Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Middelste voorblad triple versleten: vervangen - Forum Wereldfietser

Middelste voorblad triple versleten: vervangen

Hallo, ik zie net dat het middelste voorblad van mijn vakantiefiets versleten is. De tanden zijn haaienvinnen geworden en ik wil ermee naar Spanje binnenkort. Dat wordt wel tricky zo. Vervangen dus, samen met ketting en cassette wat al het plan was.

En nu weet ik niet wat ik hebben moet voor die voorbladen..,

- het gaat om triple voorbladen, 42, 32, 22. Shimano.
- 7 speed groep, mtb groep denk ik
- de fiets is al een oudje maar nog goed verder.
- ik kan niet zien welk crankstel het betreft.
- op kleinste tandwiel voor kan ik ‘shimano ig m 22 wg7’ lezen, of zoiets

Welke opties heb ik?
1. Nieuw 7 speed crankstel kopen, maar welke past dan op mij fiets?
2. Een nieuw middelste blad kopen, maar past ie dan op de huidige triple? Weet eerlijk gezegd niet of die triple wellicht 1 geheel is trouwens en los vervangen niet kan..
3. Overig?

Advies zeer welkom. Waarvoor dank alvast.
Plaats even een fotootje van je huidige situatie. Kan gewoon onder het tekstvak van elk forumbericht wat je aan het schrijven bent.

Misschien staat er aan de binnenkant van je rechtercrank ook nog wel een onderdeelnummer? Samen met de cranklengte meestal.
in welk deel van NL/waar woon je ongeveer?
Jurr schreef:
do 13 apr, 2023 18:19
Plaats even een fotootje van je huidige situatie. Kan gewoon onder het tekstvak van elk forumbericht wat je aan het schrijven bent.
Hier met plaatjes uitgelegd:

viewtopic.php?f=30&t=38419&p=442801#p442751
Jurr schreef:
do 13 apr, 2023 18:19
Plaats even een fotootje van je huidige situatie. Kan gewoon onder het tekstvak van elk forumbericht wat je aan het schrijven bent.

Misschien staat er aan de binnenkant van je rechtercrank ook nog wel een onderdeelnummer? Samen met de cranklengte meestal.

Bijlagen

In reactie op jouw bericht fotos in de bijlage als het goed is. Kon wel eens 27 jaar oud zijn.
hoogframe schreef:
do 13 apr, 2023 18:29
in welk deel van NL/waar woon je ongeveer?
Nabij Deventer.
Ik denk niet dat je voor de fc-m330 nog een middenblad kunt krijgen. Dan maar een nieuw cranckstel, zonodig met nieuwe as.
Nu eerst met een crancktrekker de crancks er af halen. Dan voelen of de as nog netjes draait: alsof hij door stevige boter draait, geen korreltjes. Dan de lengte van de as opmeten: buitenkant tot buitenkant van de zwarte "vierkante" (toch?) as.
Screenshot_20230413_135140_com.microsoft.skydrive.jpg
Volledig vervangen lijkt me de enige oplosding
De trapas is vierkant. Lengte weet ik zo niet. Is nog te achterhalen waarvoor die fc m330 bestemd was, qua trapaslengte? Kan em niet ff snel opmeten…

Wordt het hele crankstel vervangen denk ik inderdaad. Maar welke? Her en der zie ik ze wel staan voor 8/7 speed. Maar past zoiets dan?
Dat ligt dus aan de lengte van de as. Als het niet past moet je ook een andere as kopen. Welke dat is hangt af van het frame.

Neem bij voorkeur weer een 22, 32, 42. Dat gaat het zeker goed met de derailleur. Anders moet je die hoger zetten, wat meestal wel goed gaat.
Ik kom via Google dit tegen. Zie bijlage. Dit gaat over de eisen vwb aslengte van de Acera fc m330. Dat is 110-113.

Ik kom vwb vereiste aslengte van 7/8speed cranks vooral 123 tegen. Die oassen dan denk ik niet op die van mij.

Nieuwe crankset en as wordt wel een beetje te gek voor deze fiets vrees ik…

Bijlagen

ik woon op zo'n 15 km van je en heb zo wie zo een gratis cranktrekker voor je. (ik heb momenteel geen goede sleutelplek, maar wel trapassen, crankstellen, gereedschap en wat sleutelvaardigheid beschikbaar)
misschien kunnen we samen sleutelen.

als het tot een afspraak komt en je komt naar me toe fietsen, leg de ketting dan op het buiten- of binnenblad :wink:

wat voor soort trapas heb je (qua ' cups')? kun je alsjeblieft een foto maken van de andere kant van je trapas?
Een nieuwe vergelijkbare crankset is iets van 30-35 euro: https://www.rosebikes.nl/shimano-acera- ... den-667938 Dan heb je gelijk alles vernieuwd wat gezien de staat van de rest van deze crankset niet gek is. Een nieuwe trapas is een tientje: https://www.rosebikes.nl/shimano-bb-un3 ... ct_shape=1
hoogframe schreef:
do 13 apr, 2023 20:28
ik woon op zo'n 15 km van je en heb zo wie zo een gratis cranktrekker voor je. (ik heb momenteel geen goede sleutelplek, maar wel trapassen, crankstellen, gereedschap en wat sleutelvaardigheid beschikbaar)
misschien kunnen we samen sleutelen.

als het tot een afspraak komt en je komt naar me toe fietsen, leg de ketting dan op het buiten- of binnenblad :wink:

wat voor soort trapas heb je (qua ' cups')? kun je alsjeblieft een foto maken van de andere kant van je trapas?
Dank voor het aanbod! Even zien of we wat kunnen plannen. Cranktrekker heb ik. Zie foto’s van de andere kant. Ben wel wat huiverig om aan die trapas te klussen.

Bijlagen

aha, een gewone BB-UN van het bekende format. qua losdraaien: ik onthou het zo: "links linksom los. en rechts ook naar voren draaien." (aan de ene kant linkse (schroef0draad en aan de andere kant rechtse draad)
mail me gerust als je iets af wilt spreken.
Wat Wim zegt; crankset en trapas nieuw voor een luttel bedrag en het werk is ook niet zo spannend (met de support van Hoogframe :) ).

Daar moet je toch voor een trip naar Spanje niet ingewikkeld over doen.
Grandonneur schreef:
do 13 apr, 2023 20:57
Wat Wim zegt; crankset en trapas nieuw voor een luttel bedrag en het werk is ook niet zo spannend (met de support van Hoogframe :) ).

Daar moet je toch voor een trip naar Spanje niet ingewikkeld over doen.
Dat klopt inderdaad wel hoor. Wist niet dat het eenvoudig was zo’n trapas. En kosten vallen mee inderdaad. ga even goed kijken en bestellen. Dank voor de tips.
hoogframe schreef:
do 13 apr, 2023 20:55
aha, een gewone BB-UN van het bekende format. qua losdraaien: ik onthou het zo: "links linksom los. en rechts ook naar voren draaien." (aan de ene kant linkse (schroef0draad en aan de andere kant rechtse draad)
mail me gerust als je iets af wilt spreken.
Dank! Ga ik zeker doen als ik er niet uitkom of vragen heb. .Eerst maar zelf proberen.
Stomme vraag misschien, maar gaat een langere trapas van 122 werken met de rest? Derailleurs etc?