Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia brander water niet aan de kook - Forum Wereldfietser

Trangia brander water niet aan de kook

Ik heb een nieuwe trangia brander gebruikt maar kreeg met brandspiritus van AH 85% ethanol water niet aan de kook ook niet na 25 30 minuten
De standaard kooktijd is max 15 minuten.

Moet je een speciaal soort spiritus hebben ?
Vreemd, met de deksel erop?
Wij gebruiken ook 85% ethanol "schoonmaakspiritus" in onze Trangia 25.
Onder normale omstandigheden kookt daarmee een liter water (met deksel en geen rare wind) in ongeveer 11 minuten.
Gaat het om een Trangia 25 of 27? Dat zou veel sneller moeten. Zelf gebruik ik als het kan de Bever brandstof, maar onderweg natuurlijk wat er maar voorhanden is aan spiritus.
Probeer de bio ethanol van Action eens, 95% alcohol. Dat scheelt ook veel roet aanslag.
Arnoudt schreef:
do 27 apr, 2023 12:33
Wij gebruiken ook 85% ethanol "schoonmaakspiritus" in onze Trangia 25.
Onder normale omstandigheden kookt daarmee een liter water (met deksel en geen rare wind) in ongeveer 11 minuten.
dat is inderdaad vreemd misschien toch iets mis met het ding zelf (was geheel nieuw). ik heb het geprobeerd binnenshuis dus geen wind. het model was de trangia spirit
Westveen schreef:
do 27 apr, 2023 21:24
Probeer de bio ethanol van Action eens, 95% alcohol. Dat scheelt ook veel roet aanslag.
De vraag was eigenlijk of 85% voldoende was of niet, ik lees mensen waarbij dat geen probleem was....heel vreemd
Die bio-ethanol van Action gebruik ik ook en die brand goed. Vorig jaar was dat een tijdje niet te krijgen en toen heb ik gewone brandspiritus gebruikt, dit brand stukken minder goed en je krijgt blauwe aanslag op je brander. Volgens mij moet het wel werken met die ethanol van 85%.

Volgens Trangia, moet het lont in de brander eerst inbranden, door de brander een paar keer te gebruiken. Mijn exemplaar is al aardig wat jaartjes oud, dus dat kan ik me niet meer herinneren.

https://trangia.se/en/support/guides/al ... it-burner/
Wim schreef:
do 27 apr, 2023 12:38
Gaat het om een Trangia 25 of 27? Dat zou veel sneller moeten. Zelf gebruik ik als het kan de Bever brandstof, maar onderweg natuurlijk wat er maar voorhanden is aan spiritus.
gaat om trangia spirit gekocht bij Bever, heb inmiddels teruggebracht ook in de winkel met bever mensen lukte het niet... koken wil toch zeggen dat het water gaat borrelen...Bever stelde in eerste instantie dat als er hele kleine luchtbelletjes op de bodem zich manifesteerden dat er dan sprake was van kokend water..... ze hebben hem terug genomen, wel jammer want ik ben erg gecharmeerd van zulke eenvoudige appartuur dat Fool Proof is. :D
Frank schreef:
do 27 apr, 2023 23:04
Die bio-ethanol van Action gebruik ik ook en die brand goed. Vorig jaar was dat een tijdje niet te krijgen en toen heb ik gewone brandspiritus gebruikt, dit brand stukken minder goed en je krijgt blauwe aanslag op je brander.

Volgens Trangia, moet het lont in de brander eerst inbranden, door de brander een paar keer te gebruiken. Mijn exemplaar is al aardig wat jaartjes oud, dus dat kan ik me niet meer herinneren.

https://trangia.se/en/support/guides/al ... it-burner/
ik heb het vijf keer geprobeerd telkens half uur laten branden zou dat genoeg zijn geweest ? inderdaad ik had een beetje bio-ethanol dat werkte beter en borrelde een beetje maar pas na 25 minuten....
LHTJoost schreef:
do 27 apr, 2023 11:58
Vreemd, met de deksel erop?
ja
Vreemd, ik heb twee branders en beiden doen het goed. Ik bak er vlees en aardappeltjes mee en met ethanol wordt het na verloop van tijd zo heet dat ik moet oppassen dat de boel niet aanbrand. Maar het meest zet ik koffie met een moka potje en een Trangia mini (28T).
Frank schreef:
do 27 apr, 2023 23:04
Die bio-ethanol van Action gebruik ik ook en die brand goed. Vorig jaar was dat een tijdje niet te krijgen en toen heb ik gewone brandspiritus gebruikt, dit brand stukken minder goed en je krijgt blauwe aanslag op je brander. Volgens mij moet het wel werken met die ethanol van 85%.

Volgens Trangia, moet het lont in de brander eerst inbranden, door de brander een paar keer te gebruiken. Mijn exemplaar is al aardig wat jaartjes oud, dus dat kan ik me niet meer herinneren.

https://trangia.se/en/support/guides/al ... it-burner/
ja volgens de site van Trangia . A minimum of 70 % alcohol will work.
Probeer je misschien water te koken met de pruttel-ring erop? Voor het volle vermogen moet je die weglaten.
En als je geen 25 of 27 systeem hebt (zoals ik, ik gebruik een soepblik met gaten), moet je zorgen dat er genoeg zuurstof toevoer is. Die gaten moeten echt groot zijn. Het systeem van trangia waarbij de pan boven de brander hangt maakt de boel ook een stuk efficiënter, denk ik.
Of gebruik je alleen het losse branderpotje zonder windscherm etc?
robgru schreef:
do 27 apr, 2023 23:06
koken wil toch zeggen dat het water gaat borrelen
Even de officiële definitie, van een ouwe stoom-machinist: verdampen van een vloeistof is het overgaan van vloeistofvorm naar gasvorm aan de oppervlakte van de vloeistof. Koken is het overgaan van vloeistofvorm naar gasvorm door de hele vloeistof heen.

Trouwens, je kunt ook je pannetje eerst flink op onderdruk zetten, dan kookt de zaak al bij bijvoorbeeld 50 graden, maar dat zal de bedoeling wel niet zijn :D .
Robert,
Misschien moet je foto's maken van je opstelling of de vlammetjes want ergens doe je iets anders dan de anderen.
Leon schreef:
za 29 apr, 2023 10:44
Robert,
Misschien moet je foto's maken van je opstelling of de vlammetjes want ergens doe je iets anders dan de anderen.
ik heb de brander bij Bever met hen getest zelfde resultaat.

ik heb de brander niet meer gevuld dan tot 2/3 conform de instructies.
heb de brander een zestal keren aangestoken en laten branden (kan zijn dat ie in het begin minder heet brandt..)
de sproeiergaatjes gecontroleerd.

ik heb uiteindelijk hem weer ingeleverd.