Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Provence | Benjaminse - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Provence | Benjaminse

Vanaf midden juni ga ik de Benjaminse route door de Provence fietsen, zie https://www.cyclingeurope.nl/routes/provence/index.php

Ik heb 3 weken dus de tijd om vrijwel alle routes in het netwerk te doen. Ik vroeg me af of er mensen zijn die deze route hebben gefietst en leuke tips hebben met betrekking tot leuke campings of andere zaken. Of niet te missen plekken die net van de route af liggen en dus niet in het gidsje staan.

De Grand Canyon du Verdon / Gorges du Loup wil ik ook zien. Wat is daar een goede uitvalsbasis voor en in hoeverre kun je dit met de fiets doen? Of is een excursie boeken bv praktischer?

Kortom, tips welkom :)
De leukste campings vind ik de campings die volgend jaar dicht gaan omdat ze in geen enkele gids staan of de camping die juist net geopend zijn en nog niet in een gids staan. Maar alle andere campings kunnen fantastisch zijn en ook niet. Meestal vind ik campings die met de Franse slag ontworpen zijn en ook op die manier functioneren beter dan die die met het normeringsboek in de hand zijn ontworpen om net aan vier sterren te voldoen en daar bovendien de prijs voor te vragen.
Maar ja, mijn fijnste camping wijkt dan ook nauwelijks van wildkamperen af behalve de toevoeging van legaliteit, een waterkraan en een warme douche.
Als je toch bij Cavaillon bent is dit wel een leuke plek om even te bezoeken: https://www.google.com/maps/@43.7876761 ... 240!8i5120
Ik heb een aantal jaar geleden in een week een deel van deze route gefietst. Auto laten staan op camping in Cavaillon. Nog even gezocht maar ik weet de naam niet meer. Een rondje gefietst via Aix en Provence, Carcès, Aiguines en Apt.
Wat me voor bijgebleven is, is de stevige mistral die maakte dat ik bergaf flink moest bijtrappen.
Bij lac de saint Croix op camping la Source gestaan. Prima uitvalsbasis voor de Gorge du Verdon. Ik had graag de hele route gefietst maar ik moest weer aan het werk. Wie weet nog een keer.
Als de mistral je het leven zuur maakt kun je ervoor kiezen om even uit het Rhonedal weg te blijven en eerst het oostelijk deel te doen. Misschien is het de week erna beter.
In 2015 en 2019 deze route gefietst. In het voorjaar en najaar. Zie https://reinderklein.nl/2019/09/avignon
Campings zijn zo persoonlijk. We hebben er op zeer diverse campings gestaan. Van (te) groot met lawaai animatie tot heerlijk klein en knus, of groot maar een plek aan zee tot verlopen, wat ook wel weer wat had.
De Verdon doe je toch gewoon met bepakking? Niks geen uitvalbasis. :D
Veel plezier met de voorpret en de reis.
Met uitvalsbasis bedoel ik dat je aan de voet zit daar. En hoe je hem dan opfietst moet iedereen zelf weten.
Hi,

We wonen sinds een paar maanden in het gebied. En kennen de streek best goed, al zeg ik t zelf...
De Verdon is goed fietsbaar, heel mooi, maar het mooiste is de dagwandeling door de kloof. De moeite waard om er een dag te blijven en vervoer te regelen naar de start van de wandeling. Of zoals wij deden; liften!
Verdere tips; eigenlijk is de hele route de moeite waard, alleen de kust is in juli/augustus naar onze smaak veel te druk.

ps; als je een parking voor je auto zoekt; kan ook bij ons in Saint saturnin.
pps; De Ventoux zou ik zelf niet met bepakking rijden ;-)
In 2008 daar mijn eigen variant op gemaakt, noord van de Ventoux gestart in de buurt van Vaison la Romaine, mooie eerste etappe naar kleine municipal in Séderon.

Vanaf de camping in Bonnieux kun je mooie dagtocht maken boven over de westelijke Luberon, door het cederbos. En ook de oker vallei van Roussillon is binnen bereik.
Bedankt voor alle tips!

Oker vallei van Roussillon klinkt goed

@avic 'de dagwandeling', is dat de Sentier de l'Imbut of de Sentier Martel? Dank voor het parkeeraanbod maar ik ga met de fietsbus :)

@reinder, leuk ik ga je verslag lezen en foto's bekijken

en ja wat betreft campings, dat is inderdaad persoonlijk. Liefst zo klein en rustig mogelijk, behalve als er een zwembad is, dan 'mag' het wat drukker ;)

Verdon zal uiteindelijk met bepakking zijn ja maar wil er ook wandelen. De Ventoux ga ik niet met bepakking op maar als dagtrip vanuit Bedoin en misschien een tweede keer vanaf een andere startplek.
Hi, wij liepen de Martel, maar die andere ziet er ook mooi uit. Martel was vanuit de camping in La Palud goed te doen, laatste stukje terug via de weg gelift.
Voel je vrij om je tentje bij ons op te zetten als je hier langs komt! ( we wonen op een paar km van Roussillon en de okers)
Paar jaar geleden weer eens gedaan en ik moet eerlijk zeggen dat we iedere keer weer verbaasd zijn hoe makkelijk het ons eigenlijk afgaat om de hele gorge rond te fietsen. Ook het middelste rondje vanaf la Palud valt reuze mee en is wonderschoon!
De laatste keer in Le Bar sur Loup gestaan, aardige camping, vandaar via de Gorge du Loup omhoog. Fantastisch bakkertje op de top met verrukkelijke pizaatjes. Vervolgens via de Benjaminsroute naar Comps sur Artuby. Heerlijk ouderwetse camping muncipal net buiten het al net zo heerlijke dorp.
Hierna krijg je wederom een fantastisch stuk, over de Pont de l'Artuby richting Moustiers Sainte Marie, leuk plaatsje maar o zo toeristisch... Vandaar zou je dan nog een uitstapje kunnen doen richting la Palud en vervolgens het "hoge rondje".
Mocht je nog tijd over hebben, vergeet dan ook niet de Gorge du Nesque mee te pakken, zowel vanuit Sault als uit Villes sur Auzon héél goed te doen en adembenemend mooi!
Zelf ben ik ook nog even naar Arles gefietst omdat ik dat prachtige stadje niet wilde missen. Dat kan prima door vanuit Avignon tot Arles de Via Rhona te nemen (de route van Genève naar Marseille).Vanuit Arles ging ik op advies van een fietser uit Arles een klein stukje in Zuidelijke richting de stad uit naar Pont de Cru en vervolgens via Barbegal, Paradou en Maussane naar Salon waar ik de Benjaminse-route weer oppikte.
Geniet van het mooie cartografenwerk van Benjaminse.
ik bedoelde Pont de Crau, excuus!
Komende zomer ga ik met mijn echtgenote voor het eerst echt op fietsvakantie.
Op dit moment zijn we onze uitrusting bij elkaar aan het scharrelen:
Fietsen staan klaar, tassen, matjes, tent, slaapzakken etc is binnen.
Nu wil mijn vrouw in de meivakantie wel proef kamperen. Ik wil dan graag lekker weer.
We kwamen op het idee om naar de Provence te gaan en daar de route van deze website te gaan rijden. https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... -provence/

De hoofdroute heb ik uitgetekend in Komoot: 770km. Daar hebben we 2 weken te tijd voor.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Kan iemand iets zeggen over het weer in april, begin mei? (Wat neem ik mee.qua kleding)
Zijn de campings al open?

Ik sta open voor suggesties.
Tsja, als ik het weer kon voorspellen was ik schatrijk. Het zou best erg warm kunnen zijn, maar ook fris, overdag 12 graden en 's nachts tegen nul is mogelijk. Overdag 35 ook.
De Provence heeft wel last van een vreselijke droogte, dus de kans dat het regent is vrij klein.
De campings zijn in mei meestal niet allemaal open.
Ga je voor die tijd nog een weekend proberen of alles werkt of zet je de tent en alles erbij in de tuin of in het park op? Tenten, branders en matjes kun je het best eerst thuis proberen.
pct schreef:
do 30 mar, 2023 21:54
... Nu wil mijn vrouw in de meivakantie wel proef kamperen. Ik wil dan graag lekker weer.
We kwamen op het idee om naar de Provence te gaan ... Kan iemand iets zeggen over het weer in april, begin mei? (Wat neem ik mee qua kleding) Zijn de campings al open? ...
Ik heb het chatgpt gevraagd:

We willen in april en mei in de Provence in Frankrijk gaan fietsen. Wat voor weer kunnen we dan verwachten, en hoe kunnen we ons het beste kleden, en zijn de meeste campings dan al open?


In april en mei is de lente in volle gang in de Provence, Frankrijk. Over het algemeen zijn de temperaturen aangenaam, maar het kan nog wel wat fris zijn, vooral 's ochtends en' s avonds. De gemiddelde temperatuur overdag is ongeveer 15-20°C, maar het kan ook warmer of koeler zijn, afhankelijk van de specifieke locatie en het weerpatroon.

Als je gaat fietsen in de Provence in deze tijd van het jaar, is het belangrijk om laagjes te dragen, zodat je je kunt aanpassen aan de veranderende temperatuur gedurende de dag. Het wordt aanbevolen om een basislaag te dragen die vocht afvoert, gevolgd door een isolerende laag en een wind- en waterdichte jas voor het geval dat. Een paar stevige, comfortabele schoenen zijn ook essentieel.

Veel campings in de Provence openen hun deuren in april, maar het kan afhangen van de specifieke camping. Het is raadzaam om van tevoren te controleren of de campings die u wilt bezoeken open zijn en of u een reservering moet maken.

Over het algemeen is april en mei een uitstekende tijd om te fietsen in de Provence vanwege het milde weer en de prachtige natuur. Vergeet niet om een goede zonnebrandcrème mee te nemen, aangezien de zon in deze tijd van het jaar sterk kan zijn, zelfs als het nog niet zo heet is. Veel plezier met fietsen in de Provence!
In de Provence staat de geurende lavendel in mei nog niet in bloei. Dat is pas vanaf half juni.
De 17de begin ik met fietsen met als startpunt Avignon. Ik was van plan het routeboekje tegen de klok in te fietsen (en daarmee Verdon, Ventoux als laatste te bewaren). Dan ben ik daar onderweg goed getraind voor geraakt.

Echter zit ik een beetje met die mistral. In het routeboekje staat bv dat het traject van Gorges du Loup naar Verdon tijdens de mistral niet te doen is. Wat weer zou pleiten voor toch de route met de klok mee te doen (en zo'n beetje te beginnen met de Ventoux).

Of maak ik me druk om niks en valt het allemaal wel mee?
Het klinkt bij mij een beetje als dat de route-uitzetter die dag pech heeft gehad met de mistral.
Of geeft hij een plaatselijk bekend fenomeen aan en staan er waarschuwende borden langs de weg?

Het beklimmen van de Ventoux is overigens ook niet evident. Toen ik er was was het windstil en kraakhelder maar ik heb van een aardig aantal kennissen gehoord dat hun tocht eindigde in mist of helemaal niet doorging omdat het hele zakie daarboven verboden gebied was wegens mistral.
ReinoudN schreef:
ma 12 jun, 2023 12:55
De 17de begin ik met fietsen met als startpunt Avignon. Ik was van plan het routeboekje tegen de klok in te fietsen (en daarmee Verdon, Ventoux als laatste te bewaren). Dan ben ik daar onderweg goed getraind voor geraakt.

Echter zit ik een beetje met die mistral. In het routeboekje staat bv dat het traject van Gorges du Loup naar Verdon tijdens de mistral niet te doen is. Wat weer zou pleiten voor toch de route met de klok mee te doen (en zo'n beetje te beginnen met de Ventoux).

Of maak ik me druk om niks en valt het allemaal wel mee?
Ik zou gewoon naar Avignon reizen en dan beslissen, de Mistral is er niet altijd en ontstaat door een lagedrukgebied rond Genua, als ik het internet mag geloven. Dat kan je bekijken op bijvoorbeeld www.windy.com, momenteel is er geen Mistal.