Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dag van de fietshelm 2023 - Forum Wereldfietser

Dag van de fietshelm 2023

Voor wat het waard is de volgende link over de ''Dag van de fietshelm'' op woensdag 19 april a.s.: https://www.hersenstrijd.org/dagvandefietshelm2023/

Jan
Een intrigerende opmerking:
De 65-plusser wordt daarbij als een belangrijke risicodoelgroep aangemerkt; de groep 65+ wordt groter, het aandeel 80+ wordt groter, ze worden mobieler én kiezen meer voor de minder veilige fiets (fiets in plaats van de auto).
(Mijn cursivering)
Hoe groot is eigenlijk in Nederland de kans op een botsing of een val op de fiets? En in hoeveel procent van de gevallen ontstaat dan ernstig hoofd- of hersenletsel?

En hoeveel doden zou het schelen als iedereen onder de douche een helm zou dragen? En op de trap?

Ik vraag het voor een vriend. :wink:
Beetje flauw non-fixie.
non-fixie schreef:
vr 07 apr, 2023 22:00
Hoe groot is eigenlijk in Nederland de kans op een botsing of een val op de fiets?
Op sommige dagen in de stad heb ik wel eens het idee dat de honderd procent akelig dichtbij is ;)
non-fixie schreef:
vr 07 apr, 2023 22:00
Hoe groot is eigenlijk in Nederland de kans op een botsing of een val op de fiets? En in hoeveel procent van de gevallen ontstaat dan ernstig hoofd- of hersenletsel?

En hoeveel doden zou het schelen als iedereen onder de douche een helm zou dragen? En op de trap?

Ik vraag het voor een vriend. :wink:
ChatGPT antwoordt als volgt:

Het is lastig om precieze cijfers te geven voor de kans op een botsing of val op de fiets, aangezien dit afhankelijk is van verschillende factoren, zoals de locatie, de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Wel zijn er gegevens beschikbaar over het aantal fietsongevallen en de ernst van het letsel dat hierbij optreedt.

Volgens de meest recente cijfers van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) waren er in 2020 ongeveer 70.000 geregistreerde fietsongevallen in Nederland, waarbij ruim 46.000 fietsers gewond raakten. Van deze gewonde fietsers liepen er ongeveer 9.500 hoofd- of hersenletsel op, wat neerkomt op zo'n 20 procent van het totaal aantal gewonde fietsers.

Wat betreft het dragen van een helm onder de douche of op de trap: deze activiteiten worden over het algemeen niet als risicovol beschouwd en er zijn geen cijfers bekend over het aantal doden of ernstig gewonden als gevolg van een valpartij op deze plekken. Het dragen van een helm zou in deze situaties dan ook niet nuttig zijn en wordt daarom niet aanbevolen.
Jullie hadden ook op de in het eerste bericht gegeven link kunnen klikken, want daar staan de cijfers ook.

@Jurr's reactie:
Zo'n bijna-100%-fietstocht had ik vanmiddag hier in de stad ook. Het is echt fenomenaal hoeveel verkeersdelicten ik binnen een kwartier zag, die ik dan ook in de meest letterlijke zin moest ontwijken.
Ik blijf bij mijn oude standpunt; iedereen die graag een helm draagt tijdens het fietsen moet 100% vrijheid krijgen om zulks te doen.
non-fixie schreef:
vr 07 apr, 2023 22:00
Hoe groot is eigenlijk in Nederland de kans op een botsing of een val op de fiets? En in hoeveel procent van de gevallen ontstaat dan ernstig hoofd- of hersenletsel?
Dat heb ik eens proberen uit te rekenen op basis van de beschikbare cijfers. Als ik het me goed herinner kwam ik op één keer hoofdletsel per 200.000 fietsritten.
Poppink schreef:
vr 07 apr, 2023 22:12
Beetje flauw non-fixie.
Nou, nee. Er wordt ons hier een probleem aangepraat dat we niet hebben. Door allerlei mensen die daar kennelijk een belang bij hebben. En dat irriteert me mateloos.

Voor gewone mensen is het risico op hersenletsel bij een fietsrit héél erg klein.
eindgebruiker schreef:
za 08 apr, 2023 07:50
non-fixie schreef:
vr 07 apr, 2023 22:00
Hoe groot is eigenlijk in Nederland de kans op een botsing of een val op de fiets? En in hoeveel procent van de gevallen ontstaat dan ernstig hoofd- of hersenletsel?
Dat heb ik eens proberen uit te rekenen op basis van de beschikbare cijfers. Als ik het me goed herinner kwam ik op één keer hoofdletsel per 200.000 fietsritten.
Dat is dus, bij iedere dag op de fiets, eens in de 547 jaar.

Een petje tegen de zon lijkt me voldoende bescherming. 8)
Jij fietst meer dan 1 rit per dag.
Leon schreef:
zo 09 apr, 2023 21:22
Jij fietst meer dan 1 rit per dag.
Welnee. Als ik werk komt het er niet van, dus moet ik het hebben van de weekends, de vakanties en de mooie zomeravonden. Met 200 ritten per jaar ben ik er wel.

En zelfs met twee ritten per dag, iedere dag van het jaar, moet je toch bijna 300 jaar oud worden om je geld eruit te halen, qua helm.
non-fixie schreef:
zo 09 apr, 2023 21:43
En zelfs met twee ritten per dag, iedere dag van het jaar, moet je toch bijna 300 jaar oud worden om je geld eruit te halen, qua helm.
Nu wordt het interessant. Hoeveel denk je dat een hersenletsel kost? Niet alleen medische en zorgkosten, maar ook het feit dat je gemiddeld genomen daarna financieel toch wel wat minder bijdraagt aan de maatschappij?

Laten we zeggen dat de gemiddelde Nederlander elke dag een stukje fietst. Heen en terug. Dan kom je aan jouw 300 jaar. Maar in de hele bevolking betekent dat, dat elke 10 jaar 1 op de 30 mensen hersenletsel oploopt. De 30 helmpjes zouden zo'n 2000 euro kosten. De verzorging van die ene klasgenoot met hersenletsel zou wel wat meer kosten denk ik. Die kosten moeten door de 29 overblijvenden opgebracht worden, want alle andere mensen hebben hun eigen klasje.
In de 10 jaar daarna is trouwens nog een klasgenoot aan de beurt. De vorige moet ook nog verzorgd worden trouwens.
Na 60 jaar hebben dus 6 mensen van jouw klasje hersenletsel door fietsen.
willem.m schreef:
vr 07 apr, 2023 22:38
ChatGPT antwoordt als volgt:
(...)
Wat betreft het dragen van een helm onder de douche of op de trap: deze activiteiten worden over het algemeen niet als risicovol beschouwd en er zijn geen cijfers bekend over het aantal doden of ernstig gewonden als gevolg van een valpartij op deze plekken. Het dragen van een helm zou in deze situaties dan ook niet nuttig zijn en wordt daarom niet aanbevolen.[/i]
Dat is wat discussies over veiligheid zo lastig maakt: ze gaan meestal over gepercipieerde veiligheid, niet over de actuariële risico's.

Daarnaast is het aardig om eens te lezen wat John Adams en anderen hebben geschreven over risicocompensatie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Risk_compensation
Bestaat er eigenlijk al een topic over fietshelmen? Waar men bepaalde merken of types aan/afraden of advies geven.

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe helm
Shorttrack schreef:
vr 19 mei, 2023 19:23
Helm
[....]
advies
"Koop een helm die goed past"
Shorttrack schreef:
vr 19 mei, 2023 19:23
Bestaat er eigenlijk al een topic over fietshelmen? Waar men bepaalde merken of types aan/afraden of advies geven.

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe helm
Zoek op dit forum op “mips”.
Shrek schreef: "Koop een helm die goed past"
Klopt. De keren dat ik een helm heb gekocht duurde het lang voordat ik er één had die goed paste.
En vergeet te passen met de eventuele bril die je gaat dragen. Mijn helm paste prima tot ik mijn sportbril erbij opzette en de helm de bril pijnlijk op mijn neus drukte.
Kijk ook met een schuin oog naar het gewicht van je helm. Voor bagage is 50 gram minder niet zo relevant maar voor iets dat je dagenlang op je hoofd draagt kan het wel degelijk uitmaken. Ik kreeg bij mijn helm de keuze om van hetzelfde merk (zelfde pasvorm) een iets lichtere variant aan te schaffen, uiteraard tegen een meerprijs. En ben nog steeds blij dat ik voor de lichtere variant ben gegaan.