Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voor het eerst naar zuid-amerika - Forum Wereldfietser

voor het eerst naar zuid-amerika

Hallo,

Ik ben Jan en heb me net geregistreed. Ik heb vaak op vakantie geweest met mijn fiets, zowel binnen als buiten Europa, maar wel altijd westerse landen. Ik ben oa naar Australie, Amerika en Nieuw Zealand geweest. Ik heb altijd al naar Zuid-Amerika heen gewilt en hier ook veel verhalen over gelezen. Toch durf ik het niet echt aan. Ik zou graag van Argentinie naar Colombia willen fietsen dit jaar.

Ik ben echter nog nooit naar een zogenaamd niet westers land geweest waar ik ook de taal niet spreek. Ik ben wel in Spanje geweest, maar dat is gewoon Europa nog. Vandaar dat ik wat vragen had over deze tocht

1 Als ik de verhalen lees hier op dit forum, lijkt het heel veilig. iedereen vindt het prachtigen de mensen zijn aardig. Is het echt zo veilig of zijn er landen of gebieden waar je beter maar niet kunt komen? Ik lees namelijk weinig negatiefs over Zuid-Amerika

2 De route die ik graag wil doen is Argentinie en dan de veerboot naar Uruguay. Dit is een relatiev klein land met weinig mensen die toch voornamelijk van Europese afkomst is. De kultuur schok zal toch wat minder zijn dan als ik in bv Colombia begin, dus lijkt me dit een goede plek om Zuid-Amerika te leren kennen en aan te wennen. Is dit een goed plan?

3 vervolgens wil ik dan via zuiden van Brazilie naar de beroemde watervallen Iguazu en dan de beroemde stuwdam van itaipu zien. Zuid Brazilie is redelijk welvarent in vergelijking me het noorden, dus lijkt me ook niet al te gevaarlijk. Klopt dit?. Dan via Paraguay naar Boliva via de trans Paragauay weg door de Chaco. Dan vervolgens via Bolivia, Peru en Equador naar Colombia, naar Bogota.

Ik wil mijn tent thuis laten en gewoon in hotels en hostals slapen. Deze schijnen goedkoop te zijn en ook uit eten schijnt niet duur te zijn.

Ik ben 50 jaar en heb nu de kans om nog een keer 6 maanden op reis te gaan. Ik ben wel zenuwachtig, maar wil toch mijn angst overwinnen, want wil graag naar Zuid-Amerika.

Zijn er nog verder tips of dingen die je kunt doem om toch veilig te zein? Ik weet deze vragen zijn misschien raar, want hier zitten genoeg ervaren fietsers die vaak naar Zuid-Amerika gaan, maar is de eerste keer voor mij en ook heel anders dan gewoon Europa.

als er nog meer tips zij of aanbevelingen voor mijn route hoor ik het graag,

Jan
Hoi Jan,

1- Leer wat (basic) spaans voor je vertrekt
2- De route die je op het oog hebt is best mooi, maar je zult ook wel veel in monotone landbouwgebieden fietsen. Ik zou een route door de Andes overwegen
3- Neem dan wel kampeerspullen mee, maakt je veel flexibeler.
4-Voor Argentinië: Verdiep je even in de Blue dollar (zwarte markt) geloof dat je momenteel op de zwarte markt meer dan het dubbele krijgt voor je cash dollar (dollars meenemen dus)


En veiligheid, Tsja….In veel Zuid-Amerikaanse landen houden ze er wel van om je steeds te waarschuwen voor de gevaren van het volgende dorpje/ stadje. Laat je niet teveel beïnvloeden door je angsten (maar blijf wel nadenken natuurlijk).
Dat ja.

Zuid-Amerika is fantastisch fietsen.

Als je het fysiek denkt aan te kunnen moet je zeker de Andes pakken.
Fietsen tot 4500 meter is bruut zwaar maar echt geweldig.
Ik zou ook zeker een tent meenemen; we hebben daar op de meest fantastische plekken wild gekampeerd.
Bovendien kunnen afstanden tussen dorpjes best groot zijn, met een tent ben je flexibeler.

Wij zijn ook gek op Zuid-Amerika; prachtige landschappen en vriendelijke mensen. We hebben ons nergens onveilig gevoeld.

In Uruguay kun je kamperen bij de heet water bronnen en daar heerlijk een dag zwemmen, verder een beetje teletubby-landschap. Het Andes gebergte is uitdagender en ontzettend mooi.

Succes met plannen!
Berger schreef:
do 04 mei, 2023 09:25
1- Leer wat (basic) spaans voor je vertrekt ...
Mee eens. Ik vond basic Spaans niet lastig om te leren, makkelijker in elk geval dan Italiaans. Ik heb een tijdje de gratis Duolingo app gebruikt, maar stapte daarna over naar de betaalde Wlingua app. Wlingua heeft een veel betere opbouw met ook aandacht voor grammatica.
... 2- De route die je op het oog hebt is best mooi, maar je zult ook wel veel in monotone landbouwgebieden fietsen. Ik zou een route door de Andes overwegen ...
Ook mee eens. Voor fietsen door uitgestrekte landbouwgebieden kan je ook in Europa blijven. Landen als Chili, Peru, Bolivia en Ecuador zijn voor zover ik kan inschatten echt prachtig.

Ik heb zelf beperkte fietservaring in Zuid-Amerika, namelijk in een stukje van Peru. Zie het reisverslag op mijn site, met enkele toffe klimmen tot 4.900 meter hoogte.
https://www.themeeg.nl/cordillera-blanca-en-huayhuash/

Voor veel meer en betere inspiratie kan ik je de video's van Iohan Gueorguiev (R.I.P.) a.k.a. the Bike Wanderer aanbevelen.
https://www.bikewanderer.com/

Ik wens je veel voorpret!
Qua Spaans kun je trouwens beter in Colombia of Peru beginnen, daar spreken ze keurig ABS.

De mensen in Patagonië zijn echt voor geen meter te verstaan :lol:
Hallo,

Bedankt voor de tips. Ik ben zekers van plam om de Andes in te gaan. Na Paraguay ga ik bolivia in en dan verder door Peru, Equador en Colombia. Ik wou beginnen in Uruguay omdat dat misschine makkelijker was.

Kan ik beter ergens anders beginnen en zo ja , wat is een goede plek om te beginnen? Is het misschien beter on in Chili te beginnen, in Santiago misschien en dan naar Colombia te fietsen? Heeft iemand een soort van algemene route om van zuidelijk zuid amerika naar Colombia te fietsen?

Ik zat te denken aan rond de 80 kilometer per dag te fietsen. Is dat te doen als je in hotels wilt overnachten, of zijn de afstanden te groot.? Mijn redenatie was dat zonder kampeer spullen je lichter bent, wat in de Andes gebergte toch een voordeel zal zijn? Zijn er ook officele kampeer terreinen en campings zoals in Nederland?

Dank voor het meedeneken allemaal,

Jan
jan1972 schreef:
do 04 mei, 2023 14:36
Kan ik beter ergens anders beginnen en zo ja , wat is een goede plek om te beginnen? Is het misschien beter on in Chili te beginnen, in Santiago misschien en dan naar Colombia te fietsen? Heeft iemand een soort van algemene route om van zuidelijk zuid amerika naar Colombia te fietsen?
Panamerican Highway? :lol:

Je moet gewoon lekker beginnen waar je wilt beginnen. Ik zou vooral ook checken hoe je zit met de seizoenen, en bedenken wat je zoekt qua landschappen en beleving!


Ik zat te denken aan rond de 80 kilometer per dag te fietsen. Is dat te doen als je in hotels wilt overnachten, of zijn de afstanden te groot?
Ligt eraan waar je zit. In de meeste delen van Colombia, Peru, Bolivia etc heb je een prima dichtheid van hotelletjes.


Mijn redenatie was dat zonder kampeer spullen je lichter bent, wat in de Andes gebergte toch een voordeel zal zijn?
Is zo, maar als je een enigzins afgelegen pas wilt doen (Paso Sico, Paso Jama of nog veel afgelegener) ontkom je mogelijk niet aan kamperen.

En wil je ook naar Patagonië, bv de Carretera Austral doen?
Zijn er ook officiele kampeer terreinen en campings zoals in Nederland?
In Colombia, Peru etc: niet tot nauwelijks.
Misschien nog een overweging als je solo fietst: De meeste fietsers, fietsen Noord-Zuid. Dus als je het leuk vindt af en toe wat dagen samen met iemand te fietsen, zijn je kansen op een tijdelijk fietsmaatje een stuk groter als jij dat ook doet.
Zeker naarmate je zuidelijker komt trechtert alles samen op de Carretera Austral en kun je bijna polonaise fietsen met alle Surly's. :lol:
Shrek schreef:
do 04 mei, 2023 14:49
kun je bijna polonaise fietsen met alle Surly's. :lol:
Gezellig joh. Epic, blablabla Epic :D :D
Welnee, in Amerika is de LHT / Disc Trucker gewoon de meest verkochte reisfiets.
Berger schreef:
do 04 mei, 2023 14:48
Misschien nog een overweging als je solo fietst: De meeste fietsers, fietsen Noord-Zuid. Dus als je het leuk vindt af en toe wat dagen samen met iemand te fietsen, zijn je kansen op een tijdelijk fietsmaatje een stuk groter als jij dat ook doet.
Heb nog eventjes rond gekeken op internet en wat jij ook zegt, misschien beter van noord naar zuid fietsen. Ik zou dan beginnen in Bogota. Een erg grote en drukke stad, maar misschien als ik voorzichtig ben wel te doen. Dan naar Equador en via Peru naar Bolivia.

De carrer Austral? ga ik zekers niet doen. Te weinig tijd. Ik ben vrij vanaf 1 Juli en wil dan gelijk of in ieder geval de eerste week van juli. ZOu fijn zijn als ik andere fietsers tegenkom.
Ik volg deze prachtige youtube serie van een duits echtappr dat momenteel ook door zuid amerika fiets:

https://www.youtube.com/@DiePodtschis/videos

Al ik hun video's bekijk ziet het er zo simpel en veilig uit. Prachtig gefilm ook en heb me denk ik mede hierdoor laten ispireren en misschien wel een te rooskleurige beeld gekregen. Maar ziet er prachtig uit.
jan1972 schreef:
do 04 mei, 2023 14:36
... Mijn redenatie was dat zonder kampeer spullen je lichter bent, wat in de Andes gebergte toch een voordeel zal zijn? Zijn er ook officele kampeer terreinen en campings zoals in Nederland? ...
Ligt eraan waar je gaat fietsen. Zonder kampeerspullen gaan zal je beperken in de mogelijkheden. Zelf zou ik daar spijt van krijgen. Misschien dat je 80% van de tijd in hotelletjes zult overnachten, maar die 20% kamperen kan net het verschil maken wat betreft flexibiliteit en mogelijkheden. In en langs de prachtige Huayhuash bijvoorbeeld (bekend van Joe Simpson's Touching the Void) is kamperen de enige optie om rond te trekken.

Tegenwoordig kan je kampeerspullen kopen die zo compact zijn dat je ze echt wel mee kunt zeulen.
willem.m schreef:
do 04 mei, 2023 15:24

Tegenwoordig kan je kampeerspullen kopen die zo compact zijn dat je ze echt wel mee kunt zeulen.
Misschien een goed idee. Ik heb nu een Hilleberg Allak 2 maar die weegt al 3 kilo. Misschien een lichtgewicht tentje kopen van rond de 1.5 kilo. Weegt niet veel en zoals jij zegt, toch handig om te hebben voor als je een keer gen hotel in de buurt is.
willem.m schreef:
do 04 mei, 2023 12:07

Ik heb zelf beperkte fietservaring in Zuid-Amerika, namelijk in een stukje van Peru. Zie het reisverslag op mijn site, met enkele toffe klimmen tot 4.900 meter hoogte.
https://www.themeeg.nl/cordillera-blanca-en-huayhuash/

Voor veel meer en betere inspiratie kan ik je de video's van Iohan Gueorguiev (R.I.P.) a.k.a. the Bike Wanderer aanbevelen.
https://www.bikewanderer.com/

Ik wens je veel voorpret!
Ik heb je reisverslag gelezen en het ziet er prachtig mooi uit. Wat een mooie landschap en omgeving. Hier wil ik ook graag fietsen.

Wat deed je met je fiets als je in een restaurant ging eten ? Liet je die gwoon buiten staan? En als je in een hotel sliep, kon de fiets dan ergens binnen staan of op de kamer zelf?

Nogmaals prachtige reisverslag en foto's. Begin er steeds meer zin in te krijgen.
jan1972 schreef:
do 04 mei, 2023 16:37
... Wat deed je met je fiets als je in een restaurant ging eten ? Liet je die gwoon buiten staan? En als je in een hotel sliep, kon de fiets dan ergens binnen staan of op de kamer zelf? ...
Als je gedurende de dag ergens gaat eten kan je misschien buiten op een terras zitten, dus bij je fiets. En 's-avonds stal je de fiets ergens binnen achter slot en grendel, bijvoorbeeld in een garage of je kamer. In een afgelegen dorp is 'uit het zicht' stallen waarschijnlijk voldoende. Daarna kan je gaan eten.

Wat betreft het andere subtopic over kamperen nog het volgende. Er zijn her en der vast wel wat 'onveilige' stukken om te reizen. Denk aan een verhoogde kans op overvallen enzo. Je kunt je hierover inlezen. Zorg dan dat je met je tent niet goed zichtbaar bent vanaf de weg (koop geen opvallend gekleurde tent) of ga een stuk met de bus.

Oja, in het deel van Peru waar wij waren konden honden irritant doen. Vonden wij. Maar Iohan a.k.a. the Bike Wanderer kon het juist heel goed vinden met de straathonden (en met paarden, ezels, en alpaca's).

Nogmaals, mijn ervaring in dit continent is heel beperkt. Enkele andere forumleden hebben er denk ik veel langer en misschien ook vaker gefietst, en kunnen je beter (dan ik) adviseren.
Fiets gewoon buiten met een slot(je) en af en toe door het raam naar buiten kijken.

In het grootste deel van de wereld zijn gebouwen luchtiger dan bij ons, dus naar buiten kijken gaat dan ook makkelijker.

En 'restaurants' zijn eerder restaurantjes of eettentjes dus nooit enig probleem gehad in Noord/Midden/Zuid-Amerika.

Bij overnachten in een hotelletje fiets binnen, ook nooit een probleem geweest.
  • Zeker wat Spaans leren, eventueel met Assimil Spaans boek. Vergeet het om Engels te praten (tenzij met reizigers), zeker buiten de stad.
  • De Andes kan je sowieso niet ontwijken als je traject Bolivië en Peru omvat. Voor mij persoonlijk is de Ander het kleurrijkste deel van heel Zuid-Amerika (ik was in alle landen), met op stip 'El Valle de los Incas & Cuzco' in Peru en Bolivië (Titicaca meer, de mijnen van Potosi, Salar de Uyuni en alles ertussen). Als je hoopt 'magisch realisme' te ervaren, dan lukt dat mogelijk in de Andes (of in Ecuador, of rond Ciudad Perdida aan de Caraïbische kust van Colombia).
    Ik zou 'El Chaco' tussen Paraguay en Bolivië vermijden: te warm en desolaat.
    De Panamericana Chile-Peru lijkt me ook niet een prettige weg om over te fietsen (zeer druk autoverkeer).
  • Alle groten steden in Brazilië kennen gevaar, zeker na valavond, ook in het Zuiden.
    Ik hield wel van 'Los missiones' in Argentinië/Paraguay/Brazilië.
    Als je in Brazilië in de buurt van Bonito komt (van/naar Bolivië) is dit zeker een aanrader.
  • Campings ga je niet echt (veel) vinden in Zuid-Amerika. Elke 80 km (of minder) vind je zeker een hotelletje, tenzij je in de Carretera Austral of 'El Chaco' zou reizen. En zelfs daar kan je slaapplaats vinden in het lokale restaurant of pompstation.
    Persoonlijk zou ik zeggen 'laat die tent thuis', als je het kan financieren. Ook omdat de kampeertemperatuur kan variëren tussen -10 en +30 graden.
  • I.v.m honden: Neem een 'honden afschrik' middel mee, daar ga je veel aan hebben.
  • Als je onderweg teveel spullen verzamelt (b.v. souvenirs), stuur ze dan per postpakket naar huis.
Lectuur:
  • Las venas abiertas de America del Sur - Eduardo Galeano: Je kan het controversieel vinden, maar het geeft een andere kijk op de geschiedenis van het continent. Ook in het nederlands vertaald
  • 100 jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marques: Voor het hoger vermelde 'magisch realisme'. As je hiermee niets hebt, kan je het boek wel van je lijst schrappen.
  • Lees in Peru over de ondergang van het Inca-rijk (Cajamarca, Cuzco): een ongelooflijk verhaal
  • Reisgids: Gezien je traject en de veelheid van landen zou ik "The South American Handbook" aanraden.