Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd Giant Expedition - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd Giant Expedition

Hoi allemaal,

Tien jaar na m'n laatste fietsvakantie (als schoorvoetende puber mee met het gezin) begint het toch weer te kriebelen... Dus ik heb mijn oude fietsvakantiefiets afgestoft na jaren in de garage. Het is een steady alluminium Giant Expedition van ik vermoed ruim 20 jaar oud (in 2007/2008 tweedehands gekocht), fietst heerlijk! Heb even gezocht en hij is ook vaker langsgekomen op dit forum, zo te lezen 1 van de betere expeditions waar ik blij mee moet zijn.
IMG-20230327-WA0002.jpg
Hier een foto: de zadelpen is omgewisseld met die van een koga (de originele hebben we ooit afgezaagd zodat 11-jarige ik erop pastte 8), maar toen ik ouder werd, werd 'ie juist te klein) en hij heeft inmiddels een flinke schoonmaakbeurt gehad, nieuw zadel etc. De voorband is nog origineel, de achterband zit een van een andere fiets geleende schwalbe marathon op.

Er hoeft behalve een fatsoenlijke nakijkbeurt niet veel meer aan te gebeuren: alles loopt soepel op een remkabeltje en wat loszittende spaken na, tandwielen zijn ook nog vrij vers etc. De buitenbanden zijn echter wel helemaal op en ik kan wel wat advies gebruiken over nieuwe banden. Brede banden zijn weer helemaal hip, deze fiets had altijd al wat bredere banden gehad, wat ik erg waardeer. Er hoeft niet perse de allergoedkoopste nieuwe band op, of maakt het wellicht niet zoveel uit? Welke breedte is geschikt voor deze wielen/voorvork, is het te overwegen om andere wielen erin te zetten, of hebben jullie ander advies over mijn opties mbt deze fiets? Het liefst neem ik 'm nog een paar jaar mee op fietsvakantie (tent mee door Europa, de hoogste bergtoppen vermijdend maar verder door weer en wind) dus hoe wordt deze fiets de beste versie van zichzelf?

Bijlagen

Ik zou vooral (laten) kijken naar die losse spaken in het achterwiel. Zo'n ZAC2000 velg kan best wat hebben, maar losse spaken slopen elk wiel, vooral als je er wat gewicht op zet.
En verder misschien een paar Schwalbe Almotion banden, maar dat kost wat. Er zit achter nu een 35mm band op, waarschijnlijk past de 38mm versie nog wel goed onder het spatbord. De normale Marathon band is ook geen slechte keuze, maar rolt wel iets zwaarder, voor de helft van de prijs van een Almotion. Loop met een grote boog om de Marathon Plus versie heen, die de lokale fietsenmaker je graag wil verkopen, die zijn veel te stug en zwaar.

Verder goed naar de remmen kijken, het is wel fijn als die goed werken op vakantie.

Ik zou heel goed nadenken of het echt moeite waard is om veel geld te investeren in deze fiets. Je kan er best 250 euro in investeren in nieuwe banden en een achterwiel, maar dat zal je niet snel terugkrijgen op de tweedehands markt. Als je dan opeens ook nog nieuwe kettingbladen, cassette, ketting, remblokjes en kabels nodig blijkt te hebben, zit je zo op de 300-400 euro aan onderdelen.

Persoonlijk zou ik er een paar goedkopere banden op zetten. Als het achterwiel niet meer goed is zou ik er serieus over nadenken om de fiets te degraderen naar stadsfiets.
Welkom!

Dat lijkt me een leuke basis.

Eerst het achterwiel laten beoordelen en dan van daaruit verder redeneren lijkt me een goed plan. De fietsenwinkel waar je dat wil laten doen kan daarin vast wel even meekijken of het economisch interessant is.

Qua banden past 37mm vast wel, 40mm misschien ook wel, of 42mm ook past zou ik niet weten. Even meten en kijken of je genoeg marge overhoudt tussen band en voorvork, achtervorken en je spatborden. Een 40mm Schwalbe Almotion zou leuk zijn, maar is niet de goedkoopste. Anders zou een Schwalbe Marathon zonder allerlei interessante woorden als toevoeging ook prima kunnen zijn. Met al die toevoegingen achter de naam erbij zoals Mondial, Plus, Extreme en weetikwatnogmeer wordt het wel lekbestendiger, maar doorgaans ook zwaarder, meer rolweerstand en vaak ook duurder. Maar de keuze in de balans daarin kan best per persoon verschillen.

Bij het opknappen kan het erg mee helpen om de arbeidskosten te beperken en zoveel mogelijk zelf te doen. Eventueel na bijvoorbeeld een sleutelcursus en/of de nodige YouTube filmpjes. En ook hier op het forum willen we ook best wel meedenken.

Qua onderdeelkosten kun je daar best op besparen door ook Duitse webshops mee te nemen in een prijsvergelijk, dat wil best wel eens veel schelen met Nederland. Denk dan aan bijvoorbeeld Rose, Bike24, Bike-Components, Bike-Discount, etc etc. Kijk goed of alles bij 1 leverancier leverbaar is, anders zit je weer met meerdere keren verzendkosten ;)

Maar overweeg ook je lokale fietsenwinkel ook bepaalde dingen te gunnen, zeker als je daar bij het vervangen van dat onderdeel nu juist vragen of zelfs hulp bij nodig hebt ;)
Prima fietsje, leuk dat ie weer een ronde mee mag :)
LMSnel schreef:
wo 12 apr, 2023 14:52
Het liefst neem ik 'm nog een paar jaar mee op fietsvakantie (tent mee door Europa, de hoogste bergtoppen vermijdend maar verder door weer en wind) dus hoe wordt deze fiets de beste versie van zichzelf?
Wat de voorgangers zeggen ben ik het wel mee eens. Eerst even checken of vervangen nog de moeite loont, anders blijf je bezig.

Dan:

-ik zou gaan voor 42-622 road cruiser. Denk dat het zal passen, misschien spatbord een beetje bijstellen. Echt prima sterke allround banden, comfortabeler en lichter dan marathon, voor €15/stuk moet je ze kunnen vinden. Heb ze al jaren op m'n ouwe koga en zou er zo morgen mee op reis als dat mocht.

-fiets zoveel mogelijk afslanken: andere zadelpen, ander zadel?, vaste stuurpen in plaats van verstelbaar, koplamp/dynamo eraf en een oplaadbare lampje in de tas, heb je de voordrager nodig? Tientjeswerk allemaal.

-Fijnere handvatten zou me ook wel een kleine investering waard zijn.

en klaar! Benieuwd naar het resultaat straks.
Grandonneur schreef:
do 13 apr, 2023 14:33
-ik zou gaan voor 42-622 road cruiser. Denk dat het zal passen, misschien spatbord een beetje bijstellen. Echt prima sterke allround banden, comfortabeler en lichter dan marathon, voor €15/stuk moet je ze kunnen vinden. Heb ze al jaren op m'n ouwe koga en zou er zo morgen mee op reis als dat mocht.
Zo'n band kost ja bijna niks!
LMSnel schreef:
wo 12 apr, 2023 14:52
Er hoeft behalve een fatsoenlijke nakijkbeurt niet veel meer aan te gebeuren:
Euh, wat er aan moet gebeuren weet je pas ná die nakijkbeurt.

Verder met de anderen eens. Om de fiets helemaal fijn te maken moet er het eea gebeuren dat toch wel geld kost. Als meerdere spaken beginnen te breken is alleen die spaken vervangen geen goed idee meer. Dan was het wiel gewoon slecht gespaakt. (9 van de 10 keer met te weinig spaakspanning).
Er zijn 3 opties: budgetopknappen, mooi opknappen en verpatsen en een andere tweedehands kopen waar minder onderhoud aan is. In alle drie de gevallen heb je geen nieuwe fiets, maar met mooi opknappen zit je dichtbij want kennelijk heb je het frame niet mishandeld en zit je lekker op de fiets. Dat laatste is erg belangrijk.
Ik zat een tijdje terug in dezelfde fase als jou. Wilde eventueel een fiets opknappen maar had er zelf te weinig verstand van.

Mijn advies zou zijn in gewoon eens bij je fietsenmaker binnen te springen. Hij zal je kunnen zeggen wat het opknappen van de fiets zal kosten ongeveer. En hij zal je vooral kunnen zeggen welke dingen echt versleten zijn.
De velgen van mijn fiets zijn bijvoorbeeld ook versleten maar had dat zelf niet door.

Achteraf kun je met die informatie nog altijd heel veel zelf doen. Maar de diagnose is dan toch al gemaakt.
Zelf doen is over het algemeen niet zo moeilijk. En als je echt verre tochten wil maken is het gewoon raadzaam om het zelf te doen. Maar je moet niet alleen weten hoe je het moet doen. Je moet vooral ook weten wanneer je iets moet herstellen of vervangen. Maar dat zul je gaande weg wel leren.
Ik heb op marktplaats een Expedition (heren maat XL) staan. Je kan van twee één goede maken.
Volgens de startpost hoeft er anders niet veel meer aan de fiets te gebeuren, laten wij nu niet van achter het toetsenbord suggereren dat ie eigenlijk op is :roll:
Dit is gewoon, inderdaad, een prima fiets. Achterwiel even laten nakijken bij een wielenbouwer, nieuwe bandjes erop, wellicht nieuwe kabelarij en lekker fietsen.
Je moet inderdaad zoals ik zei eerst nakijken en dan pas conslusies treken, maar hopen dat het achterwiel nog goed is als er meerdere spaken uit zijn gevlogen kun je doen, maar geloven is iets anders.
Klopt ja, een wiel waar al meerdere spaken zijn vervangen kun je beter weggooien.
Jammer dat je te laat bent voor de recente reparatiecursussen van m-gineering. Misschien komt er binnenkort weer een: https://www.m-gineering.nl/ Op die cursus leer je niet alleen veel zelf doen, ook aan je eigen fiets, maar wordt ook je fiets bekeken op mogelijke gebreken.
Vooralsnog is eigenlijk alleen het achterwiel een vraagteken. Banden en tandwielen zijn slijtonderdelen die je op elke fiets periodiek moet vervangen.
Wil met het volgende geen conclusie trekken.

Ik schat dat in de afgelopen 5 jaar er al minstens 15 spaken vervangen zijn in het achterwiel van onze driewielige bakfiets.
Na de laatste keer vervangen zijn er nog geen kapot gegaan. Dit is uiteraard een heel ander gegeven als een gewone fiets. Er komt enorm veel zijwaartse kracht op zo'n wiel in de bochten aangezien deze zo goed als rechtop blijft.

Heb nu niet het gevoel dat het wiel daardoor slecht is nu.
De fiets wordt trouwens zeer intensief gebruikt. Tijdens de schoolperiode zeker 20km per dag.

Onze fietsenmakers (meervoud inderdaad) hebben altijd gewoon de spaken vervangen en verder geen opmerking gegeven over de verder staat van het wiel.

Heb er zelf nooit bij stilgestaan. Ging er onbewust vanuit dat je spaken (bij wijze van spreken) oneindig kon vervangen.
Je hebt vaak grote kans dat bij een gebroken spaak de rest een opklapper krijgt waardoor die ook snel kapot gaan. Worden dan ineens anders belast dan dat ze gewend zijn.

Ik vervang altijd eerst de spaak die kapot is gegaan. Doe daar een plakkertje op zodat ik weet welke het was. Loop de rest ook even na of ze nog een beetje op spanning staan. En ga weer fietsen.

Je merkt snel genoeg of de rest ook gaat of niet.

Dit is op vakantie natuurlijk allemaal wat lastiger :)


Maar goed ze had het over loszittende spaken. Nog geen gebroken spaken.
Deze gewoon weer op spanning zetten toch?
M276 schreef:
vr 14 apr, 2023 16:52
Je hebt vaak grote kans dat bij een gebroken spaak de rest een opklapper krijgt waardoor die ook snel kapot gaan. Worden dan ineens anders belast dan dat ze gewend zijn.
Dat is denk ik niet het ergste.
Als er één spaak breekt kan dat een incident zijn: de spaak was een zwakkeling of er is eens een door een medeparkeerder een schop tegen gegeven.
Over twee spaken kun je twisten.
Als er meer spaken breken wordt de kans steeds groter dat de andere van de meestal 36 inmiddels bijna dezelfde hoeveelheid metaalmoeheid hebben opgedaan als de eerder gebroken spaken en dat het niet lang meer zal duren met het wiel.
Ha allemaal, dank voor alle reacties, bij deze een update:

De fiets heeft de beurt bij de fietsenmaker goed doorstaan, alles is nagekeken en gesmeerd, nieuwe remkabel erop etc. dat viel me met 150 euro best mee. Casette, remmen, wielen, spaken etc. is allemaal in goede staat en geen gebreken gevonden gelukkig dus hij kan zeker nog even vooruit. Er zit een mix van Deore XT en LX op en zoals ik begrijp wordt de LX-lijn niet meer gemaakt, wat daar de implicaties van zijn mocht er iets stuk gaan weet ik niet. Voor nu zijn dat zorgen voor later.

Ik heb er inmiddels een paar tochtjes mee gemaakt zonder bepakking en ben met name aan het spelen met de posities van het zadel, het stuur en de stuurhoogte. Vaste stuurpen laat ik dus voorlopig nog even links liggen. Voor nu lijkt een ander stuur me de meest effectieve upgrade, de huidige staat precies náást het midden (scheef afgezaagd vermoed ik, zou wel makkelijk op te lossen moeten zijn) en hij is natuurlijk vrij recht met maar 2 verschillende posities voor je handen. Wat ik ook aanpas, tot nu toe krijg ik op den duur altijd wel ergens last van in m'n polsen of schouders of nek. Ik merk dat ik het stuur wat dichterbij zou willen hebben maar tot nu toe lukt dat dus niet op comfortabele manier door het stuur hoger/lager te zetten of het zadel meer naar voren/achteren. Tips of ervaringen hiermee zijn welkom, ik zat zelf te denken aan een iets ronder/gebogen stuur.

Dan de banden: de schwalbe marathon die achterop zit = niet voor mij. Ik ben niet van plan een graveltocht in de bergen te gaan maken maar ik vind die marathon te snel wegglibberen op een beetje grindpad of nattig bospaadje. Heb even gekeken en voorop zit de (versleten) Schwalbe Hurricane GX 42-622, daar heb ik vroeger altijd heel fijn op gefietst en de prijs van de nieuwe Hurricanes is te overzien, wellicht dat op internet nog een aanbieding van te vinden.

Nu is de vraag: zou ik voor de 42mm of 50mm variant gaan? 42mm past prima en er is nog wat ruimte over maar 8mm is wel weer een flinke stap. Die ERTRO maten vs inch en frans zijn echt de ultieme kwelling om te begrijpen maar dit zijn de specificaties van de velg (Weinmann ZAC2000, zie https://www.weinmanntek.com/archive/pro ... ac2000.png). Mijn huidige conclusie na wat speuren op internet is dat qua velg de 50mm gewoon zou moeten kunnen, al weet ik niet zeker of m'n spatborden er ruimte voor hebben... wordt vervolgd dus :)
De ETRTO-maatvoering is de enige die je hoeft te begrijpen. De rest kun je afdoen als Frans en moeijelijke onafgemaakte rekensommen die niet kloppen in eenheden zonder logica uit een verre geschiedenis.
Je wielmaat is 622. Als dat getal op de huidige band staat moet het ook op de nieuwe staan anders past het niet.

Ik denk niet dat een band met dikte 50 onder je spatborden past. Misschien zonder spatborden wel.
Je velgbreedte 19 is geen probleem.
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41
bij deze een update
Leuk, update!
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

De fiets heeft de beurt bij de fietsenmaker goed doorstaan, alles is nagekeken en gesmeerd, nieuwe remkabel erop etc. dat viel me met 150 euro best mee. Casette, remmen, wielen, spaken etc. is allemaal in goede staat en geen gebreken gevonden gelukkig dus hij kan zeker nog even vooruit.
Klinkt goed! Wel je achterwiel in de gaten blijven houden, zeker met bagage krijgt die best wat te verduren. Als 'ie goed is, lekker mee blijven rijden. Maar niet spaken in blijven vervangen, dan lekker opnieuw spaken (-:
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Er zit een mix van Deore XT en LX op en zoals ik begrijp wordt de LX-lijn niet meer gemaakt, wat daar de implicaties van zijn mocht er iets stuk gaan weet ik niet. Voor nu zijn dat zorgen voor later.
Gewoon bij 9 speed MTB groepen blijven, dan komt het wel goed. Of er nu Alivio, Deore, LX, SLX, XT of XTR op staat ;)
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Tips of ervaringen hiermee zijn welkom, ik zat zelf te denken aan een iets ronder/gebogen stuur.
Er worden zoveel verschillende sturen gemaakt dat je elke dag van het jaar met een ander stuur zou kunnen rijden. Neem op reis iets met een mogelijkheid voor meerdere handposities om te kunnen afwisselen. En of je dat nu in een racebocht, met bar-ends of met een frivole stuurvorm doet... da's vooral persoonlijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een merk als Ergotec, die maken heel veel verschillende sturen. Als je de online Ergotec catalogus erbij pakt zit er ook nog wel iets van logica in ;)
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Nu is de vraag: zou ik voor de 42mm of 50mm variant gaan? 42mm past prima en er is nog wat ruimte over maar 8mm is wel weer een flinke stap.

[...]

Mijn huidige conclusie na wat speuren op internet is dat qua velg de 50mm gewoon zou moeten kunnen, al weet ik niet zeker of m'n spatborden er ruimte voor hebben... wordt vervolgd dus :)
Tussen passen in theorie en passen in de praktijk zit vaak nog wel wat verschil. Fietsfabrikanten nemen niet geheel onterecht best ruime marges qua bandenmaat. Nu wil het zo zijn dat een bepaalde bandenmaat ook niet altijd daadwerkelijk zo breed valt als de maat die er op de band vermeld wordt, mede door de velgbreedte waarop 'ie gemonteerd wordt. Ook zijn sommige bandenfabrikanten wat meer to the point dan andere bandenfabrikanten.

Maar zorg echt voor voldoende ruimte als speling tussen band en frame/vork. Op je velgen past het vast wel. Spatborden zijn ook niet zo spannend en gewoon een extra rem als ze vollopen met modder. Maar een band die met wat vuil erop zo breed wordt dat 'ie langzaam je frame/vork wegvreet is minder fijn. Zeker op het moment dat er zoveel materiaal weg is dat een breuk volgt.