Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooie fiets voor mijn zoon (13) voor zacht prijsje - Forum Wereldfietser

Mooie fiets voor mijn zoon (13) voor zacht prijsje

Dag allemaal,

Mijn zoon groeit als kool… hij tikt de 1.55m al aan, en beleeft weinig plezier meer aan zijn huidige fiets op langere afstanden.
Ik ben op zoek naar een fiets die een tweede leven zoekt, en met mij en de kinderen een aantal jaren mee op fietsvakantie wil.

Heeft iemand nog een vakantiefiets staan die we over kunnen nemen?

Groet, Anne
even ruw rekenend: 1.55 m lang. ongeveer de helft daarvan is binnenbeenlengte: circa 78 cm. ouderwetse benadering van framemaat = 2/3 keer binnenbeenlengte: circa 52 cm.

ik zou dit doen: - een (Giant-) mountainbike (met vaste voorvork) in framegrootte 19,5 of 20 inch zoeken en die aanvullen tot EN qua dragers en spatborden wat jij wilt EN met een eerst vrij korte en/of een verstelbare stuurpen een prettige zit vinden. door hoe lang zo'n frame is, kun je nog wel een stuk omhoog met zadelpen en stuurpen, voordat je naar een volgende framemaat moet (en dan zijn alle onderdelen zo over te zetten naar een volgend frame).

- ga uit van de maten van hoe je kind nu nog op de te klein-wordende fiets zit: zadelhoogte, afstand zadel(punt) tot (midden) stuur. hoogteverschil tussen zadel en stuur, enzovoort.

- of zoek in maat 52 à 54 cm een heren trekkingfiets (wielmaat 28 inch) en maak die tot je zin. ik ben fan van bijvoorbeeld een Koga Terraliner en vergelijkbaar.

- besef je dat je zo wie zo bovenop de prijs van de fiets wat geld kwijt kunt zijn aan je contactvlakken met de fiets want die wil je echt naar je eigen zin maken: zadel, pedalen, stuur met bekleding.

vraag is ook wat je budget is ('zacht prijsje' kan ook van fiets van 1500 euro zijn, die je voor 1.200 euro wilt kunnen kopen, bij wijze van spreken :wink: )

succes en veel fietsplezier gewenst!
hoogframe schreef:
vr 10 mar, 2023 14:04

ik zou dit doen: - een (Giant-) mountainbike (met vaste voorvork)

[...[

- of zoek in maat 52 à 54 cm een heren trekkingfiets (wielmaat 28 inch) en maak die tot je zin.
Wat TopicStarter ook kan af laten hangen van wat TS zelf rijdt. Zoonlief rijdt vast met minder bagage, en zo zijn bijvoorbeeld wielen minder kansrijk om stuk te gaan. Zo kun je hem met jouw reservewielen rond laten rijden ;)

Kwestie van wielmaat en aantal versnellingen gelijk kiezen.
slim! als je met vergelijkbare fietsen rijdt, dan is er onderweg meer (uitwisseling) mogelijk, mocht er iets aan een fiets niet lekker lopen.
Ik heb een pb gestuurd, er staat hier nog wel wat.
Dank voor alle reacties! Ik rij zelf een Idworx met heel veel geluk tweedehands op te kop getikt, nog steeds super blij mee. En ben geen handige zelf met fietsen (daar moet ik nog eens wat mee, maar de tijd 😬)
Anne80 schreef:
vr 10 mar, 2023 16:51
Dank voor alle reacties! Ik rij zelf een Idworx met heel veel geluk tweedehands op te kop getikt, nog steeds super blij mee.
Da's wel flink premium op je dertiende om er dan een zelfde soort fiets naast te zetten ;)

Al zou je best mazzel kunnen hebben met bijvoorbeeld een goedkope 26 inch Rohloff fiets. Zeker wanneer je...
Anne80 schreef:
vr 10 mar, 2023 16:51
[...] geen handige zelf met fietsen [...]
...bent misschien best het overwegen waard. Met meerdere kinderen kan zo'n fiets dan misschien ook wel weer doorschuiven? En ach, een sleutelcursus kun je natuurlijk ook samen met zoonlief doen, of zelfs over een tijdje helemaal aan hem uitbesteden ;)
Op die leeftijd groeien ze wel heel snel. Als ik zo snel kijk naar de groeicurves gaat hij iets van 176 cm worden: https://www.tno.nl/media/4754/njcx1.pdf