Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over spannen rohloff cdx riem / wiel terugplaatsen - Forum Wereldfietser

vraag over spannen rohloff cdx riem / wiel terugplaatsen

Goedemorgen allemaal, een vraagje.

Ik lees dat om de cdx riem te spannen / stellen, er speciale apparatuur nodig is (laser, spanningsmeter), en dit niet op het oog kan. Dit is bij mijn fiets (tm 3+) ook gedaan. Ik heb nu echter mijn achterband verwisseld. Dan moet wiel eruit en erin. En omdat het geen rohloff met steekas betreft maar QR (bestaat rohloff met steekas uberhaupt?), is bij het vastzetten enige variatie mogelijk. Ik heb schijfremmen van hope met floating discs, dit luistert ook nogal nauw (wiel plaatsen zonder aanlopen bedoel ik).

Mijn vraag is: hoe weet ik dat na bij terugzetten achterwiel alles weer op de juiste manier zit? Dus op dezelfde spanning en afstelling? Ik kan dit dus doen door wiel zo te plaatsen dat hij het mooist loopt bij de remschijf, nu ook gedaan, maar vraag me dan af of de riemafstelling ook weer klopt. En dus benieuwd hoe anderen met gates cdx dit doen als wiel eruit is geweest.

Groetjes!
Poise schreef:
zo 07 mei, 2023 10:24
Ik heb nu echter mijn achterband verwisseld. Dan moet wiel eruit en erin. En omdat het geen rohloff met steekas betreft maar QR (bestaat rohloff met steekas uberhaupt?), is bij het vastzetten enige variatie mogelijk.
[...]
Ik heb schijfremmen van hope met floating discs, dit luistert ook nogal nauw (wiel plaatsen zonder aanlopen bedoel ik).
Ook bij gewone verticale uitvaleinden voor QR kan als het goed is het wiel er echt maar op 1 manier in.


Ik lees dat om de cdx riem te spannen / stellen, er speciale apparatuur nodig is (laser, spanningsmeter), en dit niet op het oog kan. Dit is bij mijn fiets (tm 3+) ook gedaan.
Gates heeft een app waarmee je aan de hand van de toonhoogte de spanning op de riem kunt controleren :idea:
https://www.gatescarbondrive.com/products/tools
Poise schreef:
zo 07 mei, 2023 10:24

hoe weet ik dat na bij terugzetten achterwiel alles weer op de juiste manier zit? Dus op dezelfde spanning en afstelling? Ik kan dit dus doen door wiel zo te plaatsen dat hij het mooist loopt bij de remschijf, nu ook gedaan, maar vraag me dan af of de riemafstelling ook weer klopt.
Als je wiel voor de bandenwissel goed geplaatst was en je het wiel erna weer volledig in het frame terug plaatst dan verandert er niets aan de afstelling van de riem. De afstand van het voorste tandwiel naar het achterste tandwiel blijft immers gelijk, tenzij je ook nog aan de excentrisch gemonteerde trapas van je TM3+ hebt gedraaid.
Poise schreef:
zo 07 mei, 2023 10:24
En omdat het geen rohloff met steekas betreft maar QR (bestaat rohloff met steekas uberhaupt?)
Nee, wel een versie voor in frames die voor steekas zijn, de A12. Daar kan echter geen steekas doorheen omdat de naaf intern dezelfde is als een QR versie. Maar bij zo'n A12 wel lange handleidingen, goedkeuringen, gedoe. Kijk maar eens op de Rohloff website. Het makkelijkst is om bij de reguliere inbouwbreedtes van de Speedhub of Speedhub XL te blijven ;)
Riemaandrijving heb ik niet, hope floating disc en snelspanners wel. Talloze keren wiel erin/eruit gehaald maar nooit enig punt kwa aanlopen. Wiel gaat gewoon terug waar ie hoort.

Rem eens na laten kijken? En riemspanning dan ook even in de werkplaats laten checken, gewoon voor de zekerheid?
Oh grappig. Mijn ervaring (zowel voor als achter) is dat er echt maar heel klein beetje ruimte zit tussen remblokjes en disc. En omdat het qr is en geen steekas, is er dus beetje speling mogelijk in het terugzetten. Overigens niet alleen bij hope, maar ook met xt remblokjes is dit natuurlijk. Daar was de ruimte echter wat groter tussen blokjes en disc. Maar volgens mij is dit algemeen ding met schijven en qr, en is steekas in combi met schijf gewoon practischer.
Thnx! weet niet hoe nauw het luistert, maar er is gewoon beetje variatie mogelijk, vandaar mijn vraag!
Hier ook remschijven en QR met Rohloff. Nog nooit problemen gehad bij terugzetten. Denk dat de verplichte nauwkeurigheid riemspanning ook enigszins overdreven wordt. Met een snubber kan deze er toch niet makkelijke aflopen.

Alee Denham heeft zelfs een tijd met een slappe riem (gelijk aan een ketting) gereden. Leverde ook geen problemen op.
Als je een achterwielwiel met een schijfrem terugzet dan doe je dat door de fiets op de grond te zetten met het wiel niet vast, kracht te zetten op de bagagedrager en dan de snelspanner aandraaien. Als het goed is staat de remschijf dan ook goed.
Als dat niet zo is, dan gelieve u de remklauw te corrigeren en niet de stand van het wiel.

Riemspanning is marginaal. Als je je ontzettend onzeker voelt, kun je tegenwoordig een handzaam laserloos dingetje opsnorren in Rotterdam ommoord.
dank, ik deed het terwijl fiets hing idd :) En wat een handig metertje, die ga ik bestellen!
Shrek schreef:
zo 07 mei, 2023 10:37
Gates heeft een app waarmee je aan de hand van de toonhoogte de spanning op de riem kunt controleren :idea:
https://www.gatescarbondrive.com/products/tools
Gewoon de Gates app instelleren! :D
F. van der Hoek schreef:
zo 07 mei, 2023 11:50
Als je een achterwiel met een schijfrem terugzet dan doe je dat door de fiets op de grond te zetten met het wiel niet vast, kracht te zetten op de bagagedrager en dan de snelspanner aandraaien.
Wat bedoel je precies met 'kracht zetten op bagagedrager'? Kracht naar beneden, alsof er tassen aan de drager hangen? Of iets anders?
Gewoon fiets naar beneden duwen :idea:
Shrek schreef:
zo 07 mei, 2023 13:00
Gewoon de Gates app instelleren! :D
https://reports.exodus-privacy.eu.org/e ... or/latest/
Fedor schreef:
zo 07 mei, 2023 11:38
.... ook enigszins overdreven wordt. .......... Alee Denham heeft zelfs een tijd met een slappe riem (gelijk aan een ketting) gereden. Leverde ook geen problemen op.
Dat idee heb ik ook en dat van Alee heb ik ook gezien. En volgens mij heeft hij ook nog vele km's gereden met die slappe riem.
Flix schreef:
zo 07 mei, 2023 13:03
F. van der Hoek schreef:
zo 07 mei, 2023 11:50
Als je een achterwiel met een schijfrem terugzet dan doe je dat door de fiets op de grond te zetten met het wiel niet vast, kracht te zetten op de bagagedrager en dan de snelspanner aandraaien.
Wat bedoel je precies met 'kracht zetten op bagagedrager'? Kracht naar beneden, alsof er tassen aan de drager hangen? Of iets anders?
Als het wiel er in zit de fiets op de grond zetten, fiets recht houden en de snelspanner los terwijl je de fiets recht naar beneden drukt op de drager of zadel, dan de snelspanner weer vast [ niet te strak zetten, vind een naaf niet leuk]

Dan zit je wiel zeker recht in het frame op de as, dan is er niks veranderd aan de uitlijning of spanning van de riem.
Je doet het zelfde bij je voorwiel maar drukt dan op het stuur.
Dit simpele meetinstrument zag ik in Rotterdam: https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... meter.html
Shrek schreef:
zo 07 mei, 2023 10:37
Gates heeft een app waarmee je aan de hand van de toonhoogte de spanning op de riem kunt controleren.
De app geeft bij mij heel onnauwkeurige waarden aan die bij elke poging behoorlijk verschillen. Ik heb een simpele meter van Gates. Niet perse nodig, wel handig.

https://www.bike4travel.nl/onderdelen/3 ... results=47
Hi Poise,

Hoe veel is de speling ongeveer? Want in mijn idee zijn de dropouts best spelings vrij.

Gr,
Poise schreef:
zo 07 mei, 2023 10:24
Goedemorgen allemaal, een vraagje.

Ik lees dat om de cdx riem te spannen / stellen, er speciale apparatuur nodig is (laser, spanningsmeter), en dit niet op het oog kan. Dit is bij mijn fiets (tm 3+) ook gedaan. Ik heb nu echter mijn achterband verwisseld. Dan moet wiel eruit en erin. En omdat het geen rohloff met steekas betreft maar QR (bestaat rohloff met steekas uberhaupt?), is bij het vastzetten enige variatie mogelijk. Ik heb schijfremmen van hope met floating discs, dit luistert ook nogal nauw (wiel plaatsen zonder aanlopen bedoel ik).

Mijn vraag is: hoe weet ik dat na bij terugzetten achterwiel alles weer op de juiste manier zit? Dus op dezelfde spanning en afstelling? Ik kan dit dus doen door wiel zo te plaatsen dat hij het mooist loopt bij de remschijf, nu ook gedaan, maar vraag me dan af of de riemafstelling ook weer klopt. En dus benieuwd hoe anderen met gates cdx dit doen als wiel eruit is geweest.

Groetjes!
Als je fiets op de kop hebt, of hangend, kan je je wiel er beetje scheef inzetten. Dat bedoelde ik. Nu opnieuw gedaan, zoals hierboven gesuggereerd, op de grond met druk van boven, en daarna remschoen opnieuw gesteld!