Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4iiii vermogensmeter op Pinion - Forum Wereldfietser

4iiii vermogensmeter op Pinion

Zowel aan Pinion als aan 4iiii heb ik de vraag gesteld of er een Pinion cranck komt met de 4iiii vermogensmeter er aan.

4iiii gaf aan dat ze die crank niet in hun assortiment hebben en dat ze daarvoor afhankelijk zijn van de fabrikant. Dus ik heb dezelfde vraag aan Pinion gesteld. Dit was hun antwoord:

"Onze ontwikkelingsafdeling had al contact gehad met het bedrijf 4iiii en helaas is het niet zo eenvoudig en is het project voorlopig afgeblazen. Dit zal dus niet beschikbaar zijn voor onze cranks.
Misschien dat we in de toekomst een eigen geïntegreerde vermogensmeetmodule zullen ontwikkelen, maar dat zal niet in de nabije toekomst zijn.
De enige haalbare oplossing voor vermogensmeting op dit moment zijn dus vermogensmetende pedalen.¨

Jammer vind ik, want de 4iiii is een leuk en betaalbaar concept. Het meet eigenlijk de doorbuiging van de cranck en zet dat om in vermogen.



V
EdMoreau schreef:
ma 17 apr, 2023 13:10
Jammer vind ik, want de 4iiii is een leuk en betaalbaar concept. Het meet eigenlijk de doorbuiging van de cranck en zet dat om in vermogen.
Werken de meeste fietsvermogensmeters niet zo?
favero uno? Wel redelijk goedkoop te vinden soms, ook tweedehands....
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 13:54
EdMoreau schreef:
ma 17 apr, 2023 13:10
Jammer vind ik, want de 4iiii is een leuk en betaalbaar concept. Het meet eigenlijk de doorbuiging van de cranck en zet dat om in vermogen.
Werken de meeste fietsvermogensmeters niet zo?
Ik zie niet in hoe je met een pedaalvermogensmeter de doorbuiging van de cranck kan meten. Maar hoe de pedaalmeters werken weet ik ook niet, ik dacht op druk of wordt de buiging van het pedaal tov de cranck gemeten?
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 13:54
EdMoreau schreef:
ma 17 apr, 2023 13:10
4iiii [.....] meet eigenlijk de doorbuiging van de cranck
Werken de meeste fietsvermogensmeters niet zo?

Uiteraard, maar dat 4iiii (en Stages, Pioneer en nog een paar) met een paar strain gauges gewoon de doorbuiging van een bestaande, niet specifiek daarvoor ontworpen crank kunnen meten is toch wel heel leip. SRM, Quarq en P2M hebben een speciale spider om te meten.

Favero heeft de rekstrookjes in de pedaalas zitten.

Pinion zou natuurlijk ook Shimano splines kunnen gebruiken, dan kun je je eigen Shimano 4iiii of Stages crank erop zetten.
Shrek schreef:
vr 05 mei, 2023 14:16

Pinion zou natuurlijk ook Shimano splines kunnen gebruiken, dan kun je je eigen Shimano 4iiii of Stages crank erop zetten.
Wel zit er nog zo'n tandwiel en het schakelsysteem op die bak. Zo zullen er best wel wat cranks niet passen.

Ook de Q-waarde in de gaten houden, zo'n Pinion bak is al best breed. Dan wil je dat niet met je cranks nog breder maken.
Desnoods doe je er alleen links eentje :wink:
Het zou me niet verbazen als je straks een Pinion met ingebouwde vermogensmeter kunt kopen.
Vermogensmeter.
Dat een profwielrenner die gebruikt. Dat begrijp ik. Hij/zij wil zo goed mogelijk presteren. Dat bepaalt uiteindelijk het inkomen.
Maar wat is het nut voor een wereld/vakantiefietser?
Peter Molog schreef:
vr 05 mei, 2023 18:09
Maar wat is het nut voor een wereld/vakantiefietser?
Blingbling
Een vriend van me stuurde een foto van een ex motor rijder die niet langer kan motor rijden.
Hij had een praatje met hem gemaakt bij de pont.
Die man had zich een Stromer S7 aangeschaft voor de lieve som van € 12.500 met een bereik van meen in 200 km!
Dan denk ik: die (oudere) man mag blij zijn als hij op een dag de 100 km aantikt.
Maar een mens houdt nou eenmaal van mooi en extra en dat gun ik iedereen van harte

PS
Een vermogensmeter meet misschien wel het vermogen dat je hebt om in zoiets te willen en kunnen investeren.
Peter Molog schreef:
vr 05 mei, 2023 18:09
Vermogensmeter.
Dat een profwielrenner die gebruikt. Dat begrijp ik. Hij/zij wil zo goed mogelijk presteren. Dat bepaalt uiteindelijk het inkomen.
Maar wat is het nut voor een wereld/vakantiefietser?
Ik heb er eentje op mijn Surly Cross Check :lol:

Ik vind het toch wel een game changer, het helpt je om zichtbaar te maken en te snappen wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Al neemt het daarbij wel een heel klein beetje van de romantiek weg.
Peter Molog schreef:
vr 05 mei, 2023 18:09
Vermogensmeter.
Dat een profwielrenner die gebruikt. Dat begrijp ik. Hij/zij wil zo goed mogelijk presteren. Dat bepaalt uiteindelijk het inkomen.
Maar wat is het nut voor een wereld/vakantiefietser?
Het is soms gewoon heel leuk om dingen te weten.
Maar als het de bedoeling is sneller te gaan rijden ... Een vriend van me is een (vrij succesvolle) wielertoerist die traint met de vermogensmeter. Maar dat vraagt blijkbaar erg veel discipline. Hij gaat niet gewoon een rondje rijden 's avonds, hij doet zoveel minuten - hij noemt het "blokjes" - aan vermogen X, dan zoveel blokjes aan vermogen Y enzovoort. Dat moet je heel consequent doen, anders heeft het blijkbaar geen of weinig effect. Als het rotweer is, zit hij dus op de hometrainer.
Mijn fietsplezier zou daaronder lijden.
Maar zoals ik al zei: het is soms gewoon heel leuk om dingen te weten. En als je er dan het geld voor hebt, waarom niet?
Zo duur zijn ze niet meer, een linker 4iiii crank kun je hebben voor minder dan € 250
Ik gebruik de trapfrequentie om mijn conditie te verbeteren.
Gewoon proberen boven de 80 te blijven.
Niet fanatiek in een zware versnelling 80+ trappen, maar bijtijds terugschakelen.
Als ik gewoon fiets dan zit ik rond de 75.
De trainingscomponent is die 80.
Bevalt me prima.

O ja: De prijs was 35 euro.
Dat is fietsen, geen trainen. :wink:



derdekeer schreef:
vr 05 mei, 2023 20:46
Een vriend van me is een (vrij succesvolle) wielertoerist die traint met de vermogensmeter. Maar dat vraagt blijkbaar erg veel discipline. Hij gaat niet gewoon een rondje rijden 's avonds, hij doet zoveel minuten - hij noemt het "blokjes" - aan vermogen X, dan zoveel blokjes aan vermogen Y enzovoort. Dat moet je heel consequent doen, anders heeft het blijkbaar geen of weinig effect. Als het rotweer is, zit hij dus op de hometrainer.
Mijn fietsplezier zou daaronder lijden.
Als je gepolariseerd traint peddel je het overgrote merendeel van je kilometers lekker in Z2 en doe je 1 of 2x pw een akelige VO2max training. Dat is nog best vol te houden.
Shrek schreef: Als je gepolariseerd traint peddel je het overgrote merendeel van je kilometers lekker in Z2 en doe je 1 of 2x pw een akelige VO2max training.
Is het erg dat ik dit niet snap?
Poppink schreef: Niet fanatiek in een zware versnelling 80+ trappen, maar bijtijds terugschakelen.
Als ik gewoon fiets dan zit ik rond de 75.
De trainingscomponent
Uh, training? Ga gewoon een beetje fietsen.
Shrek schreef: o duur zijn ze niet meer, een linker 4iiii crank kun je hebben voor minder dan € 250
Hmm, dat is inderdaad niets. Althans, als je het hebt.
Menig gezin moet hier een maand mee doen.
Over gepolariseerd trainen:

Eerst kijken: https://youtu.be/yZnrf_Nwvpk

Verder bomen over het onderwerp: https://youtu.be/Ju3McjlSoAg


En €250 is een substantieel bedrag, maar een SRM kostte ooit zomaar € 3000.
Peter Molog schreef:
vr 05 mei, 2023 18:09
Vermogensmeter.
Dat een profwielrenner die gebruikt. Dat begrijp ik. Hij/zij wil zo goed mogelijk presteren. Dat bepaalt uiteindelijk het inkomen.
Maar wat is het nut voor een wereld/vakantiefietser?
Aan de toon van jouw antwoorden te horen is het nut voor jou niet zo groot. Maar voor de mensen voor wie training meer is dan "Ga gewoon een beetje fietsen" lijkt het me toch een leuke toevoeging aan je fiets!

Voor training zelf is een vermogensmeter erg leuk, je fysieke conditie is namelijk erg goed meetbaar in vermogen. Hartstikke leuk om je trainingsuren terug te zien in meer vermogen! Ook voor onderweg lijkt het me best leuk om een vermogensmeter te hebben. Aan de ene kant om onderweg inzicht te houden in je energie/conditie (met toenemende vermoeidheid kost hetzelfde vermogen meer moeite bv), of juist om achteraf thuis te kijken wat voortdurende inspanning voor invloed heeft op het vermogen dat je kon leveren.
Lijkt me idd leuk, maar nodig heb ik het zeker niet.
Wat ik wel eens doe is thuis in mijn track aflezen hoeveel seconcden ik nodig had om een steile helling op te fietsen en hoeveel hoogtemeters dat waren; mijn klimsnelhied dus. Aan de hand van de kilo's die ik de berg op gesleept heb kan ik dan mijn vermogen berekenen. Bandenwrijving en kettingverlies zit daar natuurlijk niet in. Luchtweerstand ook niet, maar dat is niet veel als je maar 7 km/u gaat.

Het zou leuk zijn om bij te houden in de loop van het seizoen wat je klimsnelheid is bij een bepaalde hartslag. Dat moet je dioe wel constant houden.

BTW: even voor mijn info: zo'n cranck kijkt alleen naar je linkerbeen. Dat betekent dan toch dat het bepaalde fietsvermogen alleen klopt als je twee dezelfde benen hebt?

Niet dat ik er iets mee ga doen; ik ga liever een lekker stukje fietsen.
Leon schreef:
za 06 mei, 2023 20:20
Niet dat ik er iets mee ga doen; ik ga liever een lekker stukje fietsen.
Ik probeer wel zeker wat conditie bij elkaar te sprokkelen voor de vakantiefietstocht.
Dat neemt niet weg dat ik bij ieder fietstochtje geregeld afstap om van de omgeving te genieten of een praatje of een zoekplaatje te maken.
Het plezier van fietsen zit zeker niet in het doortrappen maar vooral in het naar buiten kijken.

Die vogelaars die ik gisteren in het topic natuurfotografie noemden hadden nog een opmerking.
Ik stopte om te vragen wat er zoal te zien was.
Zegt de ene: "Nou bijvoorbeeld die zwarte specht die zojuist met jou opvloog toen je deze kant op kwam"
Je ziet pas iets als je zelf stil zit.