Additionally, paste this code immediately after the opening tag: '96 Giant Trooper touring fiets: bandmaat & cantilevers - Forum Wereldfietser

'96 Giant Trooper touring fiets: bandmaat & cantilevers

Afbeelding

Mijn '96 (of 95) Giant Trooper die ik al dik 15 jaar gebruik voor woon-werk, lokaal en weet ik het wat verkeer. Onverwoestbare tank door mij van dropbars voorzien en gestript van veel onderdelen. Ik wilde er weer wat aan verbeteren en loop tegen twee zaken aan waarvan ik jullie verdenk me te kunnen helpen:

Banden enzo
Ik heb er toen een gekregen (nieuw) setje Continental TopTouring 2000 opgelegd. Bandmaat 42-622 28x1.6 en ze liggen op een setje Rigida Laser 40 18-622 velgen. Na al die jaren (ja!) zijn de TT's richting einde van hun leven (echt wat een topbanden) en heb ik nog maar 2x lekke band gehad.
Vraag 1: waar moet ik naar kijken qua binnenbanden? Moet helaas frans ventiel (presta) op anders past volgens mij elke 28" binnenband voor stadsfietsen, of niet?
Vraag 2: wat voor buitenbanden passen hierop? Gewoon elke stadsfietsband? Die Touring achtige banden zijn wel vet luxe en rijden vet lekker maar wilde het beetje low budget houden.

Remmerij
Omdat ik dropbar wilde en er 3x7 STI brifters op heb gezet moest ik wel aan de cantilevers ipv v-brakes. Die zaten er overigens ook op. De voorrem heb ik nooit geinstalleerd (don't ask) en wilde ik nu alsnog doen. Ik heb nog een setje Dia Compe 986 liggen hiervoor. Achter zijn het Shimano SLX met XT blokjes. Ik heb nog twee uitdagingen: de juiste bouten vinden om ze vast te zetten op de betreffende plekken op de vork. In mijn rommelbak al zoveel maten in lengtes en diktes. Nog mooie puzzel.
Nu heb ik gelukkig de oude kabels teruggevonden die er ooit bijzaten (hij kwam al met canti's), want ik kon nergens de kabelstopper of hoe dat heet vinden waar de buitenkabel stopt en de binnen remkabel doorgaat. Zo'n oogje bovenop het balhoofd. Wat is het zoekwoord hiervoor? In het engels? Onvindbaar! Ik had al bijna een oude handrem stelschroef gebruikt.
Zo'n waar-we-het-woord-niet-voor-weten heb ik nog wel liggen.
Banden enzo 1: sv18. sv19 kan ook.
Banden enzo 2: alles waar 42-622 op staat.

Remmerij: cable hanger front.
Ja, een kabelstopper. Ook ik heb er nog één liggen in 28.6mm, zonder stelschroef, die mag je gratis hebben als het de juiste is.

Een paar aandachtpunten hiervoor zijn:
- de maat van de stuurpen, 1" (25.4mm) of 1 1/8 (28.6mm)
- de afstelling van de remkabel, ik weet niet of jouw brifters een stelschroef voor de remkabel hebben. Als dat niet zo is kan je het beste een kabelstopper met 'barrel-adjuster' zoeken. hier een een voorbeeld.

Wat betreft de banden, je hebt gewoon standaard 28" banden, dat moet geen problemen opleveren. Als de binnenbanden geen scheurtjes van uitdroging hebben kan je ze nog prima gebruiken.
Over de keuze van buitenbanden is al een hoop geschreven op dit forum, mijn advies is om wel bij dezelfde breedte te blijven (42mm), als je daar tevreden mee bent. Dus gebruik de zoekfunctie even.
Voor wat betreft de cable hanger: neem er een die je monteert op de vork kroon.Dan heb je bij cantilevers minder last van het hakkelen van je voorrem (brake stutter).

Het lijkt mij een lekker snel fietsje!
Ik vind het altijd de moeite waard om wat betere bandjes te gebruiken. Budget banden zijn mij in het verleden qua comfort altijd tegen gevallen. Betaalbaar en toch comfortabel vind ik bv Panaracer Pasela's. Ik heb ze gereden zonder antilek laag (in de stad) en nooit gewenst dat ik de stuggere variant mét antilek had gekozen.
qua kabelhanger voor op je voorvork(kroon): goegel eens op Tektro 1277a

of zoek tussen de remonderdelen op een fietsonderdelen-site:
cantilever afsteunend op vorkkroon.png
Jongens, wat snel en veel reacties. Fijn!

Qua binnenband net (maandagochtend alle LBS-en dicht hier in het dorp) bij de GAMMA een huismerk binnenbandje gescoord. Op de verpakking hele tabellen en daar stond 42-622 ook tussen. Met presta ventiel. Hoofdlabel is 28 en dan een tabel met hele range maten. Dat is een.

Qua kabelstophanger had ik misschien iets duidelijker moeten zeggen; Ik vond de setup terug hoe ik hem ooit van de fiets afhaalde dus zowel de 'strangler' als het de stopper. Het was meer dat het me irriteerde dat ik afgelopen dagen niet het goede woord kon vinden. Maar door jullie postjes wel een nieuw probleem.

De kabelhanger is eigenlijk twee onderdelen: de hanger zelf en die stelschroef. De hanger zelf zat nog op de fiets dus dat was het probleem ook niet. De stelschroef wel. In de oude setup (toen ik de Trooper kocht) zat de stelschroef bij de remhendel en waar de buitenkabel eindigt zit een soort omgekeerd hoedje (niet te verwarren met die chromen dopjes die je op kabeluiteinden doet om net af te werken). Die is niet verstelbaar en dat hoefde ook niet: dat doe je immers bij de brake lever.

Maarrrrr die STI heeft dat niet. Dus dan moet ik maar zeer kundig de canti's afstellen bij de canti's zelf ipv vastzetten met stelschroef maximaal uit en dan het spul lossen.
Dan koop je toch een nieuwe stelschroef?
https://www.google.nl/search?q=stelschr ... 2&dpr=1.88

Bijvoorbeeld hier: https://hollandbikeshop.com/klein-mater ... -stelbout/

Ik denk dat elke fietsenmaker er wel heeft, al is het maar ergens in een doos of op een inruilfiets die morgen in de metaalbak gaat.
Die heb ik zelf ook nog wel in mijn rommelbakje. Het is meer dat het huidige 'hoedje' mooi erin valt. Die stelschroef hoort niet bij die hanger. Werkt vast wel. Knap is anders haha. En nog een andere zorg eerst op te lossen: een passende set bouten om die canti's op de nokken vast te zetten. Heb er maar 1 die past in de rommelbak.