Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon e plus- banden op de fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon e plus- banden op de fiets?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-e ... x2-00-band

Zouden dit ook v-guards zijn? Hoe zou ik dat kunnen achterhalen?
.TLE (dus niet V-guard) staat er heel duidelijk op. Overigens zou ik alleen maar gebruikte banden kopen als ze nagenoeg nieuw zijn, dus bv met de rubber "uitsteeksels" er nog op.
als ik in de buurt van Zwaag zou wonen, had ik ze al gekocht: lijken me prima banden.
4863E12C-15A1-47CA-B27E-E6CC4B092133.jpeg
Hier gegevens band/velg. 622 dus.
Bandbreedte 55 is dus niet ideaal voor deze velg. Ga voor bandmaat 622-50. 47 of 45 kan natuurlijk ook.
op de site van schwalbe vind je een overzicht van velg(binnen)breedte versus bandbreedte:
velgbinnenbreedte vs bandbreedte bandenmaat.png
voor 18c als breedte van jouw velg is dan ruim 50 mm bandbreedte het maximum. dus 50-622 van zo'n bovenstaande Almotion band zal passen.
Jurr schreef:
wo 22 mar, 2023 14:20
Almotions zijn fijne banden, Big Apple ook helemaal prima. Stuk goedkoper ook ten opzichte van Almotion, zie de link van Grandonneur. Wel de Big Apple in Performance versie pakken,
Die heb ik, in breedte 50. Ik kan beamen dat ze fijn rijden en ze gaan tot mijn verbazing al 10.000 km mee zonder dat ze aan hun eind lijken te zijn.
Confronterend dit… ben echt naïef geweest… banden ook niet mee gekregen na wisselen. Harde lessen zijn dit! Super bedankt allemaal voor het meedenken weer, ik ga op zoek en dit weekend eens kijken naar de binnenlanden.
Overweeg een paar Schwalbe SV19A binnenbanden, die zijn net wat lichter dan de 'reguliere' SV19.

Ook om mee te nemen als reserve wat compacter.
Anne80 schreef:
wo 22 mar, 2023 17:56
Confronterend dit…
Kop op. Wat tientjes verlies maar straks heerlijk fietsen.
Ik heb tijden met die lichtere binnenbanden gereden maar ben er uiteindelijk mee gestopt omdat de ventielen niet degelijk waren. Ik ben nu deels over op de Aerothan binnenbanden, maar heb ook daar toch al een keer een ventielprobleem gehad. Kortom, je kunt ook te obsessief over lichtgewicht zijn.
Ik ga met m'n TLE Almotion maar eens tubeless voorop m'n Koga proberen (-:

Achterop een V-guard versie en een andere velg, dus ach... maar eens voorop beginnen ;)
Jurr schreef:
wo 22 mar, 2023 20:11
Overweeg een paar Schwalbe SV19A binnenbanden, die zijn net wat lichter dan de 'reguliere' SV19.
Ik heb die [edit: de lichte versie bedoel ik, maar in een andere maat] een tijd voor mijn velomobiel gebruikt, maar moest vaak bijpompen. Elders op dit forum kreeg ik al eens een reactie van iemand die dat niet herkende, misschien maakt de bandenmaat uit. En als je eens in de week of zo een paar slagen pompen niet erg vindt, is het natuurlijk sowieso geen probleem. (Mijn probleem was voornamelijk dat je daar dan wel aan moet denken, vóór vertrek.)

Groetjes,

Carl
De SV19(A)-banden zijn geschikt voor 40 tot 60 mm banddikte. Dat betekent dat ze bij 40 mm net niet dubbelvouwen, maar dat ze bij 60 mm behoorlijk strak staan, en dan dus ook nog een stuk dunner zijn.
Anne80, ik verwacht eigenlijk niet dat de fietsenmaker ook andere binnenbanden gepakt heeft. Omdat er min of meer een gelijke maat buitenband op is blijven liggen. De meeste binnenbanden hebben een behoorlijk bandbreedte waarbinnen ze het goed doen. Wat Leon zegt; alles tussen 40-60mm voor schwalbe (en dat is dan nog behoudend), bijvoorbeeld conti zit wat hoger in de range met 47-62mm.
Wim schreef:
wo 22 mar, 2023 21:06
Ik heb tijden met die lichtere binnenbanden gereden maar ben er uiteindelijk mee gestopt omdat de ventielen niet degelijk waren. Ik ben nu deels over op de Aerothan binnenbanden, maar heb ook daar toch al een keer een ventielprobleem gehad. Kortom, je kunt ook te obsessief over lichtgewicht zijn.
Enkele jaren terug hadden wij ook veel pech met lichtgewicht binnenbanden, tijdens een tocht door de Alpen. Door de combinatie van lange afdalingen, velgremmen en een hittegolf werden de velgen zo heet, dat stevig zelfklevend velglint toch wat ging verschuiven en er gaatjes en scheurtjes in de binnenbanden kwamen. De dunne lichtgewicht bandjes van Schwalbe raakten lek, terwijl een goedkoper en wat zwaarder exemplaar van Decathlon nergens last van had.
Kort voor die Alpentocht ging het ook al mis tijdens de treinreis. Bij aankomst in Zürich bleek mijn achterband helemaal leeg te zijn gelopen (mijn eerste lekke band tijdens een treinreis!). Toen heb ik nog snel even bij de Decathlon een reserveband gehaald. Met deze binnenband heb ik vorig jaar in Noorwegen nog 2200 lekvrije kilometers afgelegd. Het was daar meestal wel wat frisser dan destijds in de Alpen.
Gewicht kun je beter besparen op buitenbanden. Een vouwband is lichter dan een draadband. Een Big Apple is al gauw 400 g lichter dan een Marathon Plus. En bij 26 inch velgen zijn banden sowieso lichter dan bij 28 inch ;-).
keesswart schreef:
do 23 mar, 2023 10:43

Toen heb ik nog snel even bij de Decathlon een reserveband gehaald. Met deze binnenband heb ik vorig jaar in Noorwegen nog 2200 lekvrije kilometers afgelegd.

Gewicht kun je beter besparen op buitenbanden.
Hier ook goede ervaringen met binnenbanden van Decathlon (en ze hebben geen schroefdraad op het ventiel, wat mijn pomp erg leuk vindt).
Mee eens dat gewicht besparen met een binnenband niet veel zin heeft voor de gemiddelde vakantie- of andere fietser.
derdekeer schreef:
do 23 mar, 2023 10:50
Mee eens dat gewicht besparen met een binnenband niet veel zin heeft voor de gemiddelde vakantie- of andere fietser.
Gewicht van banden is slechts van belang bij versnellen, vertragen, klimmen en dalen.
Als het eenmaal op constante snelheid draait is er geen enkel verschil.
Klimmen en dalen maakt in feite ook niet uit, een halve liter water minder meenemen en je hebt de zware band gecompenseerd.
Blijft over versnellen en vertragen.
Vertragen kan je ook wegstrepen want dat doen de remmen voor je.
Rest het versnellen.
Ben benieuwd hoeveel Watt verschil het is om met lichte of met zware banden van stilstand naar 20 km/u te versnellen.

PS
Persoonlijk vind ik al dit soort verschillen niet zo relevant, dat geldt ook voor de rolweerstand.
Ik weet dat het uit kan maken, maar als ik lekker fiets weet ik echt niet of het makkelijker of moeilijker zou kunnen zijn met andere banden.
Mijn eigen criteria zijn wind, helling, eigen gewicht en vooral mijn eigen conditie.
Gewicht van banden is slechts van belang bij versnellen, vertragen, klimmen en dalen.
Dat is natuurlijk niet waar, bij iedere richtingverandering kost het met een zwaar wiel meer moeite om de bocht te nemen. Ook is een lichte binnenband soepeler wat positief is voor de rolweerstand. Het zijn kleine verschillen, maar ik vind het nog steeds erg jammer dat de lichte Schwalbe Marathon Racer vouwbanden niet meer gemaakt worden.
Poppink schreef:
do 23 mar, 2023 10:57

Persoonlijk vind ik al dit soort verschillen niet zo relevant, dat geldt ook voor de rolweerstand.
Ik weet dat het uit kan maken, maar als ik lekker fiets weet ik echt niet of het makkelijker of moeilijker zou kunnen zijn met andere banden.
Mijn eigen criteria zijn wind, helling, eigen gewicht en vooral mijn eigen conditie.
Tsja, als jij liever met een volle bakfiets met massief rubber bandjes de heuvels in gaat dan mag dat uiteraard. Kijk wel uit voor trommelremmen. ;)

Maar zelf merk ik echt wel verschil, zeker als je al die kleine verschillen bij elkaar optelt. Dat vind ik onder de streep dan gewoon een fijnere fiets om mee te rijden.

Precies wat het team van idworx doet bij onder andere de Easy Rohler, allemaal kleine dingetjes verbeteren om het zo tot een fijne fiets te maken.