Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vandaag in de Telegraaf - Forum Wereldfietser

Vandaag in de Telegraaf

Telegraaf 29-10.jpg
(nu rechtgezet)
Misschien de kop aanpassen in iets informatievers? Anders krijgen we dagelijks berichten uit De Telegraaf.

Ook ben ik benieuwd waarom je dit artikel plaatst. Wat vind je er zelf van? Vind je bijvoorbeeld dat bij schaarse ruimte fietsen voorrang hebben op reizigers? Heb je een betere oplossing, en waarom?

Mijn mening is dat, zoals op zoveel terreinen, de mooie plannen worden ingehaald door de realiteit: schaarste. Schaarste aan personeel en grondstoffen. Dat is slikken voor de Nederlanders die tientallen jaren van verbetering op allerlei vlakken hebben meegemaakt.

https://www.nu.nl/economie/6232527/prob ... reekt.html
Ik plaats dit artikel omdat niet iedere WF'er de Telegraaf leest. Weer die Hollandse kneuterigheid en bekrompenheid. Fietsen mee in buitenlandse treinen is beter geregeld. Wanneer kan "Utrecht" daar een puntje aan zuigen? Ik doe niet aan die zogenaamde NS-fietsen, want waar kan ik dan m'n stuurtas aan klikken? Ik heb zo m'n eigen eisen aan m'n fiets.
Begrijp ik goed dat je suggestie is dat 'Utrecht' haar beleid voert met jouw wensen als uitgangspunt? En dus bijvoorbeeld een 'geheim' blik extra machinisten en conducteurs opentrekt? En hoe zit dat dan met die miljoenen medereizigers die ook wensen hebben (zoals kunnen zitten in de trein) en -by the way- niet meer belasting willen betalen? Kortom, wat is jouw voorstel voor een fietsvriendelijk treinbeleid waar iedereen blij mee is?
Zou toch heel mooi zijn als die (oude) rijtuigen met alleen maar fietsplekken weer uit de remise kwamen. Alle fietsen in 1 treinstel en geen gehannes meer op de balkons.
Forens die een fiets nodig heeft? In de trein een plek hiervoor?

Als 25% van de forensische automobilisten zijn auto laat staan en de trein & fiets neemt, zal die plek voor een fiets door schaarste helaas helemaal verdwijnen. Is het nog wel van deze tijd dat een fiets mee kan in de trein!
joukon schreef:
za 29 okt, 2022 11:12
Forens die een fiets nodig heeft? In de trein een plek hiervoor?

Als 25% van de forensische automobilisten zijn auto laat staan en de trein & fiets neemt, zal die plek voor een fiets door schaarste helaas helemaal verdwijnen. Is het nog wel van deze tijd dat een fiets mee kan in de trein!
Als wij als WF'ers buitenlandse fietstochten willen ondernemen, moeten wij volgens jou voortaan tot de grenzen fietsen en daarover de trein pakken? Lastig als je ver van de grens woont zoals ik.
als je onder Eijsden de grens onder wilt, dan is dat voor jou zo'n 370 km :wink:

ik heb niks met de Telegraaf, maar het is toch vreemd dat we in ons land met een ontwikkelde fietscultuur het OV/de trein zo gemaakt hebben dat er bij het in- en uitstappen en en het neerzetten weinig tijd en ruimte voor de fiets is.
als ik in een drukke en volle stad in de US of A kom, dan past de fiets voor op een rek van de bus en kan de fiets zo mee.

ik denk dat het nog steeds met de auto naar je beeldscherm op kantoor rijden hier 'het' probleem is. en ver van je werk wonen en dan toch woon-werk-reizen.
ik snap dat bijvoorbeeld studenten behoefte hebben aan echte/fysieke contactmomenten (colleges, practica, samen aan opdrachten werken), maar het is toch vreemd dat we nog steeds een ochtend- en avondspits van het autoverkeer hebben. de files zijn er niet alleen van mensen die echt fysiek elders hun werken moeten uitvoeren (medici, bouwvakkers, en vele andere beroepen) en het vrachtverkeer.
het was in de vorige eeuw zelfs overheidsbeleid was dat je in de buurt van je werk ging wonen!
ook uit milieu-oogpunt is lokaal en regionaal beter dan maar slepen met mensen en spullen door middel van auto/vrachtwagenkilometers.
en we blijven de vergelijking tussen OV/trein en 'de auto' maken, maar die vergelijking gaan op allerlei facetten niet op.
maar ik dwaal af.

de 'NS' wil al decennia niet aan de fiets in de trein: te veel gedoe. je verdient er niet aan. je (erg krappe) tijdsschema en je personeel vinden het niks of lastig. en je wordt afgerekend of zelfs beboet op het aspect punctualiteit, terwijl het vervoer je product is...
tja... ik zie het als een kwestie van onwil. zeker voor de incidenteel de fiets meenemende reiziger hoort er gewoon een normale fiets-mee-capaciteit te zijn. de forens kan heel goed aan beide kanten van de 'dagelijkse' treinreis/het vaste traject een fiets (al dan niet in de stalling) hebben.
Martin E. van Doornik schreef:
za 29 okt, 2022 11:47
joukon schreef:
za 29 okt, 2022 11:12
Forens die een fiets nodig heeft? In de trein een plek hiervoor?

Als 25% van de forensische automobilisten zijn auto laat staan en de trein & fiets neemt, zal die plek voor een fiets door schaarste helaas helemaal verdwijnen. Is het nog wel van deze tijd dat een fiets mee kan in de trein!
Als wij als WF'ers buitenlandse fietstochten willen ondernemen, moeten wij volgens jou voortaan tot de grenzen fietsen en daarover de trein pakken? Lastig als je ver van de grens woont zoals ik.
De telegraaf meld forens met fiets in de trein probleem. Niet die van jou als vakantiefietser die naar buitenland wil.
Niet die van vakantieganger die naar luchthaven Schiphol moet en zijn fiets mee wil nemen in het OV.

De wereld, die begint bij je voordeur (of achterdeur) :)
Voor mij althans wel.
In en rond de spits zijn fietsen vaak een pain-in-the-ass. Niet alleen in de trein, maar ook op de perrons, stationshallen, roltrappen.
We leven nu eenmaal in een vrij vol land, met een heel dicht en druk treinnet, wat daardoor soms bijna meer op een metro lijkt. En daar passen al te veel fietsen in ieder geval slecht tussen. Het is niet anders.

In de US of A hebben treinen of bussen vaak blijkbaar geen haast, of nogal lange stoptijden, en zijn die paar fietsen op het geheel geen issue.
Martin E. van Doornik schreef:
za 29 okt, 2022 10:34
Ik plaats dit artikel omdat niet iedere WF'er de Telegraaf leest. Weer die Hollandse kneuterigheid en bekrompenheid. Fietsen mee in buitenlandse treinen is beter geregeld. Wanneer kan "Utrecht" daar een puntje aan zuigen? Ik doe niet aan die zogenaamde NS-fietsen, want waar kan ik dan m'n stuurtas aan klikken? Ik heb zo m'n eigen eisen aan m'n fiets.
Handige tip voor wie veel leestijd heeft zoals ik :)
https://www.linktips.nl/dagbladen/

Daar vind je ook het artikel terug;
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1160000 ... -aangepast
Forens, trein en fiets gaan niet lekker samen. Want in de spits mag de fiets niet mee
Wat citaten uit dit stukje uit deze krant.
Maar ook de forens die de fiets niet wil meenemen, komt regelmatig van een koude kermis thuis, weet Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. „De infrastructuur is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie.”
Kan iemand verklaren wat hier staat?
Mensen met gewone fietsen pakken vaak gemakshalve de lage rekken, maar je moet van goeden huize komen om een elektrische fiets in een bovenrek te krijgen.
Ja, dus, en, reeds, want?
Het bespaart uiteindelijk geld en ruimte. Op sommige plekken is dat overigens al gebeurd.”
Wat is gebeurd?

Al met al. Een verhelderend verhaal. Typisch De Telegraaf.
dunlop schreef:
za 29 okt, 2022 18:26
Wat citaten uit dit stukje uit deze krant.
Maar ook de forens die de fiets niet wil meenemen, komt regelmatig van een koude kermis thuis, weet Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. „De infrastructuur is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie.”
Kan iemand verklaren wat hier staat?
"Nieuwe situatie" slaat wellicht op de nieuwe, zwaardere, lompere... fietstypes en bredere banden, die moeilijk passen in die dubbeldekstallingen, zoals verder beschreven.
Tekort aan personeel, minder treinen, minder plek, dus ook voor fietsers.
Je kunt klagen , je kunt het accepteren.
Je mag ook een politieke partij oprichten om dit probleem te takkelen.
Ik zou zeggen, ga toch fietsen
DriesO schreef:
ma 31 okt, 2022 12:41
"Nieuwe situatie" slaat wellicht op de nieuwe, zwaardere, lompere... fietstypes en bredere banden, die moeilijk passen in die dubbeldekstallingen, zoals verder beschreven.
Die ebikes passen op zich wel, maar zijn voor de gemiddelde gebruiker (te) zwaar om in de bovenstalling te plaatsen. (Ze willen het liefst elektrische ondersteuning hierbij 😉.)

En ja, er zijn ook fietsen -al dan niet met trapondersteuning- met groot uitgevallen sturen, transportrekken en kinderzitjes die zowel boven als onder lastig te plaatsen zijn en (te) veel ruimte innemen.
willem.m schreef:
ma 31 okt, 2022 20:12
Die e-bikes passen op zich wel, maar zijn voor de gemiddelde gebruiker (te) zwaar om in de bovenstalling te plaatsen. (Ze willen het liefst elektrische ondersteuning hierbij 😉.)
Zoiets als dit? In de stalling van het Groninger Hoofdstation. Hier hangt een bordje: heren boven, dames onder. De foto is nog van 6 mei 2013, na m'n pensionering heb ik de blauwe Batavus verkocht en hij rijdt nu ergens in Venray rond. Was een heel prima stadsfiets.
DSCF9657.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
ma 31 okt, 2022 23:47
willem.m schreef:
ma 31 okt, 2022 20:12
Die e-bikes passen op zich wel, maar zijn voor de gemiddelde gebruiker (te) zwaar om in de bovenstalling te plaatsen. (Ze willen het liefst elektrische ondersteuning hierbij 😉.)
Zoiets als dit? In de stalling van het Groninger Hoofdstation. Hier hangt een bordje: heren boven, dames onder. De foto is nog van 6 mei 2013, na m'n pensionering heb ik de blauwe Batavus verkocht en hij rijdt nu ergens in Venray rond. Was een heel prima stadsfiets.
DSCF9657.JPG
Dat ziet er gelikt uit. Fiets met trapondersteuning en accu zit toch al snel op 25 kg of meer.
Vroeger toen ik jong was tilde ik balen meel van 50 kg van de molenaar in bestelwagen, en leverde die af bij de bakker. Die wilde het zo hoog mogelijk gestapeld hebben. Had maar beperkt ruimte. Een heftruck niet aanwezig.
Later in de zorg was een patiënt van 50 kg een zeldzaamheid. 100 kg of meer was geen uitzondering. Als je geluk had was er een tillift aanwezig.
Misschien een idee voor die fietsenstallingen? Een mechanische tillift zodat je ook op latere leeftijd nog die e-bike in de bovenste schap kan krijgen.
joukon schreef:
di 01 nov, 2022 13:25
Martin E. van Doornik schreef:
ma 31 okt, 2022 23:47
Zoiets als dit? In de stalling van het Groninger Hoofdstation. Hier hangt een bordje: heren boven, dames onder. De foto is nog van 6 mei 2013, na m'n pensionering heb ik de blauwe Batavus verkocht en hij rijdt nu ergens in Venray rond. Was een heel prima stadsfiets.
DSCF9657.JPG
Dat ziet er gelikt uit. Fiets met trapondersteuning en accu zit toch al snel op 25 kg of meer.
Vroeger toen ik jong was tilde ik balen meel van 50 kg van de molenaar in bestelwagen, en leverde die af bij de bakker. Die wilde het zo hoog mogelijk gestapeld hebben. Had maar beperkt ruimte. Een heftruck niet aanwezig.
Die blauwe Batavus was een gewone fiets met derailleurversnellingen.
Welke molenaar als ik vragen mag? Tegenwoordig mag je vanwege de Arbowet niet zwaarder tillen dan 25 kg....
Vroeger heb ik op een molen in Spetzerfehn (Duitsland) gewerkt, die zakken waren zogenaamde "groenstrepers" (met een groene verticale streep erop) en die wogen 100 kg! Soms op m'n schouder naar buiten.... Ik kende vroeger een beroepsmolenaar in Zeeland, een beer van een vent en zo sterk. Hij kon zo'n groenstreper met één hand verplaatsen of op een wagen gooien.
Untitled-28.jpg
JandeFietser schreef:
ma 31 okt, 2022 20:04
Je mag ook een politieke partij oprichten om dit probleem te takkelen.
Daar zijn er al meer dan genoeg van. Je kunt beter lid worden van de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover.
De NS wilde in de jaren '70 al af van het fietsvervoer. Protesten hiertegen waren de aanleiding voor de oprichting van de Eerste Enige Echte Wielrijders Bond (ENWB), die later Fietsersbond ging heten.