Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is een fietstocht zwaar? - Forum Wereldfietser

Wanneer is een fietstocht zwaar?

Onlangs vroeg iemand met fietsplannen me of de Groene Weg "zwaar" was.

Ze maakt wel eens tochten van 80 of zo kilometer in Vlaanderen en haar fiets lijkt me OK: geen echte trekkingfiets maar 3 x 9 mtb-versnellingen en een bagagedrager die fietstassen aankan. Het zou haar eerste lange fietstocht zijn.

Ik ken de Groene Weg goed, maar ik kwam tot de ontdekking dat ik die vraag niet kon beantwoorden.

Het hangt van zoveel dingen af: de afstand die je denkt af te leggen, de conditie, de verwachtingen, het weer, de hellingen, de staat van de weg, het doorzettingsvermogen, kleine gebreken in de zithouding die pas aan het licht komen als je dagen aan een stuk fietst, of je goed slaapt onderweg, eventueel pech enzovoort.

Ik heb me er gemakkelijk af afgemaakt en haar gezegd dat ze het routeboekje goed moet lezen: volgens mij beschrijft het de zwaarte correct. Maar dat is iets wat ik zelf eigenlijk pas achteraf vaststelde. Als je nog moet beginnen, heb je misschien niet veel aan die beschrijvingen omdat je je er weinig bij kunt voorstellen.

Hoe beantwoorden jullie die vraag in een dergelijk geval?
Mijn antwoord zou zijn dat de tocht zo zwaar is als je hem maakt en eraan beginnen geeft uitsluitsel.
En dat de Groene Weg relatief makkelijk is en mogelijk een goede keuze om mee te starten. Als een weekendje door Nederland bevallen is tenminste.
Het begin door de Ardennen is niet echt representatief, en daardoor geen handig begin. Verder hangt vooral veel af van de omstandigheden en wat voor afstandsverwachtingen je van jezelf hebt.
derdekeer schreef:
wo 03 mei, 2023 20:23

Hoe beantwoorden jullie die vraag in een dergelijk geval?
Meestal door te adviseren het eerst eens een weekend of een weekje uit te proberen. Dan weet je zo'n beetje wat je fiets doet met bagage en ook wat je wel eens zou kunnen missen en misschien wel teveel mee hebt.

Verder... als voor de geplande trip de remmen goed genoeg zijn, de versnellingen laag genoeg zijn, de wielen sterk genoeg, de staat van onderhoud goed genoeg en het frame voor de geplande hoeveelheid bepakking stabiel genoeg... Gaannnnn =)
Het hangt van zoveel dingen af: de afstand die je denkt af te leggen, de conditie, de verwachtingen, het weer, de hellingen, de staat van de weg, het doorzettingsvermogen, kleine gebreken in de zithouding die pas aan het licht komen als je dagen aan een stuk fietst, of je goed slaapt onderweg, eventueel pech enzovoort.
Dat is de reden waarom men hier vaak adviseert om eerst een paar dagen op proefvakantie te gaan, bijvoorbeeld richting Limburg of de Ardennen. Als je dat overleeft komt het met een langere route meestal wel goed, vooral als je het lichaam de tijd geeft om op gang te komen. Ik doe dat nog steeds, ik wil niet meteen de bergen in tijdens de eerste week van een fietsvakantie, dus ik rij de eerste dagen altijd rustig Nederland uit, of volg eerst een tijdje een rivier.
Ik weet meteen te benoemen wanneer het boven de 25 graden is. Dan is het voor mij veel te zwaar.
Hier is warmte ook een no-go, vooral in combinatie met klimmen. Tegen kou kunnen we steeds beter. Hoe dat voor jezelf ligt, kan niemand je vertellen, dus gewoon gaan en de plannen flexibel aanpassen aan de omstandigheden en ervaringen.
Hangt ook af van je andere ervaringen in het leven……kan je doorzetten als je er door heen zit? Hoe oplossingsgericht ben je, kan je je aanpassen als het tegen zit/het plan anders wordt?

Ik ben vroeger met mijn ouders op fietsvakanties geweest, jeugdherberg na jeugdherberg in Engeland/Duitsland/Ardennen etc hierdoor weet ik dat als je stuk gaat je altijd nog wel verder kan….als jeugdherberg vol zit…dus je geen slaapplek hebt hoe je het desnoods kan oplossen…

Met zulke ervaringen is het nog steeds zwaar maar kan dragelijker worden uit eerdere ervaringen in het leven.

Uiteraard is je eigen fysieke en mentale conditie wel handig als dit op peil is, en materiaal in orde is enzo.

En als het tegen valt / te zwaar is?
Verander je doel zodat het wel een leuke ervaring wordt.
Zo leer je en kan je het de volgende keer anders doen…..

Want wat is het doel van op vakantie reis gaan? Uiteindelijk dat je geniet van wat je doet toch?

En ik vind het weer ook bepalend, uren windkracht 7/8 tegen IJsselmeer….toen was ik er wel klaar mee, uren in de stromende regen…
Maar de hitte nekt me…dus vroeg weg en rustig aan doen! Petje op, goed insmeren en drinken drinken drinken en eten en desnoods beetje ORS…

Gr ej
ej groningen schreef:
wo 03 mei, 2023 21:12
Maar de hitte nekt me…dus vroeg weg en rustig aan doen! Petje op, goed insmeren en drinken drinken drinken en eten en desnoods beetje ORS…
Enkele mensen hebben al opmerkingen gemaakt over de hitte; dat moet ik inderdaad zeker tegen haar zeggen. Om 06.00 u. opstaan, ten laatste om 07.00 u. vertrekken, profiteren van de koelere ochtenduren als het overdag naar 30 °C (of meer ...) gaat.

Flexibel zijn, je aanpassen, dat is natuurlijk goed advies maar het is advies dat je bij elke fietstocht kunt geven. Ik weet niet of een beginner er veel aan heeft. En het kost soms veel energie.
Misschien moet ik haar maar zeggen dat ze de eerste week vooral niet te ambitieus mag zijn. Beter het gevoel dat je best nog verder had kunnen rijden, dan een ontmoeting met de Man met de Hamer.
Ja precies…..gewoon lekker fietsen, zoek de grenzen niet op, geniet van het avontuur dat dat het doel is en niet het rondje af moeten maken….
Je kan altijd route inkorten…..

Zo heb ik laatste stuk vanaf Leeuwarden met de trein gedaan omdat ik op de laatste dag geen 150 km wilde fietsen….zo maar een klein voorbeeldje….

Gr ej
Moet je nou persé de groene weg fietsen?
Een tocht door Noord Holland of Groningen via knooppunten is geweldig!
De groene weg is ook geweldig.

Voor mij is het ontbijt van groot belang, een plek of terras na een paar uur is van groot belang, le repas is van groot belang, een kopje thee in de middag en een camping met douche zijn ook van groot belang.
Wat ik bedoel is dat de dag zo prachtig is. Ergens onderweg op je rug in het gras liggen.

Vooral niet van te voren een camping reserveren want dan moet je de hele dag naar die camping.
Wie weet is het onderweg ergens leuk om te blijven plakken of sla je ineens links of rechts af.

Maar dat is mijn smaak.

O ja, een te hoog verzet in de laagste versnelling en te veel bagage mee, dat is pas zwaar. Dat heb ik namelijk al gedaan en dat was heel erg dom van mezelf.
Poppink schreef:
wo 03 mei, 2023 22:34
Moet je nou persé de groene weg fietsen?
Ja, dat weet ik niet.
Ik ken mooiere tochten dan de Groene Weg, maar om mijn vriendin nu maar te adviseren dat je ook iets anders kunt fietsen ... Ik denk dat ze dat wel weet.
En wat je er ook van denkt, de Groene Weg heeft net zoals de rit naar Compostella iets bijzonders (of toch in Vlaanderen en Nederland). Het was in 1999 mijn eerste lange fietstocht; ik heb er veel plezier aan beleefd en dat plezier ga ik haar niet afnemen door een rondje Vlaanderen Fietsroute of zo aan te bevelen.
Het idee dat andere tochten ook geweldig kunnen zijn, komt, vreemd genoeg, toch vooral later. Er valt iets voor te zeggen dat ik andere tochten ben beginnen te appreciëren omdat ik ze - bewust of onbewust - vergeleek met die allereerste fietstocht langs de Groene Weg.
derdekeer schreef:
wo 03 mei, 2023 20:23
Onlangs vroeg iemand met fietsplannen me of de Groene Weg "zwaar" was.
Ze maakt wel eens tochten van 80 of zo kilometer in Vlaanderen ...
Hoe beantwoorden jullie die vraag in een dergelijk geval?
Het wordt zwaar als je de vertaalslag van die "wel eens" 80 km naar de vakantietrip van een boel dagen achter elkaar, en alle andere zaken die anderen hier al genoemd hebben, verkeerd maakt en de lat te hoog legt.
derdekeer schreef:
wo 03 mei, 2023 21:39
Om 06.00 u. opstaan,
Dat zou voor mij bij uitstek het recept zijn om een tocht zwaar te maken.

:wink:

Carl
voor mij persoonlijk:
1 slechte wegdek of slechte weginrichting
2 veel autoverkeer
3 steile of onregelmatige hellingen
4 hitte
5 sneeuw

materiaalpech vind ik vooral vervelend, maar pech kan je altijd krijgen.
Het gaat m.i. om het vinden van de juiste balans tussen getraindheid, inspanning, rust en herstel. Dit geldt denk ik voor elke route: vlak of steil, warm of koud, druk of rustig.

Voor mij persoonlijk:
- Alarmfase 1: Als ik de volgende dag niet hersteld ben van de inspanning.
- Alarmfase 2: Als ik na een aantal van dat soort dagen overbelaste spieren / pezen heb.
- Alarmfase 3: Als ik als gevolg van overbelasting en onvoldoende rust voor herstel chronische klachten ontwikkel.

Bovenstaande is in mijn ervaring gerelateerd aan leeftijd en fitheid. Hoe jonger en fitter, des te sneller en beter het herstel, en dus minder last van aanhoudende klachten bij intensieve inspanningen.
Een niet te strak schema en wat flexibiliteit op de paklijst wil daar ook wel in meehelpen.

Dan kun je bij slecht weer/slechte benen/fraaie plaatsen onderweg/leuke mensen die je tegenkomt/ondanks zorgvuldig onderhoud vooraf en tijdens de reis toch materiaalpech..... etc etc gewoon een rustdag of rustigere dag nemen. Of misschien zelfs een stukje trein of bus nemen.

Allemaal prima, het is immers je eigen vakantie (-:

Genoeg blijven eten en drinken is trouwens ook wel een leuke om te noemen. Met af en toe een dagje toertocht van 80km wel op te vangen als je er niet zo op let, maar dag na dag die zelfde 80km wel de moeite waard om in de gaten te houden.
En daarom is 'zwaar' ook zo'n subjectief begrip.
Want ik vind het pas warm als de temperatuur ruim boven de 30° uit komt, zeg in de 35-40° regionen. Blijf ik nog steeds fietsen, trouwens.
Daarentegen vind ik het snel koud, ondanks alle mogelijkheden van kleding (laagjes).
Als het >3 dagen regent, stop ik sowieso. En langdurig harde tegenwind blijft natuurlijk ook een crime voor een fietser.
Veel autoverkeer is absoluut ook een dealbreaker voor mij.

Het komt er op neer dat je het gewoon moet doen, en nergens bang voor moet zijn; iedereen kan het! Onderga het en pas je aan aan de omstandigheden. En van alle fietsroutes die ik ken, is de Groene Weg idd misschien wel de makkelijkste; zeker als je begint met de Vennbahn om door de Ardennen te komen.
Als je op 22/34 niet meer fietsend bovenkomt is het zwaar.
Of je bagage is zwaar.
Of jij bent zwaar.

:lol:
Shrek schreef:
do 04 mei, 2023 12:10
Als je op 22/34 niet meer fietsend bovenkomt is het zwaar.
Of je bagage is zwaar.
Of jij bent zwaar.

:lol:
Of je fietst een kleuter naar boven….