Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets niet mee op Koningsdag - Forum Wereldfietser

Fiets niet mee op Koningsdag

Vandaag onderweg met de fiets in de trein en toen kwam ik erachter dat ik geen fietskaartje kon kopen voor vandaag. Raar, dus even gezocht. Wat blijkt: je mag op Koningsdag je fiets niet meenemen van NS. Ik zat inmiddels al in de trein en heb mijn reis gewoon kunnen maken, geen controle te zien vandaag.

Maar heb ik nou zitten slapen al die jaren of is dit nieuw dit jaar?
Staat al in de voorwaarden die geldig zijn vanaf september 2021, zie bij punt 3.
IMG_0569.png
Ha ha, net als bij Raad plaatje! is ook hier JanH te snel voor mij. ;-)
Zoals ik die tekst interpreteer staat er dat de fiets op koningsdag alleen mee mag voor 06:30, tussen 09:00 en 16:00 uur en na 18:30.
Er staat niet dat fietsvervoer niet is toegestaan op koningsdag.
En ja Peter, JanH is velen te snel af. Hij legt de lat hoog.
20230427_224755.jpg
Ik werd zojuist op het perron - met fiets in de hand - aangesproken door een conducteur: "In principe mag die fiets niet mee de trein in vandaag."
Mijn verbazing was groot, want ik kende deze regel ook niet, en de verbazing van de conducteur nog groter toen ik hem mijn fietskaartje ‐ geldig op 27-04-2023 - liet zien. Blijkbaar is ook de verkrijgbaarheid van fietskaartjes op Koningsdag iets van een vraagteken.
Gelukkig al wat later op de avond en in een rustige trein; de fiets mocht mee.
Poppink leest het correct. Het mag vandaag wel, maar alleen tijdens daluren. De conducteur uit het bericht van NzC is in de war.
Interessant, via de app was het niet mogelijk een kaartje te kopen. Kennelijk via de automaat nog wel.
willem.m schreef:
do 27 apr, 2023 23:02
Het mag vandaag wel, maar alleen tijdens daluren.
Toch niet:

Fiets in de trein
Op Koningsdag (27 april) is Fietskaart Dal de hele dag niet geldig.

(bron)

Het zou duidelijker omschreven mogen worden; gewoon zoiets als: 'Fiets meenemen verboden op 17 april'.

Waarom het verboden is, begrijp ik trouwens prima.
Okay, dus volgens de website die jij aanhaalt mag het dus expliciet niet, terwijl de tekst die JanH tevoorschijn toverde geen expliciet verbod bevat. Verwarrend...

Of het slim is om vandaag op bepaalde trajecten de fiets mee te nemen is inderdaad de vraag. Overigens geldt dat ook voor het traject Maastricht-Eindhoven op 2e Pinksterdag. Het kan dan extreem druk zijn.
Nu snap ik het waarom ik geen fietskaartje kon uploaden. Gewoon maar ingestapt met twee bepakte fietsen. Gratuit, geen controle.
Niet weten heeft zijn voordelen. Nu nog even terugfietsen vanuit Basel :D
Flix schreef:
do 27 apr, 2023 23:36
willem.m schreef:
do 27 apr, 2023 23:02
Het mag vandaag wel, maar alleen tijdens daluren.
Toch niet:
Fiets in de trein
Op Koningsdag (27 april) is Fietskaart Dal de hele dag niet geldig.

(bron)
Tsja, maar hoe moet je als reiziger weten of er niet ergens een document of webpagina, of van mijn part folder of wandposter of perronscherm is waar het nog een keer staat of het wel of niet mag?
Leon schreef:
vr 28 apr, 2023 10:00
Tsja, maar hoe moet je als reiziger weten of er niet ergens een document of webpagina, of van mijn part folder of wandposter of perronscherm is waar het nog een keer staat of het wel of niet mag?
En zeker niet wanneer de papieren ticketautomaat nog gewoon fietskaartjes verkoopt met als datum 27-04-2023 (-:

Ben benieuwd of 'ie dat op 27-04-2024 nog steeds doet...
Ik ben gek op dit soort verbeteringen.
Ik herinner me nog hoe de de destijds PTT enthousiast rondbazuinen dat de postkantoren zouden sluiten en hoe dat de service zou verbeteren.
Bankkantoren, geldautomaten, alles wordt beter.
De NS doet het anders, sluipenderwijs.
Is dit issue aanleiding om de NS te gaan bashen? In dezelfde tijd kan je ook de NS op het belang van eenduidige communicatie (incl. systemen) over fietsvervoer tijdens Koningsdag attenderen zodat het volgend jaar hopelijk wel helemaal goed gaat.

/offtopic:
Voor degenen die met weemoed terugdenken g
aan de balies van vroeger is dit wel een aardig boek:
https://www.bol.com/nl/nl/f/hemingway-s ... modal_open
Dit gaat o.a. over de teloorgang van een postkantoor in een E.gels dorp. Ik denk dat het wel ergens in de ramsj te vinden is, en anders als gratis e-book.
Kom bij mij niet aan met die bs dat vroeger 'alles' beter zou zijn. Lange rijen, onkundige en/of onwillige baliemedewerkers, beperkte openingstijden, kaartjes die je kwijt kon raken, noem maar op.
Terwijl ik het tegenwoordig allemaal zelf snel regel, op een door mijzelf gekozen tijd en tempo, en alles in mijn telefoon bij elkaar heb. Geldt voor NS, banken, post, etc.

Over koningsdag en fiets mee: iedere NL-er zal toch wel weten dat de treinen naar de grote steden dan bomvol kunnen zitten met feestvierders, dus een fiets wel eens een probleem kan opleveren. Met 10 seconden googlen kom je dan te weten dat ie niet mee mag.
willem.m schreef:
vr 28 apr, 2023 11:11
Is dit issue aanleiding om de NS te gaan bashen? In dezelfde tijd kan je ook de NS op het belang van eenduidige communicatie (incl. systemen) over fietsvervoer tijdens Koningsdag attenderen zodat het volgend jaar hopelijk wel helemaal goed gaat.
Ik heb lang een aardig inkomen gehad met het bij organisaties zitten om hen te vertellen wat er beter kon en maak me daardoor weinig illusies dat het uit zou maken wat ik bij heb in de ideeënbus zou droppen. Het is juist het type en de omvang van de organisatie die dat, in mijn ervaring, belet.
Leon schreef:
vr 28 apr, 2023 11:36
willem.m schreef:
vr 28 apr, 2023 11:11
Is dit issue aanleiding om de NS te gaan bashen? In dezelfde tijd kan je ook de NS op het belang van eenduidige communicatie (incl. systemen) over fietsvervoer tijdens Koningsdag attenderen zodat het volgend jaar hopelijk wel helemaal goed gaat.
Ik heb lang een aardig inkomen gehad met het bij organisaties zitten om hen te vertellen wat er beter kon en maak me daardoor weinig illusies dat het uit zou maken wat ik bij heb in de ideeënbus zou droppen. Het is juist het type en de omvang van de organisatie die dat, in mijn ervaring, belet.
Toch denk ik dat het kansrijker is om iets te veranderen door iets te doen dan op een forum te gaan schrijven wat er fout gaat.

Grote delen van Nederland hebben een OV-infrastructuur waar menig land jaloers op is. Desondanks wordt er flink gezeurd.
willem.m schreef:
vr 28 apr, 2023 11:11

/offtopic:
Voor degenen die met weemoed terugdenken g
aan de balies van vroeger is dit wel een aardig boek:
https://www.bol.com/nl/nl/f/hemingway-s ... modal_open
Dit gaat o.a. over de teloorgang van een postkantoor in een E.gels dorp. Ik denk dat het wel ergens in de ramsj te vinden is, en anders als gratis e-book.
Nog verder off-topic:

"When would they realise that only through confrontation with danger could life be lived to the full?"


Da's er een voor de helmendiscussie. :D
willem.m schreef:
vr 28 apr, 2023 12:10

Toch denk ik dat het kansrijker is om iets te veranderen door iets te doen dan op een forum te gaan schrijven wat er fout gaat.
Of juist niets doen in dit geval.

Dan is de kans het grootst dat er volgend jaar net als dit jaar nog wel gewoon een papieren fietskaartje uit de automaat komt rollen en je op rustige trajecten tijdens Koningsdag gewoon je fiets mee kunt nemen in de trein.
Dat kan inderdaad ook, goed punt.
Leve de papierenkaartjesautomaat!