Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in band - Forum Wereldfietser

Scheur in band

Ik heb continental gp urban banden en ben daar tevreden mee. Helaas zit er in de achterband nu een kleine snede. Klein genoeg om mee door te fietsen maar ik vertrouw het niet meer voor lange tochten.

Het loopvlak is nog in prima staat. Zomaar weggooien vind ik zonde. Hebben jullie nog een tip om dit te repareren?

De klantenservice van Continental heb ik al een bericht gestuurd maar geen reactie van mogen ontvangen.
IMG_20230312_131956.jpg
IMG_20230312_131945.jpg
Er bestaan buitenbandplakkers van Topeak, maar voor mij is deze band totallos, ik zou er geen tocht meer mee maken.
In mijn Simson doos zit geweven stof die je tegen de binnenkant van de buitenband kan plakken.
Voor het experiment kan je dat proberen en gebruik de band dan alleen achter om ongelukken te voorkomen.
Voor de rest sluit ik me aan bij wat Bert al schreef.
Fiets met goed materiaal, dat is veel veiliger en je voorkomt dat je op een regndag ergens langs de weg staat te balen met die kapotte buitenband.
En wat dan?
Een nieuwe band kopen van een model dat je eigenlijk liever niet wil?
Baal je nog meer.
tja, continental....
Nooit meer. Loslatende lagen van het fundament van de band.
Eens met Bert, einde band, niks aan te doen. Ik denk dat hier iets tegenaan is gekomen. Het ziet er uit als een band die heel soepel fietst, maar daardoor wel kwetsbaar is.
In de achterband van onze 'onderwaterfiets' (ouder-kind tandem) zit een snakebite door de buitenband.
Aangezien die niet voor lange tochten gebruikt wordt heb ik aan de binnenkant een stuk ducktape gekleefd en dat houdt het toch al een halfjaar. Gezien de rollerbrake, Nexus versnellingskabel, kettingkast etc. die het vervangen lastig maken was me dit wel het proberen waard.

Maar voor een fiets waar je grotere afstanden mee aflegt zou ik dat risico inderdaad niet nemen
Binnenband plakkers zijn voor zo ver ik weet bedoelt voor noodgevallen om je fietsrit af te maken.

Over de velg op de foto, een ROSE G-Thirty Disc met binnenvelgbreedte 25 mm, gaat dat met een GP Urban 35 - 622 band?
Met meerdere van dit soort scheurtjes in een kojak nog zo’n 900km doorgereden, ook over gravel, met stenen bezaaid wegdek. Tot de binnenwand er opeens uitpuilde, we hadden gelukkig reserveband mee.
Ik zou hem voor een lange reis ook vervangen. Op den duur zal er een bobbel op komen die kan gaan knappen.

Vroeger nam ik nog wel eens een stukje van een oude buitenband mee voor een noodreparatie. Kwam in die tijd vaker voor bij racefietsbanden van Vredestein. Zwakke wangen en dan een klapband. Toen trouwens overgegaan op Continental. Was toen ook nog wel heel ander materiaal. Dan kon ik na zo'n noodreparatie toch, zij het rustig aan, wel doorfietsen.
Nog een tip: draag bij het binnenshuis oppompen oordopjes.
Eens met sjefke. Eenmaal afscheid genomen van conti geeft uiteindelijk een vorm van rust.

Stuur de band naar de winkel waar je hem kocht met een vriendelijk briefje erbij, wie weet bieden ze je nog wat compensatie. En anders is het ook geen drama.
Grandonneur schreef:
wo 19 apr, 2023 09:48
Eens met sjefke. Eenmaal afscheid genomen van conti geeft uiteindelijk een vorm van rust.

Dat is al de tweede opmerking over Continental.
Onlangs heb ik op de racefiets met een Continental GP 4 Seasons gereden. Die kreeg verrassend snel problemen met de zijwanden.
Ik dacht dat het toeval was - geen enkele kwaliteitscontrole is perfect - maar is het geen goed huwelijk, zijwanden en fietsbanden van Continental?
De Continental Contact op mijn Poppink heeft het als voorband 20.000 km volgehouden en wordt nu vervangen door een Contact Speed voor dagelijks gebruik.
Tijdens mijn buitenlandse fietsvakantie gaan er even Continental Top Contact 2 op die ik tijdelijk van de elektrische fiets van mijn vrouw haal die dan voor een aantal weken de eveneens uitstekende Schwalbe Marathon weer op haar fiets krijgt.

Daarbij moet ik aantekenen dat het om een n=1 ervaring gaat.
Ik vind het gevaarlijk om in het algemeen uitspraken te doen over merken banden, frames, zadels, velgen et cetera.
Ik waag mij al helemaal niet aan uitspraken over de stuurmanskunst van fietsers of over een ongelukkige samenloop van omstandigheden die iedere band de kop kunnen kosten.
Poppink schreef:
wo 19 apr, 2023 10:57

Ik vind het gevaarlijk om in het algemeen uitspraken te doen over merken banden, frames, zadels, velgen et cetera.
Ik waag mij al helemaal niet aan uitspraken over de stuurmanskunst van fietsers of over een ongelukkige samenloop van omstandigheden die iedere band de kop kunnen kosten.
Tja, misschien ligt het aan mij. Een vorige poging om met een onverwoestbare band op de racefiets te rijden, een Schwalbe Durano, was voorbij na 300 kilometer. Scheur in de zijwand.
derdekeer schreef:
wo 19 apr, 2023 10:34
maar is het geen goed huwelijk, zijwanden en fietsbanden van Continental?
Tja ik kan inderdaad ook alleen voor mezelf spreken, dat is waar. 2x op de racefiets een variant van de GP scheurtje in de wang, 1x een klapband zonder aanleiding na 120km met een Contact (was in Oostenrijk de enige passende band op voorraad en we wilden verder), en topcontact op de stadsfiets van mrs uiteindelijk vol scheurtjes in de wang.

Toen ben ik er maar mee gestopt.
Ik heb dit twee keer eerder gerepareerd met klein stukje goede kwaliteit ducttape aan de binnenkant, en Bison Rubber Repair aan de buitenkant.
Daarna nog prima op kunnen rijden. Natuurlijk loop je iets verhoogde kans dat ie het alsnog begeeft, dus mss gebruiken voor in de buurt en niet voor lange reizen.
IMG_20220806_175858.jpg
IMG_20220806_234951~2.jpg
Zulke beschadigingen ontstaan door scherpe stenen e.d. die tegen de zijkant slaan.
Hoe krijg je draad er overal op de wang doorheen zichtbaar?
Die band lijkt al heel wat kilometers gerold te hebben.
Iedere band is een compromis. Stevige wangen rollen zwaar en zijn oncomfortabel, maar dunne soepele wangen zijn kwetsbaar. Ik zou overigens bij het repareren van beschadigde banden erg oppassen als het om de voorband gaat. Als je daar een klapband krijgt in bijvoorbeeld een afdaling dan kan het lelijk aflopen.
repareren van beschadigde banden
Alleen in noodsituaties en goed op blijven letten wat de band doet. Een klapband voor wil je niet.