Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Groningen 9 april 2023 - Forum Wereldfietser

Rondje Groningen 9 april 2023

Wie fietst zondag weer mee met rondje Groningen?
Vertrek om 10 uur bij het Peerd van ome Loeks.
Geke & René
Hallo,
Ik fiets graag mee en Annelies ook.
Groet, Petra.
Ik ben er ook bij.
Gr.Jan.
Ik ben er ook om 10 uur.
Is er al iemand die een mooi rondje heeft bedacht/ of wil bedenken?
Haihai allemaal,
Wilde ik eindelijk weer eens mee, ben ik verhinderd door het Paas-gedoe :-( het is niet anders. Volgende keer fiets ik zeker mee!
Prettig Rondje en groeten,
Gerard
Hoi,

Ik heb de banden vol met lucht en ga mee :D
Tot morgen bij Het Peerd.

Rikie.
Hoe foto's plaatsen op het forum:

Onderaan het bericht zie je dit:
Foto op forum plaatsen-2.JPG
De instructie is dan:
Foto op forum plaatsen.JPG
"huisgemaakt"
VanDale:
Geen resultaat voor 'huisgemaakt'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.
Hallo,
Vandaag op pad met een gezellig clubje, dat zich tegen tienen verzamelde bij het Peerd. Even bijkletsen, vertellen waarom ik niet op mijn groene fiets was (aanrijding met een andere fiets, voorvork 'overleden') en fijn om JanH weer te zien. Daarna op de fiets richting Station Europapark, over het bedrijventerrein, langs het kanaal en toen door de Westerbroekstermadepolder, waar een $%^$# van een racefietser ons wilde inhalen en een tegenligger raakte die in de berm viel. Liep met een sisser af, maar de schrik zat er weer even goed in.
Door Meerwijck, daarna over de kleine paadjes en door naar het kleine, maar prachtige Tusschenwater. Daarna over het vlakke land, nog net een randje Zuidlaren meepikkend en via de bossen richting Anloo, alwaar wij na een rondje om de kerk op een zonnig terras heerlijk aan de koffie/cola en taart met slagroom zaten. Daarna door in een rechte streep naar Zeijen, waar het inmiddels zo warm was, dat er een laagje kleren uit kon en ik in korte broek verder ging. Verder richting het Norgerveld waar we even heerlijk een boterhammenstop hadden.
2023- april Rondje Groningen.jpg
Daarna fietsten we via de Onlanden weer terug naar de stad, alwaar we tegen half vier nog een rondje om het Peerd reden en daarmee weer een heerlijk Rondje Groningen met elkaar hadden beleefd. René, bedankt voor de route! En dankzij de uitleg van JanH snap ik nu hoe ik een foto moet toevoegen (ja, we kijken niet allemaal even vrolijk, maar we keken tegen de zon in :? )
Groet, Petra.
De route, 75 km:
Route-1.JPG
Route-2.JPG
Dat wordt de volgende keer voor mij!
JanH schreef:
zo 09 apr, 2023 16:24
"huisgemaakt"
VanDale:
Geen resultaat voor 'huisgemaakt'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.
Aardig stukje over huisgemaakt.

Grappig is dat het woord "huisgemaakt" in twee topics voorkomt op dit forum, in beide gevallen naar aanleiding van een Gronings rondje. Toeval?
Bedankt voor het delen.
Bij mijn weten is "huisgemaakt" niet iets typisch voor Groningen. Een kleine Google-tocht leverde menukaarten op uit het hele land.
Onze Taal heeft het over een algemeen geaccepteerd anglicisme, en geeft als alternatief: eigengemaakt, handgemaakt, zelfgemaakt.
In de link die je geeft wordt verwezen naar een column in dagblad Trouw maar die link werkt niet. Hieronder de tekst van Trouw (uit 2013):
'Huisgemaakt' klinkt wat lekkerder
Het irritante 'huisgemaakt', zoals in 'huisgemaakte appeltaart', heeft geen betekenis, tenzij je het terugvertaalt naar het Engels ('home made').

Terugvertalen naar het Duits kan ook: hausgemacht. Misschien is de horeca op het woord gesteld omdat huisgemaakt wat meer cachet heeft dan oudere synoniemen als eigengemaakt (al bij Bilderdijk te vinden) en zelfgemaakt. Huisgemaakte appeltaart kun je immers decoderen als appeltaart 'van het huis'. Tot de dikke Van Dale is huisgemaakt nog niet toegelaten, maar het iets recentere 'Groot woordenboek hedendaags Nederlands' van dezelfde uitgever registreert het zonder commentaar. Huisbereid(e maaltijden), huisgebakken (brood), huisgebraden (kippen), huisgefrituurd(e chips), huisgekookt(e ham), huisgerookt(e zalm) en huisgeroosterd(e noten), allemaal hier en daar verkrijgbaar, wachten nog op erkenning.

Curieuze samenstellingen zijn het wel: bij mijn weten de eerste met huis+voltooid deelwoord, afgezien van het al lang verouderde huisgeboren 'in (iemands) huis geboren'.
Weer wat geleerd. 👨‍🏫
JanH schreef:
ma 10 apr, 2023 12:07
Bedankt voor het delen.
Bij mijn weten is "huisgemaakt" niet iets typisch voor Groningen. Een kleine Google-tocht leverde menukaarten op uit het hele land.
Ik begrijp dat je het zo opvat, maar dat bedoelde ik niet. Ik vroeg me af of er tijdens het rondje Groningen met enige regelmaat een discussie ontstond over het begrip huisgemaakt.
JanH schreef:
ma 10 apr, 2023 12:07
In de link die je geeft wordt verwezen naar een column in dagblad Trouw maar die link werkt niet.
Excuses, dat was me ontgaan, dank voor het citeren ervan.
PeterVanRijn schreef:
ma 10 apr, 2023 12:25
Ik vroeg me af of er tijdens het rondje Groningen met enige regelmaat een discussie ontstond over het begrip huisgemaakt.
Gisteren stonden we na de koffiestop in de rij om af te rekenen en aan de bar hing een briefje met de tekst "huisgemaakte dikke snert", ach ja, en dan ontstaat er een discussie / gesprek. Bij mijn weten heeft die niet eerder plaatsgevonden.
Was het snert snert of smakelijke snert.
Niet geprobeerd. We hadden overheerlijke appeltaart, ik vermoed zelfgemaakt, met klaarblijkelijk twee bollen gratis slagroom, maar dat laatste heb ik niet goed meegekregen.