Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (Natuur)kamperen langs de Moezel - Forum Wereldfietser

(Natuur)kamperen langs de Moezel

Beste vakantiefietsers,

Ik ga in mei een weekje fietsen met een vriend in Duitsland, langs de Moezel. We beginnen in Koblenz en fietsen naar het zuiden. We houden van (natuur)kamperen, en doen het liefst zoveel mogelijk op de bonnefooi (dus liefst niet vooruit reserveren).

Ik kwam er snel achter dat wildkamperen sowieso verboden is, en helemaal in natuurgebieden (begrijpelijk). Er wordt wel genoemd dat er bivakkeerplekken of andere natuurkampeerplaatsen bestaan, maar die lijken langs de Moezel dungezaaid. Wordt het dan toch een standaard camping? Of heb ik een optie over het hoofd gezien?

Heeft er iemand ervaring hiermee in dit mooie gebied?
Wildkamperen is in Duitsland vanwege z'n dunbevolktzijn erg makkelijk maar het probleem met al die rivier-fietsroutes is dat die dalen erg dichtbevolkt zijn en smal. Dus weinig ruimte voor natuur en vaak verkeerslawaai. Wij gaan meestal na vijven de heuvels weer in en daarmee de natuur . OK pokkeklimwerk maar na 't ontbijt altijd een afdaling.Campings zijn in Duitsland overigens relatief betaalbaar.
Groeten van Pier.
Langs de Moezel veelal normale campings maar dat zijn meestal niet van die massacampings met allerlei voorzieningen dus het is meestal best leuk kamperen.
Fedor schreef:
zo 23 apr, 2023 22:02
Langs de Moezel veelal normale campings maar dat zijn meestal niet van die massacampings met allerlei voorzieningen dus het is meestal best leuk kamperen.
Dat is ook mijn ervaring in dat gebied. Althans een jaar of 15 geleden.
Ik heb weleens wildgekampeerd aan de Moezel op een veldj direct aan het water. Daar ging het prima, maar je moet er maar net tegen aan lopen. Wat altijd goed werkt (vind ik) is een plekje zoeken langs een fietspad, daar komen in ieder geval geen auto's en na zessen in Duitsland ook geen fietsen meer. (want in Duitsland wordt vooral teoristisch gefietst)
Het grote voordeel van een camping is het sanitair: een lekkere, warme douche!
Het grote voordeel van wildkamperen is de ultieme beleving. Daar sla ik graag een keer een douche voor over. En als er een meertje is om een duik te nemen houd ik dat nog langer vol.
En je kunt slapen waar en wanneer je wil. Niet vroeg in de middag al stoppen of langer doorgaan in het donker omdat je per se een camping/ho(-s-)tel/etc. wil halen.

Tegen zonsondergang in een niet al te stedelijk gebied zijn en het komt vaak wel goed. Een klein eenpersoonstentje kun je vaak wel ergens kwijt (-:
Jurr schreef:
ma 24 apr, 2023 08:23
En je kunt slapen waar en wanneer je wil. Niet vroeg in de middag al stoppen of langer doorgaan in het donker omdat je per se een camping/ho(-s-)tel/etc. wil halen.
Dat valt anders soms best tegen, vooral in drukker gebied en langs de Moezel kan het druk zijn ook tegen de hellingen waar de wijnarbeiders ook vaak erg vroeg weer beginnen.

Langs de Moezel is het vaak hooguit een half uur naar de volgende camping dus dat valt prima te plannen.
Je hebt gelijk. Zou een reden kunnen zijn ergens anders te gaan fietsen.
Mijn plekje was anders top, direct aan de Moezel, uit het zicht en weer helemaal fris na een duik in de Moezel. Het is voor mij vooral heel bevrijdend dat ik niet meer persë naar een camping moet die naast de route ligt of net te vroeg of veel te laat komt.
Dag allemaal,
Heel erg leuk om al jullie reacties te lezen. Ik concludeer voor mezelf dat (1) wildkamperen, mochten we dat willen, niet heel moeilijk is, vooral als we een stukje uit het dal klimmen; (2) er altijd wel binnen een halfuur een camping te vinden is die niet te druk is.

Dus dat betekent lekker op de bonnefooi wegfietsen uit Koblenz!
Voor wat het waard is:
Als je een rustige, basic camping met goed gras zoekt nabij het toeristische en drukke Cochem, dan kan ik Camping Winneburg aanraden: https://maps.app.goo.gl/XqnLWVu514tRHyRv8
Ik citeer hier mezelf een aantal jaar geleden: “Ik had langs de Moezel grote commerciële campings verwacht maar Treviris bij Trier was kleinschalig alsook de wat rommelige camping Schenk waar we vanavond staan. De grappige eigenaar verkoopt wijn en toen we dreigden die te gaan drinken uit plastic bekertjes kregen we twee glazen te leen. Mooi die wijncultuur hier.” Bijpassende foto op https://kampeerwijzer.com/2017/07/02/het-moezeldal-is-heerlijk-fietsen/
Ik heb eens met m'n vrouw gekampeerd in Neumagen. Ruime groene camping pal aan de Moezel. Het campinggebouw is merkwaardig: de sanitaire voorzieningen bevinden zich op de eerste verdieping. De kantine beneden. Want hier kon de Moezel bij zwaar weer wel eens hoog worden. Het gebouw heeft in de stroomrichting enorme deuren om het water door te laten.
Wij hebben dusdanig traumatische ervaringen met een camping bij Trier dat ik niet denk dat we ooit nog langs de moezel gaan fietsen. Toiletbezoek e.d. werd met een pasje op de seconde gemeten. Avond ervoor betalen om vroeg weg te kunnen, kon niet, je mocht eigenlijk pas weg als de poort om 9 uur of zo weer open ging. Voelde als een gevangenis. Zelfs voor fietsen in Duitsland in het algemeen moeten we sindsdien een drempel over.
Uitkijken met feestdagen. Dan komen de Duitsers het hele weekend feestvieren. Het liefst tot diep in de nacht met veel bier.
peter123 schreef:
zo 28 mei, 2023 18:06
Uitkijken met feestdagen. Dan komen de Duitsers het hele weekend feestvieren. Het liefst tot diep in de nacht met veel bier.
Klopt als een bus! Maar ik kan inmiddels uit ervaring spreken, het helpt om het Moezeldal uit te fietsen naar de wat meer afgelegen campings. Veel rustiger!
Camping Neumagen.jpg
Hier op de door mij eerder beschreven camping in Neumagen. Het sanitaire gedeelte zit op de eerste verdieping rechts. Links stroomt de Moezel. Samen met zo'n 12 familieleden gekampeerd.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een rood theekopje in de hand. Rechtsonder de scheerlijn van onze tent.
Hier weer eens reageren want het lijkt steeds lastiger te worden om een camping langs de Moezel te vinden. Sommige campings, vooral rond Traben-Trarbach (allemaal dezelfde eigenaar) hanteren in het seizoen een minimale verblijfsduur van 2 of zelfs 4 nachten, ook op de tentenveldjes. Daar heb je dus niet veel aan bij een trektocht.

Prijzen worden ook steeds minder leuk (vaak per perceel). Het wordt duidelijk dat kleine kampeerders vaak niet echt gewenst meer zijn.