Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame richten omgeving Haarlem-Amsterdam - Forum Wereldfietser

Frame richten omgeving Haarlem-Amsterdam

Weet iemand een fietsenmaker of -bouwer die tegen betaling een heel stalen frame kan uitrichten van stuurbuis tot dropouts?

Beetje zoals Paul Brodie hier doet zeg maar: https://youtu.be/V2U5uhZN5v8?t=1066

Liefst omgeving Haarlem-Amsterdam maar iets verder mag ook.

Vorig jaar zo'n 1600 Km met een scheef frame door Nederland gefietst en zou hem eindelijk wel eens recht willen hebben :)

Alvast bedankt en ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Wellicht kan Lester Cycles helpen?
Ik heb er geen ervaring mee, Amsterdam is ook een beetje bij mij uit de buurt, maar kwam Theo van Kampen tegen op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... acefietsen
Dank allebei! Was nog niet met ze bekend dus ik zal ze eens contacteren.
Lester Cycles Amsterdam zou ik zeker even mailen. Hij maakt stalen frames op maat, dus uitrichten moet ook geen probleem zijn.
Wat is je budget om het frame weer in orde te krijgen.
Het minimum salaris € 15, een loodgieter rekent 50 € euro. Dan zal een fietsenmaker toch in de buurt zitten om een uur aan je fiets te werken.
Je kunt ook zelf aan de slag gaan. Meer dan een touwtje, een liniaal en een eind hout heb je niet nodig:

https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
non-fixie schreef:
ma 17 apr, 2023 19:30
Je kunt ook zelf aan de slag gaan. Meer dan een touwtje, een liniaal en een eind hout heb je niet nodig:

https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Met deze methode heb ik ook een frame weer netjes in lijn gekregen. Goed te doen hoor, je verbaast je er nog over hoeveel kracht je moet leveren voor een paar mm verschil...
non-fixie schreef:
ma 17 apr, 2023 19:30
Je kunt ook zelf aan de slag gaan. Meer dan een touwtje, een liniaal en een eind hout heb je niet nodig:

https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Daar doet ie alleen de achterpadden. Bij mij gaat het om de stuurbuis, de achterpadden én de voorvork.
Gaat het om die Gazelle Golfo waarvan laatst het achterwiel uit het midden stond?
Wat heb je daarmee gedaan dat hij zo krom is?

Een voorvork richten, daar heb ik wat twijfels bij.
Streglof schreef:
ma 17 apr, 2023 20:48
Daar doet ie alleen de achterpadden. Bij mij gaat het om de stuurbuis, de achterpadden én de voorvork.
O jee. Dat klinkt niet goed. In dat geval is een bezoekje aan een framebouwer met professionele spullen wellicht toch wel een goed idee.
Streglof schreef:
zo 16 apr, 2023 17:12
Vorig jaar zo'n 1600 Km met een scheef frame door Nederland gefietst en zou hem eindelijk wel eens recht willen hebben :)

Alvast bedankt en ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Wat is er vervelend aan om op een fiets te rijden die scheef is. Als ik zie hoeveel mensen er zijn die op scheve fiets rijden.
Zet je stuur en zadel scheef en buig een bocht in je frame. Tien minuten later weet je waarom het zo vervelend is. :roll:
Leon schreef:
di 18 apr, 2023 10:24
Zet je stuur en zadel scheef en buig een bocht in je frame. Tien minuten later weet je waarom het zo vervelend is. :roll:
Je kent dat wel; vroeger had je dat bij Puch en Tomos, het voor- en achterwiel hadden ieder hun eigen spoor. Van achter kon je bijna in de lengterichting tussen de wielen doorkijken.
Zet je achterwiel scheef in de padden en je weet hoe het fietst. Met losse handen lukt niet meer.
WimB schreef:
di 18 apr, 2023 10:10

Wat is er vervelend aan om op een fiets te rijden die scheef is. Als ik zie hoeveel mensen er zijn die op scheve fiets rijden.
Slechte kettinguitlijning op het kleinste tandwiel plus probeer maar eens met losse handen te fietsen op een scheef frame
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 21:31
Gaat het om die Gazelle Golfo waarvan laatst het achterwiel uit het midden stond?
Wat heb je daarmee gedaan dat hij zo krom is?
Dat is hem idd. Ik heb hem zo gekocht haha. Mss heeft de vorige eigenaar een ongelukje gehad mar het zou me niets verbazen als ie gewoon scheef uit de productie kwam.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 21:31
Een voorvork richten, daar heb ik wat twijfels bij.
Daar bestaat specifiek gereedschap voor
Ik zou een donorfiets zoeken. Je hebt zelfs kans dat dat goedkoper is dan richten. Misschien hou je er nog leuke extra onderdelen aan over.
Hier ook voorstander van de 1+1=1 van hierboven.

Tenzij je de fiets geërfd hebt of er om andere redenen een emotionele band mee hebt, maar verder klinkt een Gazelle Golfo niet zozeer als een waardevolle klassieker die de dure arbeid van een vakman waard zou kunnen zijn. Economisch lijkt me de donorfiets de beste optie.

Maar wie weet vergis ik me wel? ;)

Als je in de buurt zou wonen dan zou M-Gineering nog wel een optie kunnen zijn, nu is het met reis-/verzendkosten heen&terug al een duur starttarief. Waarbij verzenden ook nog kans geeft op nogmaals een frame richter nodig hebben ;) Maar wie weet kan bijvoorbeeld een sleutelcursus en/of onderdelen kopen daar een tripje die kant op wat meer de moeite waard maken?
Streglof schreef:
di 18 apr, 2023 13:14
Daar bestaat specifiek gereedschap voor
Als je niet al te bang aangelegen bent, dan zijn de cursussen van R.J. The Bike Guy wel de moeite waard. Ik mag altijd graag zijn aanpak overwegen. En soms ook toepassen. Niet voor museumstukken, maar verder heb ik er goede ervaringen mee.

Hey viewers! :D

https://www.youtube.com/watch?v=lx7BGBD0OdA
Streglof schreef:
di 18 apr, 2023 13:10
....
probeer maar eens met losse handen te fietsen op een scheef frame
Dat kun je toch gemakkelijk compenseren met ook "scheef" te zitten.

Balhoofd is ook beschadigd lijkt me.