Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop: Koga Miyata Traveller Lady 1998 - Forum Wereldfietser

Te koop: Koga Miyata Traveller Lady 1998

Met bloedend hart ga ik afscheid nemen van mijn Koga Miyata Traveller Lady uit 1998. Framemaat 54.
Wegens schouder- en knieblessures moet ik naar iets anders gaan uitkijken.

Ik heb haar in 2014 tweedehands gekocht voor 795 euro (factuur aanwezig). De schakelaar op het frame was toen al niet meer in gebruik. In 2019 helemaal laten reviseren door Patrick Hofman van Ready to Race in Nijmegen. Ik weet niet meer precies wat hij allemaal heeft gedaan maar in ieder geval de shifters vervangen en volgens mij een of beide cassettes. Ze schakelt sindsdien in ieder geval weer als een zonnetje. Ook zijn de remblokjes vervangen en zitten er nieuwe banden op. Ik heb er een leren Brooks Flyer zadel op gezet.

I.v.m. tweedehands staat weet ik niet hoeveel kilometer er op is gefietst. Ik ben zelf niet veel intensiever op weg geweest dan dagtochtjes en weekendjes in de buurt. Tot 2021 heeft ze altijd binnen gestaan. Daarna verhuisde ik naar een huis zonder schuur dus helaas stond ze toen buiten.

Ik heb net alle brochures zitten doorspitten van Koga om te ontdekken van welk jaar deze is. Ik kan namelijk het framenummer niet vinden 8) . Volgens mij is het model uit 1998. https://www.koga.com/nl/service/brochur ... 2000-1976)

Ik wil er graag 425,- euro voor hebben maar als je daar anders over denkt mag je proberen me te overtuigen :wink:
De fiets is te bekijken en testen in Nijmegen. Neem contact met mij op door een reactie hier of een privé berichtje.

Extra:
Een Thule raceway 991 achterklepdrager heb ik ook te koop. Deze past op mijn Kia Picanto en mijn huidige Toyota Aygo. Er kunnen twee fietsen op. Nieuwprijs 259 euro. Vraagprijs 125 euro.
Een set Ortlieb Backroller tassen voor aan de achterdrager. Nieuwprijs 89 euro. Vraagprijs 45 euro.
Lezyne handpompje.
Axa slot met insteekkabel.

Foto's van de grande dame in volle glorie:
IMG_2837.jpeg
IMG_2835.jpeg
IMG_2830.jpeg
IMG_2827.jpeg
IMG_2550.JPG
Frame nummer staat op een witte sticker, zit "verborgen" onder de bidon die aan de onderbuis hangt.

Na 1995 is het serienummer de letter H, met als eerste cijfer een 6 voor 1996, een 7 voor 1997, etc...
Jouw serienummer zou dus moeten starten met H8....
PhilipBe schreef:
ma 20 mar, 2023 15:19
Frame nummer staat op een witte sticker, zit "verborgen" onder de bidon die aan de onderbuis hangt.

Na 1995 is het serienummer de letter H, met als eerste cijfer een 6 voor 1996, een 7 voor 1997, etc...
Jouw serienummer zou dus moeten starten met H8....
Hoi Philip, dankjewel!
Ah ja die sticker heb ik gevonden, maar daar staat een nummer op dat helemaal niet kan. Namelijk M824367 Dat zou 1988 moeten zijn volgens mij. Maar in de brochure van 1988 komt deze fiets niet voor, met het krakelingenstuur en deze kleur groen en de tassendragers voor en het versnellingshendeltje op het frame. Ik vermoed dat mijn tweedehandsdealer een beetje heeft geprobeerd de boel te flessen? Hij heeft hem me ook verkocht als zijnde uit 2004!! En dat klopt al helemaal niet.
Anyway, dat is altijd een beetje een mysterie gebleven. Volgens mij is 1998 de meest betrouwbare inschatting als gevolg van mijn doorvlooien van de brochures.
IMG_2841.jpeg
Ik denk dat het inderdaad de Traveller (Lady) is op pag. 27 van de brochure van 1998.
Leon schreef:
ma 20 mar, 2023 15:39
Ik denk dat het de Traveller (Lady) is op pag. 27 van de brochure van 1998.
Precies, dat denk ik ook.
Mijn vrouw heeft een vergelijkbare fiets gehad en dat was model 1994. Het frame lijkt verdacht veel op deze fiets. Weliswaar hier en daar wat andere onderdelen, zoals bijv het stuur, maar het is niet gek als daar in de loop der jaren wat aan veranderd is.
Ik weet niet of Jacco nog meeleest, anders kan hij misschien uitsluitsel geven.
Senior2 schreef:
ma 20 mar, 2023 16:45
Mijn vrouw heeft een vergelijkbare fiets gehad en dat was model 1994. Het frame lijkt verdacht veel op deze fiets. Weliswaar hier en daar wat andere onderdelen, zoals bijv het stuur, maar het is niet gek als daar in de loop der jaren wat aan veranderd is.
Ik weet niet of Jacco nog meeleest, anders kan hij misschien uitsluitsel geven.
In de brochure van 1994 staat deze niet. Alleen een World Traveller Lady, en die is zwartig met paars. Ik ben 99,9% zeker dat we op 1998 zitten.
Daarmee is 't nu een jubileumeditie en kun je er makkelijk €500 voor krijgen :D

overigens is dat vrij incourante (wel leuk!) cranksetje een fc-m596 uit '97-'98. Dus klopt mooi in het verhaaltje.
Grandonneur schreef:
ma 20 mar, 2023 17:40
Daarmee is 't nu een jubileumeditie en kun je er makkelijk €500 voor krijgen :D

overigens is dat vrij incourante (wel leuk!) cranksetje een fc-m596 uit '97-'98. Dus klopt mooi in het verhaaltje.
Haha wat tof, ik had dat nog niet door! Feest!
Dan is mijn vraag eigenlijk
Bij wie heb je hem gekocht?
M276 schreef:
di 21 mar, 2023 18:54
Dan is mijn vraag eigenlijk
Bij wie heb je hem gekocht?
Let wel, ik wil geen kwaad spreken, hij heeft me uiteindelijk een parel van een fiets verkocht en ik weet niet of hij bewust met dat framenummer heeft lopen klooien.
Het was Go-Cycle in Beek (L)
joh stel je kunt haar nu verkopen voor €250 dan heb je er 9 jaar lang voor 5€/maand van mogen genieten. Dat is toch hartstikke mooi.
SanneRoemen schreef:
di 21 mar, 2023 19:14
M276 schreef:
di 21 mar, 2023 18:54
Dan is mijn vraag eigenlijk
Bij wie heb je hem gekocht?
Let wel, ik wil geen kwaad spreken, hij heeft me uiteindelijk een parel van een fiets verkocht en ik weet niet of hij bewust met dat framenummer heeft lopen klooien.
Het was Go-Cycle in Beek (L)
Nou sorry maar deze meneer heeft je willens en wetens een veel oudere fiets verkocht. Hij weet donders goed hoe oud hij was.
Ach... als het frame goed is, de onderdelen goed en de fiets niet als gestolen geregistreerd staat... dan zou ik er niet zo'n gedoe van maken.

Of het frame nu uit 1988, 1994 of 1998 komt, best kans dat Koga het frame jarenlang hetzelfde heeft gehouden maar steeds heeft voorzien van net een ander kleurtje en net weer andere afmontage en het dan steeds weer een nieuw modeljaar noemt.

Bijvoorbeeld Santos, Avaghon en idworx doen het ook met al jarenlang dezelfde frames, daar wordt zelfs niet met modeljaren gewerkt maar kun je je eigen kleurtje kiezen. Hartstikke leuk die focus op dat bouwjaar, maar het kan zomaar zijn dat 10 jaar verschil in leeftijd niet of nauwelijks uitmaakt in frame en afmontage. Ik snap die focus op die leeftijd ook niet zo goed bij fietsen. Zeker niet bij de doorgaans nogal conservatieve vakantiefietsen.

Dit blijft een klassieker waar je prima met niet al te veel bagage mee op vakantie kunt als 'ie nog in goede staat is. Of de fiets nu 25 jaar oud, 30 jaar oud of 35 jaar oud is lijkt me niet meer zo spannend na zoveel jaren. Dat dit geen exemplaar is wat alleen op zaterdag met mooi weer op&neer naar de tennisvereniging heeft gereden lijkt me ook wel duidelijk.

Geef de ketting even wat liefde, maak 'm goed schoon, zorg dat 'ie goed rijdt, remt en schakelt en gun er iemand voor een leuk bedrag een leuke beginnersfiets aan zou ik zeggen.

Laat het folderspitten aan folderverzamelaars en foldertoeristen over en laat iemand er lekker mee naar Parijs of Barcelona fietsen. Doet 'ie prima als de staat goed is je niet teveel bagagegewicht en -volume meeneemt.

Succes met de verkoop!
Jurr schreef:
wo 22 mar, 2023 07:57

Of het frame nu uit 1988, 1994 of 1998 komt, best kans dat Koga het frame jarenlang hetzelfde heeft gehouden maar steeds heeft voorzien van net een ander kleurtje en net weer andere afmontage en het dan steeds weer een nieuw modeljaar noemt.
Als je de fietsen in de folder goed bekijkt zie je duidelijk dat de onderdelen hier passen bij dit modeljaar. Dat betekent dat die onderdelen ook van dat jaar zijn. Niet dat dat, zoals je zegt, uitmaakt voor de kwaliteit zolang de fiets binnen staat en niet gebruikt wordt, maar iemand bewust voorliegen over het bouwjaar is niet best, om de juridische term maar niet te noemen.
SanneRoemen schreef:
di 21 mar, 2023 19:14
M276 schreef:
di 21 mar, 2023 18:54
Dan is mijn vraag eigenlijk
Bij wie heb je hem gekocht?
Let wel, ik wil geen kwaad spreken, hij heeft me uiteindelijk een parel van een fiets verkocht en ik weet niet of hij bewust met dat framenummer heeft lopen klooien.
Het was Go-Cycle in Beek (L)
Dat het een parel van een fiets is heb je te danken aan de framebouwer Koga en de onderdelenfabrikant Shimano.
Is helemaal niet de verdienste van de fietsmaker.

Net opgemerkt, er is een nummer geponst net boven de vork.
Screenshot_20230322_100746.jpg
En wat doet dat hendeltje op de onderbuis? zou dat eraf halen, geeft de indruk dat de fiets nog met frictie schakelt en dan zitten we in de jaren 80 van de vorige eeuw.

Bemerk ook de "begrenzer" op de voorrem.
En dat de voorste rem "rechts" gemonteerd is.
Heb dit ook op mijn koga terraliner van 1997. Dacht dat de begrenzen alleen een tijdje door Koga gebruikt was specifiek voor cantilevers. En rechts monteren van de voorrem is ook maar een paar jaar gedaan door Koga.
PhilipBe schreef:
wo 22 mar, 2023 14:33

En wat doet dat hendeltje op de onderbuis? zou dat eraf halen, geeft de indruk dat de fiets nog met frictie schakelt en dan zitten we in de jaren 80 van de vorige eeuw.
Roldynamo op de achterband bedienen dacht ik.
PhilipBe schreef:
wo 22 mar, 2023 14:33

Bemerk ook de "begrenzer" op de voorrem.

[...]

Heb dit ook op mijn koga terraliner van 1997. Dacht dat de begrenzen alleen een tijdje door Koga gebruikt was specifiek voor cantilevers.
Die zit op de V-brakes ook, tot en met de Signatures met V-brakes aan toe.
PhilipBe schreef:
wo 22 mar, 2023 14:33

En rechts monteren van de voorrem is ook maar een paar jaar gedaan door Koga.
Rechts voorrem, heel graag! ;)
Jurr schreef:
wo 22 mar, 2023 14:39
Roldynamo op de achterband bedienen dacht ik.
Daar hadden ze toch een commandeur op de zitbuis voor?
Leon schreef:
wo 22 mar, 2023 15:01
Daar hadden ze toch een commandeur op de zitbuis voor?
Misschien dat 'ie bij een mixte hier zit en bij een herenmodel daar?
Zou best kunnen. Hier zie ik er nog een: https://www.facebook.com/cyklar2012/pos ... 908135911/
en nog: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... lady-54-cm
en deze lijkt weg heel erg: :wink:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... kkingfiets
Daar staat ook een aardige foto van het framenummer bij - foto 5 - al kun je het begin ervan niet zien op de foto.