Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cinq plug 5 -speling balhoofd - Forum Wereldfietser

Cinq plug 5 -speling balhoofd

Ik heb onlangs een 2de hands vakantiefiets aangekocht met een cinq plug 5 omvormer/power bank aangesloten op een son 28 naafdynamo.
Ik merk nu echter dat er redelijk wat speling op het balhoofd zit.
Heb het balhoofd nadien al meerdere keren geprobeerd om het correct af te stellen (schroefbovenaan los, schroeven stuurpen los, schroef boven vastschroeven en nadien stuurpen weer vast), maar zonder succes.
Ook een bijkomende 'spacer' toegevoegd, maar ook dat hielp niet.

Iemand andere ideeën? Of eenzelfde ervaring met de cinq plug 5 die dit opgelost kreeg?
Plug zit binnen de vorkbuis dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Lijkt me meer dat de balhoofdlagers nagekeken moeten worden.
Fedor schreef:
za 22 apr, 2023 17:42
Plug zit binnen de vorkbuis dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Lijkt me meer dat de balhoofdlagers nagekeken moeten worden.
dat kan ik inderdaad ook eens proberen.
Ik dacht eerst dat het aan het ontwerp van cing-5 plug zou liggen. De voorvorkbuis wordt bij dit systeem dacht ik bevestigd door een 'expander plug' ipv een 'starnut'.
Is er misschien iets van vet of olie op de vorkbuis gekomen waardoor de stuurnok zou kunnen verschuiven.
Het boutje midden de Cinq plug is uitsluitend bedoeld om het balhoofd de juiste speling te geven en de boutjes op de stuurnok zorgen ervoor dat de afstelling niet zou kunnen verlopen.
Bij de boutjes van de stuurnok zie je een sleuf is deze nog iets open. Is de gleuf gesloten kan er iets anders aan de hand zijn.
WimB schreef:
za 22 apr, 2023 18:48
Is er misschien iets van vet of olie op de vorkbuis gekomen waardoor de stuurnok zou kunnen verschuiven.
Het boutje midden de Cinq plug is uitsluitend bedoeld om het balhoofd de juiste speling te geven en de boutjes op de stuurnok zorgen ervoor dat de afstelling niet zou kunnen verlopen.
Bij de boutjes van de stuurnok zie je een sleuf is deze nog iets open. Is de gleuf gesloten kan er iets anders aan de hand zijn.
Nee, heb vandaag de stuurnok, spacers, ... verwijderd en alles nadien opnieuw geplaatst. Normale 'open' stand van de gleuf van de stuurnok, op 5 Nm vastgedraaid.
De fiets stuurt verder wel soepel. Geen merkbare slijtage aan balhoofdlagers (geen rauw gevoel of gekraak). Enkel de speling van 1-2 mm.
Om wat voor balhoofdstel gaat het eigenlijk? Merk, type, foto?
Leon schreef:
za 22 apr, 2023 19:02
Om wat voor balhoofdstel gaat het eigenlijk? Merk, type, foto?
Het gaat om een Cane Creek Forty balhoofdstel.
https://ibb.co/NNjWyVC
Kennelijk is er ergens iets wat het afstellen hindert.
Leon schreef:
za 22 apr, 2023 19:32
Kennelijk is er ergens iets wat het afstellen hindert.
Beschrijving zoals in het filmpje heb ik al meermaals geprobeerd, maar is eerder van toepassing als alles wordt gefixeerd met een ahead afdekkapje in combinatie van een starnut.
Bij de cinq 5 plug is dit anders denk ik. De cinq 5 plug schuift een 15-tal cm in de buis van de voorvork. De bovenste schroef van het afdekkapje is zo'n 4 cm lang en zorgt er denk ik voor dat de expander net onder het afdekkapje uitzet.

Ik heb ook al geprobeerd om de stuurpen/nok goed naar beneden te duwen eer ik de topschroef aandraai. Maar dit helpt niet. De spacers kan ik nog zonder al te veel kracht ronddraaien.
Wat doet 'ie zonder Cinq Plug erin? Is je speling er dan nog steeds?

'k Meen me te herinneren dat forumlid 'zwerfkat' een soortgelijk probleem had met speling op zijn balhoofd icm een Cinq Plug. Misschien daar eens een berichtje naartoe sturen?

memberlist.php?mode=viewprofile&u=21638
Staat in de gebruiksaanwijzing van The Plug nog iets hoe je de zaak monteert? (zelf geen idee, naar daar zou ik nu zoeken)
Mijn ervaring is dat een expander in een metalen vorkbuis niet echt goed blijft zitten.
sjefke schreef:
za 22 apr, 2023 20:14
Mijn ervaring is dat een expander in een metalen vorkbuis niet echt goed blijft zitten.
Dan zou je moeten kunnen constateren dat het ding omhoog is gekomen.
Eenhoornhooi schreef:
za 22 apr, 2023 19:49

De bovenste schroef van het afdekkapje is zo'n 4 cm lang en zorgt er denk ik voor dat de expander net onder het afdekkapje uitzet.
De top cap bout dient enkel om de lagers op spanning te zetten. De expander plug zet je eerst vast met zijn eigen bout (waar de top cap bout in past). Dat is tenminste hoe die pluggen in het algemeen werken, met de cinq heb ik geen ervaring.
CarlW schreef:
za 22 apr, 2023 20:36
De top cap bout dient enkel om de lagers op spanning te zetten.
Dit. Als de stuurpen eenmaal is vastgezet zou je de top cap gewoon weer los kunnen draaien zonder effect op het balhoofd. Daarom vraag ik me af of het wel met de Plug te maken heeft.

Is de speling trouwens horizontaal of verticaal?
Fedor schreef:
za 22 apr, 2023 22:16
CarlW schreef:
za 22 apr, 2023 20:36
De top cap bout dient enkel om de lagers op spanning te zetten.
Dit. Als de stuurpen eenmaal is vastgezet zou je de top cap gewoon weer los kunnen draaien zonder effect op het balhoofd. Daarom vraag ik me af of het wel met de Plug te maken heeft.

Is de speling trouwens horizontaal of verticaal?
De speling is horizontaal.

Buis van voorvork is 1 1/8" (28,6 mm). Als ik de bovenste lager er uithaal zie ik dat dat de binnendiameter iets te groot is? Als ik een lager online wil bestellen van 41 mm buitendiameter voor een voorvork van 1 1/8" zie ik dat ze in de beschrijving altijd 30 mm aangeven als binnenmaat.
Is dit normaal? Zou toch rond die 28,6 mm moeten zitten dacht ik.
Wellicht mist de " compression ring"??
Bicycle_headset_(threadless)_exploded_view-en.png
Eenhoornhooi schreef:
zo 23 apr, 2023 17:41
Als ik de bovenste lager er uithaal
Afhankelijk welk precieze onderdeel je daarmee bedoelt, uit welke onderdelen jouw lager bestaat in vergelijking met die in het fraaie plaatje van alma (van een balhoofdstel van een ander merk) en waar die speling zich in jouw geval dan bevindt kan het nu een wat minder overzichtelijk verhaal worden.
Een "compression ring" moet de ruimte opvullen tussen de vorkbuis (28.6) en de binnenkant van het lager ( 30.0).
TS lijkt daar iets te missen. Vandaar mijn suggestie

Dit is de Cane Creek 40. Hier moet de "top cover assembly" de ruimte opvullen tussen vorkbuis en binnenkant lager.
CC40.jpg
alma schreef:
zo 23 apr, 2023 18:48
Een "compression ring" moet de ruimte opvullen tussen de vorkbuis (28.6) en de binnenkant van het lager ( 30.0).
TS lijkt daar iets te missen. Vandaar mijn suggestie

Dit is de Cane Creek 40. Hier moet de "top cover assembly" de ruimte opvullen tussen vorkbuis en binnenkant lager.

CC40.jpg
Opbouw ziet er als volgt uit.
https://ibb.co/w46btFv

Probleem is opgelost, de 'compression' ring zat er niet goed meer in :oops: . Verholpen met wat wringen, maar vooral... met jullie hulp :)
Bedankt