Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vissen op bv forel in Scandinavië - Forum Wereldfietser

Vissen op bv forel in Scandinavië

Op wildkampeerplekken in Zweden kwam ik een aantal keer vissers tegen die oa forellen vingen. Nou heb ik geen ervaring met vissen maar het zou wel een extra dimensie geven aan het wildkamperen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe zorg je dat je niet teveel extra spullen mee moet zeulen? Kan je bijvoorbeeld zonder hengel vissen? Of een hele compacte?
Je hebt heel weinig nodig, een dun lijntje, dobber en een paar loodjes, een vrij dikke haak en aas (wormen/maden). Het aas is het lastigst aan te komen op de fiets, dus ik denk dat kunstaas een logische keuze is. Forellen zijn roofvissen, dus je kan een blinkertje gebruiken.

Ik ben geen expert maar heb het wel eens gedaan tijdens een kanotocht. Het lastigste was het afstellen van de diepte waarop het aas in de stroom blijft hangen, je wil de bodem niet raken, maar de boel moet ook niet blijven drijven. En dat was altijd erg lastig te zien in het stromende water. Ze vinden het leuk om in de 'luwte' van grote stenen te zitten.

Een hengel is niet echt nodig, je moet alleen wel een ruk aan de lijn kunnen geven, dus je moet de lijn omhoog kunnen trekken. Dat is waar een hengel wel handig is. Hengels zijn er ook lichtgewicht (carbon) en met telescoopbuizen, maar het is misschien makkelijker om gewoon lokaal een tak te vinden. Een molen is niet nodig, tenzij je een mooi filmpje wil maken ;).

En als laatste: niet meer vangen dan je op gaat eten; en zorg dat je hem snel dood kan maken, dat hoort er ook bij.
LHTJoost schreef:
za 13 aug, 2022 16:00
....Nou heb ik geen ervaring met vissen maar ...en hoe zorg je dat je niet teveel extra spullen mee moet zeulen?
Op spullen kan je goed bezuinigen.

Maar vergunningen is een ander verhaal.
Vergunningen van de rijksoverheid, de plaatselijke overheid, de landeigenaar, enz.
Uiteindelijk is een kilo vis uit de viswinkel minder duur.
'k Kwam laatst dit artikel tegen op bikepacking.com , misschien kun je er wat mee?

https://bikepacking.com/plan/bikefishing-kit/
liefhebber schreef:
zo 14 aug, 2022 20:08

Uiteindelijk is een kilo vis uit de viswinkel minder duur.
Het doel zou niet zijn om goedkoper uit te zijn.
Jurr schreef: https://bikepacking.com/plan/bikefishing-kit/

wat een leuke link: Tenkara is een aparte vorm van vissen... het is een vliegvishengel/spinhengel gebruiken als 'vaste stok', dus zonder molen. lijn zit vast aan de top en heeft vaste lengte.
@LHTJoost,
TS schetst het romantische beeld waar we ons allemaal wel in kunnen verliezen.
Je fietst, je ziet een leuke oever, je zet je tentje neer, je gooit je hengel ui, de houtskooltjes gloeien al, enz.

Mijn werkelijkheid is dat in Scandinavie vergunningplicht ook echt vergunningplicht is. Een vergunning regelen kost tijd.
Ik heb nog nooit, op enige plek van deze wereld, een vergunningautomaat gezien op de plek waar je de vergunning nodig hebt.

Scandinavie is geen Nederland waar regels er alleen zijn om regels te hebben.
Met een boomtak en een kromme spijker kom je nog wel weg.
Maar met alles wat op voorbereiding duidt, wordt je opgeknoopt.
liefhebber schreef:
ma 15 aug, 2022 07:21
@LHTJoost,

Mijn werkelijkheid is dat in Scandinavie vergunningplicht ook echt vergunningplicht is. Een vergunning regelen kost tijd.
Scandinavie is geen Nederland waar regels er alleen zijn om regels te hebben.
En kan dat online?
nog iets over hengels: er bestaan 'reishengels'. hengel uit meer delen en daardoor kortere transportlengte. heel handig. passen in een koffer of aan je fiets. je hebt zulke vliegvishengels en werphengels. (ik bedoel niet een telescopisch werphengeltje: die zijn kwalitatief vaak bagger. ik bedoel hengel met koppelbare delen)
Je kunt inderdaad forel, maar ook vlagzalm vangen in Scandinavië. Ik kan me voorstellen dat het tijdens het wildkamperen een extra dimensie geeft.
Zo heb ik jaren geleden een beginnend vliegvisser meegenomen naar de Kyll in Gerolstein. De vlagzalm die we daar vingen hebben we tussen de middag in een klein plat rookoventje gerookt en lekker opgepeuzeld. Als ik de beste man spreek heeft hij het er nog steeds over.

Vliegvissen en spinvissen is een effectieve manier om forel of vlagzalm te vangen op stromend water, maar ook in meren. Het zijn beiden salmoniden en leven voornamelijk van insecten onder water en op het wateroppervlakte, maar ook van kleine visjes.

Met vliegvissen verleid je de vis tot het pakken van een kunstvlieg (droge vlieg op het wateroppervlakte of een nympf of natte vlieg onder water). Vliegvissen is niet zomaar geleerd, maar wel ontzettend mooi om te doen, vind ik (vliegvissen doe ik inmiddels al ruim 40 jaar).

Spinvissen met kunstaas is gemakkelijker om te doen. Mijn tip is om op zoek te gaan naar een spinhengeltje wat in korte delen mee te nemen is. Google eens op “travel spinning rod” en je ziet het aanbod. Molentje erbij kopen en wat kunstaas en je komt een heel eind.

Vergeet inderdaad de vergunning (fiskekort) niet te kopen. Via fiskekort.se kun je meer info vinden als het om Zweden gaat.

Succes met vangen en laat t.z.t. weten of je wat gevangen hebt :wink:
Het is een dingetje waar ik ook al vaak over aan het prakizeren was. Vanuit een ver verleden herinner ik mij de "handlines" in Australië. Dit is gewoon een lijn op een plastic ronde ring van ca 20cm diameter. Die werden dan vaak vanaf een steiger of brug gebruikt. Geen idee of die hier verkocht worden. (Als je op handline googled slingeren de filmpjes je om de oren. Ze zijn blijkbaar gemoderniseerd, met een gelagerd binnenwiel en greepje, zie ik op Aliexpress.)
Je kunt ook met een petfles, wat vislijn, een haak en een stokje vissen…
15876DDC-6D32-4C15-9A6B-13643CCEEE43.jpeg

https://youtube.com/watch?v=gyysmLOSAp4&feature=share