Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankset vervangen Giant Expedition (1990) - Forum Wereldfietser

Crankset vervangen Giant Expedition (1990)

Hey allemaal,

Ik fiets inmiddels al een paar jaar met trots op mijn Giant Expedition uit (volgens mij) 1990. Ik heb de fiets een paar jaar geleden helemaal uit elkaar gehad en glimmend van het vet en waar nodig met nieuwe onderdelen weer in elkaar gezet. De crankset begint helaas slecht te worden maar ik heb geen idee welke vervanger ik er wanneer het echt nodig is op zou moeten zetten. Kunnen jullie helpen?

Wat er nu op zit is een Shimano Biopace B-48 met drie bladen van 48-38-28 tanden. Achter heb ik zeven versnellingen. Het zwaarste verzet rij ik zelden in maar minder tanden voor hoeft niet per se.

Alvast bedankt voor het meedenken!
20220716_194140~2.jpg
20230426_164637.jpg
Wat bedoel je met "begint slecht te worden"?

In principe kan elk 7/8-speed 3x-"MTB"-cranckstel met bijbehorende as voor BSA-draad er op.
Daarmee bedoel ik dat hij nog top fietst, maar ik wel de tandjes ieder jaar een beetje scherper zie worden en er ook een paar afgebroken tandjes tussen zitten (vooral op het tweede blad). Daarom anticipeer ik nu alvast graag op vervanging zodat dat niet halverwege een lange tocht hoeft.
Fietsmans schreef:
wo 26 apr, 2023 17:25
er ook een paar afgebroken tandjes tussen zitten.
Laat me raden: die zitten precies tegenover elkaar. Dat hoort zo om beter te kunnen schakelen. Als je goed kijkt zie je dat met name het middenblad bepaald geen vlakke plaat met tandjes is; er zitten allerlei uitstulpingen aan. Schakelhulpen.
Versleten is het meestal als een volgende nieuwe ketting over de tandjes heen springt bij kracht zetten. Dan is het trouwens nog meestal de cassette die kuren vertoont.

Ik heb wel eens een goedkoop versleten stalen middenblad in een bankschroef gezet en ben het meedogenloos met een klauwhamer te lijf gegaan om te kijken of tandjes afbraken. Nee.
Leon schreef:
wo 26 apr, 2023 17:23

In principe kan elk 7/8-speed 3x-"MTB"-cranckstel met bijbehorende as voor BSA-draad er op.
Of een crankset kopen met dezelfde steek en de tandwielen overzetten.

Of alleen losse tandwielen kopen en die vervangen.

Dit uiteraard alleen als de passing van de crank op de trapas nog goed is en je daar geen speling op hebt.
Leon schreef:
wo 26 apr, 2023 17:30

Ik heb wel eens een goedkoop versleten stalen middenblad in een bankschroef gezet en ben het meedogenloos met een klauwhamer te lijf gegaan om te kijken of tandjes afbraken. Nee.
Luchtte het wel op? ;)
de steek/maat van deze kettingwielen is waarschijnlijk 'BCD 110': met Google zijn hier nog zat onderdelen = kettingbladen voor te vinden.
met het typenummer van deze cranks (staat aan de binnenkant) kun je meer gegevens van je crankstel vinden.
Dat is goed om te weten Leon!

Mijn idee was ook om er voorlopig gewoon op door te fietsen (binnenkort 1.300 km). Dat doortrappen had ik inderdaad al met de cassette gehad maar die is inmiddels vervangen.

Even los van of ik de crankset dan wel of niet zou moeten vervangen: Wat zou ik nodig hebben als eventuele vervanging? Ik lees van alles over q factor en andere zaken waar ik geen idee bij heb. Inlezen maakt me nog niet veel wijzer helaas. Ik zal toch niet de eerste zijn die op dit model fiets een nieuwe crankset heeft gezet? Welke hebben jullie er toen op gezet?
hoogframe schreef:
wo 26 apr, 2023 17:38
de steek/maat van deze kettingwielen is waarschijnlijk 'BCD 110': met Google zijn hier nog zat onderdelen = kettingbladen voor te vinden.
met het typenummer van deze cranks (staat aan de binnenkant) kun je meer gegevens van je crankstel vinden.
Top! Ik ga eens kijken
'gewoon' een Acera-crankstel met bijpassende as (zo'n Shimano BB-UN van ik meen 122 mm lengte), bijvoorbeeld:
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/shi ... lsrc=aw.ds
of
https://www.bike24.com/p260450.html

ik verwacht dat de derailleurs op jouw fiets zullen dit best zullen schakelen.

misschien wil je van cranklengte 170 mm naar 175 mm? gezien je zadelhoogte lijkt me dat je genoeg beenlengte hebt om met iets langere cranks te rijden.
Ligt het aan mij. Maar ik vind de kettingbladen nog niet zo versleten.
Fietsmans schreef:
wo 26 apr, 2023 17:38
Mijn idee was ook om er voorlopig gewoon op door te fietsen (binnenkort 1.300 km). Dat doortrappen had ik inderdaad al met de cassette gehad maar die is inmiddels vervangen.
Met een al nieuwe ketting gaan de voorbladen zeker geen problemen geven tot de volgende ketting.

Het zou zonde zijn om dit, zoals M276 ook vermoed, cranckstel te vervangen, want dit was destijds een van de besten., zonde om naar Acera terug te gaan .
Ik vermoed dat de aluminium dragers interessanter zijn om te vervangen, want de dragers destujds, van aluminium stafmateriaal, wilden met zo'n berg bagage nog wel eens breken. Ziwel voir als achter.

Wat je nodig hebt voor vervanging is een crancktrekker en waarschijnlijk een assleutel.
Over de breedte tussen de pedalen, q-factor, hoef je niet na te denken, want die ligt in het systeem en je voorderailleur vast, en is bovendien prima.
Maar ik vermoed dat dit cranckstel nog lang mee gaat. 1300 km is maar een klein stukje.
Bedankt voor jullie reacties! Ik blijf de crankset gewoon gebruiken. Slijtage hoef ik me voorlopig blijkbaar geen zorgen om te maken hoor ik al. Het is goed om te weten dat, ondanks de leeftijd van de fiets, er nog alternatieven zijn mocht dat ooit nodig blijken. Alleen dat is al een geruststelling :D
Leon schreef:
wo 26 apr, 2023 18:02
Wat je nodig hebt voor vervanging is een crancktrekker en waarschijnlijk een assleutel.
Maar we hadden al geconstateerd dat niet het crankstel, maar alleen de voorbladen (op termijn) vervangen hoeven te worden toch? Met een beetje geluk krijg je de bladen over de nog gemonteerde crank heen gemanoeuvreerd. Dan heb je alleen een bladboutsleuteltje en een inbussleutel nodig, en een pedaalsleutel.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 27 apr, 2023 10:08
Maar we hadden al geconstateerd dat niet het crankstel, maar alleen de voorbladen (op termijn) vervangen hoeven te worden toch?
Klopt. Ik vind het naast het geven van tips toch wel netjes om op de gestelde vraag antwoord te geven.
Op termijn krijg je de keuze:
A) Koop ik een goedkoop compleet crankstel (met b.v. ook kleinere kettingbladen), bijpassende trapas en ga je het zelf vervangen. Inclusief benodigd extra gereedschap en eventuele problemen met het los krijgen van de oude trapas. Kosten: crankstel, trapas, gereedschap en verzendkosten: 80 euro?
B) Je vervangt alleen het middenblad bij slijtage. Zoals hierboven aangegeven: pedaal eraf, bladboutjes lossen (wat ook een crime kan zijn na al die jaren en een bladboutjes sleutel is handig). Het slechte nieuws is dat bij een blik op bikecomponents, een TA-specialties 110 BCD, 5 gaats 38 tands tandwiel niet leverbaar is en ook al weer 30 euro moet kosten. En dan is die ook nog officieel voor 9-10 speed.
C) Een bruikbare tweedehandsje scoren.
D) Mag het ook zilverkleurig zijn of periode correct zwart?

Wat kosten betreft lijkt alleen een middenblad door een nieuwe vervangen duur. Ik vind het zelf zonde om een prima werkend mooi crankstel compleet te vervangen.
Op mijn 31 jaar oude Giant Terrago met Exage 300 crankstel zit inmiddels een Stronglight 74 BCD 28 tands blad, een TA-specialties 38 tands blad, beiden ooit nieuw gekocht. Als buitenblad een tweedehands Biopace 48 tands geruild van een projectfiets. Alles zilverkleurig = veel mooier.
Bcd is zo te zien geen 110mm, maar 94mm (oude mtb steek)
Ik zie nu Biopace staan. Dat betekent zover ik me herinner dat het middenblad en grote blad niet helemaal rond zijn maar ovaal. Als je er dan één vervangt heb je denk ik kans dat het niet meer goed schakelt.
Er staan een paar Biopace middenbladen op Marktplaats. Volgens de verkoper zo goed als nieuw.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -als-nieuw
Leon schreef:
do 27 apr, 2023 11:11
Ik zie nu Biopace staan. Dat betekent zover ik me herinner dat het middenblad en grote blad niet helemaal rond zijn maar ovaal. Als je er dan één vervangt heb je denk ik kans dat het niet meer goed schakelt.
Het schakelen gaat wel, maar het voelt vooral raar als je van blad wisselt, is mijn ervaring.
alma schreef:Bcd is zo te zien geen 110mm, maar 94mm (oude mtb steek)
Een biopace middelblad is 110mm BCD, niet 94.

En als iemand nog een goede set 46-36-26 Biopace bladen/crankset heeft, houd ik me aanbevolen.
DaVinci schreef:
do 27 apr, 2023 23:24
Er staan een paar Biopace middenbladen op Marktplaats. Volgens de verkoper zo goed als nieuw.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -als-nieuw
En een set van 3 Biopace bladen (laatste foto) https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... onderdelen