Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke band onder Idworx Easyrohler - Forum Wereldfietser

Welke band onder Idworx Easyrohler

Ik ben een nieuw lid op dit forum :) en sinds kort de trotse eigenaar van een Idworx Easy Rohler. Omdat er in de voorband veel droogtescheuren zitten wil ik deze vervangen voor nieuw vers rubber. Het type band wat er nu onder zit is de Schwalbe Marathon Supreme. afmeting 50 622.

Nu wil ik deze banden vervangen voor Schwalbe allmotion. Nu is de ruimte tussen de banden en het spatbord niet heel groot, de supreme banden liepen ook wel eens aan zodra het pad wat modderig werdt. Omdat de allmotion banden meer profiel hebben ben ik bang dat deze gaan aanlopen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ook vroeg ik mij af hoeveel reserve binnenbanden en eventueel buitenband je mee neemt op een fietsvakantie.
(geen wereldreis, maar bijv. 2-3 weken nederland, duitsland)
Ik ben ook overgestapt van de Supreme (op! na 13000km) naar de Almotion, enkele jaren terug, beide in 50-622. Geen probleem. Met die banden neem ik alleen een losse binnenband mee. SV19a.
Welkom!

Vaak heb je nog wel wat stelruimte met je spatborden. Komt doorgaans wel goed als je bij dezelfde bandenmaat en type band blijft, en anders kosten andere spatborden je ook de wereld niet. Zeker in SKS verpakking en niet met een idworx sticker ;)

Wanneer je alles recent hebt vervangen kun je met 1 binnenband en een plakset vaak wel toe. Twee en een plakset voor wat meer zekerheid of als je bijvoorbeeld met z'n tweeën bent.

Een reserve buitenband zou ik lekker thuislaten op soortgelijke trips.
sjefke schreef:
zo 16 apr, 2023 22:10
Met die banden neem ik alleen een losse binnenband mee. SV19a.
Van die extra light-versie heb ik begrepen dat je hem vaker bij moet pompen en dat hij ook gemakkelijker lek gaat. De gewone SV19 weegt iets meer: 220 gram tegen 140 gram. Ik ben ook wel grammenbewust maar hier zou ik zelf liever de "dikkere" nemen.
Jurr schreef:
zo 16 apr, 2023 22:15
Wanneer je alles recent hebt vervangen kun je met 1 binnenband en een plakset vaak wel toe. Twee en een plakset voor wat meer zekerheid of als je bijvoorbeeld met z'n tweeën bent.
Niet té recent ... dus niet vanavond banden monteren en morgenochtend op de bus. Voor alles geldt: eerst thuis proberen/infietsen.
Hier ook een Idworx ER met nog steeds de originele spatborden uit 2013.
Ondertussen reeds 50.000 km Almotions (2 x 25000) na eerst 25000 km Supremes (telkens 50/622), en nooit problemen gehad met aanlopen oid. Ik bleef wel uit de buurt van zware modderverhalen, dus voornamelijk woon/werkverkeer.
Mirakel schreef:
za 15 apr, 2023 19:47
Ook vroeg ik mij af hoeveel reserve binnenbanden en eventueel buitenband je mee neemt op een fietsvakantie.
(geen wereldreis, maar bijv. 2-3 weken nederland, duitsland)
1 reserve binnenband en een zooitje plakkers.
Mirakel schreef:
za 15 apr, 2023 19:47
Nu is de ruimte tussen de banden en het spatbord niet heel groot, de supreme banden liepen ook wel eens aan zodra het pad wat modderig werdt. Omdat de allmotion banden meer profiel hebben ben ik bang dat deze gaan aanlopen. Wat is jullie ervaring hiermee?
In van die plakkerige modder die in plakkaten aan je banden blijft zitten ben je vaak liever zonder spatborden onderweg dan met vaste spatborden dichtbij je band. Ook met meer ruimte loopt het dan al snel vol en heb je er gratis een extra voor- en achterrem bij door de ophopende modder tussen band en spatbord. ;) Lekker een tijdje pielen tussen band en spatbord met een gevonden takje om er dan weer enigszins gang in te krijgen ;)

Zonder spatborden kun je dan vaak nog een stuk langer doorfietsen, en ook het niet hebben van velgremmen en/of een frameslot kan dan ook nog wel zorgen dat je nog wat langer door kunt rijden in die plakmodder. (-:

Al heeft het ook dan wel zijn grenzen. ;)