dutch Divide. 1000km met zoveel mogelijk onverhard binnen Nederland binnen een week. Zie: https://baobab-bikes.nl/routes

De oudere 1dags Dutch Divide... met zoveel mogelijk onverhard van zonsopkomst tot zonsondergang van de Duitse grens voorbij Nijmegen tot Bloemendaal aan Zee.

TransNederlandNoordZuid is ook een leuke vanaf de Nederlandse Noordkaap naar Vaals met zoveel mogelijk offroad. Die schijnt self-supported binnen drie dagen te kunnen heb ik wel eens gelezen...

Was best leuk allemaal (-: