Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op trein Italië - Forum Wereldfietser

Fiets op trein Italië

Hier een vraag van een vriend uit canada die met de fiets op de trein door Italië wil reizen:

We are looking to take the night train from Rome to Reggio Calabria and then ferry to Sicily.

Weet iemand of dat gaat lukken?
Andere info over reserveren ed is ook welkom.
Het is wel handig te weten natuurlijk wanneer ze ongeveer de trein willen nemen.
Het lijkt alsof er uit roma termini telkens een paar ic's vertrekken rechtreeks naar regio calabria
Screenshot from 2023-03-11 22-25-11.png
of met de trein op de boot? Hieronder met bestemming Palermo, maar dezelfde trein heeft ook rijtuigen die naar Siracusa gaan, aankomst in Siracusa om 18:33 (IC 723) en 22:53 (IC 727)
Screenshot from 2023-03-11 22-28-38.png
Dit is maar wat de routeplanner je geeft als je kijkt op treinen met fiets naar daar, er rijden normaal ook nog nachttreinen maar ik vond niet direct iets dat daar fietstransport mogelijk zou zijn. Ik heb evenwel geen ervaring met een van bovengenoemde treinen.

Verder lijkt het me logischer uit te stappen in Villa S.Giovanni, en daar een boot te pakken, als je te voet/met de fiets de boot zou willen nemen alle treinen naar regio calabria houden daar halt, dan bekom je dit aan rechtreekse treinen die daar halt houden en waar je volgens de planner een fiets op kan meenemen:
Screenshot from 2023-03-12 12-56-56.png
Screenshot from 2023-03-12 12-57-21.png
Ik heb geen idee hoe fietstransport in zijn werk gaat hier, een extra rijtuig of in hetzelfde rijtuig als jezelf, in het geval dat ze in een ander rijtuig staan moet je goed letten op de koersborden of de rijtuigen van de fiets dezelfde bestemming hebben als jouw rijtuig.

Je kan tickets kopen op de site van trein italia bij voorkeur vooraf, aangezien ze goedkoper zijn, meer info zie de website van seat61.
Je moet volgens seat 61 een supplement kopen voor een fiets mee te nemen, maar hij zou zonder zak mee kunnen op bovengenoemde ic's.

Edit: correctie van de link naar de afbeelding voor de trein die naar palermo gaat en toevoeging van treinen die naar Villa S.Giovanni gaan en aankomsttijden in Siracusa en info voor ticketverkoop.
Nachttreinen nemen geen fietsen mee in Italie.