Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote stevige gravelbike, maar welke? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Grote stevige gravelbike, maar welke?

130 berichten
Een wat lichtere trekkingfiets en daar al het onnodige afhalen. Zoals spatborden, bagagerekken, slot. Wat snelle lichte bandjes en je hebt een gravelbike. What's in a name
Een maatframe kan in dit specifieke geval zinvol zijn omdat de berijder met zijn gewicht en lengte een beetje buiten de standaard maten valt, zeker waar het Amerikaanse merken betreft (Amerikanen zijn gemiddeld kleiner dan Nederlanders). Maatframes zijn bovendien niet altijd duurder of veel duurder dan het confectiewerk. Het alternatief is dan een wat steviger vakantiefiets met racestuur, zoals een Long Haul Trucker.
geertdebruijn schreef:
ma 13 mar, 2023 12:20
Een wat lichtere trekkingfiets en daar al het onnodige afhalen. Zoals spatborden, bagagerekken, slot. Wat snelle lichte bandjes en je hebt een gravelbike. What's in a name
Alleen kan TopicStarter in veel van die trekkingfietsen z'n handgespaakte wielset met naafdynamo en steekassen niet kwijt. Omdat die trekkingfietsen voor 100/135mm quickrelease naven zijn gemaakt.
Jurr schreef:
ma 13 mar, 2023 14:09
Alleen kan TopicStarter in veel van die trekkingfietsen z'n handgespaakte wielset met naafdynamo en steekassen niet kwijt. Omdat die trekkingfietsen voor 100/135mm quickrelease naven zijn gemaakt.
Is dat niet zoiets als een oplossing op zoek naar een probleem?
De fiets moet niet meer duurder worden om aan de eis te vokdoen dan de waarde van de geliefde wielen zelf. Maar ja, ik ben dan soms wel aan de berekenende kant in het kopen van een fiets.
Wim schreef:
ma 13 mar, 2023 12:31
Maatframes zijn bovendien niet altijd duurder of veel duurder dan het confectiewerk.
Ben wel benieuwd wat zo'n maatframe zal gaan kosten in deze tijd met de wensen van TopicStarter.

Ik zie in Kiel-Windeweer alleen de prijzen staan van 2021:
Prijzen

Frame buizensets gemengd (niveau Reynolds 725/631)
€ 1350

[...]

Volledig Fillet brazed constructie
Bracket BSC
Zadelklem aangesoldeerd
2 x 2 bidonnokken
Spatbordoogjes naar keuze
Balhoofd 1", 1.125" of 44mm
2 kabelstoppers onder bovenbuis
Kunststof kabelgeleider onder bracket
Kabelstoppers op balhoofdbuis of commandeurnokken
M op balhoofd
Poedercoat unikleur met blanke laag, transfers M-gineering
Fastback staande achtervork
Voorvork BSC draad of draadloos Ahead
Wielmaat 559, 584, 622 mm

[...]

Opties
Rando pakket met brede vorkkroon, achterdrager & lowrideroogjes, cantinokken, 3e bidon, standerbevestiging, slotoogjes, oogjes voor verlichtingskabel
+ €200

[...]

Schijfremuitvoering
+€152.50
Anno 2023, twee jaar verder dan de 2021 prijzen, is afmontage sindsdien niet goedkoper geworden (wel langzaam weer wat minder beroerd leverbaar...), framebouw delen ook niet lijkt me. Net als waarschijnlijk ook wel het arbeidsloon, en ook het Groningse kacheltje moet nog branden.

En dan wil TopicStarter ook nog steekassen om z'n handgespaakte wielset met dynamo kwijt te kunnen en is 'ie ook nog wel gecharmeerd van interne kabels en leidingen...

Het is vaak zeker mooi, maar wel duurder dan veel confectieframes. Ik ga ook niet zeggen dat zoiets de prijs niet waard is, ik gun zeker een vakman ook een goede boterham.

Maar het zou me niks verbazen als met bovenstaande wensen van TopicStarter er nog in verwerkt en een 2023 prijsupdate de 2500 euro wel in de buurt gaat komen... maar in de startpost was dat budget nog voor een complete fiets ;) En of de eveneens in de startpost genoemde 8 weken dan gehaald gaan worden? Ik weet niet hoeveel wachtenden er voor 'm zijn ;)

Ook de afmontage is duurder in aanschaf, omdat grotere fabrikanten de onderdelen van de afmontage in grotere aantallen voor een hele andere prijs inkopen dan kleine fabrikanten, framebouwers en al helemaal consumenten.

Kortom... als je er een idworx Grandone, Avaghon Grave, Vittorio Randonneur of Santos Gravelmaster tegenover zet wordt het wellicht niet veel duurder. En tsja, wat is veel? Als je 1000 euro verschil maakt op een bedrag van 5000 euro vind ik dat best een verschil. Maar zodra je naar een merk met grotere volumes gaat, gaat het echt wel schelen in prijs.
Leon schreef:
ma 13 mar, 2023 15:18
Is dat niet zoiets als een oplossing op zoek naar een probleem?
De fiets moet niet meer duurder worden om aan de eis te vokdoen dan de waarde van de geliefde wielen zelf. Maar ja, ik ben dan soms wel aan de berekenende kant in het kopen van een fiets.
Dat is aan TopicStarter om daarin keuzes te maken. Ik vind een mooi handgespaakt wielsetje wel een plus, en ik weet ook wat het kost... Ik ga er vanuit dat TopicStarter die wielen naar zijn wens heeft samengesteld en ze best mee zou willen nemen naar zijn nieuwe fiets, en niet daarin weer dezelfde wielen wil kiezen met weer een andere naafmaat voor weer dezelfde prijs... Maar da's uiteraard aan TS om te beslissen. Misschien heeft de achternaaf nog de mogelijkheid om de einddoppen te wisselen naar een andere standaard en kan er voor in die naafdynamo wel een adaptertje in naar Quickrelease? ;)

Ik zou de huidige fiets verkopen met het setje fabriekswielen wat hopelijk nog niet los verkocht is en voor een frame en vork naar wens gaan passend voor het handgespaakte wielset wat er al is. Een handgemaakt frame of een zich reeds in die grote framemaat met bagage bewezen confectieframe. Voor verdere afmontage een combinatie van tweedehands (misschien stappen er wel mensen over naar electronisch schakelen..?) en aanbiedingen (onder andere de Duitse webshops en met minder haast ook bijvoorbeeld RCZ in Luxemburg) wat leuke deals bij elkaar schrapen en er dan uiteindelijk een fraaie upgrade aan fiets overhouden. Die dan wél bevalt met het gewenste bagagegewicht ;)

Maar ja, that's me ;)
Jurr schreef:
ma 13 mar, 2023 15:27
Ik vind een mooi handgespaakt wielsetje wel een plus, en ik weet ook wat het kost...
Als de spaken goed op spanning zijn en blijven vind ik het goed. Anders kost het me een half uurtje werk met de spaakspanningsmeter en het sleuteltje. Dan heb ik alsnog een handgespaakt wiel, toch?
Leon schreef:
ma 13 mar, 2023 16:42
Als de spaken goed op spanning zijn en blijven vind ik het goed. Anders kost het me een half uurtje werk met de spaakspanningsmeter en het sleuteltje. Dan heb ik alsnog een handgespaakt wiel, toch?
De naaf naar wens, de spaken naar wens, de nippels naar wens en gebouwd door iemand met kennis van zaken.

En als keuzes daarin dan niet zijn te vinden in een fiets/fietswiel die af-fabriek zo geleverd wordt, ach... dan wordt het een setje wielen (laten?) spaken ja ;)

Maar mijn wensen zullen anders zijn dan die van jou en ook anders dan die van TopicStarter. En daar is helemaal niks mis mee. Uiteindelijk willen we allemaal met de fiets op vakantie toch? ;)
Miscchien is dit het overwegen waard.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ohloff-h54
Geert, je hebt inmiddels driemaal dezelfde link naar dezelfde gebruikte fiets in verschillende topics geplaatst.

Als Michiel dat zelf zou doen is het toch ook niet leuk?

Ik snap dat je het een leuke fiets vindt en dat je 'm misschien daar wel zelf op hebt staan knappen, misschien de tanwall banden wel jouw idee zijn of misschien is het zelfs wel de voorganger van je eigen TM3+... maar 1x plaatsen is toch wel genoeg?
Jurr schreef:
ma 13 mar, 2023 17:24
Geert, je hebt inmiddels driemaal dezelfde link naar dezelfde gebruikte fiets in verschillende topics geplaatst.

Als Michiel dat zelf zou doen is het toch ook niet leuk?
Ik geef alleen mensen de overweging. Ze kiezen zelf toch?
geertdebruijn schreef:
ma 13 mar, 2023 17:27
Jurr schreef:
ma 13 mar, 2023 17:24
Geert, je hebt inmiddels driemaal dezelfde link naar dezelfde gebruikte fiets in verschillende topics geplaatst.

Als Michiel dat zelf zou doen is het toch ook niet leuk?
Ik geef alleen mensen de overweging. Ze kiezen zelf toch?
Het is (met alle respect) op geen enkele manier een serieuze optie voor TS als opvolger van zijn Bianchi (of mijn begrijpend lezen is stuk). Zo kan ik nog wel 800 fietsen ter overweging presenteren.
Grandonneur schreef:
ma 13 mar, 2023 17:44
geertdebruijn schreef:
ma 13 mar, 2023 17:27
Jurr schreef:
ma 13 mar, 2023 17:24
Geert, je hebt inmiddels driemaal dezelfde link naar dezelfde gebruikte fiets in verschillende topics geplaatst.

Als Michiel dat zelf zou doen is het toch ook niet leuk?
Ik geef alleen mensen de overweging. Ze kiezen zelf toch?
Het is (met alle respect) op geen enkele manier een serieuze optie voor TS als opvolger van zijn Bianchi (of mijn begrijpend lezen is stuk). Zo kan ik nog wel 800 fietsen ter overweging presenteren.
Nee waarschijnlijk niet maar soms is aanpassen, heroverwegen part of the fun.
8cm zitbuis d’r op lassen en gaan met dat ding?
Grandonneur schreef:
ma 13 mar, 2023 18:01
8cm zitbuis d’r op lassen en gaan met dat ding?
Te klein is te klein dat snap ik ook wel. Zullen we het kissebissen hierbij laten.
LHTJoost schreef:
zo 12 mar, 2023 13:55
Poise schreef:
zo 12 mar, 2023 13:46

Nu met minder bagage en goede verdeling 4 dagen door Toscane gefietst.
Ging je kamperen?
Nee, ik ging wel de Strade fietsen (dus zonder bagage en dragers)
Allen dank. Ook de goedbedoelde zijdelingse overwegingen worden gewaardeerd.

Ik ben geen wereldreiziger. Wanneer ik een week en wellicht een weekend ga kamperen ben ik al super blij! Deze week wil ik dan wel doorbrengen met een fiets waar ik vertrouwen in heb. Dat heb ik nu niet.

De andere weken van het jaar wil ik fun hebben die een gravelbike mij kan brengen. Die hard mtb paden pak ik met mijn fully. Maar met een fully over schelpenpaden of asfalt te fietsen vind ik zonde. Met een gravelbike kan ik prachtige dagtochten maken naar en door de verschillende natuurgebieden in de omgeving. Ook neem ik dan eens een stuk mee van een mtb baan. Gewoon omdat het kan.

Een echte reisfiets zoek ik dus niet. Verder wil ik graag mijn wielset meenemen. Was een (voor mij) kostbare set welke goed is afgestemd op mijn gewicht en ook vakantieplannen. Samen met de dynamo kan ik ook in donker fietsen (lees, zonder de stress dat mn lamp bijna op is) en met de vakanties mijn elektronische spullen op te laden.

Verder bericht via winkel over de Van Nicolas Rowtag. Deze zou zijn getest met/tot een gewicht van 130kg. Binnenkort maar eens bekijken.
Jan P schreef:
ma 13 mar, 2023 19:57
Een echte reisfiets zoek ik dus niet.
Jou probleem is dus dat elke reisfiets kan wat je wilt, maar je wilt geen reisfiets....
Leon schreef:
ma 13 mar, 2023 20:11
Jou probleem is dus dat elke reisfiets kan wat je wilt, maar je wilt geen reisfiets....
TopicStarter zoekt een niet al te zware reisfiets met dropbars, derailleur(-s), ruimte voor brede banden, schijfremmen en naven met steekassen die stijf genoeg is voor zijn hoeveelheid bagage in zijn grote framemaat ;)

En of je het resultaat van die zoektocht nu straks 'gravelbike', 'randonneur', 'reisfiets' of gewoon 'fiets' noemt maakt niet uit toch? (-:
Ik denk dat fimpje goed laat zien wat ik ermee doe op vakanties of iig wat de fiets zou moeten kunnen: https://www.youtube.com/watch?v=rHS4yg4MOII