Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Praktische tips over colombia - Forum Wereldfietser

Praktische tips over colombia

Hallo,

Ik heb dus besloten om toch in Colombia te beginnen en dan daar het zuiden te fietsen. Ik vertrek op 1 juli.

Ik ga in hotels slapen en laat mijn kampeer spullen thuis. Kan de fiets in Colombia mee in de hotel kamer of hebbend ergens anders een plek waar je fiets veilig kans gaan voor de nacht?

Hoe zijn de restaurants daar en wat aten jullie daar meestal? Ik las dat het niet duur is.

Ik neem aan dat er geen fietspaden zijn. Wordt er wel rekening gehouden met fietser en is het wel veilig over de auto wegen te fietsen? Ik wil denk ik liever niet teveel off road denk ik.

Ik fiets dus van Bogota naar de grens met Ecuador? Zijn er nog mooie routes die kant op of is elke weg die je neemt wel mooi?

Als iemand anders nog tips heeft of adviezen hoor ik het graag.

Ben zenuwachtig maar heb ook veel zin in om eindelijk toch naar zuid-Amerika te gaan.

Jan
jan1972 schreef:
di 09 mei, 2023 15:53
Hallo,

Ik heb dus besloten om toch in Colombia te beginnen en dan daar het zuiden te fietsen. Ik vertrek op 1 juli.

Ik ga in hotels slapen en laat mijn kampeer spullen thuis. Kan de fiets in Colombia mee in de hotel kamer of hebbend ergens anders een plek waar je fiets veilig kans gaan voor de nacht?

Hoe zijn de restaurants daar en wat aten jullie daar meestal? Ik las dat het niet duur is.

....

Jan
Wat er allemaal kan in een hotel en hoe duur of goedkoop je kan eten gaat veel afhangen van je niveau van het Spaans dat je spreekt.
Groot voordeel is dat men in Colombia een "gemakkelijk" Spaans spreekt.

Veel plezier op je reis
PhilipBe schreef:
di 09 mei, 2023 16:44

Wat er allemaal kan in een hotel en hoe duur of goedkoop je kan eten gaat veel afhangen van je niveau van het Spaans dat je spreekt.
Groot voordeel is dat men in Colombia een "gemakkelijk" Spaans spreekt.

Veel plezier op je reis
Wel ik spreek geen woord spaans. Ik wil wel een cursus spaans doen, en vond deze link:

https://www.languageinternational.nl/sp ... bogota-158

Lijkt me wel leuk om eerst een maandje spaans te leren. Denk je dat dat genoeg is om een paar woorden spaans te leren, voldoende om er te fietsen en wat simpele vragen te stellen?
jan1972 schreef:
di 09 mei, 2023 17:38
PhilipBe schreef:
di 09 mei, 2023 16:44

Wat er allemaal kan in een hotel en hoe duur of goedkoop je kan eten gaat veel afhangen van je niveau van het Spaans dat je spreekt.
Groot voordeel is dat men in Colombia een "gemakkelijk" Spaans spreekt.

Veel plezier op je reis
Wel ik spreek geen woord spaans. Ik wil wel een cursus spaans doen, en vond deze link:

https://www.languageinternational.nl/sp ... bogota-158

Lijkt me wel leuk om eerst een maandje spaans te leren. Denk je dat dat genoeg is om een paar woorden spaans te leren, voldoende om er te fietsen en wat simpele vragen te stellen?
Zou vandaag al starten,
bv met duolingo, of een eenvoudig boekje met CD voor de klank/uitspraak. Je hebt nog dikke 50 dagen om gewoon wat basis op te bouwen.

Zou me zeker geen maand vastzetten in een Bogota. De kleinere dorpjes daar wil je zijn.
Zeker geen maand in Bogota gaan zitten! Thuis vast oefenen en dan max een week Spaans leren in Bogota.
Tip: kijk de serie Narcos op Netflix, dan leer je meteen ook goed vloeken en schelden in het Spaans.
PS in Colombia zelf géén grappige opmerkingen maken over Escobar en zijn nalatenschap.

Eten kan overal en nergens, in ieder dorpje is eten te krijgen.
Eten doet men in Colombia vooral 's middags. Hoe landelijker/traditioneler het dorpje, hoe minder er te krijgen is qua avondeten.
Neem 's middags een 'almuerzo corriente'. Soepje vooraf. Rijst, bonen, klein stukje vlees of kip, soms zelf toetje erbij.
Tip voor avondeten: áls het er is: pak een Chinees restaurantje: prima eten, ook met groente, grote porties.

Vanuit Bogota naar het zuiden is prima te doen zonder te kamperen.
Slapen is nooit een probleem, overal zijn hotelletjes. In 2017 kon mijn fiets overal mee naar binnen.
"Puedo llevar mi bicicleta dentro?" of "Donde puedo estacionar mi bicycleta?" en het komt al goed.

Veiligheid:
Zie https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/colombia
In de zuidelijke deelstaat Nariño zijn rode gebieden. Laat je daardoor NIET ontmoedigen.
Buenaventura en Tumaco mss beter vermijden, maar bv Ipiales vond ik echt prima.
Zolang je langs de doorgaande wegen blijft en niet de jungle in gaat, gaat er weinig aan de hand zijn. Eventueel 's avonds binnen blijven, hoewel de levendigheid 's avonds op straat juist ook erg leuk is.
Voor gedetailleerder en genuanceerder reisadvies: zie https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/colombia
Daarop zie je bv Ipiales gewoon groen.
Eens met Shrek. Afgelopen jaar in colombia gefietst (ook met backpackspullen mee, dus fietsen en soms ook niet fietsen).

De wegen zijn vaak prima, auto's houden rekening met je, sort of. Ik vond de avonden wel wat beperkend alsin, dat locals zelf ook voorzichtig zijn, je waarschuwen om savonds taxi te nemen etc. Alleen maar lieve mensen ontmoet, en er zijn superveel slaapplekken. Wij hebben langs caribische kust gefietst, zona cafetera, en richting Cali.

eten vond ik weinig bijzonder, bier wel heel lekker, koffie idem. En de bergen zijn niet mals, flink uitdagend soms.
Niet teveel meenemen dus!!!! (wij hadden veeeeel te veel mee).
Shrek schreef:
di 09 mei, 2023 20:22

Eten kan overal en nergens, in ieder dorpje is eten te krijgen.
Eten doet men in Colombia vooral 's middags. Hoe landelijker/traditioneler het dorpje, hoe minder er te krijgen is qua avondeten.
Neem 's middags een 'almuerzo corriente'. Soepje vooraf. Rijst, bonen, klein stukje vlees of kip, soms zelf toetje erbij.
Tip voor avondeten: áls het er is: pak een Chinees restaurantje: prima eten, ook met groente, grote porties.

Vanuit Bogota naar het zuiden is prima te doen zonder te kamperen.
Slapen is nooit een probleem, overal zijn hotelletjes. In 2017 kon mijn fiets overal mee naar binnen.
"Puedo llevar mi bicicleta dentro?" of "Donde puedo estacionar mi bicycleta?" en het komt al goed.

Is het chinees eten beetje zelfde als in nederland, of totaal anders? Ik ben gek op chinees eten. Dat van de " almuerzo Corriente klinkt goed.

Goed te horen dat zonder kamperen geen enkeleprobleem is.

Dankjewel voor deze tips.
Shrek schreef:
di 09 mei, 2023 20:22

Veiligheid:
Zie https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/colombia
In de zuidelijke deelstaat Nariño zijn rode gebieden. Laat je daardoor NIET ontmoedigen.
Buenaventura en Tumaco mss beter vermijden, maar bv Ipiales vond ik echt prima.
Zolang je langs de doorgaande wegen blijft en niet de jungle in gaat, gaat er weinig aan de hand zijn. Eventueel 's avonds binnen blijven, hoewel de levendigheid 's avonds op straat juist ook erg leuk is.
Voor gedetailleerder en genuanceerder reisadvies: zie https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/colombia
Daarop zie je bv Ipiales gewoon groen.
Ja heb de kaart gezien maar bij het nederlandse website staat die op rood. Ik blijf gewoon op de hoofdwegen en wil bij ipiales de grens met ecuador over. De tip om 's avond binne te blijven doe ik. Misschien alleen wat eten halen bij de hotel in de buurt.
Poise schreef:
di 09 mei, 2023 20:49
Niet teveel meenemen dus!!!! (wij hadden veeeeel te veel mee).
Doe ik. Zit zonder kampeer spullen rond de 10 kilo. Denk wel een slaapzak mee te nemen voor als de hotel lakens niet schoon zijn ofzo.

Dankjewel voor de tip
ja, zou een lichtgewicht zijden lakenzak doen ofzo. Er is een een actieve appgroep, cycling south america. Actieve leden met up to date fietsinfo. Ook de facebookgroepen over backpacken in colombia vond ik handig.
Check ook de app iOverlander.

Crowd-sourced info over overnachtingen enzo, em goede offline functionaliteit.
Daar een lokale sim kaart kopen: even goed opletten, er is iets met dat simkaart geactiveerd moet worden. Als je dit niet doet gaat je telefoon na paar weken onherstelbaar op slot. Prepaid pakketten met data zijn supergoedkoop en heel handig, maar ff op internet speuren hoe of wat!
En vergeet niet naar de kapper te gaan in Colombia :D
Shrek schreef:
wo 10 mei, 2023 08:44
En vergeet niet naar de kapper te gaan in Colombia :D
helaas ben ik vrijwel kaal met slechts een paar plukjes haar, dus dat wordt helaas niet..
De route die ik denk te volgen is ongeveer dit: Bogota - Ibague - Cali - Popayan - Pasto - Ipiales en daar de grens met Ecuador over. Ik heb op google maps even de streetview gedaan en sommige wegen zien er best wel steil uit. Ik had gehoopt rond de 100km per dag te doen, maar misschien wordt het toch rond de 70 a 80km per dag.
Na lang nadenken en plannen heb ik toch besloten om mijn oude plan te doen. Ik wil toch graag de beroemde watervallen van Iguacu zien en de beroemde stuwdam van itaipu. Ik vond deze interessante fietsroute ook in Brazilie:

https://valeeuropeucatarinense.com.br/

Daarna door de trans chaco weg naar Boliva het Andes gebergte in en fietsen door Peru en Ecuador naar Colombia.

Ook deze fietsers hebben de trans chaco gefietst:

https://weleaf.nl/en/transchaco/

Ik vertek 1 juli met KLM naar Buenos Aires en ga 20 december terug.

Totale fiets afstand is ongeveer 8000 km wat in 5.5 maand moet lukken. Ongeveer 1500km per maand te fietsen. Beste tijd voor Peru om te fietsen schijnt april tot oktober te zijn, dus wat betreft klimaat zal het wel goed zitten. Ik zal in November in Colombia zijn wat ook niet verkeerd is. Het is wel kouder dan als ik de berichten op internet lees, maar dat maakt me niet uit. Ook kan het wel vaker regenen dan, maar het is niet anders.

Bedankt voor alle suggesties en tips, ik laat van me horen als ik er ben en hoe de reis gaat. Dan hebben andere fietsers er misschien ook wel wat aan.

Jan
Con mucho gusto! En geniet ervan!
Wij gaan van 6 jui tot 20 aug naar Colombia.
We kunnende temperatuur in de bergen niet goed inschatten.
In Bolivie en Peru werd het op grote hoogte barkoud, ver onder vriespunt.

Het zal in Col wel iets warmer zijn (iets minder hoog en dichter bij evenaar).
Maar is bv. thermisch ondergoed, handschoenen... nodig?

Wij gaan wsch wel een tent meenemen als backup.

Iemand een idee van temperaturen?

Groeten
Sabien
Dichter op de evenaar betekent vooral dat er niet zoiets is als een warme zomer en een koude winter, hooguit een droger en een natter seizoen.

In Bogota kan het behoorlijk kil zijn.
Als je vanuit Bogota naar bv Girardot afdaalt zul je ook allemaal vakantieresorts tegenkomen waar mensen uit Bogota heen gaan om even de warmte op te zoeken.

Maar als je dan bv van Tesalia naar Popayan fietst kom je wel over 3300m hoogte, daar kan het wel fris zijn.