Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop of tips gevraagd: lichtgewicht dons slaapzak - Forum Wereldfietser

Te koop of tips gevraagd: lichtgewicht dons slaapzak

Beste forumleden,

Voor mijn aankomende fietsavonturen ben ik opzoek naar een lichtgewicht dons slaapzak. Gewicht <700 gram, warm genoeg voor het late voorjaar en voor frisse zomernachten in Europa, en geschikt voor een man met een lichaamslengte van 1.83 m.

Als iemand nog een slaapzak heeft liggen die aan deze eisen voldoet en weg mag, dan hoor ik het graag. Tips voor een nieuwe slaapzak zijn ook welkom; mijn maximale budget is zo'n €150-200.

Met vriendelijke groet,
Stefan
https://www.bever.nl/p/exped-trekkingli ... olour=2218

Deze net gekocht…beetje zwaarder, beetje duurder (misschien elders wel binnen je budget).
LHTJoost schreef:
zo 02 apr, 2023 16:27
https://www.bever.nl/p/exped-trekkingli ... olour=2218

Deze net gekocht…beetje zwaarder, beetje duurder (misschien elders wel binnen je budget).
Dank voor je reactie. Ik lees overal dat je een dons slaapzak het beste kunt gebruiken i.c.m. een lakenzak. Een lakenzak fungeert dan als extra laag, waardoor ik vermoed dat deze slaapzak al gauw te warm kan worden voor de zomer. Of zie ik dat verkeerd?
Ik gebruik ook een zijden lakenzak. Ook net gekocht bij decathlon. Als het te warm wordt, rits ik hem wel open. Of je koopt een minder warme.
Je hoeft niet bang te zijn dat je het te warm krijgt. Kruip bij warm weer in de lakenzak en leg de slaapzak los, dus als een deken, over de lakenzak.

Mijn nummer 1 reden om in een donzen slaapzak een lakenzak te gebruiken is niet de extra isolatielaag, maar dat de slaapzak dan niet vies wordt. Ik hoef de donzen slaapzak daardoor niet te wassen; af en toe luchten is voldoende. Daardoor blijft de slaapzak veel langer goed. Een lakenzak kan je makkelijk wassen en droogt snel, zeker een zijden lakenzak (maar die gaat wel veel sneller kapot dan een katoenen lakenzak).
Ok; maar zou een lichtere/goedkopere slaapzak i.c.m. een lakenzak dan niet ook voldoen voor mijn wensen? Bijvoorbeeld deze:
https://www.bever.nl/p/exped-trekkingli ... olour=2218
Kijk eens bij Cumulus.pl, zitten allemaal boven jouw budget, echter ik gebruik al jarenlang een slaapzak van Cumulus met 200 gr donsvulling cuin 850 tot ca -10 (dan icm lakenzak en donsjas!). Oftewel ik vind de specificaties op de website van Bever erg beperkt, 200 gr dons is prima, maar dan wel van voldoende kwaliteit en met een dicht te trekken capuchon.
Ik kwam het merk Cumulus al vaker tegen op dit forum. Ik heb ook op de website rondgekeken; een Lite Line 200 lijkt mij wel wat. Standaard is die geschikt voor een lichaamslengte tot 1.85 m, maar dat is misschien iets krap met mijn 1.83? Sterker nog; als je op customize drukt, staat er dat de slaapzak standaard in lengtemaat medium geleverd wordt en dat die lengte in de Lite Line reeks geschikt is tot personen van 1.83. Met een maatje groter, een fraaier kleurtje en €9 verzendkosten erbij zit je al ruim over de €300...

Verder; hoe groot is het verschil tussen donsvulkracht (alcuin) 700 in de Exped Trekkinglite slaapzakken en de 850 in de Cumulus Lite Line slaapzakken? Dit moet mijn eerste donsslaapzak worden, dus ik ben nog een leek op dit vlak. Alvast dank voor de reacties!

PS: Misschien is die Exped slaapzak uit de link van LHTJoost zo gek nog niet als all-round slaapzak. Echter, ik ben net de overstap aan het maken naar een wat meer lichtgewicht setup met bikepacking tassen, dus lichter (en goedkoper) heeft de voorkeur.
Bij twijfel een lengtemaat langer nemen.

Ik heb zelf donzen slaapzakken van Yeti (PL) (dun, vanaf +10 graden C), Yeti (D) (medium, -5 tot +15) en Cumulus (PL) (dik, -10 tot +10). Alle getallen met een natte vinger. Ze bevallen alle drie goed.

Voordeel van Cumulus is dat niet alleen de kwaliteit hoog is, maar je ook kunt customizen (lengte, tijk e.d.).
Ultra lichtgewicht - de slaapzak weegt slechts 860g zonder opbergtas en pakzak / met pakzak 940g (195cm versie).
Hier wordt je dus voor de gek gehouden, bijna 1 kg is heel zwaar voor een donzen slaapzak. Kijk bij Cumulus wat de mogelijkheden zijn en ga op zoek naar een slaapzak die het dichtst bij de gewenste specificaties in de beurt komt.
willem.m schreef:
zo 02 apr, 2023 17:47
Voordeel van Cumulus is dat niet alleen de kwaliteit hoog is, maar je ook kunt customizen (lengte, tijk e.d.).
Wat ook handig is: Als je bijvoorbeeld de LiteLine 200 koopt kan je hem als je hem toch te koud vindt of je gaat toch vaker in de winter kamperen, naar Polen opsturen een aan laten vullen tot een LiteLine 300 of 400 voor een redelijke prijs.Ik dacht iets van 3 euro per 10 gram dons + 15 euro arbeid oid....
Ik heb het jaren gedaan met een Nomad TravelLite van 1kg. Afgelopen week net een cumulus x-lite 200 custom (iets langer en beter bestand tegen vocht) binnen gekregen van 425 gram. Stevige prijs: ca. 1 euro per gram ;-) Ziet er heel goed uit! En ook nog eens een zeer laag pakvolume! Nog geen praktijk ervaring ermee gehad.
Ik heb lang zitten wikken en wegen of zo'n dure slaapzak zijn geld wel waard zou zijn. Maar de recensies hier een daar zijn wel erg goed. Zet dat geld eens weg tegen een aantal hotelovernachtingen dan ben je al snel uitgeredeneerd.

Communicatie met cumulus het erg prettig (in mijn geval via email). Reageren vlot en accuraat.

Denk wel dat ik er nog een lakenzak bij doe vanwege eerder genoemde reden.
Ook hier al jaren zomer Cumulus gebruiker. Je kan ze altijd een mail sturen om te onderhandelen. Ik kreeg al korting bij aanschaf van twee slaapzakken, dus misschien dat je nog wat mensen kent die ook een bestelling willen plaatsen.

Qua gewicht en prijs zal je niet snel iets beters vinden of je gaat concessies doen op andere gebieden. Het is eigenlijk altijd de keuze tussen kies twee van de drie: goedkoop, goed isolerend, laag gewicht. (vervang eventueel "goed isolerend" door "klein pakvolume")

Alternatieven zijn verder: blik op marktplaats (als je je niet stoort aan gebruikte slaapzakken) of zonder slaapzak maar met lakenzak en wat multifunctionele kleding laagjes dan wel dekentje gaan werken.
Ik koop al m'n slaapzakken op marktplaats, prima ervaringen mee.

Eerst een Nomad. Nu twee keer een Rab en een Cumulus in 200, 600 en 1200 varianten.

Even (laten?) wassen en daarna vaak weer prima te gebruiken.
Als je voor lichtgewicht gaat: https://www.karstentravelstore.nl/kampe ... green.html. Niet een warme slaapzak, maar als jij bij incidentele kou een extra laag kleding aantrekt heb je hetzelfde comfort als dure donzen slaakzakken. Het voordeel van minder gewicht is continu. 510 gram.
Heb een Cumulus 400, Lite Line, aangeschaft in 2021. Aangezien ik jaar daarvoor met te dunne slaapzak naar het zuiden vertrok en onderweg een iets warmere, maar nog steeds te koud, aanschafte, dacht ik met deze Cumulus goed uit te zijn. In tegenstelling tot voorgaande positieve reakties over Cumulus, heb ik 'm vanuit Frankrijk naar huis gestuurd en bij de Decathlon een vervangende slaapzak gekocht, die voldoende comfort bood. De Cumulus was zo warm en de 'tijk', de gladde stof Pertex/polyamide liet mij hevig transpireren, zelfs met de slaapzak helemaal open. Misschien is de Cumulus 400 gewoon te warm voor mij en ik overweeg verkoop voor de halve prijs van de aanschaf (was iets tussen 250 en 300 euro...)
Alles bij elkaar 7 nachten in geslapen.
Heb een Cumulus 400, Lite Line, aangeschaft in 2021. Aangezien ik jaar daarvoor met te dunne slaapzak naar het zuiden vertrok en onderweg een iets warmere, maar nog steeds te koud, aanschafte, dacht ik met deze Cumulus goed uit te zijn. In tegenstelling tot voorgaande positieve reakties over Cumulus, heb ik 'm vanuit Frankrijk naar huis gestuurd en bij de Decathlon een vervangende slaapzak gekocht, die voldoende comfort bood. De Cumulus was zo warm en de 'tijk', de gladde stof Pertex/polyamide liet mij hevig transpireren, zelfs met de slaapzak helemaal open. Misschien is de Cumulus 400 gewoon te warm voor mij en ik overweeg verkoop voor de halve prijs van de aanschaf (was iets tussen 250 en 300 euro...)
Alles bij elkaar 7 nachten in geslapen.
rickie schreef:
ma 03 apr, 2023 23:46
Heb een Cumulus 400, Lite Line, aangeschaft in 2021. Aangezien ik jaar daarvoor met te dunne slaapzak naar het zuiden vertrok en onderweg een iets warmere, maar nog steeds te koud, aanschafte, dacht ik met deze Cumulus goed uit te zijn. In tegenstelling tot voorgaande positieve reakties over Cumulus, heb ik 'm vanuit Frankrijk naar huis gestuurd en bij de Decathlon een vervangende slaapzak gekocht, die voldoende comfort bood. De Cumulus was zo warm en de 'tijk', de gladde stof Pertex/polyamide liet mij hevig transpireren, zelfs met de slaapzak helemaal open. Misschien is de Cumulus 400 gewoon te warm voor mij en ik overweeg verkoop voor de halve prijs van de aanschaf (was iets tussen 250 en 300 euro...)
Alles bij elkaar 7 nachten in geslapen.
Beste rickie, topic-starter hier. Ik heb interesse in je slaapzak en heb je zojuist een persoonlijk bericht gestuurd.
Ik heb nog even terug gezocht naar welk model ik ook alweer had. Het blijkt de magic 125 (toen nog rechthoekig model) te zijn. Twee voor €350, wel alweer tien jaar geleden. Erg licht, niet altijd even geschikt voor koukleumen.

Dat de 400 van hierboven veel te warm in Frankrijk was, geloof ik direct.