Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inchecken met bankpas - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Inchecken met bankpas

Je zou hopen dat ze hadden geprogrammeerd dat de identiteit van twee bij elkaar horende pasjes bekend zou zijn, maar helaas. De reiziger moet er maar aan wennen.
Leon schreef:
wo 15 feb, 2023 09:58
Je zou hopen dat ze hadden geprogrammeerd dat de identiteit van twee bij elkaar horende pasjes bekend zou zijn, maar helaas. De reiziger moet er maar aan wennen.
Eh... AVG? 🤔
Dat is inderdaad het makkelijkste om te roepen.
Ondertussen mogen ze wel twee keer geld van je rekening afschrijven, alsof dat anoniem is.

Zodra je met het ene pasje bent ingecheckt staan ze al klaar om geld van je rekening te halen. Een uurtje later komt het andere pasje erbij. Dan staan er dus twee rekeningen in de rij. Maar constateren dat dat dezelfde zijn mag niet.
Erger. Ook als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld kan de incheckpaal onbedoeld de betaalpas scannen in plaats van bijvoorbeeld een ov-kaart als gebruikers beide passen aanbieden.

Je zou mogen verwachten dat als contactloos betalen uit staat, dat dit naar behoren werkt.
Betalen zonder pincode wordt door velen als onveilig ervaren.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/206698/beta ... it-is.html
Leon schreef:
wo 15 feb, 2023 11:21
Dat is inderdaad het makkelijkste om te roepen.
Ondertussen mogen ze wel twee keer geld van je rekening afschrijven, alsof dat anoniem is.

Zodra je met het ene pasje bent ingecheckt staan ze al klaar om geld van je rekening te halen. Een uurtje later komt het andere pasje erbij. Dan staan er dus twee rekeningen in de rij. Maar constateren dat dat dezelfde zijn mag niet.
En dus? Wat is jouw voorstel om dit door sommigen ervaren probleem binnen de grenzen van de wet op te lossen? Want anders is het wel makkelijk roepen. 😉

Mijn pragmatische oplossing staat hier:
viewtopic.php?f=27&t=38204#p438267
willem.m schreef:
wo 15 feb, 2023 11:52
Leon schreef:
wo 15 feb, 2023 11:21
Dat is inderdaad het makkelijkste om te roepen.
Ondertussen mogen ze wel twee keer geld van je rekening afschrijven, alsof dat anoniem is.

Zodra je met het ene pasje bent ingecheckt staan ze al klaar om geld van je rekening te halen. Een uurtje later komt het andere pasje erbij. Dan staan er dus twee rekeningen in de rij. Maar constateren dat dat dezelfde zijn mag niet.
En dus? Wat is jouw voorstel om dit door sommigen ervaren probleem binnen de grenzen van de wet op te lossen? Want anders is het wel makkelijk roepen. 😉
Dit:
Leon schreef:
wo 15 feb, 2023 09:58
Je zou hopen dat ze hadden geprogrammeerd dat de identiteit van twee bij elkaar horende pasjes bekend zou zijn
Dit zal toch serieus niet het ingewikkelste deel van het systeem in het geheel van de OV-kaart zijn?
Dat is misschien een goede oplossingsrichting, maar ik kan dat niet beoordelen aangezien ik geen verstand heb van programmeren noch van de software van banken en NS.
Leon schreef:
wo 15 feb, 2023 11:21
Dat is inderdaad het makkelijkste om te roepen.
Het makkelijkste om te roepen is dit: kijk gewoon uit je doppen! Is het nou echt zo moeilijk om het juiste pasje aan te bieden?!
Verzin een 'workflow' voor jezelf dat je het goed doet. Of stoppen jullie ook altijd eerst de OV pas in een ATM?
Kom op zeg, wat een gezever hier.

Zo.
Het makkelijkste is om als aanbieder iets te ontwikkelen zonder over de consequenties na te denken, en als die consequenties je niet uitkomen tegen je klanten te zeggen "jammer dan, pas je maar aan".
Ik sta er dubbel in. Aan de ene kant moet je als aanbieder nadenken over de consequenties en mensen met (visuele) gebreken extra helpen. En hopelijk zal men deze kinderziektes (te laat) oplossen, als de mensen met klachten ze bij het juiste loket melden (en dat is niet dit forum want de NS leest hier niet mee). Aan de andere kant mag je van het gros van de mensen verwachten dat ze in staat zijn om met zo'n kleine verandering om te gaan. Er worden praktische tips gegeven die volgens mij echt niet zo lastig zijn om op te volgen. Ik vind het dan ook een eerstewereldprobleem om hierover te blijven zeveren, zoals Flix m.i. terecht aangeeft.
Vanuit dat eerste artikel over rechtsgelijkheid enzo dan wel tevens gezichtsherkenning aan de poortjes voor diegenen die met een anonieme ov-chipkaart reizen.
Welbeschouwd gaat dit hele forum over eerstewereldproblemen.

Maar als je expliciet tegen je bank zegt "Ik Wil Niet Contactloos Betalen", en je bank zegt "Dikke vinger weg hebben toch geld afgeschreven ga maar klagen bij NS" dan hebben we toch iets vrij fundamenteels te pakken, lijkt me.
Als ik de "ronkende persberichten" mag geloven dan draait het bij introductie van de bankpas als vervoerbewijs vooral om het net zo makkelijk te maken als contactloos betalen van je boodschappen. Bedoeld om incidentele reizigers aan te trekken die nu niet of nauwelijks de trein gebruiken. "Denk aan de verstokte automobilist". "Die vind reizen met de trein nu misschien lastig en de ov-chipkaart vooral veel gedoe". Aldus een woordvoerder van NS.

NS vervoert nu 15 tot 20% minder reizigers dan voor Covid-pandemie.
Reizen met de bankpas is onderdeel van het project OVpay. Er wordt 100 miljoen euro in geïnvesteerd. Met name in technologie. Alle poortjes op stations werden omgebouwd. Er kwam een centrale computer en glasvezel als verbinding.

Ik vond laatst een gsm op een bankje in het stadspark liggen. Er zat geen beveiliging op zoals pincode.
Omdat pinloos betalen zo makkelijk gaat!
joukon schreef:
wo 15 feb, 2023 16:13
Reizen met de bankpas is onderdeel van het project OVpay. Er wordt 100 miljoen euro in geïnvesteerd.
Als je veel investeert kun je juist grote blunders maken. Een bericht van 14-2-2023, gisteren dus: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/14 ... n-tunnels/
"De Spaanse spoorwegen hebben ruim 250 miljoen geïnvesteerd in treinen die te groot zijn voor de tunnels van het spoornet. De nieuwe treinstellen zouden te hoog en te breed zijn."
Dichtbij huis blijven kan onze eigen overheid er ook wel wat van als het om verspilling van belastinggeld gaat.
Miljarden euro's door falende ict-projecten.

Bron (2014): https://www.binnenlandsbestuur.nl/digit ... je-van-ict

En ook wij burgers verspillen jaarlijks voor miljarden aan weggegooid voesel.
Bron: https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzendin ... erspilling
joukon schreef:
wo 15 feb, 2023 16:13
Er zat geen beveiliging op zoals pincode.
Omdat pinloos betalen zo makkelijk gaat!
Je kunt evengoed niet contactloos (met je foon dus) betalen, zonder pincode, Touch ID of Face ID.
Flix schreef:
wo 15 feb, 2023 20:02
joukon schreef:
wo 15 feb, 2023 16:13
Er zat geen beveiliging op zoals pincode.
Omdat pinloos betalen zo makkelijk gaat!
Je kunt evengoed niet contactloos (met je foon dus) betalen, zonder pincode, Touch ID of Face ID.
Ik zag in een supermarkt wel iemand met een telefoon tegen de betaalautomaat aan de kassa afrekenen. Begrijp er niks van.... Veel klanten liepen er met een telefoon rond, artikelen scannen. Ik neem altijd een ouderwets boodschappenlijstje op papier mee, wat ik uit de schappen heb genomen, streep ik die weg. Met PIN betalen, klaar. Geen gedoe.
Martin E. van Doornik schreef:
do 16 feb, 2023 00:30
met een telefoon tegen de betaalautomaat aan de kassa afrekenen.
Ook dat is weer achterhaald, als je helemaal bij wilt zijn reken je af met je horloge.

Edit: het was te vroeg vanochtend, waar ik nu "horloge" heb staan stond foutief "telefoon".
[notetomyself]Eerst een kop koffie voordat je iets post, Jan![/notetomyself]
JanH schreef:
do 16 feb, 2023 06:29
Martin E. van Doornik schreef:
do 16 feb, 2023 00:30
met een telefoon tegen de betaalautomaat aan de kassa afrekenen.
Ook dat is weer achterhaald, als je helemaal bij wilt zijn reken je af met je telefoon.
Ook dat is weer achterhaald, als je helemaal bij wilt zijn reken je af met je watch.

Martin E. van Doornik schreef:
do 16 feb, 2023 00:30
... Veel klanten liepen er met een telefoon rond, artikelen scannen. Ik neem altijd een ouderwets boodschappenlijstje op papier mee, wat ik uit de schappen heb genomen, streep ik die weg. ...
Met een papieren boodschappenlijstje werken is niet ouderwets. Het is in mijn ervaring tijdsefficiënter dan werken met een digitale lijst op een telefoon. Bovendien is regelmatig met de hand schrijven goed voor de hersenen.

Maar dat heeft op zich niets met het zelf scannen van artikelen te maken. Zelfscankassa's (met scanner van de supermarkt of je eigen mobiel) zie je steeds meer. Het zal niet lang meer duren voordat de meeste supermarkten nog maar één kassa overhouden om boodschappen 'ouderwets' op de band te scannen. Ik vind dit persoonlijk geen prettige ontwikkeling.
Martin E. van Doornik schreef:
do 16 feb, 2023 00:30
Met PIN betalen, klaar. Geen gedoe.
Zou het kunnen dat je met zelfde argument ooit pleitte voor ‘gewoon’ contant te blijven betalen, Martin?

Wat mij betreft is het grote voordeel van contactloos betalen met telefoon is dat je geen pincode invoert en die dus ook niet afgekeken kan worden. Maar wel een id-check middels vingerafdruk.