Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velological - Keulen - Forum Wereldfietser

Velological - Keulen

Hallo,

velogical uit Keulen.

Ombouwen fiets naar e-bike.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik dacht dat het om een fietsenmerk ging maar het is het merk van de ombouw:
https://www.velogical-engineering.com/?lang=en

Is wel een heel klein motortje. Zal (denk ik) niet veel kracht mee gegenereerd kunnen worden vanwege de aandrijving op de velg.

Flinke prijs trouwens voor zo iets. Dan zou ik ook eens een Pendix gaan overwegen want die levert heel wat meer voor maar een iets hoger bedrag.
Helaas geen ervaring, maar wel een vraag.
Het lijkt erop dat dit systeem onafhankelijk werkt van de trapfrequentie. Ik kan me voorstellen dat je met dit ding vooruit kan gaan zonder te trappen. Zo'n fiets wordt binnen de verkeerswetgeving mogelijk niet als e-bike beschouwd maar eerder als e-scooter?
Fedor schreef:
do 16 feb, 2023 10:30
Is wel een heel klein motortje. Zal (denk ik) niet veel kracht mee gegenereerd kunnen worden vanwege de aandrijving op de velg.
Toch heeft men het over 40 en 60 N stuwkracht, wat overeenkomt met een goede e-bike met achterwielmotor.
Omdat het een frictiesysteem is zal de normaalkracht, de kracht waarmee het ding de rubberband tegen de velg drukt, navenant moeten zijn. Onder perfecte condities met frictiecoëfficiënt 1 dus 40 resp. 60 N, maar als het nat is of bij vervuiling veel meer. Dat lijkt me niet erg gezond voor de fiets.
Met per ongeluk een drupje olie op de velg heb je meteen een vet probleem.
Ze zeggen dat de rubberband zeker 7000 km mee gaat. Dat lijkt me veel.
Op zijn best komt het ding overeen met een voorwiel- of achterwielmotor die dus niet mee terugschakelt bergop. Op steile stukken heb je er dus precies het minste aan.

Of gaat het steeds om twee motoren? Wat een brakke teksten trouwens. Je komt er nauwelijks achter waar het om gaat.
Leon schreef:
do 16 feb, 2023 10:56
Toch heeft men het over 40 en 60 N stuwkracht, wat overeenkomt met een goede e-bike met achterwielmotor.
De stuwkracht wordt dan zeker via de as gemeten. Dan heb je een enorme groot-klein overbrenging.
Op een as heb je een koppel, geen stuwkracht.

Omdat ik me nauwelijks iets anders zinnigs kan voorstellen mag ik aannemen dat ze met stuwkracht de kracht bedoelen die aan de fiets geleverd wordt, die omdat het motortje vlakbij de band zit, vrijwel even groot is als de aandrijfkracht waaraan de rubber die op de velg drukt wordt blootgesteld.

Het is me inmiddels duidelijk dat het steeds om twee motortjes gaat, waarmee het probleem van de zijdelingse kracht wordt vermeden.

Ik lees ook:
"Efficiency at 30kph (18,6mph): more than 60%", dat is niet erg goed, vooral ook omdat de efficiency bij lagere snelheden waarschijnlijk nog heel wat lager is.
Leon schreef:
do 16 feb, 2023 10:56
Of gaat het steeds om twee motoren? Wat een brakke teksten trouwens. Je komt er nauwelijks achter waar het om gaat.
Op de foto's zie ik idd twee motoren (edit: Leon was net eerder ;)). Vraag me wel af hoe stevig deze tegen de velg aangedrukt moeten worden en hoe strak de ophanging (een beugel rondom een ronde buis) dan moet zijn.
Fedor schreef:
do 16 feb, 2023 11:30
Vraag me wel af hoe stevig deze tegen de velg aangedrukt moeten worden
Zie mijn eerder bericht: minimaal 40 resp 60 N dus. Dwz 20 resp 30 per motor. Maar bij nattigheid en vervuling veel meer.
Aniphys schreef:
do 16 feb, 2023 10:43
Ik kan me voorstellen dat je met dit ding vooruit kan gaan zonder te trappen. Zo'n fiets wordt binnen de verkeerswetgeving mogelijk niet als e-bike beschouwd maar eerder als e-scooter?
Zo te zien wel:
"Depending on the motor type (3125, 3135), the motors can handle a gradient of 4% or 6%, at a total vehicle weight of 100kg, WITHOUT pedalling."
Fedor schreef:
do 16 feb, 2023 11:41

Zo te zien wel:
"Depending on the motor type (3125, 3135), the motors can handle a gradient of 4% or 6%, at a total vehicle weight of 100kg, WITHOUT pedalling."
En dat voor Duitsers. Die feature is vast niet voor de Duitse markt ;)
Fedor schreef:
do 16 feb, 2023 10:30
Is wel een heel klein motortje. Zal (denk ik) niet veel kracht mee gegenereerd kunnen worden vanwege de aandrijving op de velg.
Juist wel, vermoed ik.
Verhouding aandrijfdynamo omtrek ten opzicht van velgomtrek.
Iets van kracht maal arm en zo.
Stel de velg is 210 cm, de dynamo 21 cm.
Je fietst gewoon rustig aan op je vakantiefiets.
Dan lever je zeg eens 60 Watt vermogen.
Dus als beide dynamo's ieder 3 Watt leveren dan ben je er al.

Of zit ik dan erg fout.
De wieltjes van de dynamo moeten namelijk wel 10 keer zo snel draaien.

Ik wacht gewoon op een slimmerik die het goed kan uitleggen.
Het juiste verband tussen kracht, weg, energie, vermogen, arm, koppel en toerental is wel op te zoeken denk ik.

Een klein electromotortje kan best een stevig vermogen leveren als het maar een voldoende hoog toerental kan draaien.
Even verder rekenen.
18 km/uur is 300 meter per minuut.
Omtrek fietswiel met band 225 cm -> 133 omwentelingen per minuut.
Dan zou dat motortje grofweg zo'n 1300 toeren per minuut moeten draaien.

Zeg maar de centrifuge van een beetje wasmachine in het klein.
Poppink schreef:
do 16 feb, 2023 14:23
Fedor schreef:
do 16 feb, 2023 10:30
Is wel een heel klein motortje. Zal (denk ik) niet veel kracht mee gegenereerd kunnen worden vanwege de aandrijving op de velg.
Juist wel, vermoed ik.
Da's waar. Vanwege de grote verschillen in omtrek motor - velg kan er veel kracht geleverd worden. Ik dacht in eerst instantie aan de kracht die de motortjes zouden moeten leveren maar dat hoeft dus niet.
De omtrek van de velg (of het wiel) is vrijwel irrelevant bij deze aandrijving.
Ben wel benieuwd wat het doet met water en/of vuil zoals bijvoorbeeld modder op de velg.

En wat als er een slag of deuk in je velg komt?
Ik dacht bij het zien van de link en het eerste plaatje aan een grap, Het ding lijkt precies op de dynamo die ze ook verkopen.
Ik zou eerst eens op zoek gaan op bijvoorbeeld https://rad-forum.de/ of mensen er daar al een ongezouten mening over hebben gegeven, want dat is iets wat Duitsers ook goed kunnen als iets wel of niet goed werkt.
_Peter_ schreef:
do 16 feb, 2023 23:12
Ik zou eerst eens op zoek gaan op bijvoorbeeld https://rad-forum.de/
Even gezocht daar. Opmerkelijk genoeg helemaal niks. En dat terwijl het ding al 9 jaar bestaat:
https://newatlas.com/velological-worlds ... ive/31976/
Leon schreef:
do 16 feb, 2023 18:58
De omtrek van de velg (of het wiel) is vrijwel irrelevant bij deze aandrijving.
Inderdaad, want je kunt de overbrenging vergelijken met bijna 1 op 1 van dat wieltje meteen op de straat.
Dat maakt de rekensom ook makkelijker.
velogical.jpg
velogical.jpg (58.79 KiB) 805 keer bekeken
Test https://m.youtube.com/watch?v=LGjBFs9qCx0
Test https://ebike-news.de/velospeeder-reibr ... st/189989/
Techniek https://m.youtube.com/watch?v=--DXTN_BrGk
Discussie https://www.pedelecforum.de/forum/index ... nke.28690/

Allemaal in het Duits.

Het ding meet met een sensor hoe snel de velg draait en met hoeveel kracht het op de velg drukt, en past die kracht zo nodig ook aan.