Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsboek DDR 1991 - Forum Wereldfietser

Fietsboek DDR 1991

Na maandenlange voorbereidingen en ontwerpen is mijn nieuwe fietsboek klaar: een prachtige fietsboek door de pas gevallen DDR in 1991. Zij het wel met veel nadruk op Oost-Duitse molens. Weliswaar al 32 jaar geleden, maar het gaat om de nog oude DDR-sfeer proeven. Wat nu niet meer kan.
Veel leesplezier!

https://www.albelli.nl/onlinefotoboek-b ... 5c530992f2
Dat ziet er erg mooi uit Martin!
Het zal smullen zijn voor fiets-, DDR- en molenliefhebbers. En wat een boel goede foto's.

Meer wit en kantlijn zou overigens wel fijn zijn.
Wat een bijzondere hobby. Je moet toch het idee hebben gehad ik ga dat en dat fietsen en wie weet kan ik daar nog eens een boek over maken. Geweldig dat het internet bestaat en dat je op relatief eenvoudige manier je ei aan de hele wereld kwijt kan. Hulde hoor prachtig gemaakt.
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 10:46
Meer wit en kantlijn zou overigens wel fijn zijn.
En het boek van Wim Dussel heeft ook ongeveer dezelfde pagina-indeling. Anders zou het me met meer pagina's extra kosten. Gelukkig had ik wel een kortingscoupon van 20%.
Martin E. van Doornik schreef:
za 25 feb, 2023 09:27
…een prachtige fietsboek door de pas gevallen DDR in 1991…
Niks meer aan toe te voegen 😊
Wat nu niet meer kan.
Nou, dat kan echt nog wel. Helaas of gelukkig is er op sommige plaatsen nog veel DDR-sfeer te proeven. Ik vind het fantastisch dat het de Oostduitsers lukt iets van die sfeer vast te houden.
Fantastisch Martin, ik ben jaloers op jou. Dat ik niet meer gewend ben zoveel tekst te lezen, ligt aan mij.
M'n complimenten, Martin. Het oogt indrukwekkend en compleet! Een verjaardagscadeautje voor jezelf om de mooie herinneringen nog eens op te halen.
Bert van Sprang schreef:
za 25 feb, 2023 21:22
Helaas of gelukkig is er op sommige plaatsen nog veel DDR-sfeer te proeven. Ik vind het fantastisch dat het de Oostduitsers lukt iets van die sfeer vast te houden.
Haha; ja, het ouderwetse DDR communisme-fascisme kom je er nog steeds wel tegen, blijkt ook dezer dagen weer.
Maar dat bedoelde je vast niet, Bert. 😇
Weer een mooi boek vol herinneringen, Martin. En herkenbaar. In 1990 fietste ik door de DDR, enkele weken voordat die in de Bondsrepubliek op zou gaan. Via een noodbrug over de Werra (de echte brug was 40 jaar eerder opgeblazen en sindsdien was de grens hier hermetisch gesloten geweest) reed ik het voormalige 'boeren- en arbeidersparadijs' binnen. Het wegdek varieerde van matig tot erbarmelijk. Af en toe raasde er een stinkende trabant voorbij. Bijna elk huis had een daktuin, d.w.z. bomen en struiken hadden spontaan wortel geschoten op de de slecht onderhouden daken. Ik moet nog een doos dia's van die tocht in mijn archief hebben, maar ik weet ook wat een monnikenwerk het is om die allemaal in te scannen en te fatsoeneren...

In de zomer van 1988 was ik zonder fiets al een dag of tien in de DDR geweest, om penvrienden in Oost-Berlijn en Halle te bezoeken. Een jaar eerder had ik ze in Tsjechoslowakije ontmoet. We hadden adressen uitgewisseld, waarna een gestage stroom brieven op gang was gekomen. Officieel had ik mijn bezoek aan hun moeten melden bij mijn visumaanvraag. Dat deed ik niet, al moest ik wel aangeven voor welke regio's ik een tijdelijke verblijfsvergunning als toerist wilde krijgen (inclusief 'Zwangsumtausch' van een paar tientjes per dag, waarbij ik voor elke West-Duitse mark één DDR-mark kreeg; op de zwarte mark was de koers 1:10). Eenmaal aangekomen in Oost-Berlijn, heb ik me aangemeld bij een camping. Daar heb ik mijn tent enkele dagen ongebruikt laten staan, terwijl ik bij mijn vrienden in de stad logeerde.

Terwijl in West-Berlijn de Muur waarschijnlijk het meest gefotografeerde bouwwerk van de hele stad was, bleek het in Oost-Berlijn streng verboden te zijn om er een kiekje van te maken. Nadat ik dat als naïeve toerist toch had gedaan, stapte er direct een Vopo op me af. Hij nam mijn paspoort en camera mee en gaf deze tien minuten later met een waarschuwing weer terug. Volgens mijn vrienden zou ik mijn camera niet terug hebben gekregen als ik een West-Duits paspoort had gehad.
Het broeide die zomer in de DDR. Op straat hoorde ik mensen zich afvragen of een vakantie in Joegoslavië nog betaalbaar zou zijn (op dat moment zo'n beetje het meest exotische vakantieland voor DDR-burgers, al hingen er in reisbureaus ook posters van Cuba). Ook gingen er DDR-burgers op vakantie naar Hongarije, om daar hun trabant achter te laten bij de Oostenrijkse grens, waar het IJzeren Gordijn inmiddels zo lek als een mandje was. Dat slechts drie maanden later Ook de Berlijnse Muur zou bezwijken, durfde op dat moment nog niemand te hopen.
Dat slechts drie maanden later Ook de Berlijnse Muur zou bezwijken, durfde op dat moment nog niemand te hopen.
Ik krijg nog koude rillingen als ik terugdenk aan dat moment. Gelukkig was ik in 1988 nog op bezoek geweest bij familie van mijn schoonfamilie in het Thuringerwald. Het meest bijgebleven is de grensovergang van oost naar west, waarbij de grenspolitie onder de achterbank van onze auto wilde kijken en het daaropvolgende bezoek aan het eerste tankstation over de grens waar ik bijna bezweek door de overdaad aan kleuren en artikelen in de shop. Tijdens mijn eerste bezoek na Die Wende vertelde mijn familie enthousiast over plannen voor een groot winkelgebied op de vlakte boven op de berg boven Ziegenrück. Gelukkig is het er tot op de dag van vandaag niet van gekomen en gaat het ook niet meer gebeuren omdat ze inmiddels de Oostduitse eenvoud weer wat meer kunnen waarderen.