Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Son achterlicht overzetten - Forum Wereldfietser

Son achterlicht overzetten

Ik ga een nieuwe achterdrager monteren en moet daarvoor mijn Son achterlichtje ook over zetten. Die kabel loopt uiteraard door het frame van mijn Koga WTS en daarom zou het het makkelijkste zijn om de kabel door te knippen en dan opnieuw, de boel over te zetten en dan de kabel weer aan elkaar te knopen zoals we dat vroeger altijd deden. Kan dit met de bekabeling van Son, of kan ik beter de kabel er volledig uit trekken en dan opnieuw door het frame leiden? Ik heb geen idee of de WTS buisjes of andere geleiders voor de kabels in het frame heeft zitten, vandaar mijn vraag.
Ik zou er een stekkerverbinding van maken, wel zo netjes. Bijvoorbeeld met de stekkers van Son, maar er zijn natuurlijk nog wel meer opties.

Dan kun je de kabel in het frame lekker laten zitten en je drager ook een volgende keer weer makkelijk verwijderen.
Ik zou het achterlicht opnieuw aansluiten, maar dan heb je wel krimpkous, kabelschoentjes en krimptang nodig.
Handleidingen onder "downloads" op de site van SON.
Kabel opnieuw door het frame trekken lijkt mij een heel gepruts.
Ik had van @gyorpb ook een link voor die stekkers van Son gekregen en dat lijkt wel een ideale oplossing. Enige lastige is dat ik er, als ik de handleiding erbij pak, voor moet gaan solderen en dat is even helemaal nieuw voor me. Of zijn er ook stekkers waarbij dat niet nodig is?

Krimpkous etc. is wel aan te komen, lijkt me. Die handleiding had ik nog niet gevonden, dus ik ga weer even naar Son.

Even gezocht en gevonden. @Davinci en @Jurr: Kan ik hiervoor iedere willekeurige krimpstekker gebruiken of moeten het de dikke van Son zijn? Krimpen lijkt me een stuk handiger dan gaan solderen...
Deze kan je ook gebruiken.
Hoef je niet te solderen.
Wel zorgen dat het waterdicht is

Afbeelding
handig idee, misschien zet ik mijn son achterlicht ook weer terug. Ik volg!
Aziraphale schreef:
zo 07 mei, 2023 20:21
Krimpen lijkt me een stuk handiger dan gaan solderen...
Rustig voor gaan zitten en je tijd nemen. De spullen om te solderen kosten je de wereld niet. En misschien kan je koplamp richting de naafdynamo ook gelijk wel voorzien worden van zo'n stekker, of is dat Son-SL?

Maar laten doen kan natuurlijk ook nog.
+1
Soldeerbout van twee tientjes (25W), soldeer, soldeerpasta en een goedkoop doosje krimpkousassortiment en je kunt vanalles in huis wat je eerst niet kon. Hier vorige week nog de stofzuiger ("Er is geen betere") waarvan de kabel binnenin het rolmechanisme stuk begon te gaan. Het kreng moest compleet uit elkaar; een youtubefilmpje hielp me daarbij perfect.
Jurr schreef:
ma 08 mei, 2023 09:37
Aziraphale schreef:
zo 07 mei, 2023 20:21
Krimpen lijkt me een stuk handiger dan gaan solderen...
Rustig voor gaan zitten en je tijd nemen. De spullen om te solderen kosten je de wereld niet. En misschien kan je koplamp richting de naafdynamo ook gelijk wel voorzien worden van zo'n stekker, of is dat Son-SL?

Maar laten doen kan natuurlijk ook nog.
Ik ga eens even kijken en bij een vriend van me die vaker soldeert te rade. Extra gereedschap is iets waar ik hier in huis momenteel de enige ben die er enthousiast over word, dus ik moet het even handig aanvliegen.

Mijn aansluiting bij de voornaaf is gewoon het ouderwetse stekkertje, dus op zich is er iets voor te zeggen om dan direct beide aan te pakken.
Aziraphale schreef:
ma 08 mei, 2023 14:57

Ik ga eens even kijken en bij een vriend van me die vaker soldeert te rade.
Vergeet de fiets, de stekkers en de appeltaart niet ;)
Jurr schreef:
ma 08 mei, 2023 15:06
Aziraphale schreef:
ma 08 mei, 2023 14:57

Ik ga eens even kijken en bij een vriend van me die vaker soldeert te rade.
Vergeet de fiets, de stekkers en de appeltaart niet ;)
Eerst maar eens informeren of hij me kan helpen en dan de stekkers scoren. Solderen zo dicht bij de fiets wordt ook een dingetje... Dit zijn van die momenten dat ik me weer eens realiseer waarom ik eigenlijk helemaal geen fan ben van kabels door het frame.
M276 schreef:
ma 08 mei, 2023 08:59
Deze kan je ook gebruiken.
Hoef je niet te solderen.
Wel zorgen dat het waterdicht is

Afbeelding
Als je alleen het koper gebruikt en wel soldeert en daar vervolgens krimpkous over doet dan werkt dat ook prima. Die nieuwe COAX stekkers van SON zijn echt gemaakt voor mensen die kunnen solderen en goede ogen hebben. (en geduld)
Aziraphale schreef:
ma 08 mei, 2023 14:57
Jurr schreef:
ma 08 mei, 2023 09:37
Aziraphale schreef:
zo 07 mei, 2023 20:21
Krimpen lijkt me een stuk handiger dan gaan solderen...
Rustig voor gaan zitten en je tijd nemen. De spullen om te solderen kosten je de wereld niet. En misschien kan je koplamp richting de naafdynamo ook gelijk wel voorzien worden van zo'n stekker, of is dat Son-SL?

Maar laten doen kan natuurlijk ook nog.
Ik ga eens even kijken en bij een vriend van me die vaker soldeert te rade. Extra gereedschap is iets waar ik hier in huis momenteel de enige ben die er enthousiast over word, dus ik moet het even handig aanvliegen.

Mijn aansluiting bij de voornaaf is gewoon het ouderwetse stekkertje, dus op zich is er iets voor te zeggen om dan direct beide aan te pakken.
Ik heb de coax stekkers voor Son vaker gesoldeerd en als je ervaring hebt met het solderen van audio pluggen (coax of cinch) dan helpt het wel. Een derde handje vind ik onmisbaar, net als inmiddels een leesbril. Wat bij mij goed werkt is om na het solderen een dotje hot glue op het geheel te doen. Dan krimpkous er over heen en verwarmen met de verfstripper. Dat verwarmt de hot glue zodat deze het geheel goed opvult. Dit geeft stevigheid aan het geheel na uitharden. Ik vind de stekker niet bijzonder stevig zonder.
Sonny schreef:
ma 08 mei, 2023 16:40
Dan krimpkous er over heen en verwarmen met de verfstripper.
Met de zijkant van de soldeerbout kan ook. Die hard je toch al aan staan. De krimpkous moet je er trouwens vóór het solderen al overheen doen, maar dat leer je vanzelf. :-)

Van die hete lijm is wel een goede tip. Tweecomponentenlijm kan ook.
Leon schreef:
ma 08 mei, 2023 17:19
Sonny schreef:
ma 08 mei, 2023 16:40
Dan krimpkous er over heen en verwarmen met de verfstripper.
Met de zijkant van de soldeerbout kan ook. Die hard je toch al aan staan. De krimpkous moet je er trouwens vóór het solderen al overheen doen, maar dat leer je vanzelf. :-)

Van die hete lijm is wel een goede tip. Tweecomponentenlijm kan ook.
Nee zeg! Dat verwarmt niet gelijkmatig, wordt je krimpkous te heet en gaat hij glimmen! :lol:
Een als je wat 3:1 krimpkous hebt liggen, heb je nooit het probleem dat je de verkeerde volgorde hebt aangehouden. Maar heb dat in het verleden heel wat keren gehad... helaas.
Ok... Als ik dit allemaal zo lees dan ga ik toch maar voor de kabelschoenen/krimpstekkers. Mijn soldeerervaring is echt nul en die vriend van me doet het af en toe, maar ook niet echt vaak. Aangezien er ook nog eens gesoldeerd zou moeten worden aan kabels die nog door mijn frame lopen lijkt me dat een garantie op problemen.
Soldeer nooit bij fietsen en motoren, te kwetsbaar voor trillen, gewoon de kabel doorknippen waar hij de drager ingaat zorg wel dat je daar iets van 8 cm kabel vrij hebt, met een aansteker en 3 cm van de buitenmantel warm maken van beide einden, mantel er af trekken, dan zie je los koperdraad om een plastic omhulde draad zitten, losse draden naar 1 kant trekken en in elkaar draaien.

1.5 cm van de binnenkabel warm maken en er aftrekken aan beide kanten, stukje 4mm van 3 a 4 cm lang krimpkous over beide kabels schuiven, stukjes 2mm krimpkous van 2 cm over buiten kabel schuiven, dan met een gewone smalle tang Busch & muller stekkers of ander stekkers op de kabels knijpen of gewoon de kabels om elkaar draaien, schuif de krimpkous zo dat er geen kabel en/of stekkers bloot liggen en krimp ze.

Dat blijft bij mn crossmotoren en 1000e fietsen die ik gemaakt heb gewoon heel, waterdicht hoeft niet, 6 en 12 volt heeft geen last van water, beetje vaseline op stekkers vinden ze wel fijn maar bij crossmotoren zijn de stekkers niet waterdicht, water komt toch bijna overal in, belangrijk is dat het ook overal weer makkelijk uit kan en kan drogen.
Mr. Z schreef:
ma 08 mei, 2023 18:25
Soldeer nooit bij fietsen en motoren, te kwetsbaar voor trillen, gewoon de kabel doorknippen waar hij de drager ingaat zorg wel dat je daar iets van 8 cm kabel vrij hebt, met een aansteker en 3 cm van de buitenmantel warm maken van beide einden, mantel er af trekken, dan zie je los koperdraad om een plastic omhulde draad zitten, losse draden naar 1 kant trekken en in elkaar draaien.

1.5 cm van de binnenkabel warm maken en er aftrekken aan beide kanten, stukje 4mm van 3 a 4 cm lang krimpkous over beide kabels schuiven, stukjes 2mm krimpkous van 2 cm over buiten kabel schuiven, dan met een gewone smalle tang Busch & muller stekkers of ander stekkers op de kabels knijpen of gewoon de kabels om elkaar draaien, schuif de krimpkous zo dat er geen kabel en/of stekkers bloot liggen en krimp ze.

Dat blijft bij mn crossmotoren en 1000e fietsen die ik gemaakt heb gewoon heel, waterdicht hoeft niet, 6 en 12 volt heeft geen last van water, beetje vaseline op stekkers vinden ze wel fijn maar bij crossmotoren zijn de stekkers niet waterdicht, water komt toch bijna overal in, belangrijk is dat het ook overal weer makkelijk uit kan en kan drogen.
Dus eigenlijk gewoon willekeurige kabelschoenen en vlakstekers pakken en daar de kabels aan maken en met krimpkous afwerken. Dat kan ik. :D Of moeten het persé stekkers van B&M oid zijn?
Als de verbinding er maar is en er geen verbinding is met de rest van de fiets want die eet dan de stroom op die je aan je lamp wil geven.
Aziraphale schreef:
ma 08 mei, 2023 19:00
Dus eigenlijk gewoon willekeurige kabelschoenen en vlakstekers pakken en daar de kabels aan maken en met krimpkous afwerken. Dat kan ik. :D Of moeten het persé stekkers van B&M oid zijn?
Nee hoor, maakt niet uit als ze maar een beetje stevig zijn