Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met Gates riem, dus vervangen door ketting - Forum Wereldfietser

Probleem met Gates riem, dus vervangen door ketting

De Trek woon/werkfiets van mijn dochter is/was voorzien van een riem aandrijving. Weinig tot geen onderhoud dacht ik bij de aanschaf. Enkele weken geleden begonnen de problemen: de riem/achtertandiel sloeg door. Wat bleek? Het tandwiel dat met 4 tanden de achternaaf aandrijft bleek versleten. De tanden waren verdwenen. *** constructie dus. Vervanging was niet zonder meer mogelijk. Een nieuwe riem had een geleideprofiel zodat zowel het voor- als het achtertandwiel vervangen moest worden (en de riem dus). Een kostbare geschiedenis.
In overleg met de FM is nu besloten om over te stappen op kettingaandrijving, veel goedkoper verwacht ik (de rekening heb ik nog niet)
Geen aanbeveliing voor riemaandrijving dus.
swdick schreef:
vr 05 mei, 2023 16:25
een riemaandrijving
Wat voor riemaandrijving? :lol:

Het tandwiel dat met 4 tanden de achternaaf aandrijft bleek versleten. De tanden waren verdwenen. *** constructie dus
Hoeveel KM? Spanning regelmatig gecontroleerd?

swdick schreef:
vr 05 mei, 2023 16:25
Vervanging was niet zonder meer mogelijk.
[...]
Een nieuwe riem had een geleideprofiel zodat zowel het voor- als het achtertandwiel vervangen moest worden (en de riem dus).
Er waren/zijn verschillende systemen (van Gates CDN en CDX, en andere goedkopere merken hebben vast ook weer andere systemen), die kun je niet zomaar mix & matchen inderdaad.

In overleg met de FM is nu besloten om over te stappen op kettingaandrijving
Ketting is wel simpeler en goedkoper, en kun je tot diep in Timboektoe reserve-onderdelen voor vinden.

Geen aanbeveling voor riemaandrijving dus.
Pas maar op, straks ontvlamt een discussie van het kaliber Reitsma vs Jacobse, Santos vs Idworx of derailleur vs Rohloff :lol:

Ik geloof best dat een riem een mooi systeem kan zijn, maar zoals met veel fancy dingen zit je wel direct in een fancy ecosysteem waarbinnen alles proprietary, ingewikkeld en duur is.

Paar dagen geleden was er op de wereldfietser facebookpagina nog iemand die gewoon even een lichter verzetje op haar fiets met riem wilde hebben (Gates CDX). Alfine CDX kransje en een nieuwe riem blijken dus zo € 200 te kosten (internetprijzen).
Was het een kettingaandrijving geweest dan had het serieus voor minder dan € 20 gekund.
Voor zo'n prijsverschil mag zo'n riem wel verdomd lang meegaan.
De Gates CDC riem (o.a. op Trek Soho) had (in het begin) een achtertandwiel van aluminium. Na enkele jaren bleken de alu nokken voor de passing op de Alfine 8 naaf verdwenen. Tandwiel draaide dus los: geen aandrijving. Onder garantie heeft de Gates Europe het tandwiel vervangen (dwz montage door ondergetekende) door een van roestvrijstaal. En die draait nu al jaren mee, zonder probleem. Riem is nog altijd (12 jaar nu) CDC! Heb je hier wat aan?
Shrek schreef: Pas maar op, straks ontvlamt een discussie van het kaliber Reitsma vs Jacobse
Wordt hier een nieuwe route naar Rome gemeld?
Ik ken de route van Reitsma, maar de route van Jacobse?

En dan nog de vraag:
Ging het over een Gates-riem en tandwielen, of over een ander systeem.
swdick schreef:
vr 05 mei, 2023 16:25
Wat bleek? Het tandwiel dat met 4 (?) tanden de achternaaf aandrijft bleek versleten. De tanden waren verdwenen. *** constructie dus. Vervanging was niet zonder meer mogelijk.
Heb je er foto's van?
Peter Molog schreef:
vr 05 mei, 2023 17:45
Wordt hier een nieuwe route naar Rome gemeld?
Ik ken de route van Reitsma, maar de route van Jacobse?
tegenpartij.jpg
tegenpartij.jpg (34.03 KiB) 1533 keer bekeken

Oeps, ik denk dat ik nog met Jacobse en Van Es in mijn hoofd zat :oops:
Zal wel door het overlijden van Wim de Bie alsmede door de huidige politieke situatie in Nederland komen.

Ik bedoelde natuurlijk Reitsma vs Benjaminse. :lol:

Anyway, echte vrije sportjongens hebben geen Rohloff nodig om naar Rome te fietsen.
@Sjefke,
Dat is precies wat er aan de hand is. Ik neem het met de fietsenmaker op. Bedankt.
Nogmaals @Sjefke:
Helaas, maar er zijn geen onderdelen meer te leveren voor het type riem dat op de fiets zit. Moderne riemen hebben een soort geleiding en passen dus niet meer op oude tandwielen.
:evil: :evil:
swdick schreef:
wo 10 mei, 2023 11:30
Nogmaals @Sjefke:
Helaas, maar er zijn geen onderdelen meer te leveren voor het type riem dat op de fiets zit. Moderne riemen hebben een soort geleiding en passen dus niet meer op oude tandwielen.
Hier zijn nog wel wat CDC spullen te koop: https://bibikeshop.nl/gatescarbondrive- ... tandriemen
Ook zou de winkel Vakantiefietser in Amsterdam een (krimpende) voorraad CDC spullen hebben. Geen ervaring mee. Kwestie van bellen.
swdick schreef:
wo 10 mei, 2023 11:30

Helaas, maar er zijn geen onderdelen meer te leveren voor het type riem dat op de fiets zit. Moderne riemen hebben een soort geleiding en passen dus niet meer op oude tandwielen.
Mocht je toch CDC riem willen blijven rijden, ik heb nog wel een gebruikt 46T Gates CDC voortandwiel, 24T Gates CDC achtertandwiel voor Shimano en een CDC riem liggen. Als ik goed geteld heb is dat een 117T
swdick schreef:
vr 05 mei, 2023 16:25
In overleg met de FM is nu besloten om over te stappen op kettingaandrijving
Als je het onderhoud door de fietsenmaker laat doen dan snap ik de fietsenmaker. Ja, een kettingsysteem is een stuk goedkoper maar moet (uitzonderingen daargelaten) vaker vervangen worden. O.a. op de website van de eerder genoemde Vakantiefietser is een berekening van de kosten te vinden zijn maar met de arbeidsuren van de fietsenmaker erbij weet ik wel haast hoe de balans uit valt.

Hoe lang heeft de Trek woon/werkfiets met de riem gedaan?
Waarom zo achterdochtig over de motieven van de fietsenmaker.
Stel je nou eens voor dat die fietsenmaker de klant zo goed mogelijk wil helpen.
Klantgerichtheid, daar drijft de middenstand op.
Prachtig!
Klantgerichtheid, daar drijft de middenstand op.
Dat vind ik wat naïef, Als de fietsenmaker op product X een winstmarge van 20% heeft en op product Y 10% dan worst het voor hem erg moeilijk de klant objectief te informeren. En dus moet je zelf blijven opletten.
En waarom dan de fietsenmaker slachtofferen als het hele bedrijfsleven zo aan elkaar hangt?
Kom nou!
We weten hier heel veel niet: wat voor fiets het precies is, in wat voor staat, wat de verwachtingen zijn voor het aantal kilometers en hoe graag men de fiets behoudt of misschien al denkt aan iets volgends.
Dat maakt nogal uit voor de vraag of het monteren van een hele nieuwe set Gatesonderdelen interessant is.
Aan de andere kant weten we niet wat voor kettingonderdelen gekozen worden. Dat maakt uit voor de te bereiken levensduur daarvan. We weten ook niet wat beide opties aan onderdelen plus arbeidsloon zou kosten.

Verder ben ik het met Bert eens dat je altijd moet blijven opletten.
Niet achterdochtig natuurlijk, maar de laatste keer dat ik een fiets van mij bij de fietsenmaker voor reparatie heb achtergelaten was in 2010.
daulagari schreef:
do 11 mei, 2023 08:58
Als je het onderhoud door de fietsenmaker laat doen dan snap ik de fietsenmaker. Ja, een kettingsysteem is een stuk goedkoper maar moet (uitzonderingen daargelaten) vaker vervangen worden.
Ketting vervangen is zo simpel, dat kan de burger wel zelf toch? :wink:
daulagari schreef:
do 11 mei, 2023 08:58

Als je het onderhoud door de fietsenmaker laat doen dan snap ik de fietsenmaker. Ja, een kettingsysteem is een stuk goedkoper maar moet (uitzonderingen daargelaten) vaker vervangen worden. O.a. op de website van de eerder genoemde Vakantiefietser is een berekening van de kosten te vinden zijn maar met de arbeidsuren van de fietsenmaker erbij weet ik wel haast hoe de balans uit valt.
Ach, daar zitten nog best wel wat variabelen in. Onder andere:

Is de ketting toegepast met een goede kettingkast om zo slijtage en onderhoud te verminderen?

Hoeveel kilometers zijn het woon-werkverkeer, is dat door weer en wind het jaar rond, of wordt er bij slecht weer bijvoorbeeld voor een alternatief in OV, auto of motor gekozen?

Wordt er 5 dagen in de week gewerkt of zijn dat er minder, misschien deels thuis?

Wat is de huidige waarde van de fiets, wat is de staat van onderhoud van de rest van de onderdelen?

Op welke termijn wordt er eventueel een nieuwe fiets gewenst met eventueel andere wensen?

Is er de mogelijkheid om via het werk voordelig een nieuwe fiets aan te schaffen?

Allemaal geen vragen die beantwoord hoeven te worden door TopicStarter natuurlijk, maar ik denk dat het niet allemaal makkelijk zo te zeggen is zonder de fiets gezien te hebben.

Bij een andere fiets met andere afmontage zouden dat best andere overwegingen kunnen worden. Een fiets met Rohloff zal bijvoorbeeld in de meeste gevallen waardevaster zijn, en zo het ook na vele jaren nog best waard kunnen zijn om in te investeren. Zo ook bijvoorbeeld van CDC naar CDX riemaandrijving.

Maar ook daar kan een bijvoorbeeld een combinatie van een eigenaar met twee linker handen, een verende voorvork met speling en twee versleten velgen en/of een minder gewild merk op het frame bijvoorbeeld er best toe leiden dat het interessanter kan zijn om de fiets op marktplaats te zetten. Iemand anders ziet misschien dan wel een goedkope Rohloff naaf en een setje HS33 remmen erin? Of even een vaste vork erin, en twee nieuwe velgen op een regenachtige middag zelf inspaken?
blijven opletten
De laatste keer dat ik een fiets bij de plaatselijke fietsenmaker wilde kopen (2009) wilde hij mij graag richting een bepaald model Koga hebben. Dom van hem, want ik heb vervolgens elders een andere fiets gekocht.
Het crankstel is inmiddels te koop.
Zie https://www.marktplaats.nl/seller/view/m1977305829